Savindan: Verovanja i
običaji koji se vezuju za ovaj praznik
LIFESTYLE Autor: N1 Beograd 27.
jan 202408:22 Wikipedia
Savindan (ili Dan svetog Save) je
praznik Srpske pravoslavne crkve koji se slavi 27. januara (14. januara po
starom kalendaru), kojim se obeležava uspomena na svetog Savu, srpskog
prosvetitelja i prvog arhieposkopa srpskog.
Praznik Savindan je u crkvenom
kalendaru upisan crvenim slovima: Sveti Sava, prvi arhiepiskop srpski.
Praznik svetog Save je jedan od
najvećih hramovnih i porodičnih praznika u srpskom narodu, svetkuju ga mnoge
zanatlije.
Dan svetog Save postao je i
školska slava odlukom Sovjeta Knjažestva Srbskog 2. januara 1840. godine, na
predlog Atanasija Nikolića, rektora Liceja iz Kragujevca.
Praznik se proslavljao kao
školska slava sve do 1945. godine, kada je ukinut odlukom vlasti. Posle
poluvekovne zabrane u komunističkom režimu, ponovo se nastavilo sa
proslavljanjem svetog Save kao školskog patrona.
Poreklo praznika
Na ovaj dan, život svetog Save se
okončao i crkva je ustanovila da se ovog dana obeležava uspomena na život i
delo svetog Save. Upokojio se u ponedeljak 14. januara 1236. godine, u gradu
Trnovu u Bugarskoj.
Do procvata svetosavskog kulta je
došlo stvaranjem nove srpske države. Još početkom XIX veka je nastala poznata
Himna svetom Savi, a zakonom iz 1840. godine njegov praznik postaje školska
slava u Srbiji.
Narodni običaji i simbolika
Naročito revnosno Svetog Savu
praznuju stočari iz raznih krajeva. Poput svetog Mrate i svetog Aranđela, sveti
Sava se smatra vučjim pastirom.
Mnogi srpski narodni običaji oko
Svetog Save vezani su za stoku i za strah od vukova. Pred Savindan se stoka
nije smela puštati u šumu, iz straha od vukova, jer bi to za nju bilo pogubno.
Ovih dana ništa nije smelo da se
radi. Britve nisu otvarane da bi vukovima čeljusti ostale sklopljene. A žene
nisu smele ništa da boje u crveno da vukovi ne bi klali stoku.
Da bi umolili sveca da vukove
okrene od njihovog stada, u mnogim krajevima se ovaj praznik proslavlja vrlo
svečano i pre njega se postilo sedam dana.
Postoji mnogo srpskih narodnih
verovanja vezanih za Savindan, među kojima i to da ako na Svetog Savu grmi,
desiće se važni događaji u zemlji.
***
Komentar
***
U Srbiji naročito od 1990-2024 su sve "institucije" formalne ili "neformalne" pretvorene u svoju SUPROTNOST, od onoga
što piše i u našem SEKULARNOM Ustavu. Sve je u funkciji rata koju vlast od
1989., vodi protiv Zapadne civilizacije. Tako je za ,na primer, dan
"nauke" u Srbiji uzet dan rođena Nikole Tesle; premda on nije bio naučnik
već "inovator", bio je bez fakultetskog obrazovanja. Izabran je samo
zato što je bio čovek koji se nije uklopio u SAD društvo; ostao je "vuk
samotnjak". A Pupin, najobrazovaniji srbin IKADA, doktor fizičkih nauka,
koji je taj doktorat stekao kod najznačajnijih naučnika tog vremena u svetu,
ugledni profeor, koji je između ostalog radio i u laboratoriji iz koje je
stasalo sedam Nobelovaca; samo zato što se dobro uklopio u Zapadnu civilizaciju
je kod ove vlasti postao "osoba nongrata". Slično je sa izborom
Svetog Save za školsku slavu. Budući da nas je uveo u Vizantiski despotski
krug; znači pošto nas je uveo u Vizantiski
teokratski politički model koji je sušta suprotnost od Zapadne civilizacije postao
je idealna izbor ove vlasti za središte školske slave.
U sekularnoj državi školska slava
bi morala biti vezana za nekoga ko je - ranga Kamenskog koji je – školu iz ruku
crkve dao u ruke državi. Engleska,Švedska, Holandija pozvale su čeha Jana
Komenskog (1592—1670) da im reformiše školski sistem. On je osmislio sistem
koji se koristi i danas: školska god, školska nedelja, radni dan, nastavni čas,
raspust i odmor, razred, ocenjivanje na kraju god, disciplinu i tsl. Osnov
nastave čini – "zlatno
pravilo"= princip očiglednosti, nastava počinje od posmatranja
stvari, a ne od upoznavanja pomoću razuma, gde čula dobijaju veliku ulogu u
saznavanju i učenju. Zatim: postupnost (od lakšeg ka težem, od prostog ka
složenom, od bliskog ka daljem, od poznatog ka nepoznatom), sistematičnost,
učenje mora biti usklađeno sa uzrastom đaka, interesantnost, zanimljivost i
prijatnost rada (treba da vlada radost pri učenju, a ne prisila). Učenje mora
biti "aktivno" s razumevanjem. Da bi ti rezultati bili trajni
neophodno je ponavljanje i uvežbavanje gradiva; vežbe za duh, govor i ruke. Postavlja
2 savremena zahteva školi: neophodnost povezivanja teorijskih i praktičnih
znanja i, drugi, povezivanje učenja u školi sa realnim životom. Ne učiti za
školu, već za život.
*
Sekularna - verski i ideološki
neutralna - države - ne može biti u institucijama države vezana ni verskim
uverenjima ni ateizmom; pa čak i onda
kada jedno ili drugo može biti preovlađujuće u društvu. Država treba da primenjuje
- ideološku neutralnost - na unutrašnjem i spoljašnjem planu; odnosno -
neutralnom prirodom same javne vlasti - i neutralnom orijentacijom javne vlasti
prema drugim subjektima (institucijama, udruženjima, građanima itd.).
Unutrašnja neutralnost se shvata kao zabrana direktnog povezivanja javne vlasti
sa religijom. Ne sme da dođe do prodora religije u sferu javne vlasti.
Sekularna etika i sekularni moral opisuju sisteme - ispravnog i lošeg - koji ne
zavise od religioznih ili natprirodnih koncepata (kao što je duša i tsl).
Ljudske aktivnosti i odluke, posebno političke, treba da budu zasnovane pre
svega na - empirijskim dokazima o činjenicama - koje su nepristrasne i odvojene
od religijskog učenja; religiozne propozicije su epistemološki nelegitimne!
Naravno da i u sekularnim
državama postoji društveni ili
kulturno-istorijski kontekst, međutim
prisustvo "verskih simbola" u tim kontekstima - ne sme da
ukazuje na pripadnost organa javne vlasti određenoj religiji; da bi se održala
neutralnost vlasti, potrebno je da se
takvi sadržaji (verski simbol) ne prihvataju kao verski, već kao kulturni
fenomen.
***
@"Артилјерац", jel vi to meni pretite, vi bi kao Staljin ukinuli slobodu štampe? Kada vidite da je komentar
napisao - građanin Z.S., zašto vi to čitate? AGITPROP? Sve u svemu "Артилјерац", mi smo i dalje žrtva fiktivnih i netačnih predstava koje su - o svetu
stvorile određene političke snage – one koje su u orbitu izbacile S.M., one
koje nisu bile u stanju da sagledaju objektivnu sliku političke stvarnosti u
svetu, one koje su nas zbog te svoje nesposobnosti 1989., – umesto u EU i NATO
– uvele u seriju ratova. Umesto popravljanja grešaka vlast i dalje forsira istu
ratničku imperijalnu politiku "rata sa Zapadnom civilizacijom",
ponašaju se kao da su ONI ranga SAD, Rusije, Kine. Zbog te - iluzije
"MOĆI" (vlasti
i njenih botova) - Srbija je dovedena do izumiranja u svakom
smislu.
Zoran Stokić
27.01.2024.
Нема коментара:
Постави коментар