Badnji
dan: Koji se običaji vezuju za ovaj praznik?
LIFESTYLE
Autor: N1 Beograd 06. jan 202407:15 Shutterstock
Badnji dan po
julijanskom kalendaru proslavlja se 6. januara, dan uoči pravoslavnog Božića 7.
januara. Naziv Badnji dan je dobio po badnjaku koji se na taj dan seče i pali.
Badnji dan i
Božić su nerazdvojni, ne samo zato što dolaze jedan posle drugog, već i zato
što se dopunjavaju shvatanjima i običajima koje narod vezuje za njih.
Badnji dan je
poslednji dan božićnog posta. Dan koji mu prethodi je Tucindan, a sam sutrašnji
dan je dan praznika Božića.
Poreklo
praznika
Mnogi običaji
vezani za ovaj dan sasvim su paganski, mada je crkva pokušala da im da
hrišćansko obeležje. Običaje oko Badnjeg dana su Srbi nasledili od svojih
predaka i i dalje ih održavaju. Za badnjak se seče grana hrasta, koji je kod
Slovena oduvek bio sveto drvo.
Badnji dan je
pun rituala i simbolike, živopisnih radnji i svi su oni povezani sa porodičnim
kultom i kultom ognjišta.
Narodni običaji
oko Badnjeg dana su zaista stari i do danas se dosta običaja izgubilo ili
zaboravilo. U različitim krajevima, običaji se umeju razlikovati u nekim
elementima, a u mnogim krajevima se dosta običaja izgubilo. Kombinacija toga
doprinosi velikim razlikama u običajima od kraja do kraja i od sela do sela.
Ipak, i pored tolike raznovrsnosti i razlika, ipak postoji i dosta zajedničkih
običaja koji su vrlo slični, kao i sećanje na neke običaje koji se više ne rade
ali postoji sećanje da se u nekom selu nekada i to radilo pre nego što se to
napustilo.
Shutterstock /
Danilo Misic
Paljenje
badnjaka
Loženje
badnjaka je u vezi sa ognjem i ognjištem. Loženje badnjaka je središnji element
simbolike rađanja novog sunca, jer je i Badnji dan odmah posle kratkodnevnice.
Mladi hrast je
spaljivanjem davan ognju radi nove godine, a pregršti varnica bacane u nebo su
najavljivale mnogo roda i prinosa.
Kada se
domaćin vrati iz šume i donese badnjak tj. badnjake, naslanja ih na kućni zid a
tek sa prvim mrakom se badnjak unosi u kuću i stavlja na ognjište.
Unošenje
badnjaka i slame
U toku dana,
domaćica u jedno sito stavi sve vrste žitarica, suvih šljiva, oraha i jabuka i
to sve stoji u vrhu stola gde se večera. Ponegde sito stave pod sto, a ponegde
kod ognjišta. Tim žitom posipa se badnjak, slama i polažajnik.
Pred veče
domaćin unosi badnjak i slamu u kuću. Kuca na vrata, a kada ukućani pitaju Ko
je? odgovara „Badnjak vam dolazi u kuću“. Potom mu domaćica otvara i obraćajući
se badnjaku govori „Dobro veče badnjače!“.
Domaćin
stupajući desnom nogom preko praga unosi badnjak u kuću, i pozdravlja ukućane
rečima „Srećno vam Badnje veče“, na šta ga ukućani otpozdravljaju sa „Bog ti
dobro dao i sreće imao“, dok ga domaćica dočekuje sipajući po njemu žito iz
sita.
Noseći badnjak
domaćin obilazi kuću kvocajući kao kvočka, a domaćica i sva deca idu za njim
pijučući kao pilići. Domaćin obilazi sve uglove doma bacajući po jedan orah u
svaki ugao, što se smatra žrtvom precima. Ostali orasi i lešnici se ostavljaju
i u slami ispod stola i najčešće se jedu sa medom. Orahe koji su u uglovima
niko ne uzima.
Po unošenju
badnjaka, domaćin ili domaćica, unosi slamu i raznosi je po celoj kući, a
posebno na mesto gde će biti postavljena večera. Pri tome onaj ko nosi slamu
kvoca, a ostali pijuču. Preko slame se postavlja stolnjak jer se služi i jede
na podu. Stolice su iznete iz kuće i sedi se na slami.
Posle Božića,
tačnije na treći dan Božića (Sveti Stefan), ova slama se nosi u obor, štalu ili
ambar, a njome su i obavijali voćke da bi bolje rodile.
Badnja večera
je posna trpeza, ali je trpeza bogata. Treba da obiluje jelom i pićem da bi i
nova godina bila rodna i puna izobilja. Nekim jelima se pridavao poseban,
magijski značaj, koja su i obavezna: med, beli luk (koji ima amajlijsko
značenje), pasulj, kupus, riba, voće (orasi, lešnici, jabuke, suve šljive).
***
Komentar
***
Već je Hobs primetio da „svet
nema konačni smisao niti svrhu...živimo
u besmislenom, haotičnom, nepravednom i apsurdnom svetu. Ideali - istine,
dobra, mira, pravde, sreće - nisu ništa drugo do naše dosetke (invencije) - projektovanje
naših želja i potreba - na besmislenu, mehanički determinisanu materiju.
Potreba nam je neka struktura smisla koja bi nas zaštitila od ovog razornog
nihilizma i učinila našu orjentaciju u svetu i buduću egzisteciju
podnošljivom“. Potrebo nam je ono što se tradicionalno zove smisao života i
orjentacija u stvarnosti. Hrišćanstvo, kao i ostale monoteističke religije su spasonosne
iracionalne iluzije. Hrišćanska čuda, očaranost tim čudima, su vezana za ono
što je natprirodno, što pripada svetu magije. Duga evolucija usmene tradicije
koja je postojala u legendama, mitovima, epu, bajkama, basnama, fantazijama, paganskim
pričama. Za drevne ljude je intervencija bogova – bila prihvaćena kao takva. Najvni
animistički, antropomorfni Univerzum iz nedefinisane drevne prošlosti. Ugađanje
našoj inteligenciji – koja voli jednostavnost; „ništa se ne događa
slučajno", „priroda ne čini ništa uzalud“. Ne u božijim, već u "našim"
rukama je naša sociološka evolucija.
Zoran Stokić
6.01.2024.
Нема коментара:
Постави коментар