"Doktor
Strejndžlav“: Koliko je crna komedija o kraju sveta aktuelna i danas
Od premijere jednog od najpoznatijih filmova Stenlija
Kjubrika prošlo je šest decenija.
IZVOR: BBC PONEDELJAK, 29.01.2024. | 09:55
Sterling Hejden (desno) u ulozi generala Ripera i Piter
Selers kao britanski kapetan Mendrejk/Getty Images
"Naravno da volim da pričam sa tobom, da ti se javim...
Ne samo sada, uvek", kaže toplim glasom američki predsednik u telefonsku
slušalicu, okružen namrštenim licima čitavog vojnog i državnog vrha u Ratnoj
sobi, dok sat polako otkucava.
Na drugoj strani žice je predsednik Sovjetskog Saveza (SSSR)
i situacija je, reklo bi se, prilično ozbiljna - jedan od vojnih komandanata
SAD je naredio da avioni naoružani atomskim bombama napadnu SSSR, što vrlo
verovatno vodi uništenju čitavog sveta.
"I meni je žao, Dimitri. Veoma mi je žao. U redu, tebi
je više žao nego meni, ali i meni je podjednako žao kao tebi, Dimitri",
nastavlja američki predsednik tu bračnu razmiricu.
"Nemoj da kažeš da je tebi više žao, jer je i meni žao,
obojici nam je mnogo žao, u redu?".
Njihov razgovor mali je deo filma Doktor Strejndžlav: Kako
sam naučio da prestanem da se brinem i zavoleo bombu iz 1964. godine, slavnog
reditelja Stenlija Kjubrika, koji je prilično čest gost lista najboljih u
istoriji.
Usred Hladnog rata i podele sveta na dva bloka, predvođena
SAD i SSSR-om, dok je veliki broj prstiju, za svaki slučaj, bio na obaračima i
dugmićima za lansiranje raketa, a svet strahovao od nuklearnog sukoba, Kjubrik
je - snimio parodiju.
"Reč je o satiričnoj komediji o mogućoj
apokalipsi", kaže Aleksandar Janković, profesor Fakulteta dramskih umetnosti
u Beogradu, za BBC na srpskom.
"Njegova osnovna poruka je antiratna, pogotovu što je
Hladni rat bio otelotvorenje ključnog straha čovečanstva te epohe, a to su
atomski rat i završetak života na zemlji kakav poznajemo."
Luka Hrkalović, ljubitelj Kjubrikovih dela i autor Instagram
stranice "Voight Kampff Vision", posvećene kinematografiji, kaže da
Doktora Strejndžlava "shvata veoma ozbiljno", ali da se i dalje
"smeje kao malo dete" kad god ga gleda.
"Jedna od ključnih tajni njegovog uspeha je Piter
Selers, majstor komedije kojem nema ravnog", navodi Hrkalović u razgovoru
za BBC.
Selers, britanski glumac najpoznatiji po ulozi inspektora
Kluzoa u serijalu filmova o Pink Panteru iz šezdesetih i sedamdesetih, u
Doktoru Strejndžlavu ima tri uloge.
Uz američkog predsednika, britanskog oficira koji pokušava
da spreči sukob, igra i doktora Strejndžlava, naučnika očigledno pristiglog iz
Nemačke krajem Drugog svetskog rata.
"Ona njegova nekontrolisana ruka koja sama od sebe
salutira poput nacista, pa se on bori sa njom i kad kao invalid ustane iz
kolica, izgovarajući 'moj fireru, ja hodam'... Vrhunac komedije ako mene
pitate", smatra Hrkalović.
Kjubrik (levo) i Selers u ulozi američkog predsednika/Getty
Images
Tri razloga zašto treba gledati 'Dr Strejndžlava'
Ruski predsednik Boris Jeljcin (levo) i američki predsednik
Džordž Buš (za volanom) u Merilendu 1. februara 1992. godine, kada su potpisali
kraj Hladnog rata/PAUL J. RICHARDS/Getty Images.
Jer teško da postoji nešto ozbiljnije od apokalipse izazvane
nuklearnim ratom.
Završetkom Drugog svetskog rata, koji je značajan deo
planete ostavio ruševinama, a zemlju natopio krvlju, došlo je i do začetka
novog sveta.
Međutim, oko organizacije tog sveta nastala su dva suprotna
ideološka tabora, kapitalistički Zapad i socijalistički/komunistički Istok.
Njihovi predvodnici, SAD i SSSR, dve supersile koje su
posedovale veliku količinu nuklearnog oružja, ubrzo su počeli stratešku
igranku, plešući često na ivici novog globalnog sukoba.
Taj Treći svetski rat potencijalno je mogao da bude i
poslednji - prvi put u istoriji čovečanstva ljudi su imali moć da zbrišu sav
život sa planete.
Usred svega toga Kjubrik snima satiru o potencijalnom
nuklearnom sukobu.
"Nisam u potpunosti siguran da negde u Pentagonu ili u
vrhu Crvene armije ne postoji pravi prototip generala Džeka D. Ripera (koji
šalje avione na SSSR)", izjavio je Kjubrik 1968. u intervjuu za Plejboj.
U jednoj od recenzija filma se navodi i da je
"najšokantnija stvar oko zapleta to što je sve, koliko god sve bilo apsurdno,
zapravo veoma moguće".
Kjubrik se zato kroz apsurd bavi besmislom i ludilom rata,
banalnošću birokratije i bespogovornom slušanju naređenja, ilustrujući paranoju
podeljenog sveta.
U jednoj od najpoznatijih scena, kada poraste tenzija među
američkim zvaničnicima, pa dođe i do manjeg sukoba, predsednik kaže:
"Gospodo, ne možete se ovde tući, ovo je Ratna soba!"
"Ili ta nemoć kapetana Mandraka, jednog od Selersovih
likova, kada pokušava da pronađe iole zajednički jezik sa generalom Riperom, a
Riper mu postavlja apsurdna pitanja, poput 'da li si ikada video komunistu sa
čašom vode'", navodi Hrkalović.
"Mi to gledamo i znamo da sam bog ne može da ga ubedi
da ne treba da započne nuklearni rat."
Drugi razlog je Kjubrik.
Doktora Strejndžlava Hrkalović naziva njegovim "prvim
istinskim remek-delom".
"Ujedno je i poslednji film koji izvlačim iz rukava
kada treba nekome da 'dokažem' da je Kjubrik zaista najbolji reditelj svih
vremena", izričit je.
Iz Kjubrikovog uma izašlo je nekoliko najuticajnijih filmova
svih vremena, a Janković smatra da Dr Strejndžlav "po kvalitetu ide u
svetu petorku".
U nju još ubraja Odiseju u svemiru 2001, Isijavanje, Paklenu
pomorandžu i Spartaka.
"Ne postoji neka velika tajna zašto je Doktor
Strejndžlav veliki film.
"Kjubrik je brutalan i pedantan reditelj, najveći deo
njegovih filmova su u panteonu filmske umetnosti", kaže Janković.
Recenzije su odmah bile pozitivne, iako reporteru Njujork
tajmsa ništa nije bilo smešno.
Priča se brzo razvija u farsu, ali se njena ozbiljna osnova
nikako ne može zanemariti, navodi se u tekstu Britanskog filmskog instituta iz
1964. godine.
"Do kraja filma shvatimo da su svi njegovi akteri
ludi", dodaju.
Holivud riporter ga je nazvao "briljantnim" filmom
koji će "deo stanovništva razbesneti, a deo oduševiti".
Treći je Piter Selers.
Janković Doktora Strejndžlava smatra "verovatno
najznačajnijim filmom tada najvećeg komičara, koji je maestralan u svim ulogama
koje je odigrao u ovom filmu".
"Moja omiljena scena je svakako kada ostrašćeni Selers
u ulozi naučnika, očigledno uvezenog iz Nemačke zato što je izumitelj raketnog
programa, američkom predsedniku kaže: 'Jawol meine Fuhrer'."
Kolumbija pikčrs, poznata producentska kuća, pristala je da
finansira film samo ako Selers igra četiri najmanje uloge.
Uz Strejndžlava, predsednika i britanskog oficira, četvrta
je trebalo da bude major Kong, predvodnik družine iz bombardera B-52, koji
treba da baci bombu na Rusiju.
Međutim, Selers nije bio siguran da li će moći verno da
prikaže naglasak američkog juga, uz to se i povredio, pa nije mogao da snima u
tesnom avionskom kokpitu.
Na kraju je nominovan i za Oskara, prvi u istoriji za tri
uloge u istom filmu.
Poznato je i to da je improvizovao većinu scena, pa i tu
kada doktor Strejndžlav ustane iz kolica i usklikne fireru.
"Nije mogao da obeća da će isto ponoviti dva puta, pa
sam na dan snimanja imao šest spremnih kamera, on je ušao i niko nije znao šta
će uraditi, pa ni on sam", izjavio je Kjubrik, poznat kao reditelj koji je
pažnju posvećivao i najmanjim detaljima.
Snimanje jedne scene često je tokom karijere znao da
ponavlja i po stotinak puta, zbog čega Hrkalović posebno daje na značaju to što
je dao slobodu Selersu.
"To govori o genijalnosti i jednog i drugog",
ističe.
Selers je jedan od najpoznatijih komičara 20. veka/BBC
Male tajne Doktora Strejndžlava
Kjubrik tokom snimanja Paklene pomorandže/Getty Images
Film je zasnovan na trileru Crvena uzbuna Pitera Džordža iz
1958. i Kjubrik ga u početku nije zamišljao kao komediju.
Tokom istraživanja za film, pročitao je gotovo 50 knjiga o
nuklearnom ratu, sa namerom da napravi napeti triler o nuklearnom sukobu.
Međutim, kako kaže, tokom pisanja scenarija je shvatio da su
mu mnoge scene zapravo smešne.
"Da ne bi bilo smešno, morao sam stalno da izostavljam
neke stvari koje su ili apsurdne ili paradoksalne, a koje su zapravo bile srž
tih scena", naveo je Kjubrik.
Zbog toga je u saradnji sa Terijem Sauternom sve pretvorio u
satiru.
Ulogu majora Konga dobio je Slim Pikens, u tom trenutku
poznato lice iz vestern filmova, dok su pažnju privukli i Džordž Skot kao
general Bak Turdžinson i Sterling Hejden kao general Džek Riper.
Manju ulogu u filmu imao je i Džejms Erl Džons, kasnije
poznat kao glas Darta Vejdera iz Ratova zvezda i Mufase u Kralju lavova.
Tokom snimanja je bilo i nekih situacija "kao na
filmu".
Dok su iznad Grendlanda snimali iz vazduha, jedna od kamera
je slučajno uhvatila i tajnu američku vojnu bazu, navodi se na portalu IMDB,
koji se bavi filmovima.
Avion je prizemljen, a za posadu su mislili da su -
sovjetski špijuni.
Problema je moglo da bude i zbog replike kokpita bombardera
B-52, napravljene za potrebe snimanja na osnovu slike iz britanskog časopisa.
Kada su zvaničnici američkog vazduhoplovstva pozvani da vide
kokpit, rekli su da je savršena kopija, pa je Kjubrik strahovao da će njegova
ekipa biti deo istrage FBI-ja.
Do toga ipak nije došlo.
Snimanje je završeno tokom proleća i leta 1963. godine i
plan je bio da prva prikazivanja budu na jesen, ali je 22. novembra ubijen
američki predsednik Džon Kenedi u Dalasu.
Producenti su procenili da publika nije raspoložena za crnu
komediju, pa je premijera pomerena za kraj januara 1964. godine.
Koliko je Doktor Strejndžlav aktuelan danas
Šezdeset godina posle Doktora Strejndžlava, Hladnog rata
odavno nema.
Međutim, nuklearno oružje je i dalje tu, tako da strah od
Trećeg svetskog rata nikada nije u potpunosti iščezao.
Rat u Ukrajini i na području Gaze, kao i nove svetske
podele, dodatno tome doprinose.
"Doktor Strejndžlav je nikad aktuelniji, zar ne",
smatra Hrkalović.
"Posebno ta njegova poruka da se mi 'mali ljudi' ništa
ne pitamo ni o čemu."
Profesor Janković ipak navodi da "ne živimo više u
bipolarnom svetu", zbog čega on Doktora Strejndžlava smešta u
"kontekst epohe".
"Možda je đavo u detaljima, da nam priprosti pilot na
kraju kroji sudbinu, uz opštu tišinu u Ratnoj sobi kada se odlučuje budućnost
čovečanstva", navodi.
"Da ne zaboravimo, Kjubrik nije bio duhovit ni kao
čovek, ni kao reditelj, zato su i sve šale u filmu poprilično gorke."
Portal Taste of cinema, koji se bavi filmovima, u tekstu
"zašto je Dr Strejndžlav i danas relevantan", posebno ukazuje na
problem slepog praćenja naređenja.
"Film ukazuje i na to da, ukoliko imate manijaka na
poziciji moći, veliku opasnost predstavljaju ljudi koji će ga pratiti bez
postavljanja pitanja", navode.
"Mnogo je tirana koji su kroz istoriju počinili velika
zlodela, ali se zaboravlja na opasnost vojnika ili saučesnika koji slede ta
užasna naređenja."
To slepo praćenje, smatraju, moglo bi da dovede do Trećeg
svetskog rata.
Možda i tada, dok se ogromna pečurka od dima i vatre bude
dizala u nebo, u pozadini budu išli nežni taktovi pesme "We'll Meet
Again" Vere Lin.
We'll meet again
Don't know where, don't know when
But I know we'll meet again some sunny day
Keep smiling through
Just like you always do
Till the blue skies drive the dark clouds far away
Izvor: BBC News na srpskom
***
Komentar
***
Kada se zaboravi prošlost. Kako
je Hitler postao učinkovit? Šper (na suđenju u Nimbergu): "Hitlerova
diktatura razlikovala se u jednoj temeljnoj tačci od istorijskih prethodnica.
Pomoću tehničkih naprava kao što su RADIO i ZVUČNIK, osamdeset miliona ljudi
bilo je lišeno samostalnog razmišljanja. Pređašnjim diktatorima su trebali
visoko-kvalifikovani pomoćnici, čak i na najnižim položajima to su bili ljudi
koji su mogli misliti i delovati nezavisno od vođe, a Hitlerov totalitarni
sistem je uspeo da mehanizuje sistem komandovanja tako da oni postanu
nekritički primaoci naređenja." Nažalost krajem 20 i u 21 veku su zamrle
nekadašnje neformalne institucije koje su se borile protiv nuklearnog
naoružanja i iracionalnog hladnoratovskog naoružavanja interkontinetalnim
raketama sa nukleranim bojevim glavama, koje bi uništile planetu - kao što je
bio „Russell-Einsteinov manifest“ (1947.) ili „Pugwash Conferences on Science
and World Affairs“ (1957.) Važan član
ovog drugog pokreta koji je nastao u Kandskom gradiću Pugwash bio
je hrvatski fizičar Ivan Supek. Pangwash pokret je dobio Nobelovu nagradu za
mir 1995. Inače sam Ivan Supek je govorio o opasnosti potencijalnog nuklearnog
oružja još 1944. (znači pre Hirošime i Nagasakija). Pobedio je konformizam,
sport i razonoda.
Zoran Stokić
3.02.2024.
Нема коментара:
Постави коментар