Napoleon: Velika romansa sa Žozefinom, šta je istina, a šta mit
Ljubavna priča francuskog vladara
i žene koju je zvao "Žozefina" predstavlja središte zapleta novog
filma Ridlija Skota.
IZVOR: BBC PETAK, 1.12.2023. |
20:59 Apple TV+
Odnedavno u bioskopima možemo
gledati film Napoleon Ridlija Skota, u kom Hoakin Finiks i Vanesa Kirbi tumače
glavne uloge. Istoričarku Ketrin Estberi je zanimalo šta znamo o romansi
Napoleona i Žozefine na osnovu istorijskih izvora.
Ljubav između Napoleona i žene
koju je zvao "Žozefina" predstavlja središte zapleta novog filma
Ridlija Skota.
On prikazuje Napoleona kao osobu
koja, kako je reditelj rekao: "pokorava svet pokušavajući da osvoji njeno
srce, a kada u tome omane, pokorava svet da bi je uništio, i u ostvarivanju tog
nauma uništava sebe."
Vest da će Vanesa Kirbi glumiti
Žozefinu izazvala je podozrenje među istoričarima.
Kirbi je značajno (14 godina)
mlađa od Hoakina Finiksa, tumača glavnog lika, dok je, zapravo, Žozefina bila
šest godina starija od Napoleona.
U razgovoru za Njujorker, Skot je
istoričarima koji ukazuju na netačnosti u filmu preporučio da "se pozabave
svojim životima", ali razlika između Napoleona i Žozefine značajno je
uticala na njihove živote - i njihovu ljubav.
Mari Žozef Roz je tokom Francuske
revolucije izgubila muža, nakon čega je u skromnim uslovima podizala dvoje
dece. Bilo joj je uskraćeno pravo na bogatstvo koje je njena porodica stekla
zahvaljujući šećernim plantažama u Martiniku, kao i pravo na imovinu koju je za
sobom ostavio njen muž.
U tom periodu je bila u trećoj
deceniji života i, prema društvenim konvencijama, važila je za stariju osobu,
ali je činila sve što je mogla kako bi postala deo pomodnog pariskog društva -
zbližila se sa vodećim političarem Polom Barasom, koji joj je činio brojne
usluge.
Brak sa Napoleonom
Nagovorili su je da se uda za
perspektivnog mladog korzikanskog generala Napoleona Bonapartu, kog je potpuno
zaludela.
Samo nekoliko meseci pošto ju je
upoznao - i gotovo odmah nakon njihovog venčanja u martu 1796. godine - general
je poslat u Italiju sa zadatkom da predvodi Revolucionarnu vojsku.
Tokom pohoda u Italiju pisao joj
je pisma raspaljena strašću. U njima je bilo toliko emotivnih ucena da brojni
izlivi ljubavi deluju više kao pretnja nego kao izraz nežnosti.
"Nijedno pismo mi nisi
poslala; ne zanima te kako ti je muž", podiže glas u jednom od njih.
"Od tebe ne dobijam novosti
i siguran sam da me više ne voliš", očajava u drugom.
"Svakog dana brojim tvoja
nedela. Raspirujem bes u sebi kako bih prestao da te volim. Đavola, moja ljubav
tako samo jača".
Morala je da istrpi mnogo toga
kada mu se pridružila u Italiji - pratio je svaki njen korak i otvarao njena
pisma.
Do trenutka kada su ponovo bili
zajedno, njegova ljubav je splasnula - iako ga je i dalje nagonila da je
kontroliše.
On je shvatio da su njena
poznanstva korisna i prihvatio činjenicu da ne gaje uzajamno ista osećanja.
Već 1797, ranije burne romaneskne
ispade zamenio je drugačiji ton, i do 1800. pisma su odisala hladnim tonom.
Obraćao joj se formalno, uz poneki kliše, poput "hiljadu nežnosti".
Moćan par
Kao žena slavnog ratnog heroja,
Žozefina je iskoristila političke veze za sopstveni interes, verovatno kao
sredstvo odupiranja kontroli koju je Napoleon želeo da nametne nad njom do
kraja njenog života.
Protivnici, a među njima su bili
i pojedini članovi Napoleonove porodice, bili su svesni da bi par mogao da bude
veoma moćan kao tim, i stoga su rado smišljali spletke s ciljem da srozaju
Žozefinin ugled.
Pisma koje je slala ljubavniku
Ipolitu Šarlu pokazuju da je njena pozicija bila veoma teška.
Napoleon je bio u Egiptu kada je
saznao da ga ona vara.
Pismo njenom bratu u kome je o
tome govorio presreli su i objavili Englezi i ubrzo je postalo popularno u
Francuskoj.
Isprva besan, oprostio joj je kad
se vratio u Francusku, a ona je podržala političke ujdurme zahvaljujući kojima
je 1799, posle državnog udara, došao na vlast.
Napoleon se oslanjao na njenu
meku diplomatiju i aristokratsko poreklo kako bi ublažio podele koje su
obeležile deceniju nakon izbijanja Revolucije.
Prigrlila je vodeću ulogu u
stvaranju nove Francuske. Iako se protiv svoje volje pridružila suprugu u
Italiji 1796, svuda ga je pratila. Budno je pazila da ga ne privuku mlađe žene.
Godine 1807. nije joj dozvolio da
ga prati u Poljskoj, gde je započeo dugu vezu sa plemkinjom Marijom Valevskom,
iako njegova pisma iz tog perioda pokazuju da je i sa Žozefinom zadržao intimne
odnose.
Ipak, razvod je bio sve
izgledniji.
Pošto je uspostavio carstvo,
1804, njegova porodica mu je sve češće prebacivala da treba da ima naslednika.
Žozefina nije mogla da mu ga da.
Jedna od njenih služavki, madam
Avrijion, ocenila je da supružnici nisu više bili toliko bliski u periodu koji
je prethodio razvodu. I pored toga, Žozefina je bila skrhana kad je primila
vest o raskidu braka (1809).
Trajna veza
Razvod je prikazan kao nužna
žrtva zarad potreba nacije.
Napoleon je nastavio da viđa
Žozefinu i piše joj pre nego što je stupio u brak sa habzburškom
nadvojvotkinjom Marijom Lujzom od Austrije.
Žozefina je čestitala Napoleonu
rođenje sina 1811, rekavši da će uvek deliti njegovu sreću jer su njihove
sudbine nerazdvojive.
Pre odlaska u pohod na Rusiju
1812, Napoleon ju je posetio u Malmezonu, mestu nadomak Pariza gde se povukla.
Nikada je više neće videti pošto
je umrla 1814.
Posle poraza u bici kod Vaterloa,
Napoleon je neko vreme proveo u Malmezonu, nakon čega je zauvek proteran na
Svetu Jelenu.
Teško je izneti konačan sud o
njihovoj vezi zbog toga što je ostalo svega nekoliko Žozefininih pisama, te
nemamo uvid u njenu verziju priče.
Da li je na početku volela
Napoleona? Verovatno nije.
Da li ga je vremenom zavolela? Verovatno
jeste.
Napoleon joj je omogućio da
prkosi godinama i kritičarima i brižljivo je odgajao njenu decu, Hortenziju i
Ežena.
Iznad svega, međutim, verovatno
su i Žozefina i Napoleon voleli više moć nego jedno drugo.
Shvatali su da im udruživanje snaga
može pribaviti korist i ubrzati njihov uspon ka vlasti.
Na kraju, Napoleonova želja da
dobije sina uzdrmala je i režim i njihov brak, ali njegova poseta Malmezonu na
putu ka egzilu pokazuje koliko mu je Žozefina značila.
Bila mu je lojalna, ako ne i verna,
i bila je njegova amajlija.
Neposredno pre smrti 1821,
Napoleon ju je sanjao.
Njegov verni general je primetio:
"Rekao je da je video Žozefinu i da je razgovarao sa njom."
Verovao je da će uskoro ponovo
biti zajedno.
***
Komentar
***
Aristotel: "ko misli da može
da živi sam i nema potrebu za drugima ili je Bog ili je zver". Čovjek -
bilo kog godišta i bilo koje kulture - mora rešavati uvek jedno te isto
pitanje: kako da prevlada odvojenos - kako da nadiđe svoj vlastiti individualni
život i nađe sklad. Pitanje je isto za primitivnog čoveka, za nomada, za
egipatskog seljaka, feničkog trgovca, srednjovjekovnog kaluđera,
samuraja,fabričkog radnika i & pa i Napoleona. Pitanje je isto, jer potiče
iz istog izvora: ljudske situacije, uslova ljudske egzistencije. Odgovor je
različit. Na pitanje se može odgovoriti obožavanjem životinje, ljudskom
požrtvovnošću ili vojnim osvajanjem, predavanjem užicima, asketskim odricanjem,
besomučnom delatnošću, umetničkim stvaralaštvom, ljubavlju prema bogu i
ljubavlju prema čoveku. Napoleon je sebe doživljavao kao osobu sa
"mislijom" – vojevanjem je pokušavao da nametne "građanski
kodeks". On i Žozefina su imali zajedničku ljubav prema umetnosti. Tako su,na
primer, pomogli da se Spontinijeva
opera "La vestale" 1807., ipak izvede - premda ju je žiri u
Pariskoj operi odbio 1805., nazvavši muziku „bizarnom“ i „bučnom“; Spontinijeve
prostrane melodije, koloritne orkestracije i moderne harmonije zbunile su
muzičare vaspitane na Lili/Ramoovoj tradiciji. Premjera je bila neverovatno
uspešna – opera klasicizma je dobila naslednicu - Velika opera - nova sinteza
između klasicizma i romantizma; monarhije i republike! Jedna od malobrojnih
opera koja je non stop izvođena
1807-2023.
*
"La
vestale"
U ta vremena Rima - Julija koja
se zavetovala na čednost, osuđena je da bude živa sahranjena nakon što je
oskrnavila hram Veste. Ishod možete naći kod Spontinija.
https://www.youtube.com/watch?v=e9Vw_ucRvHE
Spontini - La Vestale (on Period
Instruments, Jérémie Rhorer)
Zoran Stokić
2.12.2023.
Нема коментара:
Постави коментар