Životinje otkrivaju da mogu da „uče u društvu“ – isto kao i ljudi
SCITECH Autor: RTS 19. mar 202420:27 Shutterstock/Onelia Pena
Bumbari i pčele su dokaz da veličina mozga nije
toliko važna, jer ti mali insekti sa mozgom veličine omanjeg semena, pokazali
su nivo kolektivne inteligencije u eksperimentima za koje su naučnici mislili
da su u potpunosti jedinstveni za ljude.
Kada su učeni u laboratoriji da otvore kutiju
sa komorama sa hranom u dva koraka, bumbari vrste bombus terrestris mogli su da
nauče rešenju druge bumbare i pčele koje nikada ranije nisu videle kutiju. Da
bi naučili pčele rešenju, istraživači su najpre morali da im pokažu šta da
rade, i da im ponude nagradu nakon prvog koraka kako bi bile motivisane, piše
rts.rs.
„Ovaj nalaz dovodi u pitanje opšte mišljenje o
tome da je sposobnost društvenog učenja ponašanja i učenja kroz pojedinačne
pokušaje i greške jedinstvena za ljude“, piše tim istraživača iz Ujedinjenog
Kraljevstva i Sjedinjenih Država.
Nekada se smatralo da su ljudi jedine životinje
„sa kulturom“. Ali pesme među vrapcima, zovovi kitova, razvijene strategije
grupnog lova određenih predatora, naučeno ponašanje kod majmuna ali i vrana,
kao i kod delfina, sugerišu da je društveno prenosivo ponašanje prisutno i u
životinjskim zajednicama.
Shutterstock/
Neka od ponašanja u društvu životinja čak
pokazuju znake usavršavanja i poboljšanja tokom vremena. Domaći golubovi na
primer, uče jedni od drugih i prilagođavaju puteve leta iz godine u godinu.
„Na osnovnom nivou, bumbari se pridružuju
šimpanzama i doprinose sumnji u to da je socijalno učenje ekskluzivno ljudska“,
piše Aleks Tornton, ekolog sa Univerziteta Ekseter, u pregledu istraživanja
ponašanja bumbara za časopis Nature.
Šimpanze imaju veliki mozak i šarenolik
društven život, ali novo otkriće među bumbarima, tvrdi Tornton, je „utoliko
izvanrednije jer se fokusira ne na ljudske rođake primata, već na… životinju sa
mozgom koji je jedva 0,0005 odsto mozga veličine šimpanze“.
Shutterstock/Vladimir Turkenich
Decenijama potcenjeni, uglavnom zbog svoje
veličine, bumbari konačno dobijaju svoje priznanje. Nedavni eksperimenti u
laboratoriji pokazuju da bumbari i pčele mogu da uče jedni od drugih, da
koriste alate, broje do nule i izvode osnovne matematičke jednačine.
Kolektivnu inteligenciju i organizovanost
njihovog „uma košnice“ takođe ne treba odbaciti, i ona je dosta proučavana i
dokazivana.
Znanje koje se prenosi „s kolena na koleno“
Bumbare i pčele testirali su Alis Bridžis sa
Univerziteta „Kraljica Meri“ u Londonu i njene kolege.
Smestili su kolonije bumbara u prostor sa
konstrukcijom sa komorama sa hranom. Do slatkog zalogaja, može se doći ako se
sleti na crveni jezičak, ali samo kada se plavi jezičak gurne sa puta.
Bio je potreban čovek da im pažljivo pokaže
put, a to je bilo moguće samo uz dodatnu nagradu. Ali kada je jedna pčela to
shvatila, ona je mogla da nauči druge kako da tretiraju dva jezička da bi uzeli
slatku poslasticu.
Sličan eksperiment na šimpanzama je takođe
nedavno objavljen u časopisu Nature Human Behavior. Studije slučaja i
kičmenjaka i beskičmenjaka su pokazale razmenu ideja koje je bilo izuzetno
teško naučiti sam.
Naravno, ovo ponašanje nije primećeno u divljini.
Ali novi nalazi ostavljaju otvorenu mogućnost da bi ideje i saznanja sadašnjih
generacija određenih životinja, mogle ostati u toj životinjskoj kulturi i biti
korišćene za generacije koje dolaze.
Shutterstock/Viesinsh
Čuvene putanje medonosnih pčela koje koriste
svojevrsnu navigaciju i određivanje udaljenosti, pravca i kvalitet izvora
hrane, na primer, je ponašanje za koje se nekada smatralo da je čisto
instinktivno. Sada se čini da je donekle ovaj fenomen ipak oblikovan društvenim
uticajima.
***
Komentar
***
„Ovaj nalaz dovodi
u pitanje opšte mišljenje o tome da je sposobnost društvenog učenja ponašanja i
učenja kroz pojedinačne pokušaje i greške jedinstvena za ljude“. Ovo je
nesitina.
Te su činjenice o
"učenju na greškama", odavno poznate, čak je tako davno, na pr, i
Karl Poper - to i slikovito izrekao "učenje na greškama važe za čitav živi
svet, od AMEBE do AJNŠTAJNA,..., važe - i za naš čulni sistem, liberalnu demokratiju,
građansko društvo..." Samo bi dopunio Popera - jedino ne važe u hibridnim
sistemima koji se oslanjaju na despotsku tradiciju. Primarni elemeti kulture
uče srbe oko 700 godina (vizantiska, osmanska, komunistička - faza) da GREŠEKE
NE TREBA POPRAVLJATI, važnije od popravljanja grešaka i opstanka zajednice -
jeste očuvanje autoriteta vlasti!
Zoran Stokić
20.03.2024.
Нема коментара:
Постави коментар