Kina: Kako
Komunistička partija učestvuje u provodadžisanju
Vlasti u Kini doprinose pritisku na mlade Kineze da se
venčavaju i rađaju decu.
IZVOR: BBC UTORAK, 16.01.2024. | 19:15
Sve više mladih u Kini okreće glavu od braka i dece/Getty
Images
Čen je bila na više od dvadeset "sastanaka
naslepo", a sve ih je ugovorila njena majka.
Neki su bili lošiji od drugih, kaže ona, zato se čini da
većina muškaraca ne može da prihvati uslov koji im ona postavlja - ne želi da
ima decu.
"Imati bebu je veoma zamorno, a i ne volim bebe",
kaže Čen, žena u kasnim dvadesetim, koja je pristala da govori za BBC
otkrivajući samo prezime.
"Ali nemoguće je naći muškarca koji ne želi decu. Kad
muškarac nema decu… To je kao da ste ga ubili."
Uprkos nizu neuspešnih sastanaka, pritisak porodice na Čen
da se uda nije popustio.
Maltene će "eksplodirati" od njega, kaže.
Nisu samo Čenini roditelji ti koji žele da se ona uda i ima
decu.
Dok broj brakova i dece u Kini strmoglavo opada,
Komunistička partija apeluje na milione mladih žena i muškaraca da preokrenu
taj trend.
Prošle godine je populacija Kine doživela pad po prvi put za
60 godina, a stopa nataliteta spala je na rekordno niske grane.
Broj registrovanih brakova - 6,83 miliona, nije bio toliko
nizak još od 1986. godine, od kada se vodi statistika.
Obeshrabreni padom ekonomije i rastom nezaposlenosti, mladi
Kinezi takođe odustaju od tradicionalnih izbora koje su pravili njihovi
roditelji.
Rezultat je glavobolja za Partiju i stanje daleko od
"nacionalnog preporoda" na koji je pozvao lider zemlje Si Đinping.
Zvaničnici 'ne shvataju tu muku'
Broj sklopljenih brakova u Kini 2022. godine je najniži od
kada se vodi statistika/Getty Images
Zabrinutost je stigla i do Si Đinpinga, koji je nedavno
održao govor o potrebi da se "neguje nova kultura braka i rađanja".
Govorio je i o "učvršćivanju smernica" za
oblikovanje stavova mladih o braku, deci i porodici.
Nije da se kineski zvaničnici ne trude.
Širom zemlje, zaposleni u državnoj službi su se angažovali
da podstaknu mlade da se venčavaju, ostaju u braku i rađaju decu.
Početkom godine, gradić u istočnoj pokrajini Džeđang najavio
je da će ponuditi parovima 1.000 juana (137 dolara) kao "nagradu",
ako mlada ima 25 godina ili manje.
To je zapanjilo i razljutilo meštane koji su nazvali lokalnu
vlast slepom za stvarne probleme, ukoliko misle da tako mala suma novca može da
ima uticaja na tako krupnu odluku.
Na drugim mestima, zvaničnici su insistirali na
"tridesetodnevnom periodu hlađenja glave" pre traženja rastave ili
razvoda.
To je dovelo do zabrinutosti povodom ograničavanja ličnih
odluka i potencijalnog nanošenja štete ženama koje su na meti nasilja u
porodici.
U ruralnim oblastima, gde sve više i više muškaraca ima
problem da pronađe nevestu, vlasti poručuju ženama da prestanu da traže od
muškaraca da unose imovinu u brak.
Kao ni drugi "podsticaji", ni ovo nije upalilo,
kaže ekonomista Li Đingkui.
Čak i ako ne moraju da daju miraz, muškarci i dalje moraju
da se bore za mladu, kaže on.
"Ima drugih načina da se bude konkurentan, kao što su
kuće, automobili i puki bolji izgled."
Eksperti kažu da kinesko liderstvo koje je u ubedljivoj
većini muško ne može da shvati motivaciju za ove izbore mladih ljudi, a
pogotovo žena.
Najviše telo za donošenje odluka u Kini, partijski sedmočlani
Stalni komitet Politbiroa, decenijama su činili isključivo muškarci.
Prvi nivo ispod, sa više od 20 mesta, imao je samo jednu
članicu u poslednje dve decenije, sve do oktobra prošle godine.
Njihovi napori često doživljavaju podsmeh na internetu -
kritikuju ih da nemaju veze sa realnošću, pa i da su površni.
"Praktično svi zvaničnici vlade imaju supruge, ne
shvataju oni tu muku", kaže Li.
Pogledajte video: Obuke za dadilje u Kini popularne, uprkos
padu nataliteta
Ljubav danas više nije luksuz
Mlade Kineskinje kažu da rađanje više nije obaveza, nego
izbor/Getty Images
Mlade Kineskinje kažu da rađanje više nije obaveza, nego
izbor/Getty Images
Stručnjaci kažu da kinesku populaciju samaca čine dve
nespojive grupe - urbane žene i ruralni muškarci.
Ruralni muškarci se bore sa ekonomskim očekivanjima, kao što
su situiranost i sigurni poslovi, koji bi im omogućili da izdržavaju porodicu.
A to, zauzvrat, čini se, osnažuje žene u ruralnim oblastima
da duže razmišljaju o izboru partnera.
"Kad sam otišla kući za Kinesku novu godinu, osećala
sam se sjajno što sam žena na kineskom ruralnom bračnom tržištu", kaže
dvadesetosmogodišnja Keti Tian koja radi u Šangaju.
Ona kaže da se brinula da će biti smatrana "pomalo
starom" u severnoj pokrajini Anhuej, gde su žene obično već udate do 22.
godine.
Ali ustanovila je da je upravo suprotno.
"Ja ne moram da imam ništa, a muškarac mora da ima kuću
i kola, kao i da plati veridbu i miraz. Osećala sam se kao kraljica na bračnom
tržištu."
Urbane žene, s druge strane, kažu da ih brine sve veći jaz
između onoga kako one doživljavaju brak, a kako ostatak društva.
"Ne osećam nervozu iznutra", kaže Čen. "Sva
moja nervoza potiče od spolja."
Za razliku od generacije njenih roditelja, kad je život bio
težak, a ljubav luksuz, muškarci i žene sada imaju više opcija, kaže ona.
"Naša ideja sada je da je u redu nemati bebe i da to
više nije dužnost koju moramo da ispunimo."
Žene takođe ističu da, poput sveta oko njih, kampanje vlade
se usredsređuju na žene i zanemaruju odgovornost muškaraca kao partnera.
Nejednaka očekivanja ih takođe odvraćaju od ideje da postanu
roditelji.
Čen kaže da je jedan od razloga što ne želi da ima decu to,
što gleda kako je prijateljici koja je majka.
"Njeno drugo dete je veoma neposlušno. Svaki put kad
odem u njenu kuću osećam se kao da će eksplodirati i da će se urušiti
tavanica."
Mlade, neudate žene kažu da se pribojavaju neravnopravne
raspodele obaveza oko brige o deci/Getty Images
Mlade, neudate žene kažu da se pribojavaju neravnopravne
raspodele obaveza oko brige o deci/Getty Images
U Kini "odgajanje dece kao da vam je suprug umro"
postala je uobičajena fraza među mladim majkama.
To znači da muževi ne rade ništa da pomognu ili ne dele
obaveze ravnopravno sa suprugama.
"Svi oženjeni muškarci koje znam misle da je njihova
odgovornost u porodici samo da zarađuju novac", kaže tridesettrogodišnja
naučnica, koja nije želela da otkriva ime.
"Majke osećaju krivicu kad nisu sa decom, čak misle da
nije u redu ostati napolju do kasno. Ali očevi nikad ne osećaju krivicu."
Partija, međutim, nije pokazala nikakav nagoveštaj da smatra
da je neravnopravnost među izazovima koje treba da pobede, kako bi povećali
broj brakova.
A mladi Kinezi jasno stavljaju do znanja da ih zvaničnici
neće tako lako pridobiti.
Kad govore o socijalnim pritiscima sa kojima se suočavaju,
oni često ponavljaju slogan koji je postao popularan za vreme kontroverznog
korona karantina u Šangaju.
"Mi smo poslednja generacija", bile su reči kojima
su se mladi protivili strogim ograničenjima.
***
Komentar
***
U despotskoj paradigmi države i društva, komunizam je samo
jedan od modusa, čoveku SREĆU određuju USREĆITELJI, naravno urećitelji vas čine
"srećnim" po svojim sopstvenim merilima. Despotija=birokratska država 3 grane vlasti
nisu razdvojene, tu ništa nije autonomno, čak ni naši životi, sve je u funkciji
samovolje "despotskog aparata".
U građanskoj paradigmi - čovek - sam sebi određuje sreću. Sticajem niza
slučajnosti od ranog srednjeg veka u Evropi se pojavilo višecentrično duštvo: kralj, atistokratija, crkva, gradovi. Motor razvoja su
gradovi. Za razliku od antičkih sada je grad u centru imao tržnicu, ekonomsku
delatnost; građani se dive trgovcima i zanatlijama ali i umetnicima koju su
uradili spomenike, divili su se gotskim crkvama, školama, kulturi. Grad ne čine
zidine već ljudi koji u njenu žive; planska izgradnja gradova, briga o otpadnim
vodama, kanalima, ulicama; Grofovi i biskupi im dodeljuju povelje slobode,
građani mogu sami da biraju upravu grada, učestvuju u organizaciji života u
njemu, kroz “juriste”, komune, gradski “porez”. Na to se korak po korak
nadovezuje - "Galantna Evropa"! Galantne: nauke, poezija,..., muzika,
umetnost, moda; način življenja, razumevanje, učenost, dobar sud, učtivost,
različitost i radost. Galantnost je
postala kvintesencija, nova prirodnost i sloboda, posebno u načinu na koji
polovi međusobno komuniciraju. Početkom 18. veka, galantni građanin -
elegantan, kulturan, sa vrlinama - živi po svojim merilima.
Zoran Stokić
17.01.2024.
Нема коментара:
Постави коментар