Veštačka inteligencija - „Mislim da se ovo mnogima
neće svideti“: Mark Zakerberg ima novi plan za čovečanstvo
IT Autor: Stefan Simonović 19. jan
202410:07 > 10:52 JOSH EDELSON / AFP / Profimedia
Podsticanje "generativnog AI
ludila" učvrstilo je verovanje da je tehnološka industrija na putu ka
postizanju nadljudske inteligencije, nalik Bogu. Navedena misija OpenAI-a,
tvorca ChatGPT-a, je da stvori ovu vrstu, opšte veštačke inteligencije, poznate
kao „AGI“ (Artificial general intelligence). Demis Hasabis, vođa Guglovih AI
jedinica, ima isti cilj.
Sada u trku ulazi izvršni direktor Mete
(krovne kompanije Fejsbuka, Instagrama, Vacapa i Tredsa), Mark Zakerberg.
Iako nema pravi vremenski okvir kada će
AGI biti dostignut, pa čak ni tačnu definiciju za to, on želi da ga izgradi. U
isto vreme, Metina istraživačka grupa za veštačku inteligenciju doživljava
reformu, a cilj je da Metin AI dopre do milijardi korisnika.
„Došli smo do ovog tačke gde, da bismo
napravili proizvode koje želimo da napravimo, moramo da gradimo opštu
inteligenciju (AGI)“, kaže Zakerberg u intervjuu za Verge.
Foto: EPA-EFE/MICHAEL REYNOLDS;
EPA-EFE/MARK R. CRISTINO
Pored bitke za talente, najoskudniji
resurs u oblasti veštačke inteligencije je računarska snaga potrebna za obuku i
pokretanje velikih modela.
Na ovu temu, Zakerberg kaže mi da će do
kraja ove godine Meta posedovati više od 340.000 Nvidijinih H100 GPU-a – čipova
koje je industrija standardizovala za izgradnju modela generativne veštačke
inteligencije.
„Izgradili smo kapacitet da to uradimo u
obimu koji može biti veći od bilo koje druge pojedinačne kompanije“, kaže on.
„Mislim da se to mnogima neće svideti“,
dodao je.
Veštačka inteligencija ili „čovek-plus“
Čini se da niko ko radi na veštačkoj
inteligenciji, uključujući Zakerberga, nema jasnu definiciju za AGI ili ideju
kada će stići.
„Nemam jednostavnu, sažetu definiciju“,
kaže on.
Pročitajte još
Mark Zakerberg priznao ogromnu grešku koju
je napravio s Fejsbukom i Instagramom
IT
18. okt
„Činimo veliku uslugu čovečanstvu“: Šta su
Bil Gejts, Ilon Mask i Mark Zakerberg obećali u američkom kongresu
IT
17. sep
Slute smak sveta: Oksfordova studija o veštačkoj
inteligenciji ledi krv u žilama
IT
24. sep
„Možete se prepirati o tome da li je opšta
inteligencija slična inteligenciji na ljudskom nivou, ili je kao čovek-plus,
ili je to neka super-inteligencija daleke budućnosti. Ali za mene je najvažniji
deo je da inteligencija ima sve te različite sposobnosti u kojima može biti u
stanju da rasuđuje i ima intuiciju.
Njen konačni dolazak vidi se kao postepen
proces, a ne kao jedan trenutak.
Kako Zakerberg objašnjava, na novi, širi
fokus Mete na AGI uticalo je objavljivanje Llame 2, njenog najnovijeg velikog
jezičkog modela, prošle godine.
Meta sada obučava Llamu 3 i imaće
mogućnosti da i sam generiše kod, kaže on. Poput Guglovog novog modela Gemini,
fokus je na naprednijim sposobnostima rasuđivanja i planiranja.
„Llama 2 nije bio vodeći model u
industriji, ali je bio najbolji model otvorenog koda“, kaže on. „Sa Llama 3,
naša ambicija je da izgradimo stvari koje su na najsavremenijim nivoima i na
kraju vodeće modele u industriji.“
Foto: EPA-EFE/PHILIPP GUELLAND;
EPA-EFE/GIAN EHRENZELLER; Shutterstock/Frederic Legrand – COMEO
Ko će kontrolisati AI
Pitanje ko će na kraju kontrolisati AGI
je pitanje koje se žestoko raspravlja.
Zakerberg ima potpunu moć u Meti
zahvaljujući kontroli glasanja nad akcijama kompanije.
To ga stavlja u moćnu poziciju koja bi
mogla biti dodatno pojačana ako se AGI ikada postigne.
Zakerberg ima svoje motive, naravno.
Krajnji rezultat njegove otvorene vizije za AI je i dalje koncentracija moći,
samo u drugačijem obliku.
Meta već ima više korisnika od skoro bilo
koje kompanije na planeti i izuzetno profitabilan posao na društvenim medijima.
Foto: Below the Sky / Shutterstock
AI karakteristike verovatno mogu učiniti
te platforme još lepšim i korisnijim. A ako Meta može efikasno da standardizuje
razvoj AI, tako što će javno objaviti svoje modele, njen uticaj na ovaj
ekosistem će samo rasti.
Nezgodan tajming
U širem kontekstu, tajming Zakerbergovog
novog AGI pritiska je pomalo nezgodan.
Prošle su samo dve godine otkako je
promenio ime kompanije da bi se fokusirao na metaverzum. Epl je, u međuvremenu,
nedavno potvrdio svoju opkladu na AI, sa lansiranjem Vision Pro naočara za
proširenu realnost.
Zakerberg vidi budućnost u kojoj
virtuelne svetove generiše AI, ispunjene AI likovima koji prate stvarne ljude.
Ne propustite
Mark Zakerberg
Mark Zakerberg završio u bolnici, poslao
sliku posle operacije: „Hvala svima na podršci“
SVET
4. nov
Veštačka inteligencija je upravo
progovorila srpski: Upoznajte YugoGPT, domaćeg AI četbota koji je nadmašio
Zakerbergovog
IT
28. dec
Najbogatiji ljudi na svetu u 2023. uvećali
svoje bogatstvo: Na vrhu piramide Mask i Zakerberg
SVET
27. dec
On kaže da tokom ove godine stiže nova
platforma koja omogućava svakome da kreira sopstvene likove sa veštačkom
inteligencijom i distribuira ih u Metinim aplikacijama društvenih medija.
Možda će, sugeriše on, ovaj AI čak moći
da objavljuje sopstveni sadržaj na feedovima Facebooka, Instagrama i Threadsa.
Meta je metaverzalna kompanija i najveća
kompanija društvenih medija na svetu. Sada pokušava da izgradi AGI. Zakerberg
sve ovo uokviruje oko sveobuhvatnu misiju „izgradnje budućnosti umrežavanja“.
Do danas, ta veza je uglavnom bila izmneđu
ljudi. Iz razgovora sa Zakerbergom, jasno je da će Meta ubuduće sve više
raditi o tome da ljudi razgovaraju i sa veštačkom inteligencijom. Očigledno je
da on ovu budućnost vidi kao neizbežnu i uzbudljivu, bez obzira da li smo mi
ostali spremni za to ili ne.
***
Komentar
***
Nenameravana posledica ovog poduhvata – smrt Homo sapijensa!
*
U instrumentalnoj muzici, tombeau označava
muzički 'nadgrobni spomenik' (francuski le tombeau = grob). Muzički žanr
tombeau je uglavnom povezan sa muzikom za lautu 17. i 18. veka. Za razliku od
italijanskog lamenta, tombeau nije trebalo da koristi ekspresivne elemente
žalovanja, na koje se u Francuskoj gledalo skeptično. Ipak, korišćene su
određene tipične onomatopoetske karakteristike: ponovljeni motivi nota koji
prikazuju kucanje Smrti na vrata, uzlazne ili silazne dijatonske ili hromatske
skale koje oslikavaju nevolje i transcendenciju duše. Frobergerova Lamentacija
o smrti Ferdinanda III ili Meditation sur ma Mort Future bili bi vrhunski
primer takve forme; slično Anthony Holborne (1599): "Pavan: The Countess
of Pembroke's Funeral". Neki tombovi uključuju motiv četiri opadajuće
note, metaforu za tugu koju je uticajno izrazio John Dowland u svojoj Lachrimae (1604).
Ovi žanrovi su nudili mnoge prikladne ekspresivne karakteristike: figuru
suspirana (tri note), isprekidane ritmove, posebno u ponovljenim notama, i
usporene harmonije u molskom modusu čija je gravitacija pojačana težnjom da se
slegne na tačke pedala. Kasniji primeri takođe imaju tendenciju da koriste
hromatske progresije vezane za lamento bas. Nekoliko courante tombeauk-a
koriste iste ritmičke karakteristike u trostrukom metru.
https://www.youtube.com/watch?v=aWXv6-uYQgo
Anthony Holborne (1599): "Pavan: The
Countess of Pembroke's Funeral", mandolin consort
https://www.youtube.com/watch?v=4bJerpvJ0W4&list=OLAK5uy_lEt-06j2KvE8TZDvg2RXVpHNUJTWwIgo4&index=1
Lachrimae
Antiquae Jordi Savall (delova 21)
*
https://www.youtube.com/watch?v=LoK8eTqHzak
Jordi Savall: Lachrimae Caravaggio
(Hespèrion XXI)
Lachrimae Caravaggio - "Karavađove
suze". Komadi iz Muzičke Evrope u vreme italijanskog slikara Mikelanđela
Merizija da Karavađa (1571-1610). Snimljeno tokom Festivala de Maguelone, 2012.
Reč je o projektu Jordija Savala koji uključuje muzičku i verbalnu ilustraciju
sedam slika renesansnog italijanskog slikara Mikelanđela Karavađa (1571 – 1610)
- vezanih za temu smrti. Muzički motivi ispresecani tekstovima francuskog
romanopisca Dominika Fernandesa, približavajući pojedinačna dela slikara.
Karavađove suze su napisane za Nacionalni muzej umetnosti Katalonije u
Barseloni. Savall je bio inspirisan Geteovim citatom o tome da slikarstvo treba
da ima svoj bas kontinuo i odlučio je da ga bukvalno prati. Neka dela su omaž
kompozitorima tog perioda kao što su Đezualdo (koji je, inače, i ubio čoveka),
Monteverdi i Trabaci – druga su samo nastala u duhu baroka. Ono što Savall
nastoji da uradi jeste da obezbedi neku vrstu „imaginarne zvučne podloge“ koja
bi slušaoca uvela u Karavađov svet. Ovi "tužni" tonovi
Savala (da radi muziku za izložbu Karavađa 2012.) verovatno su pokrenuti njegovom tugom kada je 2011., posle
44 godina braka preminula njegova supruga i saradnik, sopran za ranu muziku, suosnivač ansabala za ranu muziku: Hesperion XX, Hesperion
XXI - Montserat Figueras i Garcia (1942 - 2011).
Zoran Stokić
22.01.2024.
Нема коментара:
Постави коментар