Običaji na
Bogojavljenje i simbolika plivanja za Časni krst
LIFESTYLE Autor: Danas, N1 Beograd
19. jan 202406:50 Shutterstock/Nebojsa Markovic
Pravoslavni vernici i Srpska
pravoslavna crkva (SPC) danas proslavljaju Bogojavljenje, jedan od 15 najvećih
verskih praznika.
Po verskom učenju, u prvoj godini
svog javnog delovanja, Isus Hristos je otišao kod Jovana da ga ovaj krsti.
Posle krštenja, Jovan, nazvan Krstitelj, video je kako se nebo otvara i Duh
sveti, kao golub, silazi na Isusa.
Taj trenutak predstavlja
objavljivanje Bogočoveka i uvođenje Hrista u mesijansku misiju, a slavi se kao
Bogojavljenje.
Zato se na Bogojavljenje vrše dva
osvećenja: uoči praznika u crkvi i na dan praznika na reci ili u drugoj tekućoj
vodi.
Vernici se na Bogojavljenje
pozdravljaju rečima „Hristos se javi“, a otpozdravljaju sa „Vaistinu se javi“.
Plivanje za časni
krst i mavanje kumbare upisani kao nematerijalno kulturno nasleđe
KULTURA 25. dec 2023
Plivanje za Časni krst širom
Srbije
LIFESTYLE
19. jan 2018
Pre više od 15 godina u Srbiji je
obnovljen stari običaj da se u reku ili jezero baci krst, a mladići i devojke
se takmiče ko će doplivati prvi i uhvatiti ga.
Prema pravilu, treba da se pliva
33 metra, što simbolizuje broj godina koliko je imao Isus Hrist kada je razapet
na krst.
Ukoliko niste voljni za trku do
krsta, prema predanju, na ovaj praznik svakako je poželjno da se okupate u reci
zbog boljeg zdravlja.
U svim crkvama na ovaj dan se
osvećuje voda, koju vernici nose svojim kućama. Veruje se da je ta voda
lekovita.
Ipak, plivanje za Časni krst nije
oduvek bio običaj na Bogojavljenje.
„Običaj “bogojavljenskog plivanja
za Časni krst“ u nas ne seže u neku daleku prošlost, mada se kod nas raširilo
ubeđenje da je reč o jednom posebno sveštenom i starodrevnom običaju, odnosno o
nečemu što nas povezuje sa najdubljom našom prošlošću i crkvenim i narodnim
predanjem. Moje mišljenje je, međutim, da takvo (iako široko rasprostranjeno)
ubeđenje nema dovoljno osnova i da ne nalazi potvrdu ni u našoj istorijskoj, ni
u našoj bogoslužbenoj i teološkoj nauci i praksi“, objašnjava za Danas đakon
Hadži Nenad M. Jovanović, sekretar Centra za istraživanje pravoslavnog monarhizma.
Ipak, ovaj običaj je naš narod
prihvatio i postao je deo naše tradicije.
„Može se reći da je, za relativno
kratko vreme, ovaj interesantni, popularni i, donekle, jedinstveni običaj
postao jedan od onih, koji su karakteristični isključivo za našu Srpsku crkvu,
slično nalaganju badnjaka, krsnoj slavi ili brojnim drugim božićnim,
vaskršnjim, svadbenim, pogrebnim i drugim narodnim običajima, koje je naš narod
prigrlio, a naša Crkva, potom, na neki način, sankcionisala i prihvatila, iako
takvih običaja u drugim Pravoslavnim crkvama u svetu nema“, dodaje on.
Ovaj sada već ustaljeni običaj,
postao je deo naše tradicije, ali i drugi pravoslavni narodi imaju slične
tradicije.
***
Komentar
***
Religija „spoljnih kultova“, koja,
namećući bezbrojne obrede i propise, danonoćno zaokuplja svoje podanike manje
važnim stvarima i svode ih na masu - koju može da kontroliše i njome
manipuliše. Nemci su od Lutera imali "unturašnjeg terača" da se
"iskupe" RADOM. Tako je nastala i Bahova Messe H-Moll (koja se
večeras izvodi na Kolarcu)! J.S.Bah za svog života nije postao slavna ličnost
Lajpciga - zato što je konkurencija bila brojna inovativna i uspešna.
Savremenici su Baha smatrali zastarelim jer je komponovao po teoriji Štuca,
Benharda - ornamentalna površina projektovana preko strukturalne pozadine. Bah
i Lajpcig su slučajno spojeni. Gradsko veće Lajpciga se nadao da će posle smrti
kantora J.Kunau 1722., Thomasschuleu - dobiti afirmisanog kompozitora poput
Telemena, Hendla, Vidaldija, Hajnihena, Johann Friedrich Fasch, Cristoph
Graupner, Gottfried H. Stölzel,...,Johann Joseph Fux kolji će pored crvene muzike pisati i opere.
Sticajem okolnosti (6 slavnih kompozitori se povuklo sa konkursa) – pa su
zaposlili anonimnog Bah koji nije napisao ni jednu operu. Bah je pak u bogati
Lajpcig došao iz Ketena da bi popravio svoje loše finasije i da bi sinovima
omogućio da tu strudiraju. Nezadovoljan zaradom u Thomasschule obratio se Fridrihu Avgustu II i
zamolio da ga unapredi u "Hofkomponista"; pošto su u Saksoniji vladar
i dvor bili katolici - Bah je napisao dva stava katoličke mise (Kirije, Glorija)
što se Fridrihu dopalo pa mu je povećao platu. Kasnije, u periodu od 1724-1749,
Bah je komponovao čitavu Messe H-Moll, BVV 232. - veliku sintezu katoličke i
protestanske crkvene muzike, kao i sintezu "stylus luxurians
communis" i "stylus luxurians theatralis". Hendlova Brockes Pasija
1719., gradska (a ne crkvena) pomogla je J.S.Bahu da napravi sinteza
"stylus luxurians communis" i "stylus luxurians
theatralis", da stvori vrhunska dela: Pasije po Jovanu 1724.,..., Messe
H-Mollu. Hendl i Bah su "pomogli" Mocartu oko - Massa in C minor;
"Gloria in excelsis" (proverite – Idiom Hendla iz Mesije); Kyrie
(Bahov idiom).
https://www.youtube.com/watch?v=ZnIDTOR9EkM
Bach "H-Moll-Messe" --
Karl Richter -- (počinje 2:32)
https://www.youtube.com/watch?v=do8QyU5Hll0
Mozart - Gloria in excelsis Deo I
Cantus firmus Surselva I Kammerphilharmonie Graubünden I RTR
Zoran Stokić
19.01.2024.
Нема коментара:
Постави коментар