Hitlerova naredba za napad na Jugoslaviju od sutra u Narodnom muzeju u Beogradu
KULTURA Autor: Beta 24. jan
202412:07 Muzej žrtava genocida
Narodni muzej Srbije u Beogradu prikazaće u četvrtak, 25. januara, direktivu bivšeg nemačkog kancelara Adolfa Hitlera od 28. marta 1941. godine kojom je naredio napad na tadašnju Kraljevinu Jugoslaviju i Kraljevinu Grčku, saopšteno je danas.
Taj važni istorijski dokument javnosti će biti prikazan u podne, a zainteresovana publika moći će da ga vidi do 18. februara.
Hitlerova naredba o napadu na Jugoslaviju i Grčku, pod nazivom „Direktiva 25“, kupljena je 29. novembra sredstvima koja je obezbedila Vlada Srbije.
„Direktiva 25“, koju je Hitler lično potpisao, sačinjena je u 13 primeraka, od kojih je jedan sada u vlasništvu države Srbije.
„Ovaj dokument sadrži i eksplicitnu naredbu za sprovođenje brutalnih vazdušnih napada i dononoćno bombardovanje Beograda, spremnost da se nakon okupacije Jugoslavije delovi njene teritorije predaju Bugarskoj i Mađarskoj, kao i to da će ‘političkim obećanjima Hrvatima biti pooštrena unutrašnja politička zategnutost u Jugoslaviji’. Sadržaj ove direktive rezultirao je i stvaranjem svih neohodnih preduslova za uspostavljanje Nezavisne Države Hrvatske, odnosno za otpočinjenje genocida nad pripadnicima srpskog naroda na njenoj celokupnoj teritoriji“, navodi se.
Dokument će biti trajno pohranjen u Muzeju žrtava genocida u Beogradu.
Udružene snage Centralnih sila
napale su Kraljevinu Jugoslaviju 6. aprila 1941. godine, nakon što je raskinut
Trojni pakt, čime je na teritoriji Jugoslavije počeo Drugi svetski rat.
***
Kultura
***
"Kultura" i "rat", "Narodni muzej"?
Osim ratova postoji i Evropa
saradnje - zahvajući saradnji - još smo živi. Kako je nastao balet "Ščelkunčik"
jednog - rusa – Čajkovskog; ovde u Srbiji jedan od najizvođenijih? Prvo rusku
školu baleta su stvorili jedan - italijan (Domeniko Rosi) - i jedan – francuz (Šarl
Lepik); ruski balet je sinteza ove dve škole; to se događalo tako što su
korišćeni 16 baleta jednog - španca - Martin
Solera. Zatim je jedan - nemac - E. T. A. Hofman - napisao 1816., bajku "Orašar
i mišji kralj" ("Nussknacker und Mausekönig") koju je
"pofrancuzio" 1845., Aleksandar Dima otac – "Histoire d’un
casse-noisette". Uzgred taj nemac E. T. A. Hofman je odigrao ključnu ulogu
u oblikovanju Gogolja i tako uticao na svu potonju rusku književnost. Dostojevski je takođe bio pod uticajem
Hofmanovih priča u svom ranom stvaralaštvu. Posebno se cenio Hofmanov spoj
naizgled fantastičnog sa realističnim, što je kasnije nazvano - magijskim
realizamom. Hofman je bitno uticao i na Igoa, Bodlera i Mopasana; i na Balzaka;
Hofman je postao velika vodeća ličnost druge generacije francuskih romantičara - Les Jeunes-France - grupisani 1830., oko Borela,
Nervala i Gautier. Žak Ofenbah napisao je operu " Hofmanove priče".
Bilo je i kontra primera. Jedan - englez - (tvorac istorijskog romana - koji je
preferirao prirodnu, realističnu literaturu) Valter Skot napisao je 1825.,
jedan dinamit esej gde je nagrdio Hofmanovu književnost; mnogi u Nemačkoj su
stali na stranu Skota, tako da je on bio popularniji u inostranstvu nego kod
kuće. Ima izuzetaka - Vagner je dobio živu inspiraciju za sopstvena dela iz Hofmanovih
tekstova. Epizode iz "braće Serapion" posebno su uticale na "Majstore
pevače" i "Tanhojzer", Leteći Holanđanin (duguje Hofmanu svoj
mistični, noćno crni lik).
*
U 20. veku u Petrogradu je
nastala književna grupa "Braća Serapion", nazvana po istoimenoj
Hofmanovoj priči. Oni su predstavljali slobodan književni stil koji je bio
blizak simbolizmu i odbacivao socijalistički realizam. Roman Mihaila Bulgakova "Majstor
i Margarita" bio je pod značajnim uticajem Hofmanovog dela. Andrej
Tarkovski planirao je da snimi film "Hofmanijana", napisao je 1984.,
scenario i knjigu snimanja – ali film sticajem okolnosti nije snimljen. Ipak o tome
postoji trag – "Hofmanijana" - Radijska predstava po scenariju
Andreja Tarkovskog. Montaža i režija: Kai Grehn; kompozicija: Kai-Uve
Kohlschmidt. Proizvodnja: rbb/SVR 2004.
Zoran Stokić
24.01.2024.
Нема коментара:
Постави коментар