Zimski Krstovdan * Brockes
Passion
Muzika je "vremenska
umetnost", savremenici nekog kompozitora su imali - dobar pregled (mogli
su da slušaju konkurente i tsl) - kakvu je konkurenciju on imao, kakve
savremenike i predhodnike. Nama se danas – servira – istrgnuto iz – konteksta
vremena – neka muzička ikona; koja je predstavljena kao usamljeni genije – dar
od Boga, usamljeno ostrvo; A u stvarnosti (vreme u kome je živeo) on je bio samo
mali "delić" svih tih drugih brojnih savremenika (takođe odličnih
profesionalaca) – on je deo evolucije, brojnih tuđih muzičkih ideja. Bez tih
ideja (drugih) nema ni tog genija(!)
Evo, na primeru, "Brockes Passion". Danas je favorizovan J.S.Bah. "Brockes Passion" - originalni naziv – "Isus, mučenik i umiranje za greh sveta" je libreto za oratorijum za strasti hamburškog savetnika Bartolda Hajnriha Brokesa. Muzicirana je više od deset puta. Premijera prve postavke Rajnharda Kajzera održana je tokom sezone strasti 1712., u velikom domu libretista u Hamburgu pred slavnom pozvanom publikom. Najpoznatije delo Brockesa potiče od Georga Fridriha Hendla (HVV 48). Ova Hendlova gradska (a ne crkvena) Pasija pomogla je J.S.Bahu da napravi sinteza "stylus luxurians communis" i "stylus luxurians theatralis".
Bartold Hajnrih Broks je bio
uticajni nemački pesnik koji je preradio tradicionalni oblik oratorijuma za
strast: Rajnhard Kajzer (1712., Hamburg), Georg Fridrih Hendl (1719., London),
Georg Filip Teleman (1716., Frankfurt, 1722., Hamburg), Johan Mateson (1718.,
Hamburg), Johan Fridrih Faš (1723., Greiz), Gotfrid Hajnrih Štolcel (1725.,
Gotha), Christoph Gottlieb Fröber (1729., Lajpcig), Maximilian Zeidler (1729.,
Nürnberg), Johann Jacob Schwarz (1730., Nürnberg), Johann Balthasar Christian
Freislich (1750., Danzig ), Jacob Schuback (1750., Hamburg), Paul Steiniger
(1750., Nürnberg) i Johan Kaspar Bahofen
(1759., Cirih) - ove pasije su muzički postale poznate daleko izvan gradova gde
su izvedene. Johan Sebastijan Bah se potrudio da svojom rukom prepiše velike
delove Hendlove Strasti Brokes. J.S.Bah je takođe kasnije izveo Hendlove i
Telemanove postavke Strasnosti Brockes u Lajpcigu, i uključio arije iz Hendlove
postavke u Strasti po Jovanu (1724., Lajpcig) i Passion St Mark.
Tekst se zasniva na događajima iz
strasti u četiri biblijska jevanđelja, posebno na poglavljima od 26. do 27.
Jevanđelja po Mateju. Nakon uvodnog refrena („Da me oslobodi užeta mojih greha,
moj Bog će biti vezan“), obrađuju se sledeći događaji: Tajna večera, hodanje
do Sionskoj gori, molitva u Getsemanskom vrtu, hvatanje, ispitivanje pred Sanhedrinskim
sudom, Petrovo poricanje, predaja Pilatu, suđenje Pilatu, ruganje, raspeće i
smrt Isusa. Završni hor je utešno ispovedanje Hrista, koji je svojim stradanjem
iskupio svet.
Tip građanskog pasionskog
oratorijuma sa potpuno prepisanim tekstovima, za razliku od starijeg oblika
oratorske pasije, koji je obrađivao biblijsku pasionsku priču u velikoj meri
zasnovan na biblijskom tekstu, nastao je u Hamburgu početkom 18. veka. Pošto je
tamošnja opera bila zatvorena za vreme Passiona, muzičari koji su tamo bili
zaposleni u operi imali su vremena za druge poslove i tako su mogli da pišu za
potrebe crkve. 1704. Rajnhard Kajzer je tamo napisao svoj oratorijum
"Krvavi i umirući Isus" na osnovu teksta Kristijana Fridriha Hunolda
(Menantes). Ovaj libreto je bio preteča Brokesove poezije, koja se prvi put
pojavila 1712. Brokes je u preliminarnom izveštaju objasnio svrhu svog teksta:
S jedne strane, trebalo je da ponudi građanima Hamburga „dozvoljenu zabavu“
tokom Strasne nedelje, a sa druge strane, trebalo je da posluži kao „pouka“.
Prvu postavku je iste godine uradio Rajnhard Kajzer izvedena je pred više od
500 slušalaca, uključujući (kako kaže Brokes) „ne samo celokupno strano
plemstvo, sve ministre i stanovnike zajedno sa svojim damama, već i većinu
najuglednijih građana Hamburga.
*
https://www.youtube.com/watch?v=GYXaPafdujA&list=OLAK5uy_nVTATSJ8JvVAFxGPhjIzrcG1gTH4jxvas
Reinhard Keiser - The Brockes-Passion: 1. Chor.
"Mich vom Stricke meiner Sünden" (Chor gläubiger Seelen) ///Komplet od 97 delova///
*
https://www.youtube.com/watch?v=Rxw1DJVUPQo&t=935s
George Frideric Handel | Brockes Passion HWV 48
*
https://www.youtube.com/watch?v=3Fil2t6lLb0
Telemann - Brockes-Passion, TWV5:1 | René Jacobs Akademie
für Alte Musik Berlin
*
https://www.youtube.com/watch?v=nv7lz9ohFfM
Fasch - Passio Jesu Christi (Pasion de Brockes) FWV F:1
Odlično napisano i odlično izvedeno Fašovo delo! Učenik Johana Kunaua, takođe pod jakim uticajem Georga Filipa Telemana, Faš je često razmišljao van baroknih okvira i imao je jedinstveni individualni stil koji je naglašavao raznolikost. Pored značajnog skraćivanja B.H. Brokesovu pesmu, J.F.Faš je takođe izvršio izmene na nekoliko recitativa i dodao pet korala i dve arije u tekst koji nedostaju u Brokesovom libretu. Ove promene daju delu konvencionalniju i kohezivniju strukturu u skladu sa nemačkom liturgijskom tradicijom Pasijona iz 18. veka, gde je svaki deo uokviren koralima.
*
https://www.youtube.com/watch?v=zMf9XDQBAaI
Bach - St John Passion BWV 245 - Van Veldhoven | Netherlands
Bach Society
Zoran Stokić
18.01.2024.
Нема коментара:
Постави коментар