Od Đavoljeg trilera
do muzike Bitlsa sa Stefanom Milenkovićem i Muzikonom
KULTURA Autor: N1 Beograd 16. maj
202416:18 4 komentara
Orkestar Muzikon i proslavljeni violinista
Stefan Milenković održaće koncert pod imenom “Proleće” u Botaničkoj bašti u
petak, 24. maja 2024. od 20 sati. Pročitaj više
***
Komentar
***
Teleman, Zevs među kompozitorima
sa 3600 dela, između ostalog, bio je promoter građanske muzike, osnivač dinamičnog
koncertnog života, na trgovima i
parkovima, u Hamburgu, kreirao je javne nastupe (i) van - aristokratskog i crkvenog
- kruga. Na programu su pored
instrumentalnih dela bile i svetovne kantate, na primer, komponovao je mnoge -
"moralne kantate" – "Dozvolite mi da se žalim na laž",...,
"Rukovodiš se ljubaznošću?", "Beži od mene, lažljivi
varalice!", "Nada me još uvek održava". Gradski koncerti, kao i
barokna opera nisu bile samo stvar muzike nego i sociologije - služili su za socijalizaciju građana
"dobri momci pobeđuju loše momke"!
Kod nas je ova moralna komponenta odavno prestala da postoji sve je
postalo samo puka zabava i razonoda.
*
https://www.youtube.com/watch?v=r8MGpkZmjtw
Arne: Harpsichord Concerto No. 5
in G Minor
Malo kasnije su u Londonu, takve
koncerte izvodili Arneov (Tomas) sin Majkl Arne; kao i J.C.Bah zajedno sa
K.F.Abelom.
Šest koncerata, za čembalo, Tomas
Arne je komponovanih oko 1750-ih – u koncertnoj formi; Arneovi koncerti su
komponovani da bi svirao njegov sin Majkl, svirao ih je na koncertima '50, na
primer, Koncert za čembalo br. 5 u g-molu. Arneovi koncerti imaju malo
doslednosti formalnog stila – to je način za stvaranje novih pravaca(!) Oni
pokazuju kako - odraz baroknih formi koje je Hendl (kao i Skarlati) koristio u svojim koncertima,
tako i nove uticaje koje je italijanska opera bufa donela u Englesku 1750-ih
godina.
*
Tomas Avgustin Arne
(1710-1778)
Tomas Avgustin Arne bio je jedan
od izuzetno nadarenih engleskih kompozitora koji su radili u Hendlovo vreme -
rođen je 1710, umro 1778; i, iako njegova muzika ima očigledne tačke sličnosti
sa Hendelovom koje postoje među svim tim savremenicima, Arne je, kao i njegove
kolege Vilijam Bojs i Moris Grin, zadržao svoju individualnost. Verovatno je
njegov lični dar našao svoj puni izraz u pesničkoj i pozorišnoj muzici:
njegovim Šekspirovim postavkama, njegovim galantnim operama i maskama. Dugi niz
godina bio je rezidentni kompozitor u jednom od londonskih pozorišta, a takođe
je bio kompozitor u Vokhall Pleasure Gardens, u kom svojstvu je bio pozvan da
producira instrumentalnu, kao i vokalnu muziku. Arneova glavna instrumentalna
dela obuhvataju setove trio sonata, uvertira, sonata za čembalo i koncerte. Imao
je izuzetan - fluidni melodiski talenat - jedna od najvažnijih kompozitora
kasnog baroka, ponekad sa prizvucima budućih elemenata, sturm und drang,
galantnog, klasicističkog čak i romantičarskog zvuka.
https://www.youtube.com/watch?v=_8EkUhWOcJA
Thomas Augustine Arne -
"Alfred" (1740)
*
https://www.youtube.com/watch?v=onRpDiZqjko
Thomas Arne "Comus" (1738)
Zoran Stokić
17.05.2024.
Нема коментара:
Постави коментар