Problem tri tela:
"Nefilmični" kineski naučnofantastični roman koji je postao
Netfliksov hit
Od producenata Igre prestola
stigla je Netfliksova serija nastala prema kineskom bestseleru,
naučnofantastičnom romanu koji je postao ogroman hit i pored istorijskog
cenzorskog odnosa koji Kina gaji prema ovom književnom žanru.
Izvor: Džejms Balmont - BBC
Kultura
Problem tri tela:
"Nefilmični" kineski naučnofantastični roman koji je postao
Netfliksov hit
Netfliks
Jedno jutro u Pekingu 1967.
godine studentkinja astrofizike Je Venđi prisustvuje sceni u kojoj paravojne
trupe prebijaju njenog oca.
Nešto kasnije, ona postaje deo
vojnog programa u Mongoliji kao deo dogovora po kojem će izbeći sopstvenu
kaznu, uz uslov da nikada više ne sme da napusti tu vojnu bazu.
U toj ledenoj kasarni, ispod
ogromne parabolične antene, ona gubi veru u čovečanstvo.
Život posvećuje istraživanju i
uspeva da napravi naučni iskorak koji će dovesti do emisije moćnih radio
signala u svemir.
Ovaj podvig će imati ozbiljne
posledice, a sve je počelo tog sudbonosnog dana u Pekingu.
Ovo je samo puka naznaka zapleta
koji se prostire čitavim svemirom u seriji Problem tri tela -
naučnofantastičnom epu koji se bavi tajanstvenim naučnim programom,
vanzemaljskim vrstama iz solarnog sistema koji se nalazi iza zvezda i čudnom
video igrom koja se bavi usponom i padom velikih civilizacija u rasponu od
nekoliko milenijuma.
Roman bestseler pekinškog pisca
Lijua Cisina koji predstavlja prvi deo trilogije Beseda o Zemljinoj prošlosti,
nekada se smatrao nemogućim za filmsku adaptaciju zbog zbunjujućih vremenskih
skokova, filozofskih dilema i detaljnih opisa naučnih teorija (kineska filmska
adaptacija je 2017. godine završila u nekoj fioci).
Ona sada ipak stiže do svih
svetskih TV ekrana putem Netfliksove serije, okasnelog povratničkog projekta
producenata Igre prestola, Dejvida Beniofa i D. B. Vajsa.
Trejler serije:
Prve reakcije kritike su
podeljene po pitanju uspešnosti projekta.
Ipak, ono što je evidentno je
neverovatan uspeh originalnog romana - prvog romana serijalizovanog u kineskom
SF magazinu Svet naučne fantastike 2006. godine, kao i prevoda na engleski
jezik koji je za zapadno tržište pripremio Ken Liu 2014. godine.
Ljubitelji knjige su i Barak
Obama i Džordž RR Martin, pisac Igre prestola.
Nakon dobijanja prestižne nagrade
Hugo za najbolji roman 2015. godine (kojom je Liju ušao u društvo autora Dine
Frenka Herberta i Isaka Asimova, autora Zadužbine), knjiga i njena dva nastavka
su širom sveta prodati u skoro devet miliona primeraka.
Liju se danas smatra čovekom koji
je kinesku naučnu fantastiku stavio na svetsku mapu što je zaista neverovatan
uspeh s obzirom na istorijsko potiskivanje sa kojim se ovaj književni žanr
suočavao u njegovoj zemlji.
"Tokom 40 dana je samo u
Pekingu na smrt prebijeno više od 1.700 žrtava", piše u jednom pasažu na
početku engleskog prevoda romana Problem tri tela.
"Mnogi su izabrali lakši put
ne bi li izbegli ovo ludilo".
Radnja romana je smeštena u 1967.
godinu; u periodu od narednih 10 godina, oko dva miliona ljudi je nestalo tokom
Kulturne revolucije u Kini kada je radikalni studentski pokret Crvena garda
počeo da nasilnim putem ponovo uspostavlja komunističku doktrinu Mao Cedunga.
Mnoge žrtve su izvršile
samoubistvo ne bi li ,,okončali bolni progon" - čime se aludira na
neobjašnjena samoubistva naučnika u zapletu serije.
Ali ono što je još ubedljivije od
načina na koji istorija dobija svoje obrise u današnjem svetu prikazanom u
Lijuvom romanu je način na koji je Maov režim oblikovao put kojim će naučna-fantastika
krenuti u pravom svetu.
Uspavana naučna-fantastika
Liju je rođen 1963, samo tri
godine pre nego što je Kulturna revolucija otpočela - radi se o vremenu u kojem
su naučnici, pisci i drugi intelektualci bili proglašavani za
kontrarevolucionare i smeštani u radne logore radi "prekomponovanja
misli", kaže dr Hua Li, profesorka kineskog jezika na državnom
univerzitetu u Montani i autorka knjiga kao što je Kineska naučna fantastika
nakon Maove ere.
Na stranu i partijska propaganda,
ali malo je knjiga koje su bile objavljene u to vreme - a piscima naučne
fantastike je navigacija kroz turbulentan politički period tog vremena bila
naročito komplikovana.
"Mnogi uobičajeni motivi su
bili tabui", kaže Hua.
"Tako, na primer, tokom
Maove ere, marksističko-lenjinistička doktrina nije ostavljala prostor za
verovanje u moguće postojanje vanzemaljaca u svemiru".
Sve tehnološke inovacije i naučne
ambicije samo su predstavljale proizvode korumpiranog zapadnjačkog kapitalizma.
"Kineska naučna fantastika
je ostala uspavana u periodu od ranih 1960-ih do 1976. godine", kaže Hua.
Međutim, baš kao što je otkriveno
i u pogovoru romana Problem tri tela, šestogodišnji Liju Cisin je svejedno bio
pogođen "neopisivom radoznalošću i čežnjom" nakon što je svedočio
lansiranju prvog kineskog veštačkog satelita u aprilu 1970. godine.
Nakon što je nekoliko godina
kasnije otkrio kutiju prepunu knjiga - u kojoj je bilo i Putovanje u središte
Zemlje Žila Verna - ispod kreveta svog oca, našao je u sebi odlučnost, baš kao
i njegov lik iz romana Je Venđi, koja će na kraju imati dalekosežne posledice.
"Moja upornost potiče iz
reči mog oca", rekao je Liju 2019. godine za novine Guangming Dejli,
"koji je objasnio da o tim… bićima koja su se bazirala na nauci, može da
se čita samo u tajnosti".
Predsednik Mao je umro 1976.
godine i baš kao što je "užas koji je tokom Kulturne revolucije iskusila
Je Venđi" počeo da jenjava i u Problemu tri tela, tako je počela da se
rađa i era reformi i otvorenosti spram intelektualizmu i Zapadu, pa je i naučna
fantastika počela da se budi dolaskom Denga Sjaopinga i njegovim učvršćivanjem
na vlasti 1977. godine.
Deng je te godine objavio da su
"nauka i tehnologija primarna produktivna sila".
Naučni umetnički i literarni
magazin je počeo da objavljuje originalnu i prevedenu naučnu fantastiku 1979,
pa je i mladi Liju po prvi put počeo da piše.
Ali baš kao što je i ponovno
pojavljivanje "košmarnih sećanja" ubedilo Je da "prava muka tek
počinje" u romanu Problem tri tela, tako je i Komunistička partija Kine
ponovo počela da ometa razvoj naučne fantastike.
Netfliks
Oprezni zbog sve jačeg širenja
zapadnjačkih ideja u Kini, Dengovi protivnici su počeli da dižu glas protiv
njegove liberalne politike, pa je Komunistička partija 1983. godine pokrenula
kampanju protiv "duhovnog zagađenja" koje je imalo za cilj
"širenje zapadnjačke 'buržoasko-liberalne ideje'", kaže Hua.
Biro zadužen za propagandu je
"izdvojio specifične literarne žanrove i krenuo u napad i suzbijanje
"naučnofantastičnih dela koja su se bavila duhovima, nasiljem, seksom,
nenaučnim pretpostavkama i prikrivenom kritikom socijalizma" - sve su to
bile teme koje su proglašene za raspirivanje "duhovnog zagađenja".
Ključni autori, poput Je Jonglija
koji je pisao priče o svemirskim putovanjima nakon što je Kina lansirala prvi
satelit u orbitu, bili su anatemisani, dok je Naučni umetnički i literarni
magazin bio primoran da objavljuje samo naučne radove i da promeni ime u
neupadljive Čudne priče.
Za samo nekoliko meseci, Deng je
obustavio kampanju, ali "mnogi pisci naučne fantastike su", kako kaže
Hua, "razočarani i emotivno povređeni, već bili napustili ovo polje
delovanja".
Iako se naučna fantastika ponovo
pojavila, politička obzirnost je kočila taj proces.
Prvi roman Liju Cisina, Kina 2185
(sajberpank fantazija koja se bavila vaskrsenjem Maoa u virtualnoj stvarnosti),
iz 1989. godine, pruža fascinantan primer naučnofantastičnog narativa
"koji je sprečen da se pojavi u štampanom izdanju zbog osetljive
društveno-političke teme, ali je kasnije ipak objavljen onlajn", kaže Hua
(mnoga takva dela, dodaje ona, kasnije su izbrisana).
Ovaj roman je završen samo dva
meseca pre nego što su angažovane trupe koje će u krvi ugušiti proteste na
Tjenanmen skveru (na kojem se dešava i uvodno poglavlje romana) - događaju koji
će uništiti sve planove magazina Svet naučne fantastike (što je bila najnovija
inkarnacija Naučnog umetničkog i literarnog časopisa) da ugosti najveće pisce
ovog žanra u Čengduu 1991. godine.
Incident na Tjenanmenu je šokirao
potencijalne goste iz drugih zemalja, pa je na kraju konferenciji prisustvovalo
samo desetak stranih autora, iako je to trebalo da bude mnogo značajniji skup.
Današnja Kina je drugačije mesto
on onog u kojem je rastao Liju.
Posle brzog ekonomskog razvoja iz
1990-ih godina, zemlja se modernizovala u prosperitetnu naciju, ali je postala
poznata i po tehnologiji za raspoznavanje lica koja je postala alatka za
državni nadzor stanovništva, zatim po društvenom kreditnom sistemu koji građane
rangira po njihovoj lojalnosti, kao i po svemirskom programu koji sada poseduje
najviše veštačkih satelita (više od 600 ih je samo u Zemljinoj orbiti).
"Dramatična transformacija
Kine je sama po sebi futuristička", rekao je pisac naučne fantastike Han
Song u tekstu iz 2013. godine Kineska naučna fantastika: Odgovor na
modernizaciju, u kojem opisuje "naučnu fantastiku" kao termin kojim
se opisuje i kinesko ekonomsko čudo.
"Stvarnost… je fiktivni
proizvod".
I zaista, u skladu sa tehnološkim
razvojem, naučna fantastika je procvetala u Kini.
Zapadnjačke knjige od Hugom
nagrađenih autora poput Filipa K. Dika i Artura Klarka, počeli su da pristižu
na police knjižara tokom 1990-ih, baš kao i filmovi poput Parka iz doba Jure i
Matriksa koji su se pojavili u bioskopima.
Do kraja 20. veka, časopis Svet
naučne fantastike je dostigao tiraž od 400.000 primeraka i tako postao
najpopularnija publikacija te vrste u Kini.
Još jedna adaptacija Lijuovog
dela se pojavila 2019. godine - nastala po noveli Lutajuća Zemlja - i postala
ključni faktor kineske naučnofantastične kinematografije nakon što je zaradio
zapanjujućih 673 miliona dolara na kineskim bioskopskim blagajnama.
Pa šta se to onda promenilo?
Getty Images
"Državna cenzura je
relativno stroga kada se radi o društveno-političkim temama", objašnjava
Hua, ali je "relativno relaksirana kada se radi o tehnološko-naučnim
delima".
Zbog toga najveći broj pisaca
autocenzuriše sopstvena dela, dok se osetljive teme poput alternativne istorije
uglavnom izbegavaju.
Sve do 2013. godine narativi koji
su uključivali putovanje kroz vreme su bili zabranjeni u TV dramama zbog
eventualnog manjka poštovanja prema kineskoj istoriji.
Bezobzira na to,
društveno-politička kritika nije potpuno napuštena: "kriticizam spram
Kulturne revolucije nije zabranjena tema u Kini", rekao je prevodilac
Problema tri tela Ken Liu za portal Redit 2015. godine.
Ali i pored toga što je Liju
proglašen za prvog pisca iz Azije koji je osvojio nagradu Hugo 2015. godine -
za priču o astronautu koji pluta na 3,5 miliona kilometara od Zemlje u Međunarodnoj
svemirskoj stanici - i ova knjiga kao da je izdala osetljivu prirodu sopstvenog
začeća.
Sva poglavlja knjige koja se
dešavaju u vreme Kulturne revolucije (kao i uvodno poglavlje romana Problem tri
tela, izdanje na engleskom jeziku), u originalnoj kineskoj publikaciji su
pomerena u središte knjige zbog straha da će biti ocenjena kao previše
politički obojena od državnih cenzora (ovo je bio naročito osetljiv trenutak u
vreme kada se obeležavalo 30 godina od kraja Kulturne revolucije).
Osam godina kasnije, prva
konvencija naučne fantastike koja je organizovana u Kini i na kojoj su
dodeljivane Hugo nagrade, bila je ukaljana kontroverzom nakon što je nekoliko
nominovanih autora 2023. godine bilo bez objašnjenja izuzeto od eventualnog
osvajanja nagrade što je izazvalo sumnje da je Komunistička partija Kine ovde
umešala svoje prste iz političkih razloga.
Beniof i Vajs, čija nova
Netfliksova serija počinje na isti način kao i englesko izdanje knjige, ne
moraju da brinu zbog cenzure. (Potpuno različita verzija adaptacije romana
Problem tri tela je napravljena za kinesko tržište i kao takva je počela da se
u Kini prikazuje u januaru 2024. godine).
Umesto toga, zapadnjački
producenti serije, čija priča se širi i odudara u odnosu na Lijuove romane,
moraće da se suoče sa kritičkim ocenama njihove publike.
***
Komentar
***
Ukratko. Prošlost. Kulturna
revolucija u Kini. Je Venđi, ćerka eminentnog fizičara, svedoči o smrti svog
oca. Ona sama je prognana u tajnu vojnu bazu Crvene banke, gde učestvuje u
programu slanja signala u svemir u potrazi za vanzemaljskim civilizacijama. Ona
je ta koja konačno ostvaruje prvi kontakt. Savremeno doba, naučnik Vang Miao
imenovan je u komisiju koja istražuje uzroke samoubistava vodećih fizičara.
Tokom istrage nailazi na kompjutersku igricu o nestabilnom svetu Tri tela.
Ispostavilo se da svet ove igre uopšte nije fikcija, već projekcija stvarnosti
vanzemaljske civilizacije koja je poslala armadu na Zemlju, koju je pozvala Je
Venđi. U „Problemu tri tela” pisac je spojio – razvoj nauke i susret sa vanzemaljcima; obim događaja
je izuzetno impresivan; knjiga (film) je poziv na avanturu kroz filter
špijunske proze koja može da vam promeni sudbinu. Događaji su misteriozni,
neočigledni, a rešenja dolaze, kao u najboljim krimi-pričama - u samom finalu -
i mogu vas iznenaditi. Postoje i odgovarajuće moralne i političke dileme.
Zoran Stokić
8.05.2024.
Нема коментара:
Постави коментар