Libretista:
Johann Wolfgang von Goethe
Scherz,
List und Rache
Philipp
Christoph Kayser
(1755
– 1823)
https://www.youtube.com/watch?v=2Ylq3chHiHM&list=OLAK5uy_lV5z-82pQdfrIJerPpZI8TIT8yXMmSOso&index=1
Scherz,
List und Rache: Sinfonia
opera u 49
delova
*
Kayseru su
pored A.Bende, Telemana, u "Sie im tiefen Schlaf" uzor bili i Gosek i
Gretry (ova arija to jasno ilustruje):
https://www.youtube.com/watch?v=23lwN7YeCWY&list=OLAK5uy_lV5z-82pQdfrIJerPpZI8TIT8yXMmSOso&index=39
Scherz,
List und Rache: Act IV: Sie im tiefen Schlaf (Aria)
*
https://www.youtube.com/watch?v=BmqVAURq9_Q&list=OLAK5uy_lV5z-82pQdfrIJerPpZI8TIT8yXMmSOso&index=8
Scherz,
List und Rache: Act I: Es schleicht durch Wald und Wiesen (Finale I)
*
Na ovaj
Geteov libreto opere su napisali:
Philipp
Christoph Kayser Scherz, List und Rache (1786)
Peter von
Winter: Scherz, List und Rache (Scapin und Scapine) (Singspiel 1790, München)
E. T. A.
Hoffmann: Scherz, List und Rache (Singspiel, Libretto) (1801)
Heinrich
Köselitz: Scherz, List und Rache (Komische Oper 1880–1888)
Egon
Wellesz: Scherz, List und Rache, op. 41 (1927)
Hans Vogt:
Musik zum Singspiel Scherz, List und Rache, für Sopran, Tenor, Bariton und
Klavier (1934)
Fritz
Reuter: Scherz, List und Rache (Singspiel, 2 Akte 1948/49)
Friedrich
Leinert: Scherz, List und Rache. Komische Oper in zwei Akten nach Johann
Wolfgang von Goethe für Koloratursopran, Tenor und Bassbariton – Kammerorchester
(1952)
Thomas
Rösner: Ouvertüre zu Scherz, List und Rache (Guild Music 7338), Sinfonie
Orchester Biel
*
Kajzer:
Singspiel "Scherz List und Rache" je u duhu Bendine melodrame (bitno različito
od italijanske opere). U italijanskoj operi – dominirala je muzika i sve ostale
komponente su joj bile podređene. Benda je ideju o smenjivanju muzike i
izgovorene reči usvojio od J.J. Rusoa, ali ga je oživeo i praktično i
umetnički. Međutim, Ruso je želeo da muzikom stvori osnovu za pokretni aspekt
glumčevog govora, dok je Bendin osnovni zahtev bila dramska istina – želeo je
da stvori novu muzičku dramu. Benda je napravio najradikalniji korak na ovom
putu. On je spojio muziku i reči tako da je komunikativna moć reči sačuvana u
najvećoj mogućoj meri. Međutim, muzika se tako našla u poziciji podređene
komponente, čiji je glavni zadatak bio da podrži dramski efekat teksta – to je
Benda melodrama!
*
Filip
Kristof Kajzer (1755 -1823) nemački pijanista, kompozitor, nastavnik muzike i
pesnik. Bio je blizak prijatelj Johana Volfganga fon Getea. Već u gimnaziji,
Kajzer se sprijateljio sa Fridrihom Maksimilijanom Klingerom, koji je bio tri
godine stariji i kasnije postao najuspešniji dramaturg pokreta - Sturm und
Drang. Kasnije mu se pridružio i Johan Volfgang fon Gete, kao i strazburški
pesnik Hajnrih Leopold Vagner i Livonac Jakob Mihael Rajnhold Lenc, koji je
živeo u Strazburu i s vremena na vreme posećivao Frankfurt. Najvažniji deo
Kajzerovih kompozitorskih ostvarenja su pesme na tekstove uglavnom Getea, kojih
je napisao preko 100. Obično su u formi stiha sa brojnim instrumentalnim bojenjima,
jednostavnim melodijama i oskudnom instrumentacijom. Zatim Božićna kantata iz
1780. Takođe je ipak napisao muziku na Geteov pomenuti libreto (premda je prvo
odbio Geteta) 1786., takođe i za dramu Egmond 1787. Kajzer se 1789., vratio u
Cirih i prestao da komponuje. Gete je našao drugog kompozitora Johanna
Friedricha Reichardta. "Scherz, List und Rache" je imala premjeru
posle 200 godina 26.11. 1993.
*
Siže:
Radnja se odvija u Francuskoj u 17. veku. Scapin i Scapine, kojima je lukav i
pohlepan doktor naneo nepravdu u vezi sa nasledstvom, smišljaju plan da vrate
novac. Skapin se pretvara da pati od melanholije i ludila i traži pomoć od
doktora; doktor odmah počinje da
priprema eliksir da je izleči. Dok stari šarlatan radi na svom leku, njegov
staratelj - koji je niko drugi do Scapin prerušen u bogalja - oglašava uzbunu
za požar. Skapin brzo razmenjuje smešu sa arsenom i simulira smrt trovanjem
kada se doktor vrati. Doktor, veoma postiđen, nudi Skapinu 50 dukata da ukloni
leš. Povrh svega, Skapin se noću javlja lekaru kao da je vaskrsao iz mrtvih i
iznuđuje od njega još 50 dukata.
*
https://www.youtube.com/watch?v=7dFySc_-wI8
Scherz,
List und Rache - Egon Wellesz
*
Kayser:
Singspiel Scherz List und Rache” is in
the spirit Benda melodrama (different
from Italian opera). In Italian opera - music dominated and all other
components were subordinated to it. Benda adopted the idea of alternating music
and spoken word from J.J. Rousseau, but he brought it to life both practically
and artistically. However, Rousseau wanted to use music to create a basis for
the movement aspect of the actor's speech, while Benda's basic requirement was
dramatic truth - he wanted to create a new musical drama. Benda took the most
radical step on this journey. He combined music and words in such a way that
the word's communicative power was preserved to the greatest extent possible.
However, the music thus found itself in the position of a subordinate
component, whose main task was to support the dramatic effect of the text – it
is Benda melodrama!
*
https://www.youtube.com/watch?v=JoZNdOUG-vw
Benda Ariadne
auf Naxos
https://www.youtube.com/watch?v=7sY73ThjDdo
Jiří Antonín Benda Romeo and Julie, Singspiel in 3 Acts, La
Stagione
*
https://www.youtube.com/watch?v=1OTBerw93fU
Jiří
Antonín Benda Vesnický trh / Der Dorfjahrmarkt, Singspiel in one act
Zoran
Stokić
17.02.2024.
Нема коментара:
Постави коментар