"Nirnberg"
– Rasel Krou u ulozi Hermana Geringa
Autor:
author
Dojče vele
05. nov. 2025. 11:55
SHOWBIZ
Image Press Agency, Image Press
Agency / Alamy / Profimedia
Film „Nirnberg“ donosi novo
viđenje suđenja Hermanu Geringu: psihološki duel između nacističkog vođe i
američkog vojnog psihijatra koji pokušava da razume prirodu zla. Uloge tumače
sjajni Rasel Krou i Rami Malek.
„Nirnberg“ je ono što se nekada
nazivalo „oskarovskim filmom“, ili, manje laskavo, „mamcem za Oskara“. Film
reditelja Džejmsa Vanderbilta obrađuje temu ogromne istorijske težine – suđenje
nacističkom vođi Hermanu Geringu u Nirnbergu. Za glavne uloge su angažovani
oskarovci Rasel Krou i Rami Malek, u produkciji u koju i inače ulažena značajna
sredstva, piše Dojče vele.
Za razliku od prethodnih filmova
o ovim procesima, Vanderbiltov film nije sudska drama, već psihološki triler
zasnovan na knjizi Džeka El-Haja „Nacista i psihijatar“.
Film „Nirnberg“ (u originalu,
Nuremberg) se fokusira na intervjue između Geringa (Krou), komandanta Luftvafe
i drugog najmoćnijeg čoveka Rajha, odmah iza Hitlera - i vojnog psihologa,
potpukovnika Daglasa Kelija (Malek), koji mora da proceni da li je nacistički
lider mentalno sposoban da mu se sudi.
Keli je mlad, ambiciozan i
opsednut prirodom zla. „Šta ako bismo mogli da seciramo zlo?“ – pita se na
početku. „Šta to Nemce čini drugačijima od nas?“
Odgovor je: malo toga.
U svojoj knjizi „22 ćelije u
Nirnbergu“, Keli je zaključio da su nacisti, uključujući Geringa, na suđenju
bili obični ljudi: možda ambiciozni i okrutni narcisi, ali ne psihopate – i
upozorio da sposobnost za zlo razmera nacizma nije nemačka specifičnost, već da
postoji u svakom društvu, pa i u američkom.
To je suština Vanderbiltovog
argumenta, egzistencijalno upozorenje koje prožima čitav film „Nirnberg“.
Nirnberški procesi su počeli pre
80 godina
Nirnberški procesi su održani od
20. novembra 1945. do 1. oktobra 1946. godine – na optuženičkoj klupi su bila
22 najviše rangirana preživela nacistička lidera, kao i šest nemačkih
organizacija.
Prošlo je, dakle, 80 godina
otkako je Nirnberški tribunal postavio temelje međunarodnog prava i uspostavio
načelo – mada ne uvek i primenjeno – da zločini protiv čovečnosti ne smeju
ostati nekažnjeni.
Ali, sećanje na taj istorijski
događaj je izbledelo, zajedno sa lekcijama koje su navodno naučene iz Drugog
svetskog rata i Holokausta. Slogani, simboli i ideologija nacizma se vraćaju,
prihvaćeni od strane ekstremne desnice širom Evrope, Sjedinjenih Država i šire.
Vapaj „nikad više“ deluje aktuelnije nego ikada.
Film koji podseća gledaoce da smo
već prošli tim putem, i da znamo gde vodi, čini se kao vredan poduhvat. Ali,
film „Nirnberg“ deluje začuđujuće isprazno: delo sjajne spoljašnjosti, no više
predstava nego proces.
Uglancana produkcija u sudaru sa
užasima koje prikazuje
Tema „Nirnberga" nije
izgubila na aktuelnosti, ali Vanderbiltov film deluje staromodno – u najgorem
smislu te reči. To je „velika“ produkcija koja zaobilazi sopstvene zaključke
umesto da se s njima suoči.
Vanderbiltov Gering nikada nije
običan čovek koji je postao monstrum, već uvek veći od života. Kako bi i mogao
biti drugačiji, kad ga tumači Rasel Krou, „Gladijator“ lično?
Ipak, gluma u „Nirnbergu“ je
izvanredna - naročito Rasel Krou, u ulozi korpulentnog, lukavog Hermana
Geringa, čija je svaka šala i opaska strateški proračunata. Scene suočavanja,
bilo u prostoriji za ispitivanje ili u sudnici, vešto su režirane. Produkcijski
dizajn je uglađen, tačno onakav kakav se očekuje od holivudskog filma s
ambicijom da bude „veliki“.
Ali taj sjaj je u sukobu sa
užasom koji prikazuje. Režiser je hteo da snimi film o moralnom suočavanju, ali
se zadovoljio filmom o performansu: Geringovom na sudu, glumaca pred kamerom i
samog Holivuda pred sopstvenom savešću.
U jednom ključnom trenutku,
tužioci prikazuju snimke koncentracionih logora. Vanderbilt odlučuje da prikaže
autentične slike. Umesto da film time dobije na težini, prizori unakaženih,
izgladnelih tela samo još više ističu koliko sve ostalo deluje uvežbano i
veštački.
To je potpuna suprotnost onome
što je Džonatan Glejzer postigao u svom Oskarom nagrađenom filmu „Zona
interesa“ – čije svedeno, nedramatizovano insceniranje, snimljeno u prirodnom
svetlu, bez muzičke pratnje, pojačava banalnost monstruoznosti komandanta
Aušvica, Rudolfa Hesa.
Posledice Nirnberških procesa
Spektakl u središtu filma
„Nirnberg" deluje još ispraznije ako se pogleda stanje međunarodnog prava
danas. Na kraju bi trebalo da aplaudiramo pobedi pravde, ali Međunarodni
krivični sud u Hagu, naslednik Nirnberga, učinio je malo da spreči savremene
zločine, poput onih u Ukrajini i Gazi.
Tokom decenija snimljeno je više
filmova i dokumentaraca o Nirnberškim procesima, među njima i klasik Stenlija
Kramera iz 1961. „Presuda u Nirnbergu“ sa Spenserom Trejsijem, Bertom
Lankasterom, Marlen Ditrih i Maksimilijanom Šelom u glavnim ulogama. Film je
bio nominovan za jedanaest Oskara, osvojio dva, a 2013. je uvršten u Nacionalni
registar američke Kongresne biblioteke kao delo „kulturno, istorijski ili estetski
značajno“.
Ono što je Kramerevu „Presudu u
Nirnbergu“ učinilo večnom jeste spremnost da ne optuži samo Nemce, već i
publiku koja ga gleda.
U Vanderbiltovom „Nirnbergu“ toga
nema. On dotiče tu opasnu misao – „Šta ih razlikuje od nas?“ – ali se povlači u
sigurnost istorijske distance. Rezultat je film o zlu koji je isuviše brižljivo
osvetljen da bi se usudio da se uprlja.
Na kraju, „Nirnberg“ ne podbacuje
zbog nedostatka zanatske veštine, već zbog nedostatka uverenja. Pitanja koja
pokreće – o odgovornosti, saučesništvu i krhkosti međunarodne pravde – ne mogu
biti aktuelnija. A ipak, uprkos svom sjaju i snazi, film nikada ne napušta
sudnicu. On rekonstruiše istoriju, ali se s njom ne suočava istinski.
***
Komentar
***
Kada empatija zakaže, Gering se
branio - da je on bio "dobar vojnik, koji je izvršavao naređenja" –
te da "pobednici uvek sude poraženima". Jedan pogled iznutra - "Auf
den Marmorklippen", 1939., - te mašenirije mržnje ostavio nam je Ernst
Jinger vojno lice - nemački književnik i filozof - sa 18 godina postao je vojni dobrovoljac u I
svetskom ratu, ranjen je 14 puta i odlikovan je, između ostalog, Gvozdenim
krstom I klase i Ordenom za zasluge – najviše nemačko vojno odlikovanje (kao
najmlađi dobitnik i sa najnižim činom). Roman "Na mermernim liticama"
distopijsko-apokaliptična parabola o nacionalsocijalizmu i drugim despotskim
oblicima vladavine bio je - jedini veliki čin otpora, unutrašnja sabotaža, koji
se manifestovala u nemačkoj književnosti pod Hitlerovim režimom. Ova legendarna
alegoriska priča o vekovnoj borbi između dobra i zla: Mirni stanovnici
imaginarne zemlje Marina moraju se braniti od varvarskih hordi glavnog šumara (to
nije samo Hitler nego i "vojnik" Gering) ali ne uspevaju, i na kraju, cela
zemlja je u plamenu. Glavni šumar koristi priliku da pomoću - erozija vrednosti
- uspostavi novi poredak zasnovan na diktatorskoj vladavini, velikom broju
bezumnih sledbenika i upotrebi nasilja, mučenja i ubistava. Jinger je nastupao
sa desničarsko-nacionalističke pozicije, snažno se protivio Vajmarskoj
republici, ali je odbacivao Hitlerov nacionalsocijalizam – Gering/Gebels su u
više navrata pokušavali da ga uklone – preživeo samo zato što se Hitler stalno
nadao da će ga "potkupiti" i "pridobiti".
*
U 97-godini života Jinger je konačno kazao: "Da budem iskren, razmišljao sam o još moćnijem, demoničnijem tipu diktatora,..., iako je to odgovaralo Hitleru, istorija je pokazala da se to moglo primeniti i na još veću figuru: Staljina. I moglo se primeniti na mnoge druge diktatore".
Zoran Stokić
5.11.2025.
Нема коментара:
Постави коментар