Veštačka
inteligencija: Kako prepoznati obrađenu fotografiju
Usred priče oko fotografije princeze od Velsa koja je
izmanipulisana, evo nekoliko naznaka koji vam mogu pomoći da identifikujete da
li je slika izmenjena ili lažirana.
Veštačka inteligencija: Kako prepoznati obrađenu fotografiju
Getty Images Ričard Grej, BBC Budućnost
U svetu u kome slike mogu digitalno da se menjaju uz pomoć
samo nekoliko klikova ili čak da ih veštačka inteligencija stvori ni iz čega,
sve je teže verovati sopstvenim očima.
Tehnike koje se koriste za manipulaciju slika su toliko
sofisticirane da smo ušli u doba hiperrealističkog lažiranja.
Takve slike mogu da dovedu do širenja dezinformacija i čak
da utiču na stav ljudi o važnim događajima, kao što su izbori.
Zbog slike princeze od Velsa i njene dece koju su povukle
novinske agencije zbog zabrinutosti da je "manipulisana", ovo pitanje
je dospelo u žižu interesovanja.
Dakle, da li nekako možemo da prepoznamo fotografiju koja je
izmenjena ili koju je napravila veštačka inteligencija?
Refleksije i senke
Neuobičajeno svetlo je često znak da su na fotografiji
izvršene izmene.
Obratite pažnju na mesta refleksije svetlosti u očima ljudi,
jer, na primer; izvor svetlosti se često odražava u njihovim očima.
Ako se veličina i boja ne poklapaju sa lokacijom, ili ako
postoji razlika u očima, to može da bude razlog za sumnju.
Još jedan naznaka može da bude način na koji se subjekti i
objekti pojavljuju na reflektujućim površinama na slici.
Ako je fotografija načinjena od više slika, senke objekata
mogu biti neusaglašene, mada imajte na umu da neke slike mogu da se naprave
priviše izvora svetlosti.
Getty Images
Vredi pogledati kako svetlost pada na lice subjekta.
Ako je, na primer, Sunce iza subjekta, uši mogu da budu
crvene.
Veštačka inteligencija takođe može da proizvede neusaglašeno
svetlo i senke, ali kako se algoritmi poboljšavaju, lica generisana veštačkom
inteligencijom često izgledaju stvarnija od ljudskih.
Ruke i uši
Da li je slika izmenjena može da se vidi i na osnovu oblika
koje je teško kopirati.
Trenutno, veštačka inteligencija ima problema da generiše
ruke i uši, menja im oblik, proporcije, pa čak i broj prstiju.
To su oblici koji često muče i umetnike, ali kako drugi
aspekti slika ljudi koje stvara veštačka inteligencija postaju
hiperrealistični, ovi nedostaci stvaraju takozvanu neobičnu ili čudnovatu
dolinu - teorija da što je robot sličniji ljudskom biću, to su nam njegove
nesavršenosti odbojniji.
Proverite metapodatke
Kod digitalnih slika skriva podatke koji mogu da pomognu da
se utvrdi da li su lažne.
Pri pravljenju svakog snimka digitalnom kamerom, metapodaci
se učitavaju u datoteku slike.
Vremenske oznake, na primer, pokrenule su pitanje da li je
predsednik Amerike Donald Tramp zaista bio na poslu u Beloj kući dan nakon što
je objavio da je dobio korona virus u oktobru 2020. godine.
Šum slike
Senzor svih digitalnih fotoaparata pravi male greške u
proizvodnji slike koje stvaraju jedinstvene greške koje ostavljaju neku vrstu
"otiska prsta" na slikama.
To se zatim povezuje sa konkretnom kamerom i može pomoći da
se ustanovi koji delovi fotografije su izmenjeni.
Tekstura slike generisane veštačkom inteligencijom takođe
može da izgleda neobično.
Alati za proveru
Internet kompanije poput Gugla pokrenule su alatke za
verifikaciju slika koje mogu pomoći ljudima da prepoznaju slike stvorene
veštačkom inteligencijom.
Fejsbuk i Instagram su počeli da označavaju slike generisane
veštačkom inteligencijom iz sistema kompanije Meta i planiraju da urade isto za
slike generisane pomoću alata veštačke inteligencije drugih kompanija.
***
Komentar
***
https://www.youtube.com/watch?v=YCNTLWCFcQs
Blow Up (1966) C Files Trailer
*
https://www.youtube.com/watch?v=Q62gRiUrylw
Blowing Up The Photographs (Scene from Blow-Up)
U "Blow Up" 1966., Mikelanđelo Antonioni je stvorio majestralan film - o stvarnosti kako je mi doživljavamo
ili kako - mislimo - da je doživljavamo. Anticipirao je budućnost medija - kao "inherentno otuđujuće", jer nas je kamera: film i TV pretvorili u
pasivne vojare, programibilne za predvidive odgovore, bespomoćne, pa čak i
neljudski mrtve. Film je majstorsku urađen, pa je naterao čak i Bergmana (nije
bio naklonjen M.A.) da kaže da je "Blow Up" remek delo koje je
"pogledao mnogo puta". Film je priča o fotografu (Dejvid Hemings)
koji slučajno snimi moguće dokaze o ubistvu u koje je uključena žena (Vanessa
Redgrave). Kao što je tipično za Antonionijeve filmove, priča nema uobičajenu
epsku strukturu. Jednog dana u parku
naiđe na dvoje ljubavnika koje fotografiše. Žena iz fotografisanog para ga
prati do stana i zahteva od njega film. Fotograf zatim pregleda film i pravi –
uvećanja - na kojima otkriva, u pozadini slikanog para, u zelenilu parka mrtvo telo. Međutim,
slika je nejasna na zrnatim crno-belim slikama. On više uvećava i pokušava da
pronađe istinu. Ponovo odlazi u park,
gde konstatuje da je telo nestalo. Zbunjen, ostaje da gleda dvoje ljudi koji
mimikom igraju teniski meč. Zamišljena lopta pada kod njegovih nogu, on je
imaginarno podiže i baca nazad igračima. Nastavlja da posmatra i odjednom -
"čuje" - zvuk zamišljene lopte. Dok ga gledamo kako stoji na travnjaku,
fotograf odjednom nestaje i film se završava.
Zoran Stokić
17.03.2024.
Нема коментара:
Постави коментар