Matija Bećković proslavio svoj
rođendan u Valjevskoj gimnaziji
KULTURA Autor: Milena Kuzmanović 30. nov
202309:15 N1 / Milena Kuzmanović
Povodom obeležavanja 153. godišnjice
Valjevske gimnazije i 84. rođendana akademika Matije Bećkovića, nekadašnjeg
učenika ove ugledne škole, 29. novembra u svečanoj sali Gimnazije organizovana
je promocija Zbornika đačkih radova o Matiji Bećkoviću i književni susret sa
pesnikom. Zbornik sadrži radove učenika Valjevske gimnazije, Karlovačke,
Filološke i Četrnaeste beogradske gimnazije.
Bogdan Petrović, učenik Valjevske
gimnazije, čiji je rad objavljen u zborniku kaže da je Matija Bećković jedan od
čuvara srpskog jezika i da mu je poetski uzor
On kaže da mu znači to što pohadja
Gimnaziju u koju je išao i akademik Bećković.
„To je za mene veoma značajno, sama ta
činjenica, i ja sam zbog toga svestan kakva je ovo ustanova. Pored Matije
Bečkovića ovu školu je učio i Vladika Nikolaj Velimirović, koji je postao
svetac, Desanka Maksimović kao i mnogi drugi pisci i pesnici … Sima Pandurović
je ovde bio profesor. Boravak u Gimnaziji i učenje u njoj u meni stvara jedan
poseban osećaj jer ova Gimnazija ne liči ni na jednu drugu školu, sam miris
kada udjete u školu je poseban, kao i atmosfera, koja je za mene podsticajna“,
kaže učenik ove ugledne škole Branko Petrović.
Obraćajući se prisutnima Matija Bećković
se prisetio kada je pre mnogo godina u Valjevu govorio na otkrivanju spomenika
pesništvu u liku Desanke Maksimović i da ga ta situacija sa Desankom malo
podseća na svečanosti povodom njegovog rodjendana u Valjevskoj gimnaziji.
„Kada je Desanki za života otkriven
spomenik u Valjevu, bio je to dogadjaj kakvog do tada nije bilo, a Bog zna da
li će ga više ikada igde biti. Dogodio se i mogao dogoditi samo u Valjevu. I
nigde drugde u celom svetu. Desanka nije imala koga da pita šta pesnik čini
kada mu otkrivaju spomenik. To nije dožive niko, osim nje. Sama se snalazila
kako je znala i umela. Za tu priliku nije ništa govorila, obukla se prema
okolini, neupadljivije nego inače. Prisutnima se obraćala šapatom kao da se
pravdala da nije ništa kriva i molila da se na nju ne ljute“, prisećao se
Bećković tog dogadjaja i to sećanje podelio sa gimnazijalcima.
Matija Bećković je pojasnio zašto ga taj
događaj podseća na njegov rođendan.
„I mene bi, kao i ja Desanku, trebalo
odbraniti, da se ne branim ja sam i da za tu čast nisam ništa skrivio i nemam
nikakvih zasluga. Znam ko je došao na ideju da se Desanki za života podigne
spomenik, a ne znam ko je došao na ideju da se u Valjevskoj gimnaziji već
godinama obeležava moj rodjendan. Ima toliko gimnazija i gradova u Srbiji, ali
se ni u jednoj ne obeležava rodjendan nekog njihovog djaka ili profesora. I to
se dogadja samo u Valjevu, mestu mome dragom. Mog života neocenim blagom. Jer
ne može se sakriti ni grad bilo koji ako pet gora oko njega stoji. I Valjevskoj
gimnaziji, centru centra galaksiji“, rekao je na svečanosti u Valjevskoj
gimnaziji Matija Bećković.
Akademik Bećković je rekao i da je Desanka
svima pozajmila svoj lik, a da je izgleda njegov rođendan izabran za dan svih
153 generacija njegovih školskih drugova, profesora i djaka Valjevske
gimnazije.
„Zato je moj rođendan, zajednički da ne
kažem da je više njihov nego moj a na kraju i na početku, što je važnije od
svega – to je dan Apostola i jevandjeliste Mateja imendana najznamenitijeg
Valjevca prote Matije Nenadovića, koji je i preminuo na današnji dan“, rekao je
na kraju svog izlaganja Matija Bećković klanjajući se i zahvaljujući
prisutnima, učenicima i profesorima drage mu škole, ali i brojnim gostima.
Akademik Matija Bećković svoj rođendan
poslednjih godina prigodno slavi u Valjevskoj gimnaziji na poziv učenika i
profesora ove škole.
***
Komentar
***
Kultura je proces kontinuiranog uzgajanja,
od jedne do druge generacije, a kada toga nema kada kulturu zameni diskontinum
– suočavama se sa onim što je istakao istoričar H.A.L. Fisher: "napredak
nije - zakon prirode. Temelje koje je stvorila
jedna generacija može srušiti sledeća generacija". Baš to se stalno
događa u despotskim sistemima, koji se hrane mržnjom, negativnom energijom,
metežom, koji podstiče zlobu i zavist, koja sistematski razvija nepoverenjem
među građanima i vodi involuciji. Ako tome pride dodamo kao što je slikovito
izrekao Vinaver: "1 Srbin — 1 politička partija. 2 Srbina — 2 partije. 3
Srbina — 5 partija. 4 Srbina — svetski rat"- ako znači pride podstičete
teorije zavere i ratnu ideologiju onda i u 21 veku ličite na Srbiju tj. niste
odmakli iz "Proklete avlije" iz koje su naši preci pokušali da nas
izbave. Pravi patriotizam nam je označio Tekelija: pomagati razvoj znanja i
opšte kulture – jer "neznanje je koren i izvor svakoga zla",
"nadoknaditi vekove atavizma, kroz saocijalizaciju našeg naroda u ključu
građanske kulture"! Mišljenje nam nije dato na poklon, nego njega svaka
generacija iznova izgrađuje, stiče, mukotrpno, malo-pomalo, putem obrazovanja –
a intelektalni napredak omogućuje "moralni napredak"! Sve što smo
mukotrpno stvarali od Tekelije, Miloša,..., Vinavera, M.Kašanina, I. Sekulić – komunizam
je razgradio – jer je srušio garađansku kulturu, pa je orjentir u društvu,
ponovo bio kao u vizantisko/osmanskim despotijama malograđanska poslušnost pred
vlašću.
*
@RP ("Gde je tu Matija?")
Da bi bili kreativni mi stičemo znanje od
drugih - sve u svemu razvoj i napredak nije moguć bez - sloboda - koje
dozvoljavaju prenošenje ideja. Posle antičkih gradova u Grčkoj - slobode su
ponovo počele da se pojavljuju - u 12 veku
a vesnik su bile rasprave u "glosama" - bio je to početak intelektalnog
napretka - kritičkih rasprava i učenja na greškama u gradovima Evrope ali ne i kod
vizantinaca/osmanlija/komunista. Kad ima sloboda onda se pojavljuje:
Šekspir,..., Mocart a kada nema sloboda onda imate Milića od Mačve,..., Matiju
Bećkovića. Jel kako se postaje Mocart? Muzika Mocarta može da se shvati i kao
"Encikopedija" sa odrednicama: André Grétri, Paisiello, Johan Bah, Galupi,
Misliveček, padre Martini, Bokerini, Vicente Martín y Soler, Thomas Arne,
Jameli, Traetta, Anfossi, Pichini, Andrea Luchesi, Sarti, Gazzaniga, Stamic, Dusek,
Benda, Koželuh, Anton Fils, Emanuel Bach, Ditersdorf, Salieri, Vanhal, Mihael
Haydn, Saint-Georges, Schobert, Schuster, Pleyel, Gosek i &. Ovi pomenuti kompozitori bili su uzor
Mocartu, dobijali su narudžbine od
kraljeva, aristokrata, vodećih operskih kuća, najveći pevači i
pevačice (jer su oni određivali koji će kompozitor uspeti) prijavili su se da
stvaraju za njih – sve pomenuta muzika je bilo slobodno izloženo na tržištu Amadeus
je to mogao pratiti - u pismu ocu 1778: "Znate
da se upuštam u muziku, da tako kažem – da o njoj razmišljam po ceo dan – da
volim da eksperimentišem – učim od drugih – razmišljam, popravljam" - nema
tih brojnih muzičkih ideja - nema ni Mocarta.
Zoran Stokić
01.12.2023.
Нема коментара:
Постави коментар