Jordanov kaput
Mladi monah je odbacio krsno ime Filipo i postao Jordanus –
Đordano. Uskoro je pobegao iz Napulja u Rim. Čim se tamo pročulo da je pre bega
bacio u klozet spise Svetog Jeronima Stridonskog – morao je da beži i iz Rima.
IZVOR: DW.COM SUBOTA, 17.02.2024. | 13:29 -> 20:29 Foto:
Pyty/Shutterstock
Putnik koji dođe u Rim i tamo se zadrži nekoliko dana, pre
ili kasnije će nabasati na prostor na levoj obali Tibera koji je neobičan po
tome što je to zapravo jedini trg u gradu na kojem nije podignuta crkva.
Lepršav naziv Polje cveća – Campo de’ Fiori – ne treba da zavara. Trg je bio
gubilište i mučilište.
Sada turisti na pijačnim tezgama mogu da kupe skupe
suvenire, voće i povrće. Zapravo je to inscenirana pijaca za strance dubljeg
džepa. Šarmantna italijanska prevara.
Istorijska suština mesta nalazi se na pijedestalu. Ljudska
figura sa kapuljačom. Ona predstavlja Đordana Bruna, bivšeg monaha
dominikanskog reda, čoveka koji je prokrstario Evropu pokušavajući da živi i
misli slobodno, da bi ga na kraju rimske duhovne vlasti osudile kao jeretika, a
svetovne vlasti živog spalile na lomači na ovom idiličnom mestu 17. februara
godine 1600.
Spomenik Đordanu Brunu
Pre nego što se posvetimo sećanju na ovog neobičnog i drčnog
čoveka, oštrog uma i jezika, valja ispričati priču o spomeniku koji mu je
podignut 1889.
Veliki orijent Italije, prva velika masonska loža na
italijanskom tlu, bio je osnovan još 1805. Među velikim majstorima te masonske
lože bio je čak i Garibaldi. Njen istaknut član u drugoj polovini 19. veka bio
je Etore Ferari. On je u tri mandata biran za poslanika italijanskog
parlamenta, ali je bio poznat i kao vajar.
Nije mu se svidelo to što je aprila 1884. iza zidina
Vatikana, ni dvadesetak minuta pešačenja od Polja cveća, obznanio papa Lav
XIII. Njegova enciklika „Humanum genus“ optužila je masone da žele da unište
crkvu. Nije to bilo ništa novo. Od 1732. objavljeno je čak 17 enciklika
usmerenih protiv slobodnih zidara. Ali reakcija je bila nova.
Etore Ferari je bio dovoljno umešan i moćan, te je
isposlovao uklanjanje fontane na Polju cveća, podizanje granitnog postolja. Sam
je isklesao figuru Đordana Bruna, licem okrenutog Vatikanu. Spomenik je
posvećen svim slobodoumnim ljudima.
Svetovna Italija je videla heroja u čoveku koji je prkosio
crkvenim dogmama i inkviziciji pa je zbog toga bio pretvoren u živu buktinju.
Etore Ferari je bio veliki majstor lože Veliki orijent Italije od 1904. do
1917. Ali njegova najmarkantnija zaostavština u gradu jeste spomenik Đordanu
Brunu.
Na postolju su reljefi – galerija prokazanih i spaljenih
prkosnika. Venecijanac Paolo Sarpi je preživeo tri atentata – nalogodavac je
bio tadašnji papa. Tomazo Kampanela je odrobijao 27 godina zbog svojih spisa i
stavova. Pjer de la Rame, francuski filozof i humanista, ubijen je u Parizu, u
pokolju protestanata u Vartolomejskoj noći, i bačen u Senu.
Lućilio Vanini, rimski filozof kojem su kao jeretiku živom
iščupali jezik i spalili ga na lomači – imao je trideset i tri godine kada je u
mukama umro. Aonio Paleario, humanista koji se zalagao za reformu crkve, najpre
je obešen pa spaljen. Miguel Serveto, španski humanista, osuđen u katoličkoj
Francuskoj, pobegao u kalvinističku Ženevu, gde su ga gradske vlasti – takođe
zbog jeresi – osudile na smrt i spalile na lomači.
Engleski reformator Džon Viklif, zaslužan za prvi prevod
Biblije na engleski jezik, preteča engleskog protestantizma i husitskog
pokreta, imao je više sreće. Njega je koncil u Konstancu 1415. posmrtno proglasio
jeretikom, naloživši da mu se spale sve knjige i – kosti. Njegov sledbenik,
češki reformator Jan Hus, iste godine spaljen je na lomači u Konstancu odlukom
istog tog skupa.
Strip o ludilu
Za mog boravka u Rimu doživeo sam taj spomenik kao opomenu.
Nigde nije tako slikovito opisano evropsko dogmatsko ludilo kao na tom mestu.
Reljefi u podnožju spomenika Đordanu Brunu jesu neka vrsta stripa o nastranim
verskim običajima jedne civilizacije.
Naša epoha je sklona da pojednostavljuje stvari. Istoričari
umetnosti sa oduševljenjem pričaju o revolucionarnim estetskim dostignućima
renesansne Italije. Turisti koji piju kapućino posmatrajući tamnu siluetu
Đordana Bruna bili su možda istog jutra u Sikstinskoj kapeli. Divili su se
Mikelanđelovim freskama na stropu.
Mikelanđelo je otpočeo rad na njima tačno 40 godina pre
rođenja Đordana Bruna u blizini Napulja. A završio je posao na 520 kvadratnih
metara stropa Sikstinske kapele, četiri godine kasnije. Od 115 Mikelanđelovih
karaktera, najpoznatija su dva lika iz scene „Stvaranje Adama“. Belobradi Bog i
Adam.
Dakle, mali Đordano se rodio u svetu u kojem su već
postojale Mikelanđelove freske, njegove skulpture poput Davida, njegova kupola
na Petrovoj crkvi. Ipak, neobična lepota Mikelanđelovih dela, raskoš italijanskih
gradova, nije mogla da nadahne crkvenu i svetovnu vlast, da se mane spaljivanja
živih ljudi. I to na samo pola sata lagane šetnje od Sikstinske kapele.
Kakav je to svet u kojem je moguće da u isto vreme postoje i
Mikelanđelove freske i lomače za jeretike? Svet u kojem nadahnuta lepota ne
štiti od užasa? To je renesansni svet koji baštinimo.
Dečak iz Nole
U porodici Đovanija Bruna i njegove žene Fraulise januara
1548. rođen je dečak Filipo. Porodica živi u gradiću Nola, tridesetak
kilometara severoistočno od Napulja. Dečak će sam sebe docnije nazivati
Nolanac. Zabeleženo je da je sa 14 godina počeo da studira u Napulju.
Tri godine kasnije pristupio je redu dominikanaca. Kada se
zamonašio dobio je novo ime – Filipo je postao Jordanus. Italijanska verzija
imena je Đordano.
Nije prošla ni godina dana a Đordano Bruno dolazi u sukob sa
prvacima reda jer nije priznavao Marijin kult, a iz ćelije je izbacio sve slike
svetaca. Oprostili su mu, smatrajući to adolescentskom zabludom. 1572. postaje
sveštenik. Studirao je filozofiju i teologiju.
Prvi put su njegovi stavovi probudili istinsku sumnju1576.
Pročulo se da je bio skeptičan prema ovaploćenju – prema učenju da je Bog
postao telo. Morao je da beži iz Napulja u Rim, nameravajući da traži oprost od
pape. Kada se u Rimu pročulo da je prilikom bega iz Napulja bacio u klozet
spise Svetog Jeronima Stridonskog – morao je da beži i iz Rima. Istupa iz
monaškog reda, seli se iz grada u grad – Savona, Torino, Venecija, Milano.
Kopernikove ideje i filozofija prirode sve snažnije utiču na njega.
Jeretik, filozof, polemičar
Napušta Italiju i u Ženevi pristupa kalvinističkoj crkvi.
Uskoro se javno suprotstavlja i uglednom kalvinističkom profesoru, pa završava
u zatvoru. Odriče se svojih stavova da bi izašao iz zatvora i odlazi u Tuluz.
Tamo postaje profesor na univerzitetu, drži predavanja o Aristotelu.
Razvija tehniku pamćenja koja fascinira njegove savremenike
i donosi mu nevolje jer misle da se bavi magijom. Sukobi između hugenota i
katolika su sve otvoreniji i Đordano nalazi utočište u Parizu, gde ga podržava
kralj Anri III. Preporučuje ga svom ambasadoru u Londonu.
Tako se Đordano Bruno otisne u grad na Temzi. Tu objavljuje
Italijanske dijaloge u kojima karikira zatečenu duhovnu klimu, ali i delo O
beskonačnosti univerzuma. Zastupa ideju da su zvezde zapravo sunca i da postoji
bezbroj svetova u kojima ima inteligentnih bića.
Posle dve godine vraća se u Pariz. Izaziva skandal sa svojih
120 teza protiv Aristotela, a kada objavljuje i podrugljiv spis protiv jednog poznatog
italijanskog matematičara, mora da napusti grad.
Sledeća stanica je Nemačka. U Vitenbergu je dobio dozvolu da
predaje filozofiju na univerzitetu. Objavljuje dve knjige. Uskoro izbija svađa
između dve grupe teologa i Đordano ponovo ide iz grada u grad – Prag, Tibingen,
Helmštet, gde dobija profesorsko mesto. Priprema Frankfurtske spise, ali ih ne
završava, jer ga luteranska crkva takođe ekskomunicira.
Očito se u životu Đordana Bruna ponavljao šablon – velikom
pameću i načitanošću dobija naklonost svetovnih vladara, a onda od domaćih
teologa pravi neprijatelje, nemilosrdno polemišući i rugajući se. Bio je
oštrouman i nezgodnog karaktera.
Njegova nepomirljiva kritika Aristotela i nepriznavanje
Isusa kao Božjeg sina donosili su nevolje i progonstvo. Na Frankfurtskom sajmu
knjige 1590. Đordano Bruno upoznaje uglednog patricija iz Venecije, Đovana
Zuanea Moćeniga, koji ga poziva da dođe u Mletačku republiku.
Ponovo Italija
Nostalgija je opasna za čoveka koji je morao da beži iz
nekoliko evropskih gradova. Zov zavičaja je za Đordana Bruna bio zov smrti. Ali
on to nije mogao da zna.
Papska vlast se u njegovo doba nije protezala na posede
Venecije. Mletačka aristokratija nije bila sklona pokoravanju papskoj volji.
Đordano razmišlja o pozivu koji mu je uputio Moćenigo.
Najpre se odlučuje da prihvati poziv iz Padove, koja je tada
bila pod mletačkom vlašću. Međutim, iz tog grada ga je svojim moćnim vezama
potisnuo Galileo Galilej, preotevši njegovu katedru. Galileo će kasnije
napisati da mu je 18 godina u Padovi – sa dobrim profesorskim primanjima –
najsrećniji period u životu. Njegova sreća gurnula je Đordana Bruna u konačnu
nesreću.
Đordano nije imao kud – prihvatio je poziv iz Venecije.
Ispostavilo se da domaćin nije želeo njegovu učenost već tajne veštine alhemije
i crne magije. Kada to nije dobio, odlučio je da se otarasi gosta. Prijavio ga
je kao jeretika. Mleci su Đordana Bruna zatvorili dok ne odluče da li će ga
predati papinim inkvizitorima.
Jeretikov kaput
Nemački pesnik i pozorišni pisac Bertolt Breht je u svojim
„Kalendarskim pričama“ iz 1949. objavio i novelu „Jeretikov kaput“. U jednom
odlomku se kaže:
„Straža je došla usred noći između nedelje i ponedeljka i
odvela učenog čoveka u tamnicu inkvizicije. To se desilo u ponedeljak 25. maja
1592. u tri sata ujutro, a od tog dana do dana kada se popeo na lomaču, 17.
februara 1600. Nolanac nije izlazio iz tamnice. Tokom osam godina, koliko je
trajao strašan proces, neumorno se borio za svoj život, ali je borba protiv
deportacije u Rim koju je vodio tokom prve godine u Veneciji, možda vođena sa
najviše očajanja. U to vreme spada priča sa njegovim kaputom. U zimu 1592, još
uvek stanujući u hotelu, pozvao je krojača po imenu Gabriele Cunto da mu sašije
kaput po meri. Kada je Nolanac bio uhapšen, odevni predmet još nije bio
plaćen.“
Kaput je ostao kod domaćina Moćeniga koji je prokazao gosta.
Krojačeva žena hoće od vlasti pare. Nju nije briga što će učeni čovek umreti,
ili se u januaru razboleti bez kaputa u podrumskim ćelijama.
A Đordano sve vreme ulaže velike napore da njegov podmukli
domaćin vrati krojačevoj ženi kaput. Ne polazi mu za rukom da spreči svoj put u
Rim, a time i u smrt. Ali barem nije ostao dužan krojaču.
Breht je pokazao da je Đordano Bruno ostao relevantna
ljudska veličina i u krvavom 20. veku. Kao što je postolje spomenika u Rimu
pokazalo, nije jedini koji je stradao jer nije papagajski ponavljao to što
verske vlasti propovedaju. Otkako je hrišćanstvo postalo državna religija,
jereza se suzbijala torturom, strahom, lomačom i mačem.
U šestom veku je vizantijski car Justinijan borbu protiv
jeretika podigao na nivo državnog rezona. A Petrova apostolska poruka dobila je
zakonsku težinu: „Određujemo stoga i zapovedamo da samo oni imaju pravo da se
zovu hrišćanima koji se ovom zakonu pokoravaju, a da su svi ostali ludaci ili
bezumnici na čije glave pada sramota jeresi. Oni najpre mogu očekivati osvetu
Božju da bismo ih napokon i Mi kaznili presudom na koju Nas nadahnjuje nebo.“
Samo 424 godine
Usledili su vekovi nebeskog nadahnuća za surove zemaljske
kazne namenjene „ludacima i bezumnicima“. Treba imati na umu da reč jeres
potiče od grčke reči airesis – izbor. Jeretici su oni koji su za sebe zahtevali
pravo da izaberu u šta će verovati. Najkraća filozofska definicija slobode
jeste – mogućnost izbora.
Jeretici su umrli jer su hteli da žive i misle kao slobodni
ljudi. Saznavši presudu, Đordano Bruno je rekao: „Možda sa većim strahom vi
saopštavate presudu protiv mene nego što je ja primam.“
Vratimo se na onaj rimski trg. Možda sam, prvi put ugledavši
spomenik Đordanu Brunu, onako okrenut licem Vatikanu, pomislio uz kapućino –
dobro je što su ta vremena prošla. Ne bih da sam sebi kvarim kvarim užitak.
Ali se setim jednog tibetanskog monaha i filozofa u kineskom
zatvoru. Jednog indijsko-engleskog pisca pod decenijskom iranskom verskom
smrtnom kaznom. Kubanske pesnikinje u tamnici vesele Kube. Ukrajinke koja je
pisala o korupciji na Krimu pa je sada u ruskom kazamatu.
Pomislim na karikaturiste koje kolju u ime vere. Na novinara
koji rastvoren kiselinom putuje istanbulskom kanalizacijom. Na američkog
uzbunjivača koji od svoje države beži u Moskvu jer je objavio nepočinstva koje
je počinila ta država. Dođe mi da pozdravim Marka Vidojkovića, ma gde da je.
I da došapnem Đordanu: „Prošle su samo 424 godine. Nije nam
neko opravdanje. Ali mi ništa drugo ne pada na pamet.“
***
Komentra
***
Kopernikova
(1543.De revolucionibus) je preokrenula sliku sveta. Ali kakve su bile njegove
posledice? Da li je preobrazila shvatanje Univerzuma kod svojh savremenika?
Nipošto. Samo je Retik, prihvatio Kopernikovo učenje, sledeći je bio Englez
Tomas Digs tek 1576., pa 1577. Nemac, Mestlin
(Keplerov učitelj). Ali moralo se čekati sve do smelog i radikalnog monarha Bruna i njevovog "La Cena de le
ceneri" 1584. (London) da iz
dogmatskog dremeža prodrma savremenike.
Njegove spise je upoznao Galilej, ali ga nigde ne spominje iz opreza. Previđa
se činjenica da je nauka tada bila "duhovni napor drugoga reda". Nije
bilo dovoljno da se nešto pokaže kao istinito u nauci, pa da to bezrezervno
postane - opšta istina. U ta vremena
jedino je teologija smatrana
teorijom koje pruža neosporne
istine. Da bi Kopernikovo učenje moglo da proizvede dubinske promene slike
Univerzuma, najpre je bilo potrebno da ljudi prihvate da je, uopšteno govoreći
- naučna istina - zapravo istina prvog reda. Zato u Renesansi koja traje do
1600. niko ne spominje Kopernika. Promena
paradigme počinje sa Bekonom, Gorleusom, Galilejem, Keplerom. Ali prvo su u
liberlnoj Holandiji njeni majstori izumeli: teleskop, mikroskop, barometar,
termometar – što će omogućiti pojavu preciznih empirijiskih zakona, koji
predhode novoj teorijskoj nauci (1687.). Spaljivanje Bruna bila je Pirova
pobeda inkvizicije jer na duže staze, strah je učinio da "naučna
tradicija" bude ugašena na sredozemlju i da se preseli u liberalne severne
delove Evrope.
Zoran Stokić
18.02.2024.
Нема коментара:
Постави коментар