„Neka odgovorni kažu
javno ko je dozvolio da se nadstrešnica dodatno optereti“: Bivši nadzornik na
rekonstrukciji Železničke stanice za N1
VESTI Autor: N1 Beograd 02. nov
202410:28 91 komentara Izvor: N1 Beograd
Neka odgovorni kažu javno ko je
dozvolio da se nadstrešnica dodatno opterećuje, bez obzira da li ima papir za
to ili nema, kako ne bi ispalo da strada neki radnik koji "nešto nije
dobro zavario", kaže inženjer geologije i jedan od bivših nadzornika
projekta Zoran Đajić koji je do marta 2023. godine radio na rekonstrukciji
zgrade Železničke stanice u Novom Sadu.
„Učestvovao i kao konsultant
tokom izrade samog projekta u onom delu za kamen. Tokom radova stalno je bila
potreba za dodatnim projektovanjem određenih pozicija. I naravno, pošto se radi
rekonstrukcija, nikad ne možete predvideti u startu šta vas sve čeka“, kazao
je.
Rekao je da je prvim projektom predviđeno
da deo ploča bude skinut i da ih ponovo vrate na fasadu.
POVEZANE VESTI
Dačić: Dvadesetak osoba će već
danas biti saslušano, počev od vrha
VESTI
09:52
99
Bivši nadzornik na projektu za
N1: Na nadstrešnici je rađeno, Vesić ne govori istinu
VESTI
09:46
160
„Kad smo skinuli, videli smo da
podloga ne valja ništa, pa smo onda ploče vraćali na aluminijumsku
potkonstrukciju. Jer jednostavno, to je bio način da osiguramo da će te ploče
ostati tu. One su već počele da otpadaju, bio je problem da će nekoga da ubije dole“,
naveo je.
Na pitanje da li se to odnosi ne
samo na estetski, već i na konstruktivni deo koji se odnosi na bezbednost
objekta, kaže apsolutno.
„Posle tih 60 godina koliko
zgrada stoji tamo, sve ploče koje su bile na fasadi, one su lepljene, ali su za
fasadu kačene pocinkovanim žicama, koji su u međuvremenu korodirale i
satrulile. I počeli su da otpadaju ploče. I onda smo deo fasade radili tako što
smo reparirali celu podlogu, nanosili nove maltere i mrežu, fiksirali i onda
lepili ploče, a deo fasade na metalnu podkonstrukciju koja može da nosi te
ploče bez nekih problema“, naveo je.
Kaže da kada je kasnije rađeno na
nadstrešnici, u toj fazi više nije bio prisutan i nema uvid u šta je sve
dostavljano.
„Verujem da je CIP kao
predstavnička kuća dostavio izvođaču, ne verujem da je izvođač na svoju ruku
uradio to zastakljivanje dela nadstrešnice i dodatno opterećenje. U svakom
slučaju, ključni čovek koji je odgovoran za ovu priču je neko ko je trebalo da
se bavi statikom i proračunom, da li to može da ponese ili ne može. Jer u vreme
kad je projektovano, čovek koji je projektovao, on je sve dobro isprojektovao.
Ako to stajalo 60 godina, ne bi to palo samo od sebe“, istakao je on.
Ističući da stručno može da
govori samo o kamenu, rekao je da nijedaan kamen nije smeo da bude urađen bez
atesta o njegovim fizičko-mehaničkim karakteristikama.
„Prvo smo to morali da utvrdimo
da na osnovu atesta taj kamen zadovoljava uslove koje traži projekat i onda smo
ga kupili i ugradili. A da se ovde niko ne zapita da li će te utege da ponesu
dodatno opterećenje, to meni uopšte nije jasno. Osnovna je stvar bila utvrditi
nosivost, jer da su dole postojali stubovi, mi danas ne bismo pričali o ovome.
Ili da je provereno stanje… U vreme kada je to projektovano, fantastično projektovano,
to je jedna od najlepših zgrada u Evropi“, kazao je.
Upitan kako utvrditi niz karika u
lancu kako je to došlo, kaže da treba pozvati sve koji su učestvovali na
projektu i da je on spreman da svedoči i da ima fotografije i iz delova svoga
posla, i izveštaje iz drugih delova drugih izvođača, radovima drugih izvođača
koji nisu bili vezani za kamen, kako bi imao dokaze šta je ispod kamena.
On je dodao da su neke stvari
rađene tako što je „progledano kroz prste“, ali na sreću ništa od toga ne
ugrižava bezbednost putnika.
Komentarišući izjavu kinekog
konzorcijuma, kaže:
„Neka odgovorni kažu javno ko je
dozvolio da se nadstrešnica dodatno opterećuje, bez obzira da li ima papir za
to ili nema. Mislim, ako CIP nije to isprojektovao, onda odakle im pravo da
rade na projektu? Ako jeste isprojektovao, onda taj neko ko je izvodio radove
treba prvo da napiše da će njegova ta dodatna opterećenja biti toliko teška po
kvadratnom centimetru, da će toliko opteretiti i da kaže ‘sve ovo što nosi
nadsrešnicu će izdržati ili neće, projektujemo lakšu oblogu ili ne projektujemo
oblogu’. Mislim, za sve to postoje papir i sigurno postoji dokaz“, istakao je
on.
Dodao je:
„Poginulo je 14 ljudi, i sad neko
izađe i javno priča da tamo ništa nije rađeno, a mi imamo fotografije, znači,
svi ste videli nadstrešnicu kako je bila pre, i kako je sad zajedno sa staklom
pala dole, pa nemojte pričati“, rekao je on.
Ovlašćenje, kaže, nosi kompletnu
odgovornost.
„Kompanija koja izvodi radove i
ministarstvo angažuje najbolje stručnjake iz te ovlasti koje treba da
kontrolišu izvođače. Tako se radi na svakom objektu. Pretpostavljam da su svi
oni drugi koji su bili angažovani u nadzoru, da su u svojoj struci imali prave
licence da mogu da kontrolišu te izvođače. Uvek se treba poći odozgo, da ne
ispadne da će strada neki radnik ko nešto nije dobro zavario, ne, nego treba da
se pođe od dvojice ministara pa da se silazi dole do dna“, kazao je.
Rekao je da su svake nedelje
imali sastanke na kojima su bili i predstavnici železnice i projektanta.
„Sve vreme su svi imali uvid u sve
radove“.
Kada se objekat preda gazdi,
strukturalnom železničaru, oni dobiju uputstvo kako dalje da održavaju objekat.
Ppretpostavljaa da će se sada
uraditi projekat nove nadstrešnice i ona bi trebala da zadrži izgled i način
vezivanja kako je bilo ranije.
„Da nije opterećivana, verujem da
bi nadstrešnica još dugo godina stajala“
Podseća na važnost utega.
„Utege su svojevremeno obezbedile
da nadstrešnica stoji. Da nije
opterećivana, ja verujem da bi ona još dugo godina stajala. Ali ni to ne možemo
da tvrdimo, jer ne znamo u kakvom stanju je bila veza utega i betona na krovu.
To je ono što sam, zato i pominjem taj moj izveštaj, jer sam video da iza tih
ploča koje su frontalno, na tom zupčastom delu fasade, na prvom čošku smo
skinuli ploče i onda sam video da iza betona praktično skoro da ga nema. I zato
sam insistirao, a i po projektu je to predviđeno, da budu skinute“, rekao je
on.
Prednji zupčasti deo fasade je
obložen mermernim pločama, koji su oni samo prefarbali.
„Da li su naplatili skidanje i
nabavku novih ploča ili nisu, ja ne ulazim u to. Ali je činjenica da postoji
izveštaj gde se traži da se to skine, da se pogleda podloga ispod ploče, da se
podloga sredi, da se stave nove ploče na način da one budu stabilne. Kao što
smo deo ovog fasade radili na potkonstrukciju, deo na lepljenje. Ove ploče su
bile lepljene i kačene, pocikovane žicom. Pitanje kada će ta ploča da odpadne i
da nekom padne dole na glavu“, kazao je.
***
Komentar
***
https://www.youtube.com/watch?v=gEUuy8BRUNc
Charpentier : Luctus de morte augustissimae Mariae Theresiae reginae
Galliae H331
*
https://www.youtube.com/watch?v=QqWs4b4tJ74&list=PL7xNBT789Vo26eb6CfjIP5I61hrHNEbwM
Johann Baptist Vanhal - Stabat Mater in F-minor (1780's)
Političari i brojne javne ličnosti,
mediji, obučeni u crno žale ovu tragediju ali nameće se pitanje: "šta su oni
uradili da se ovo ne dogodi"? Da li su razvijali ideje Save Tekelije? Tekelija
je primer pravog patriotizma - pomagati razvoj znanja i opšte kulture – jer
"neznanje je koren i izvor svakoga zla". Aksiom patriotizma 1838., je
bio: "nadoknaditi vekove atavizma, kroz saocijalizaciju našeg naroda u
ključu građanske kulture"! Mišljenje nam nije dato na poklon, nego njega
svaka generacija iznova izgrađuje, stiče, mukotrpno, malo-pomalo, putem
obrazovanja – a intelektalni napredak omogućuje "moralni napredak"! Sve
što smo mukotrpno stvarali od Karađorđa, Tekelije, Miloša,..., Vinavera, Milana
Kašanina, Isidore Sekulić ratovi '90 su srušili pa je umesto građanske kulture
i njenih standarda (gde su struke autonomne) - orjentir u društvu, ponovo bio kao u vizantisko/osmanskom carstvu
- despotska kultura - kultura poslušnosti pred vlašću;
apsolutno nepogrešive vlasti, a budući da je nepogrešiva, greške se ne priznaju,
niti poravljaju.
Zoran Stokić
2.11.2024.
Нема коментара:
Постави коментар