Kaspar David Fridrih
– umetnik kojem su gorele slike
KULTURA Autor: DW 15. dec
202316:47 0 komentara
Caspar David Friedrich, Two men
contemplating the moon, landscape painting, 1825-1830
Serijom izložbi, od kojih se prva
otvara ovog petka 15. decembra, u Nemačkoj se obeležava 250 godina od rođenja
Kaspara Davida Fridriha. Šta tog slikara čini tako posebnim, piše DW.
Tek sledeće godine slaviće se
250. rođendan Kaspara Davida Fridriha. Slikar je naime rođen 5. septembra 1774.
Ali, prva velika izložba kojom se obeležava ta posebna godišnjica počinje već
ovog petka 15. decembra. U Hamburškoj umetničkoj galeriji (Kunsthalle) nakon
mnogo godina moći će, kako navode, da se vidi „najobimnija izložba radova
najznačajnijeg umetnika nemačkog romantizma“.
Reč je o retrospektivi s više od
60 slika, uključujući i mnoga ključna dela kao što su „Bele stene iznad Rigena“
(1818) i „Monah na moru“ (1808-10). Biće izloženi i crteži i radovi umetnika koji
su bili njegovi prijatelji.
Izložba označava početak „Kaspar
David Fridrih festivala“, u okviru kojeg će Stara nacionalna galerija
Berlinskih državnih muzeja i Državna umetnička kolekcija Drezdena takođe
posvetiti izložbe umetniku. Sve se to organizuje pod pokroviteljstvom nemačkog
predsednika Frank-Valtera Štajnmajera.
Vredno nacionalno kulturno dobro
Krajem novembra, mapa sa skicama
Kaspara Davida Fridriha prodata je na aukciji u Berlinu nepoznatom kupcu za 1,8
miliona evra. Neposredno uoči aukcije, berlinska Uprava za kulturu pokrenula je
proceduru da se delo tog romantičara upiše na listu vrednih nacionalnih
kulturnih dobara pokrajine Berlin.
The wanderer above the sea of fog
– Caspar David Friedrich, circa 1817 / Profimedia
Nemački muzeji sada su prostrli
crvene tepihe nemačkom romantičaru pozivajući na retrospektivne izložbe i
serije predavanja – od Hamburga, preko Berlina, do Grajfsvalda, Fridrihovog
rodnog mesta.
Ali, njegovi savremenici su
govorili – kako to piše Florijan Ilis u svojoj nedavno objavljenoj knjizi o
Kasparu Davidu Fridrihu, „Čarolija tišine“ (Der Zauber der Stille) – da on i
nije bio bogzna kako talentovan portretista. Zbog toga su ga ismevali čak i
tokom njegovog boravka na akademiji u Kopenhagenu. Možda je baš zato Fridrih
figure na svojim slikama obično prikazivao s leđa?
Udarci sudbine
Kaspar David Fridrih rođen je
1774. u Grajfsvaldu kao šesto dete proizvođača sapuna i sveća Adolfa Gotliba
Fridriha i njegove supruge Sofije Doroteje. Majka mu je 1781. umrla, a sestra
podlegla tifusu. Njegov mlađi brat Johan Kristof doživeo je srčani udar dok je
pokušavao da spase brata Kaspara Davida koji je propao kroz led na reci Labi.
Samo pet od devetoro braće i sestara doživeli su punoletstvo.
Caspar David Friedrich, The Sea
of Ice aka Polar Sea or The Wreck of Hope, landscape painting, 1823-1824 /
Profimedia
Od 1790. godine, Fridrih je
studirao na Univerzitetu u Grajfsvaldu u klasi profesora crtanja Johana Gotfrida
Kvistorpa, koji ga je posebno podržavao. Studije je nastavio na Akademiji
umetnosti u Kopenhagenu. Od 1798. godine, Fridrih je živeo i radio u Drezdenu,
gde je i umro 7. maja 1840. godine.
Mnogi su ga cenili, ali Gete nije
„Mistik sa četkicom“. Tako je
švedski pesnik Per Daniel Amadeus Aterbom nazvao Kaspara Davida Fridriha.
Slikara su kolege ipak cenile još za života.
Samo Johan Volfgang fon Gete nije
znao šta bi s Fridrihovim slikama. Rugao im se kao „novim nemačkim“ kao
„versko-patriotskim“. Priča se da je pesnik čak razbio jednu Fridrihovu sliku o
ivicu stola – nije mu se dopala.
Godine 1794. Fridrih u
Kopenhagenu dolazi u dodir s „prirodnim misticizmom“, koji je kasnije uticao na
njegovu umetnost. Njegovo prvo ulje na platnu bila je provokativna slika:
Kaspar David Fridrih je delo „Krst u gori“ iz 1807/08. godine posvetio odnosu
prirode i Boga.
Za njega umetnost više nije bila
prozor u svet, kao u vreme prosvetiteljstva, već prozor u dušu – u skladu s
duhom romantizma. „Krst u gori“ izazvao je uzbuđenje, jer je slikar dao jednak
prostor i crkvi i prirodi.
Kaspar David Fridrih bio je
povučeni čudak. Napuštao je svoju kuću u Drezdenu samo nakon sumraka, kada bi
odlazio u duge šetnje. Oženio se 21. januara 1818. s Karoline Bomer koja je
tada imala 25 godina – i to u šest ujutru.
U plamenu
Dela Kaspara Davida Fridriha
često su nestajala u plamenu. Desetog oktobra 1901. izgorela je njegova rodna
kuća u ulici Langen štrase broj 28 u Grajfsvaldu. Samo nekoliko slika je
spaseno, ali su ih potom dobronamerni rođaci prefarbali i tako uništili.
Tokom Drugog svetskog rata,
veliki broj Fridrihovih slika izgoreo je u čuvenom bombardovanju Drezdena.
Većina sačuvanih umetničkih dela Kaspara Davida Fridriha danas se nalazi u
muzejima u Hamburgu, Drezdenu i Berlinu.
U vrtlogu istorije
Kaspar David Fridrih preminuo je
7. maja 1840. godine – siromašan i zaboravljen. Njegova umetnost odjednom više
nije popularna. Naturalizam i impresionizam jednostavno su ga pregazili.
Već sredinom 1820-ih, njegov rad
je počeo da gubi na značaju, onda kada je Diseldorfska slikarska škola postala
moderna u Nemačkoj. Ponovno otkrivanje njegovog rada počelo je tek 1906. godine
malom izložbom u Berlinu na kojoj su predstavljene slike i skulpture iz perioda
1775-1875, ukupno 32 dela Kaspara Davida Fridriha.
Ali, slikar je danas ponovo
tražen. A i sam Fridrih je naivno verovao da će njegovo ime zauvek ostati
upamćeno. Zato se uzdržavao od toga da potpiše bilo koju svoju sliku.
***
Komentar
***
Na podsticaj Getea, učestvovao je
na konkursu sa dva crteža, koji je raspisao Vajmarski likovni krug; podelio je
prvo mesto. Gete je godinu dana kasnije napisao afirmativan članak o njemu u
Jenaische Allgemeine Literaturzeitung.
Zbog Napoleonovih invazija, počeo je Kasparov period posvećen
patriotskim temama. Zapravo žrtvovanje slikarstva "političkoj
ideologiji" – alegorije i simboli postaju važniji od prirode i estetike
slike. U to vreme, mnogi romantični umetnici i filozofi, uključujući i Getea,
odlučili su da otputuju u Italiju. Ali Fridrih, koji odbacuje sve oblike antike
i strahuje da će mediteranski pejzaž uništiti njegovu estetiku, odbija da ode
u Rim (tada takođe francuski grad). Kada mu brat piše pismo iz Liona on mu
odgovara: "...nije u redu da ste Nemac u Francuskoj,..., osećam se toliko
ljuto, dragi dobri dečače, da moram da te zamolim da mi više ne pišeš dok si u
Francuskoj"!
Zanimljivosti: Klajst je zamislio
da svoje prvo autorsko čitanje drame "Hermannsschlacht" (1808) treba
da se odigra u Fridrihovom ateljeu; "Bitka kod Hermana" je napisana
posle pruskog poraza od Francuske gde Klajst želi da iskoristi - istorijsku
bitku kod Vara - da pozove Nemce da se odupru Napoleonu. Druga zanimljiost:
"Dva čoveka posmatraju mesec" (1819) Fridriha inspirisala su Beketa
da napiše dramu "Čekajući Godoa"(1948); Kasparovu kontemplaciju
Beket je pretvorio u upitnost čekanja.
Tokom nacističke ere, Fridrihovo
delo je prisvojeno u propagandne svrhe. Politika je koristila dela Kaspara da
vizualizuje simbole ideologije krvi i tla. Njegova umetnost se smatrala
primerom za nacionalsocijalističko pejzažno slikarstvo i način života.
Nordijski topos je funkcionalizovan u smislu rasno orijentisanog arijevskog
mita. Slikareva hrišćanska pobožnost reinterpretirana je kao panteizam kao „nordijska
pobožnost” uz pripisivanje germansko-mitske bliskosti prirodi.
Zorna Stokić
15.12.2023.
Нема коментара:
Постави коментар