Francuski stručnjaci
skenirali čuvenu Paganinijevu violinu
LIFESTYLE Autor: Hina 12. mar
202411:30 JEAN-PHILIPPE KSIAZEK / AFP
Violina, koju je 1743. godine
napravio čuveni instrumenata Đuzepe Bartolomeo Gvarneri del Gesu, sada se samo
povremeno donosi da bi je svirali vrhunski svetski muzičari.
Francuski stručnjaci su tokom
vikenda rendgenskim zracima skenirali čuvenu Gvarnerijevu violinu koju je
svirao italijanski kompozitor i virtuoz Nikolo Paganini u 18. veku, nadajući
se da će otkriti tajnu njenog magičnog zvuka.
Omiljeni muzički instrument
virtuoza iz Đenove u Italiji, nazvan ‘Il Cannone’ (top), postao je vlasništvo
njegovog rodnog grada nakon njegove smrti 1840. godine.
Violina, koju je 1743. godine
napravio čuveni instrumenata Đuzepe Bartolomeo Gvarneri del Gesu, sada se samo povremeno
donosi da bi je svirali vrhunski svetski muzičari.
Stručnjaci iz Evropskog instituta
za sinhrotronsko zračenje (ESRF) u Grenoblu skenirali su instrument i
ustanovili da je i dalje u veoma dobrom stanju uprkos znacima habanja i
neizbežnim malim oštećenjima izazvanim godinama.
„Mikropukotine ima, ali na njima
nema potrebe da se interveniše. Violina je u dobrom stanju“, rekli su
stručnjaci.
Dodajući da je to izuzetan
instrument kada je u pitanju kvalitet zvuka. Nadamo se da će nam nova otkrića
pomoći da bolje razumemo tajnu tog magičnog zvuka“, rekao je Pol Taforo iz
ESRF-a.
Luiđi Paolasini iz ESRF-a, koji
je bio zadužen za realizaciju projekta, rekao je da je violina osigurana na 30
miliona evra i da je prevezena iz Đenove u Grenobl na ispitivanje. ESRF
laboratorija je jedna od najboljih svetskih radionica za popravku i
restauraciju predmeta istorijskog kulturnog nasleđa.
Funkcioniše kao džinovski
mikroskop koji „snima” položaj i kretanje atoma u kondenzovanoj i živoj
materiji i otkriva strukturu materije u svoj njenoj lepoti i složenosti.
Pruža neprevaziđene mogućnosti
naučnicima u istraživanju materijala i žive materije u veoma širokom spektru
oblasti: hemija, fizika, arheologija i kulturno nasleđe, strukturalna biologija
i medicinske primene, nauke o životnoj sredini, informacione nauke i
nanotehnologija.
***
Komentar
***
Najtradicionalnija oblast
virtuoznosti u naše vreme ostao je klavir sa virtuozima: Rubinštajn, Arau,
Rihter, Horovic...To je eho prve polovine 19 veka - "virtuoznost" se
počela vezivati za tehničke veštine izvođača - na primer, visok tempo sviranja,
"teški" akordi, veliki skokovi, puna upotreba opsega. Naravno prvo je
morao da nastane - solistički koncert (solista naspram orkestra); muzički
instrumenti su takođe poboljšavani, što je omogućilo da se od instrumenta
dobije više. Konstrukciju su odlikovale razne invencije, koje su pojačavale
zvuk i povećavale brzinu uzastopnih tonova. Paganini je bio virtuoz na
violini, Talberg, List i Šopen virtuozi
na klaviru (Listove - Études d'Exécution Transcendante - traže virtuoza).
Zapravo kada je dvor prestao da finansira
muzičare – oni su morali na tržište, kada je muzika posajala zabava za
građane, kada je čovek postajao mera svih stvari umesto Boga - sve je to bilo
plodno tle za pojavu virtuoza. Ali izvorno "virtuoz" je bio
"uvaženi" član balističkih
stručnjaka, inženjera, topčija i stručnjaka za mehaniku i dinamiku koji su
nastali u 17. veka kao odgovor na širenje baruta u Evropi; odatle se termin
širio da označi - poštovane osobe - u intelektualnom i umetničkom polju; termin
se širio a značenje mu se sužavalo! U baroku težište je bilo na
"kompozitorima - teorijskim virtuozima" koji su bio u stanju da pred
publikom variraju, "improvizuju" a vremenom se težište pomerilo na
"virtuoza izvođača"!
https://www.youtube.com/watch?v=8afjsRWN0S4
Michel Blavet (1700-1768) - Concerto à 4 parties
*
https://www.youtube.com/watch?v=6o8i6ne7D8E
Liszt - 12 Études d’exécution transcendante (Audio+Sheet)
[Cziffra]
Zoran Stokić
13.03.2024.
Нема коментара:
Постави коментар