Da li je
"Amadeus” najpogrešnije shvaćeni oskarovski film svih vremena
Istorijska drama koja se vrti oko rivaliteta između dvojice
kompozitora, Volfganga Amadeusa Mocarta i Antonija Salijerija, osvojila je osam
Oskara, među njima i za najbolji film.
Izvor: Tom Džudri - BBC
Da li je "Amadeus” najpogrešnije shvaćeni oskarovski
film svih vremena
BBC
Premijerno prikazan pre 40 godina, Oskarom ovenčani film
Miloša Formana Amadeus često se optužuje za istorijske netačnosti – ali
kritičari ovog filma možda maše poentu.
Kad je premijerno prikazan pre 40 godina, Amadeus je
privukao prvobitne talase pohvala.
Istorijska drama koja se vrti oko rivaliteta između dvojice
kompozitora, Volfganga Amadeusa Mocarta i Antonija Salijerija, osvojila je osam
Oskara, među njima i za najbolji film.
Šta možemo naučiti o komunizmu iz filmova Miloša Formana
Film i istorija: Zašto je 1971. bila izuzetna godina za
kinematografiju
Holivud i Al Paćino: Zašto je Kum 3 bio toliko omražen
Miloš Forman je odneo kući nagradu za najbolju režiju, Piter
Šefer je dobio Oskara za najbolji adaptirani scenario, a nominovana su obojica
glavnih glumaca: F. Mari Abraham, koji je igrao Salijera, pobedio je Toma
Halsa, koji je igrao Mocarta.
Ali u godinama koje su usledile, rastao je animozitet prema
nečemu što su ljudi doživljavali kao pregršt istorijskih grešaka u Amadeusu.
Naš novi letak donosi ti magiju prazničnih poklona!
Spremi se za doček uz naš novi letak!
Članak u Gardijanu naveo je da "šale sa prdežom ne mogu
da sakriju koliko je urnebesno pogrešno sve ovo“, dok je BBC komentarisao da je
"film besramno neodgovoran prema istorijskim činjenicama“.
Salijeri, istakli su kritičari nije bio pobožni neženja (kao
što potvrđuju njegova supruga, osmoro dece i ljubavnica), a na kraju krajeva
radi se o čudnoj vrsti omraženog rivaliteta kad je Mocart poverio muzičko
obrazovanje vlastitog sina Salijeriju.
A što se tiče Mocartovog nepristojnog humora, ta vrsta drske
neuviđavnosti zapravo je bila uobičajena u srednjeklasnom bečkom društvu.
Najšokantnije od svega, slavni Mocart nije bio ubačen u
neobeleženi grob za siromašne.
Ako je ovo istorijski omaž, glasi glavna pritužba, on onda
liči na nespretno petljanje cara Josifa II po pianoforteu i njegovu pogrešno
odsviranu svaku drugu notu.
Ali ova vrsta cepidlačenja možda potpuno maši poentu.
Formanov cilj sa Amadeusom može da se doživi radikalno
drugačije od tipičnog biografskog filma, a on je da iskoristi fikcionalizovanu
verziju epskog sukoba između muzičkih kompozitora da bi stvorio alegoriju za
globalni rivalitet druge polovine 20. veka: Hladni rat.
Najprostije rečeno, film se možda ponaša neodgovorno prema
1784. godini zato što je njegova prava preokupacija 1984.
Radnja filma počinje u Beču 1823. godine.
Ostareli dvorski kompozitor Salijeri urla kroz zamandaljena
vrata svojih odaja da je ubio Mocarta, a potom samom sebi reže grkljan.
Nekoliko dana kasnije, dok se oporavlja u ludnici, pristiže
sveštenik da sasluša njegovu ispovest. Ona ne razočarava.
Salijeri priča da se kao dečak zarekao na čednost Bogu iz
zahvalnosti za, kako on to vidi, intervenciju u vezi sa smrću njegovog oca koja
je utrla put njegovom muzičkom razvoju.
Skačemo više godina unapred i Salijeri je sada eminentni
kompozitor na dvoru Josifa II (Džefri Džons), gde nestrpljivo iščekuje
upoznavanje sa muzičkim genijem Mocartom.
Njegov entuzijazam značajno splasne kad sretne čoveka uživo
– ispostavlja se da je ovaj lascivni prostak sa iritantnim kikotom.
Ubeđen da je božja namera da se podsmeva njegovom vlastitom
mediokritetstvu, Salijeri baca raspeće u vatru i zariče se na odmazdu.
Kad umre Mocartov otac, Salijeri iskorištava ovu nesreću za
vlastiti pakleni plan: obmanuće Mocrta da je njegov otac ustao iz groba da ga
zaduži da mu napiše rekvijem, potom će ga ubiti i predstaviće remek-delo kao
vlastito.
Mocart, u groznici i pod dejstvom alkohola, umire, ostavivši
Salijerija ogorčenog i osuđenog na zaborav.
Premisa nije bila originalna za Formana.
Inspirisan konciznim komadom Aleksandra Puškina iz 1830.
godine Mocart i Salijeri, Piter Šefer je napisao visoko stilizovan pozorišni
komad Amadeus, prvi put odigran u Londonu 1979. godine.
Forman, koji je sedeo na pretpremijeri, bio je opčinjen
dramatičnim rivalitetom i ubedio je Šefera da sarađuje sa njim, ne samo da
adaptiraju komad za veliko platno već da "razgrade original i potom ga
ponovo osmisle ispočetka kao film.“
Tokom četiri razdražljiva meseca zatvoren na farmi u
Konektikatu sa Šeferom, Forman je suštinski nanovo izgradio narativ sa svežom
paletom političkih rezonancija.
Proces dodeljivanja uloga za tražene role Mocarta i
Salijerija mogao je da se meri sa Prohujalo sa vihorom po grandioznosti i
intrigama koje su se odvijale iza kulisa, što je sve trajalo više od godinu
dana i podrazumevalo susrete sa bukvalno hiljadama glumaca.
Kenet Brana je zamalo uspeo da dobije ulogu Mocarta, ali se
potom odustalo od njega kad se Forman okrenuo američkoj glumačkoj postavi.
Mark Hamil je istrpeo naporne sate i sate audicija, samo da
bi mu Forman rekao: "Niko neće verovati da je Luk Skajvoker Mocart.“
Al Paćino je lobirao žestoko za ulogu Salijerija, nadmećući
se sa Mikom Džegerom, Bertom Rejnoldsom, Donaldom Saterlendom i Semom
Votersonom.
Na kraju je Forman zaobišao zvučna slavna imena u korist
Halsa i Abrahama, samo da bi drama sa kastingom ponovo eksplodirala kad je Meg
Tili, odabrana da igra Mocartovu ženu Konstancu, slomila članak igrajući
fudbal: zamenila ju je Elizabet Beridž nedelju dana pre početka snimanja.
Sa reorganizovanim zapletom i izabranom glumačkom postavom,
u prvi plan će izbiti više od jednog rivaliteta.
Trijumf genija
Forman, koji je rođen u Čehoslovačkoj, bio je vodeća snaga
iza čehoslovačkog Novog talasa šezdesetih, dostigavši vrhunac filmom iz 1967.
godine Gori, moja gospođice!, koji je satirizovao apsurdne nesposobnosti
istočnoevropskog komunizma.
Film je ispočetka toplo dočekan u okviru reformističkog
miljea Praškog proleća, ali kad su naredne godine sovjetski tenkovi ušli u Prag
i uvukli Čehoslovačku u Istočni blok, Forman, ukaljan kao "izdajnik države“,
bio je prisiljen da pobegne na Zapad i pronađe utočište u SAD.
Skoro sva Formanova filmska dela od tad pa nadalje
pokazivaće iskre suprotstavljanja cenzuri, zatvaranju i skoncentrisanoj moći
nalik sovjetskoj.
Njegov prvi uspeh u SAD, na primer, Let iznad kukavičijeg
gnezda iz 1975. godine, opisuje odeljenje mentalne bolnice koje postupa surovo
i sa prinudom prema pacijentima pod okriljem dobroćudne zdravstvene nege.
Publika nije morala čak ni da začkilji da bi ludnicu
doživela kao Gulag, a sestru Rečed kao otelotvorenje sovjetskog birokrate
opijenog moći.
Isto tako, Formanov film iz 1996. godine Narod protiv Larija
Flinta opisao je osnivača časopisa Hasler u borbi protiv cenzure po cenu
zatvorske kazne, zatvaranja u psihijatrijskoj ustanovi i paralize od metka
atentatora.
Sovjetska alegorija svakako može da se primeni na Amadeusa.
Formana je možda nije zanimalo pridržavanje biografskih
činjenica, koliko predstavljanje Mocarta kao namučenog ekstatičnog genija koji
je, kao talac patronata, gušen i konačno smrvljen od represivnog aparata
države.
Josifa II, apsolutnog vladara Habsburškog carstva, savetuje
gomila čistunskih ulizica koje podrivaju Mocartova dostignuća i blate njegovu
reputaciju.
Koliko god da je slobodna njena interpretacija poznog 18. i
ranog 19. veka, ova kritika može da se tumači kao napad na SSSR – iznurujuće
centralizovane birokratije neprijateljski nastrojene prema buntovnim idejama i
inovaciji.
Ali Forman je pokazao da će se Mocart poslednji smejati.
U vreme događaja iz 1823. godine, Salijerijeve bljutave
melodije sponzorisane od države već su sve zaboravljene, dok svega nekoliko
Mocartovih nota oživljavaju momentalnu radost na sveštenikovom licu.
Na slobodnom tržištu popularnog ukusa, Salijerijevo naručeno
smeće zasenjeno je trijumfom genija.
U Formanovim rukama, Habsburška monarhija nosi obeležja
sovjetske sile.
Maskenbali, sa njihovim zbunjujućim komešanjem maskiranih
identiteta, prizivaju konfuziju i paranoju koji su bujali pod sovjetskim
sistemom.
Salijerieva nevoljna sluškinja-špijunka (Sintija Nikson)
sprovodi tajni nadzor, što su naznake KGB-a iz 20. veka, koji je imao hiljade
krtica ukopanih u privatne živote umetnika i disidenata.
U međuvremenu, Salijerijevo jeretičko spaljivanje raspeća i
rat objavljen Bogu prizivaju ideološku borbu između hrišćanskog svetonazora i
sekularnog sovjetskog hibrisa.
(Nakon što je Abrahamova majka – pobožna Italijanka – videla
scenu spaljivanja krsta, toliko je to nemilosrdno prebacivala sinu da joj je on
istrtljao nešto za šta za BBC sada tvrdi da je bila laž: "Rekao sam joj,
mama, to je bio statista – neko drugi ga je ubacio u vatru!'“)
A onda je tu ona masovna grobnica u koju je ubačen Mocartov
leš.
Ovaj opis se ne uklapa u činjenice koje su poznate o
njegovoj smrti, ali ima smisla ako se tumači kao osuda sovjetske prakse –
brisanja identiteta pojedinca i bukvalnog masovnog ubistva.
Sumorna iskopavanja ovih jama nastavljaju se sve do
današnjih dana.
Forman, čiji su vlastiti roditelji nestali u nacističkim
koncentracionim logorima, razumeo je moć ove slike.
Džef Smit, autor knjige Filmske kritike, hladni rat i crne
liste, kaže za BBC da se Mocartova borba protiv statusa kvo savršeno poklopila
sa Formanovom vlastitim nezadovoljstvom sovjetskom cenzurom.
"Careva isprazna ocena Mocartove opere – ’ima previše
nota’ – upravo je ona vrsta optužbe koja je korišćena kao toljaga protiv
avangardnih umetnika i mislilaca implicirajući da njihovo delo nije prijatno
niti poučno za sovjetske uši.
"Mocartova razbesnela neverica u toj sceni mora da je
odražavala Formanov vlastiti dugogodišnji prezir prema sovjetskoj stagnaciji i
represiji.“
Amadeus iza Gvozdene zavese
Snimanje se odvijalo 1983. godine tokom šestomesečnog
perioda u Pragu, koji je imao tu prednost da može da ponudi bazilike, palate i
kaldrmisane trgove bukvalno nepromenjene od poznog 18. veka.
Čak i uz jenjavanje sovjetske moći, međutim, Čehoslovačka je
i dalje bila deo Istočnog bloka, a Forman i dalje persona non grata, tako da je
sklopljena pogodba: režiser će se uzdržati od susreta sa političkim
disidentima, a režim će dozvoliti Formanovim prijateljima da posećuju njihovog
bludnog sina koji se vratio.
Formanova vlastita prisećanja sa snimanja usredsređena su na
patnje sovjetskog uplitanja.
Njegova gazdarica ga je upozorila da mu prisluškuju telefon.
Doušnici su se krili u svakoj sobi.
Dva civilna automobila su ga pratila svuda, što je delovalo
suvišno zato što je njegov vlastiti šofer takođe bio tajni agent.
U njegovoj autobiografiji Preokret Forman samo što nije
eksplicitno potvrdio do koje mere su se teme sovjetske represije prelile u
Amadeusa.
"Budući da je moralo da se snima u socijalističkom
Pragu“, napisao je on, "nad našom produkcijom se nadvio duh Franca Kafke.“
Možda još indikativnija je anegdota koju prepričava o
pregovorima sa generalnim direktorom Čehoslovačkog filma Jiržijem Puršom, koji
je, kako se priseća Forman, želeo apsolutne garancije da Komunistička partija
neće imati čega da se plaši: "Pretpostavljam da u scenariju nema ničeg
političkog što bi moglo da im privuče pažnju?“
Formanov odgovor je bio uzor plauzibilne porecivosti i jetke
ironije: "Pa film je o Mocartu!“
F. Mari Abraham je osećao pritisak prisilnog budnog oka
države dok je putovao do Sjedinjenih Američkih Država i nazad kako bi snimio
ulogu u Licu s ožiljkom (1983), dok se Amadeus snimao u Pragu.
Abraham za BBC kaže: "Na kraju svakog dana snimanja,
morao sam da prelazim granicu da bih stigao do aerodroma u Beču kako bih se
vratio u Holivud.
" Na kontrolnom punktu, čehoslovačka policija bi nas
terala da sedimo dokono na rampi, kao način da nam pokaže moć, da bismo bili
svesni ko je tu glavni. To osećanje siledžijstva i zastrašivanja bio je
sveprisutan i uprkos tome što je češki narod reagovao na njega subverzivnim
humorom, pritisak je bio maltene opipljiv.
" Ni za sekund nismo zaboravljali da smo pod
komunističkom prismotrom.“
Ta tenzija između američke ekipe i sovjetskih agenata
konačno je kulminirala 4. jula.
Produkcija je snimala scenu u operi, a ekipa je organizovala
da se, kad Forman vikne: "Akcija!“, razmota američka zastava i da se
umesto Mocartove muzike začuje američka nacionalna himna.
Nekih petstotinak čeških statista emotivno je udarilo u
pesmu, praktično otkrivši simpatije prema Zapadu.
Ali ne i svi.
Forman se prisetio: "Svi su ustali – sem tridesetak
muškaraca i žena, kojima je panika bila očigledna na licu, zagledajući jedni
druge i pitajući se šta sad da rade. Oni su bili tajna policija, infiltrirani
među statiste.“
I dok se film Amadeus i dalje zdušno procenjuje za njegov
40. rođendan, značaj Hladnog rata po njega sve je očigledniji.
Pol Frejžer, autor knjige Hladni rat na filmu, kaže za BBC
da je film briljantno iskoristio duboku sovjetsku zavist: "Salijeri je
sovjetska lada koja pokušava da bude ford mustang. On ne može da bude velik kao
Mocart, pa pribegava njegovom podrivanju i manipulaciji. To je takođe bio
pristup starog SSSR-a prema Zapadu: umesto da budu bolji od Zapada, Sovjeti su
na svakom koraku pribegavali podrivanju i diskreditaciji Zapada.“
Istoričar Nikolas Dž. Kal slaže se s ovom analizom.
"Setite se rečenice Džonatana Svifta: 'Kad se pravi
genije pojavi na ovom svetu, možete ga prepoznati po tome da se sve budale
zavere protiv njega.'
"Bilo da su 1780-te ili 1980-te, imate istinskog genija
suprotstavljenog mediokritetskim, prepredenim birokratama. Istu dinamiku možete
da vidite na delu u filmu o Hladnom ratu kao što je prošlogodišnji Openhajmer,
koji je na neki način Amadeus sa atomskom bombom. Ima smisla da izbegli
režiseri poput Formana i njegovog kreativnog tima imaju želju da ispričaju
alegoriju o lošoj komunističkoj vladavini.“
Nije svako ubeđen u ideju da se Amadeus bori sa sovjetskim
totalitarizmom.
Kevin Hagopijan, profesor medijskih studija sa Državnog
univerziteta Pen, kaže da postoji rizik od alegorizacije svega kao nevidljive
sovjetske pretnje, što na kraju umetnost pretvara u sluškinju politike.
"To na kraju postaje depresivno uzak način za uživanje
u zaslepljujućoj lepoti i emocionalnoj širini Mocartove muzike“, kaže Hagopijan
za BBC.
Ipak, dodaje on, ne možemo da ignorišemo političke
rezonancije.
"Alegorijski prostor koji su satirični češki režiseri
poput Formana otvorili značio je da je publika počela da traži, možda čak i
izmišlja, alegorijsko političko mišljenje“, kaže on.
"Svi filmovi mogu da se tumače kao da su protiv režima
kome ne samo da nedostaje humanost nego i bilo kakvo osećanje ironije prema
samom sebi.
"Dakle, ako Amadeus i nije zapravo govorio o tiraniji
sovjetskog tipa, već je publika naprosto mislila da jeste, e pa imam osećaj da
Miloš Forman ne bi imao ništa protiv toga.“
Što se njega tiče, Abraham je otvoren po pitanju onoga što
veruje da je savremeniji politički ulog filma, kao što je rekao BBC-ju u junu.
"Pomislite samo na to koliko Amerikanaca danas idolizira
Putina. Te autokrate su odjednom ponovo postale popularne.
"To je obeshrabrujuće, istinski demorališuće, ali ako
Amadeus može da nam pomogne da sagledamo našu aktuelnu nepriliku svežim očima,
to nam onda pokazuje koliko su još uvek snažne njegove poruke.“
***
Komentar
***
Obično spinovanje.
"Mocart, u groznici i pod dejstvom alkohola, umire, ostavivši Salijerija
ogorčenog i osuđenog na zaborav".
"Zaborav"?! Ama kud
žurite, sve što se više i više snima tzv zaboravljena dela, zaboravljenih
kompozitora, sve je više SAMOOČIGLEDNO (čak i ako ste laik za muziku) da se
Mocart kitio tuđim perjem. Mocartov opus će već od sledećeg veka biti tretirati
samo kao encikolpedija muzičkih ideja - orginala - brojnih drugih kompozitora. Lako
je sastaviti tu listu kompozitora, dovoljno je da pratite pisma Amadeus,
Leopold, takođe da pogledate varijacije (na arije tih kompozotora) koje je
Amadeus pisao celoga života. Amadeus se više puta žalio ocu Leopoldu da ga
savremenici doživljavaju samo kao "popravljača tuđih nota" – mi bi
dodali samo kao "varijatora tuđih nota"!
*
Događaj koji čuvari kulta Movart nisu
uspeli da amortizuju.
Muzikolog iz Ajove David Buch je krajem
'90 u Hamburgu otkrio zaboravljenu "kolektivnu" operu "Der Stein
der Veisen, oder die Zauberinsel" 1790. singšpil u II čina; Johann Baptist
Henneberg, Benedikt Schack, Franz Xaver Gerl, Emanuel Schikaneder i Mocart (20
minuta u II činu). Opera ima nekoliko važnih paralela sa Čarobnom frulom 1791. U
nekom trenutku rukopis opere je postao deo kolekcije Hamburškog gradskog
pozorišta; 1903., rukopis opere je zajedno sa 450 opera i 2.000 drama ušao u
sastav gradske biblioteke; 1940., zabrinuti za tu zbirku izmeštaju je na
sigurniju lokaciju (sic): Drezden. Pravo je čudo - preživela je - razaranje
Drezdena. Crvena armija je 1945., zbirku (deo ratnog plena) poslala u Institutu
za muziku u Lenjingrad; 1980-tih mladi bibliotekar se mešao u svoj posao i
"otkrio" zbirku iz Hamburga. To je omogućilo, u doba perestrojke,
Gorbačovu da vrati tu zbirku u Hamburg "u zamenu za kamion kompjutera"
- rečeno učinjeno! Prva opera Šikanerova
operska trupa u - Theater auf der Vieden 1789., bila je "Oberon kralj
vilenjaka" Pola Vranickog. Muzički i tekstuelni idiom magije, egzotike, iracionalng,
fantastike koji je stvorio Vranicki (kao i pre toga Soler u "Dijani"
1787.) dalje su varirani u te naredne dve Šikaneri &/Mocartove opere iz
1790., te 1791. Ali ono što je u toj operi "Mocartovo" je ustvari on
"pronašao" i kreativno varirao (njegov stil komponovanja) kod
Salijerija i Klementea.
*
Klemente versus Mocart
Car Jozeh II je napravio zabavu
(za brata Leopolda, veliku kneginju Mariju Lujzu i &) na Badnje veče 1781.,
muzički dvoboj Klemente:Mocart; pobednik dobija 100 dukata! Car se kladio na
Mocarta a kneginja na Klementea. Klementi je bio u jeku trogodišnje muzičke
turneje po Evropi. Stigavši u Beč u decembru 1781., pristao je na dvoboj sa
lokalnim momkom. Klemente je svirao svoju Sonatu u B-duru, op. 24 br. 2.
blistavo i virtuozno. Car je Mocartu zadao da varira marš 'Dieu d'amour' iz
Gretrijeve opere "Les mariages samnites", 1776., gde je on briljirao
(8 varijacija). Zatim izvode Paizjelovu sonatu. Dvobo je završio nerešeno (svako
je dobio po 50 dukata). Car je glasao za Mocarta a kneginja za gosta. Zašto je
car izabrao Gretrija? U Parizu, centru muzičkog života, Gretrijeve opere su
izvođene u dve operske kuće do te mere da se tokom više od 6 decenija svako
drugo veče mogla čuti bar jedna Gretrijeva opera! "Karneval u Kajru"
500 puta, "Ričard lavljeg srca" 485, "Zemire et Azor"
271... Treba primetiti da 1781., Klemente koji je svoja dela izvodio po
gradovima Evrope nije čuo za Mocarta, te da na "dvoboju" car i
kneginja (vrsni poznavaoci muzike) nisu Mocaru zadali da svira neku svoju
sonatu (i tsl) već da varira Gretrija i svira Peizjela. Deceniju nakon ovog
događaja, Mocart je upotrebio uvodnu temu ove B-sonate u svojoj Uvertiri Die
Zauberflote (Čarobna frula). Klementi je primetio i pobrinuo se da na svakom
sledećem izdanju svoje Sonate zabeleži da je ovo prvi put izvedeno 1781, deset
godina pre opere. Drugim rečima, Mocart je ukrao njegovu temu, a ne obrnuto,
kako se ponekad pogrešno pretpostavlja i danas.
*
Dvoboj Salijeri – Mocart
7.02.1786., Šenbrun.
Car Josif II, koji je voleo da
organizuje takmičenja između kompozitora i tsl, za "Festival u čast
guvernera Holandije" naručio je jednočinke
komične opere na istu temu: "pozorišni bekstejdž" od: Salijerija i Mocart.
Mocart - nemački libreto Gotliba Stefanija- "Der Schauspiel Director", a
Salijeri - italijanski libreto Đambatiste Kastija -"Prima la musica e poi le parole".
U Salijerijevoj operi Eleonoru je pevala čuvena Anna Storacci i &. Salijerijevo
delo je pobedilo i dokazalo superiornost italijanska bufo u odnosu na nemački
Singspil. Mocart je ostao u ravni Gasmanove "Opera serija" 1769. U
"Prvo muzika pa reči" Salijeri je unapredio Gasmanovu satiru o hirovitim pevačima i impresarijima i
& - sada je to "divertimento teatrale" - kreativni proces rađanja
opere; sukob toposa: bufo i opere
serije, sukob muzike i dame koja je otvorila put čak ka - "Arijadna na Naksosu" i
"Kapričo" R. Štrausa; "Zaljubljen u tri pomorandže"
Prokofjeva. Zaplet: ostalo je samo četiri dana do premijere, dvorski
kompozitor, grofa, nema vremena da komponuje nešto novo, među
svojim starim rukopisima pronalazi prelepu muziku za operu bufo. Međutim,
muzika se ne uklapa u libreto koji je napisao dvorski pesnik i namenjen je operi
seriji. Soprani na audiciji Eleonora (ikona opere serije) i Tonina (bufo zvezda) navijaju da se buduća opera prilagodi
njihovim spobnostima; u moru ideja Salijeri daje - praideju Kraljice noći,
praideju Papagene...
*
Nemački su romantičari zamislili
da kult Rafala u slikarstvu – treba da ima nemačku protiv težu u muzici – kult
Mocarta. Ruski umetnici su u tome učestvovali a najviše Puškin paškvilom "Mocart i
Salijeri" 1831. Delo je kopija "Šegrt i Rafelo" W. H.
Wackenroder je obilato razradio romantičarsku ideju stvaranja i greh zavisti. Rimski-Korsakov
je 1897., napisao operu, a Rahmanjinovu je bilo "normalno" da bude
Mocart za klavirom a Šaljapinu da bude Salijeri. Apsolutni istorijski
falcifikat. SVET (muzički svet) se tada nije "vrteo" oko Mocarta – on
se "okretao" oko Pičinija, Gluka, Pajzijela, Gretrija, Gasmana, Bocerinija,
Sartija, J.C.Baha, Mislivečeka, Salijerija, Čimaroze,..., Solera. "La Cecchina" (1760.) Nikole
Pičinija je do 1790., imala više od 70 (!) - različitih produkcija - u 50 gradova
Evrope (prva opera u Kini i SAD). Smatrali su je "najsavršenijom od svih
bufo opera". Gretrijeve su opere izvođene po 500 puta... Kad se događa
"greh zavisti" u Beč stiže Soler a njegove tri opere ("Una coza
rara"...) se izvode preko 100 puta, Mocartove najpoznatije (Figaro i Don
Žuan) imale su tada samo nekoliko izvođenja (skinute sa repertoara zbog Solera).
Forman je tempirao da centralno mesto mržnje prema Salijeriju bude – kada iz
lože prati Don Žuana(1787.), a ta muzika Mocarta je kopija Salijerijeve arije
iz "Grote Trofoni"(1785.). Salijerivi đaci: Betoven, Šubert, Cartellieri,
Černi, Humel, List, Meyerbeer, Moscheles, F.X.W. Mozart, M. von Paradis, Süssmayr, I. Umlauf, J. Weigl, P. Winter...
Zoran Stokić
22.12.2024.
Нема коментара:
Постави коментар