Pionir
eksperimentalnog teatra iz Azije u Novom Sadu – savremeni pristup kineske
tradicije
KULTURA Autor: Sanja Kosović 10. mar 202415:17 Izvor: N1
Beograd
U okviru međunarodnog festivala „THREE Festival“, pionir
eksperimentalnog teatra u Aziji, a ujedno i jedan od najznačajnijih azijskih
pozorišta - Zuni teatar, gostuje u Novom Sadu. U sredu i četvrtak izveli su
multimedijalnu predstavu režisera Denija Janga u Srpskom narodnom pozorištu, a
tokom vikenda organizuju radionice za studente u Novom Sadu.
Osam i po hiljada kilometara – toliku razdaljinu je
hongkongški kreativni sastav “Zuni teatar” prešao kako bi se upoznao sa
novosadskom publikom, pa i njihovim umetnicima.
Zašto baš Srbija?
„Razlog zašto sam prihvatio da dođem jeste jer želim da
saznam više o srpskoj kulturi. U Aziji gledamo srpsku kulturu, kako je povezana
sa Prvim svetskim ratom, mi se suosećamo sa time kako strani uticaj dominira
srpskom kulturom“, kaže pozorišni reditelj Deni Jung.
“Zuni” je keativni sastav koji, na čelu sa rediteljem
Denijem Jangom – ima za cilj da probudi emocije, ali i kritičnu misao kod
publike.
Jangovo delo “Prekinuti san” je multimedijalna
interpretacija dela iz dinastije Ming.
U tom periodu, delo je bilo zabranjeno – jer, priča nam
Jang, šalje poruku ženama da izađu iz rodnih okova i tradicionalnih očekivanja.
„Metaforički, ne pričamo samo o ženama, već o svima koji
želimo da izađemo iz svoje niše. Da li možemo da budemo dovoljno oštri da
izađemo iz naših sredina, institucija – ustaljenog načina razmišljanja? Ljudi
bi rekli da je tu koren kreativnosti, ali tu je i koren kritičke misli, a to nam
je potrebno u školama i u društvu, da kritički gledamo gde se nalazimo“, kaže
Deni.
Kroz “Prekinuti san”, Jang je želeo da prikaže srpskoj
publici i značaj multikulturalizma, kojim se, inače, često bavi kroz svoj rad.
„Kada prikazujemo druge kulture, naš senzibilitet se
proširuje. Kada ljudi čuju Betovena u azijskoj predstavi, ljudi se pitaju –
zašto, zašto Betoven u azijskoj predstavi“, navodi Deni.
Prekinuti san izvodio se do sada širom sveta – a po rečima
glumca Jin Man Čuka, u zavisnosti od kulturološke pozadine zemlje u kojoj
nastupaju – tumačenja predstave se razlikuju.
„Kada gledaju naš performans, doživljavaju različlite
reakcije. Žele da saznaju više, da pitaju više o tome šta mi pokušavamo da
kažemo. Trudimo se da ih ne “hranimo porukom”, već da se oni priključe nama u
performansu, tumačenjem poruke koju šaljemo“, kaže Jin.
Pored igranja “Prekinutog sna”, “Zuni teatar” u Novom Sadu
organizuje i radionice za mlade novosadske umetnike.
„Radionica se zove 6+1, nju je osmislio Deni Jung, i ona je
rezultat njegovog 50-godišnjeg rada u pozorištu, bavi se proučavanjem glasa,
pokreta, prostora, kritike i primenom svega toga na sceni. Naši studenti će
imati priliku da se upoznaju sa kineskom tradicijom i savremenim pristupom
kineske tradicije“, navodi organizator Three festivala Dragan Grinsmit.
Zuni teatar gostuje u Novom Sadu od 1. do 10. marta, a
poslednjih dana gostovanja u Novom Sadu biće održane radionice za mlade
umetnike.
***
Komentar
***
Interakcija gena i kulture. Nije
moguće voditi politiku koja krši biološko/sociološke zakone, zašto? Zato što to
vodi samouništenju. Primarni problem sa ovom vlasti 1945/1990-2024., je što
KRŠI biološko/sociološke zakone
preživlajvanja našeg "malobrojnog" društva. Iz biologije,sociologijei
antropologije na planeti Zemlji znamo da malobrojna i mnogobrojna društva PREŽIVLJAVAJU
na RAZLIČITE načine. MALOBROJNO društava, da bi preživelo, su MIROLJUBIVA, sve
je podređeno dobrobiti pojedinaca. Vrednosti su individualizam, personalizam,
tolerancija, ljudska prava, zaštita prirodnih resursa. Vlast je
decentralizovana, zasnovana na demokratiji, toleranciji i miru. A da su MNOGOBROJNA duštva, da bi preživela,
RATOBORNA, težište su stavljala na reprodukciju i ratove, dok su kvalitet i
konkurentnost potisnuti, potčinjavanje pojedinaca dobrobiti društva,
etnocentrizam, ekspanzionizam i imperijalizam, snažna centralistička vlast,
uniformnost, cenzura, stroge kazne, netolerancija i suđenja ko narušava
uniformnost.
Zoran Stokić
10.03.2024.
Нема коментара:
Постави коментар