петак, 17. мај 2024.

 

Od Đavoljeg trilera do muzike Bitlsa sa Stefanom Milenkovićem i Muzikonom

 

 

KULTURA Autor: N1 Beograd 16. maj 202416:18 4 komentara

 

 

Orkestar Muzikon i proslavljeni violinista Stefan Milenković održaće koncert pod imenom “Proleće” u Botaničkoj bašti u petak, 24. maja 2024. od 20 sati. Pročitaj više

 

https://n1info.rs/kultura/od-djavoljeg-trilera-do-muzike-bitlsa-sa-stefanom-milenkovicem-i-muzikonom/

 

 

***

Komentar

***

 

 

Teleman, Zevs među kompozitorima sa 3600 dela, između ostalog, bio je promoter građanske muzike, osnivač  dinamičnog  koncertnog  života, na trgovima i parkovima, u Hamburgu,  kreirao je  javne nastupe (i) van - aristokratskog i crkvenog  - kruga. Na programu su pored instrumentalnih dela bile i svetovne kantate, na primer, komponovao je mnoge - "moralne kantate" – "Dozvolite mi da se žalim na laž",..., "Rukovodiš se ljubaznošću?", "Beži od mene, lažljivi varalice!", "Nada me još uvek održava". Gradski koncerti, kao i barokna opera nisu bile samo stvar muzike nego i sociologije -  služili su za socijalizaciju građana "dobri momci pobeđuju loše momke"!  Kod nas je ova moralna komponenta odavno prestala da postoji sve je postalo samo puka zabava i razonoda.

 

*

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=r8MGpkZmjtw

Arne: Harpsichord Concerto No. 5 in G Minor

 

 

Malo kasnije su u Londonu, takve koncerte izvodili Arneov (Tomas) sin Majkl Arne; kao i J.C.Bah zajedno sa K.F.Abelom.  

 

Šest koncerata, za čembalo, Tomas  Arne je komponovanih oko 1750-ih – u koncertnoj formi; Arneovi koncerti su komponovani da bi svirao njegov sin Majkl, svirao ih je na koncertima '50, na primer, Koncert za čembalo br. 5 u g-molu. Arneovi koncerti imaju malo doslednosti formalnog stila – to je način za stvaranje novih pravaca(!) Oni pokazuju kako - odraz baroknih formi koje je Hendl (kao i Skarlati) koristio u svojim koncertima, tako i nove uticaje koje je italijanska opera bufa donela u Englesku 1750-ih godina.

 

 

*

Tomas Avgustin Arne

(1710-1778)

 

 

Tomas Avgustin Arne bio je jedan od izuzetno nadarenih engleskih kompozitora koji su radili u Hendlovo vreme - rođen je 1710, umro 1778; i, iako njegova muzika ima očigledne tačke sličnosti sa Hendelovom koje postoje među svim tim savremenicima, Arne je, kao i njegove kolege Vilijam Bojs i Moris Grin, zadržao svoju individualnost. Verovatno je njegov lični dar našao svoj puni izraz u pesničkoj i pozorišnoj muzici: njegovim Šekspirovim postavkama, njegovim galantnim operama i maskama. Dugi niz godina bio je rezidentni kompozitor u jednom od londonskih pozorišta, a takođe je bio kompozitor u Vokhall Pleasure Gardens, u kom svojstvu je bio pozvan da producira instrumentalnu, kao i vokalnu muziku. Arneova glavna instrumentalna dela obuhvataju setove trio sonata, uvertira, sonata za čembalo i koncerte. Imao je izuzetan - fluidni melodiski talenat - jedna od najvažnijih kompozitora kasnog baroka, ponekad sa prizvucima budućih elemenata, sturm und drang, galantnog, klasicističkog čak i romantičarskog zvuka.

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=_8EkUhWOcJA

Thomas Augustine Arne - "Alfred" (1740)

 

*

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=onRpDiZqjko

Thomas Arne "Comus" (1738)

 

Zoran Stokić

17.05.2024.

Нема коментара:

Постави коментар