Messiah
Hendla - Klopštoka
Prednost muzike u
odnosu na knižvnost najjasnije se vidi na primeru Mesije.
https://www.youtube.com/watch?v=R101rdJIyVc&list=PLBrs-r77FPJKwj71KvnuwTiewVetpckME
Handel: Messiah, HWV 56 / Pt. 1 -
I.Symphony /sastoji se od 50 delova/ The English Concert · Trevor Pinnock
Hendlov "Messiah" (libreto:
Charles Jennens) planetarno poznat (Hor
„Aleluja“ je jedno od najpoznatijih dela barokne horske muzike i najpoznatiji
deo dela), Klopštokov "The Messiah"
praktično samo u Nemačkoj.
"Messiah" – bez
određenog člana. Tako je Hendl nazvao ovo remek-delo za hor, orkestar i vokalne
soliste, a "lebdeća", apstraktna priroda naslova govori ponešto o
Hendelovom jednako lebdećem, apstraktnom konceptu. Mesija nije imao ništa
slično zapletu na koji je Hendelova publika navikla u njegovim operama ili čak
njegovim biblijskim oratorijumima. Skovao je novi žanr – napravio je sintezu: delom
nemačku strast, delom englesku crkvenu himnu, delom italijansku operu.
Hendl je komponovao oratorijum
Mesija 1741., na engleskom jeziku – u oratorijumu prati priču o Isusu Hristu, prvi
put je izvedena u Dablinu 13. aprila 1742. Napravio je komad zasnovan na tri
koncepta: priča o rođenju i njenom proročanstvu; ono o raspeću i iskupljenju
čovečanstva; i komentar o hrišćanskoj duši i njenoj pobedi nad smrću. U
svakom od ova tri dela, hor je apsolutno u srcu dela, upotpunjen sa četiri
vokalna solista i orkestrom.
Mesija je rođen kada se Hendelova
eksperimentalna priroda suočila sa - promenljivim ukusima londonske publike i
politikom engleske crkve. Italijanska opera je brzo gubila na popularnosti, ali
je javnost i dalje volela dobru biblijsku priču. Londonski biskup je zabranio
izvođenje dela sa religioznim prizvukom na londonskim gradskim scenama pa je
Hendl odlučio da napiše delo za koncertno izvođenje u crkvi. Hendl je namerno
držao potcenjen dramatični sadržaj svog Mesije – ipak je to bilo u crkvi.
*
Projekat (The Messiah) Klopštoka je
odražavao - uticaj prevoda - "Izgubljeni
raj" Džona Miltona Johana Jakoba Bodmera, koji je Klopštok pročitao u školi. 1745.
Klopštok je počeo da studira protestantsku teologiju na univerzitetu u Jeni,
gde je napisao i prva tri pesme Mesije, u početku u prozi. Nakon preseljenja u
Lajpcig, delo je sledeće godine prerađeno u heksametar. Završna verzija
sastoji se od 20 pesama tj. od 19.458 daktilskih heksametara, u poređenju sa
15.693 iz Homerove "Ilijade". Klopštok je dao novi podsticaj nemačkom
jeziku i može se smatrati pionirom generacije koja ga je sledila. Bio je prvi
koji je koristio heksametar u nemačkoj poeziji sa svojim "The Messiah"
- Ovo je otvorilo put slobodnim ritmovima, kakve su tada koristili Gete i
Helderlin.
Klopštok se smatra osnivačem
iskustvene poezije i nemačkog iracionalizma. Njegovo delo je obuhvatilo velike
delove epohe prosvetiteljstva. Međutim, on nije bio predan razumu kao većina
mislilaca prosvetiteljstva, već se ubraja u takozvani Empfindsamkeit
(Osetljivost). Godine 1779. skovao je koncept unutrašnjosti, koji je opisao kao
jedan od devet elemenata poetske reprezentacije: „Unutrašnjost, ili iznošenje
stvarne najdublje prirode stvari“. Štaviše, smatra se važnim pionirom pokreta
Sturm und Drang. Njegovo bogaćenje pesničkog rečnika bili su od velike pomoći
pesnicima koji su ga pratili. Oslobađajući nemačku poeziju isključive vladavine
aleksandrinskog stiha, on je bio osnivač nove ere u nemačkoj književnosti.
Šiler i Gete su mu bili umetnički dužni.
Klopštok je ostavio utisak i na
kompozitore kao što su Teleman, C. V. Gluck, C. P. E. Bach,..., Gustav Maler,
Richard Straus.
Upravo slušanje himne Fridriha
Klopštoka „Die Auferstehung” (Uskrsnuće) na sahrani Hansa fon Bulova
(1830-1894) 1894. dalo je Gustavu Maleru inspiraciju za poslednji stav njegove
simfonije br. 2. (Mahler je ugradio tu himnu).
https://www.youtube.com/watch?v=4MPuoOj5TIw
Gustav Mahler - Symphony No. 2
"Resurrection" (Lucerne Festival Orchestra, Claudio Abbado)
Klopstok - C P E Bach
"Morgengesang am Schopfungsfeste", H 779, Vk 239 – su pre-odjeci
Hajdnovog "Stvaranja" (naravno, sa: Hendlovim "Izrael u
Egiptu"; Stvaranje, biblijska knjiga psalama i "Izgubljeni raj"
Džona Miltona ").
https://www.youtube.com/watch?v=GJMdp0vTKAw
Carl Philipp Emanuel Bach -
Klopstocks Morgengesang am Schöpfungsfeste
*
https://www.youtube.com/watch?v=A0Redf22IeM
Carl Philipp Emanuel Bach -
Klopstocks Morgengesang am Schöpfungstage (2. Teil und Schluß)
https://www.youtube.com/watch?v=ib21rPBi9W4
Schubert: An Laura, als sie Klopstocks Auferstehungslied sang,
D. 115 · Dietrich Fischer-Dieskau
Zoran Stokić
24.02.2024.
Нема коментара:
Постави коментар