Kritički empirizam i dodole
“Prema
neurosimboličkom tropizmu zvanom folklorna misao, kao što bogovi mišlju
stvaraju svoje svetove, tako i ljudi oblikuju svoje. Vračanjem i molitvama,
koncentracijom duha i volje, oni mogu izavati kiše, promeniti hod sunca na
nabu, izlečiti bolesnog, potući svog neprijatelja, učiniti da žito raste...”
Džems Henri Brestid
Naše su dodole upotrebile suviše svoje magijske moći: zbog njihovog
beskonačnog širenja iracionalnih teorija zavere i ratovanja, kompletna
infrastruktura je u Srbiji oko tri decenije bila potpuno zapostavljena. To sve onda
– naravno – vodi ka "biblijskim poplavama" i sličnim događanjima. Pogledajmo
neke brojeve i uporedimo stvari. Onomad nam je iz šina iskočio teretni voz. Zašto?
Železnički pragovi istrulili, lokomotiva se prevrnula! Pošto za poređenje ima
smisla uzimati samo dva slična skupa, uzmimo Srbiju i Austriju, na primer. Da
bi austrijska železnica funkcionisala na civilizovan način, za nju se izdvaja 4
milijarde evra svake godine za tekuće održavanje, investicije u nove sisteme
itd. Naše su, pak, dodole svoje milijarde stavile na ratnu kartu. I koja je cena
tako nerazumne politike? – Osim za ratnu mašinu i birokratske džepove, novca nije
bilo dovoljno za bilo kakve državne sisteme poput železnice, vodoprivrede,
zdravstva, prosvete... Tako smo mi – umesto 4 milijarde evra – godišnje ulagali
u našu železnicu 200-300 milona, što nije dovoljno ni za njen puki opstanak,
akamoli normalno funcionisanje. Slično stanje već tri decenije vlada u svim
sistemima! Dokle će se to trajati? – Sve dok se ne izvrši "tranzicija"!
Šta je uopšte trebalo da bude tranzicija? Trebalo je da to bude ispravljanje
epohalne zablude komunista da je moguća alternativa građanskom društvu i
proizvodnji zasnovanoj na privatnim interesima jedinke! U Češkoj, Slovačkoj,
Poljskoj, Mađarskoj tranzicija je bila sinonim za sinhronu restauraciju građanskog
društva i mreže propisa na svim nivoima koji su komunističku privredu prevodili
u kapitalističku. U SSSR, u Srbiji "asinhrona tranzicija" je društvo
i državu odvela u privredni, moralni i politički glib, u pustoš. Zašto se to
dogodilo? Pre svega zato što se naša političko-birokratska elita prepustila
inerciji despotske tradicije negativne selekcije kadrova. Ti sega-mega-kadrovi
nisu u stanju da se nose sa baznim elementima bilo čega, pa ni sa sinhronom
tranzicijom real-socijalizma u kapitalizam. Kapitalistički sistem, koji je kao
celina pokazao svoje pozitivne efekte u praksi, uspešno funkcioniše samo pod
pretpostavkom sinhronog sadejstva čitave mreže institucija – kulturnih,
prosvetnih, pravnih, privrednih i političkih. U protivnom, ako se dopusti
razvoj samo jednog segmenta, a zanemare drugi, proizvod je nužno haos, potpuna
neravnoteža u moći, što je u Rusiji i Srbiji dovelo čak do pogoršanja položaja
života većine stanovništva. Zbog svoje dugovečnosti Karl Poper je bio svedok
urušavanja real-socijalima (jer ono što je principski pogrešno postavljeno
nužno mora propasti), te je kroz svoju epistemološku prizmu pokušao da objasni
i te fenomene. Odmah je kritikovao elemente "instant tranzicije" u
SSSR-u: "Zamislite pokušaj da se uspostavi ono što se zove kapitalizam bez
pravnog sistema, to nužno završava u korupciji i pljački... Mislim da će proći
godine i godine pre nego što se u bivšem Sovjetskom Savezu uspostavi pravni
sistem i nešto poput slobodnog tržišta. Mora postojati razlika između kupovine/prodaje
i pljačke. To može uspostaviti samo država uz pomoć pravnog sistema. Bez
građanskog pravnog sistema može se razviti samo haos – to je moja glavna teza!"
Bez sinhrone restauracije građanskog društva, građanskog morala i kapitalizma
ne mogu postojati ni bilo kakvi moralni standarda u pogledu toga šta je
dopušteno, a šta ne.
Kritički empirizam nas uči da se oslobađamo tabua tradicija koja nije u
stanju da se prilagođava stvarnosti i promenama. Ljudska vrsta, poput ostalih
vrsta, nastoji da, uz pomoć oskudnih resursa kojima raspolaže, obezbedi i
poboljša svoje izglede za opstanak. S obzirom da svako društvo nužno dolazi u
položaj da bude suočeno i sa prirodnim katastrofama, postvlja se pitanje:
pomoću kakvih normi i pravila adekvatno prilagoditi delovanje članova zajednice
tako da se uveća šansa za njen opstanak? Izbor društvenih normi i pravila može
se u izvenoj meri, kako je to predložio Poper, porediti sa biološkom selekcijom
među vrstama: opstaju samo ona pravila postupanja koja u datom trenutku
omogućavaju grupi da se na bolji način prilagodi novonastalim okolnostima. Kao
što u prirodi opstaju samo one vrste koje su se bolje genetski opremile da se
suoče sa novonastalim okolnostima, tako u socijalnoj evoluciji opstaju one
norme, pravila i tradicije koje uspešno prolaze kroz empirijske provere. Ovi
Poperovi zaključci "učenja na greškama" važe za čitav živi svet, od
amebe do čovečijeg čulnog sistema, i za funkcionisanje liberalne demokratije, međutim
primetimo jedino ne važe u despotskim sistemima, kao i u hibridnim sistemima
koji se oslanjaju na despotsku tradiciju. Tu ne postoji evolucija sistema, nego
je sve podređeno autoritetu i on – autoritet – se štiti po bilo koju cenu, pa
makar to bila i cena opstanka zajednice! Tu antievolutivnu sociološku ideju najjasnije
su izrekli vizantijski sveštenici: "Ako se dozvoli priznanje bilo čije
greške u despotskoj mašini, to je isto kao kada bismo iz državne zgrade izvukli
makar jedan kamen, ona – država – će se urušiti." Znači, greške ne treba
popravljati, važnije od popravljanja grešaka i opstanka zajednice jeste
očuvanje autoriteta vlasti!
Zoran Stokić
13. 06. 2014.
Ima još jedna stvar, osim toga da se greške ne popravljaju, a to je da se na isti način već trideset godina rade iste stvari uz očekivanje da rezultat bude drugačiji od prethodnog puta. I to je toliko besmisleno i zaumno da se ponekad pitam: jesu li se ti ljudi jutros rodili pa ne znaju šta je juče bilo ili gde je i u čemu/kome problem?!
ОдговориИзбриши