Marković: Emigriranje odavde preraslo u stampedo, to je -
spasavaj se ko može
AUTOR:
N1 Beograd 02.03.2020. 18.28
Ljudi su se danas podelili na one koji koračaju sa režimom i
one koji to ne rade, rekao je u Danu uživo Goran Marković, dodavši da mu nije
jasno zašto mladi ćute, a trebalo bi da budu oni koji su nosioci pobune.
Govoreći o bojkotu izbora on je rekao da neće glasati na
predstojećim izborima, ali ne zato što pripada nekom "pokretu
bojkot", već ne želi da "bude kolaborant". Kako je rekao, ne
želi da učestvuje u farsi gde je sve već pozato.
"Nemam nameru da budem saradnik okupatora, tako ja to
doživljavam", kazao je.
Protiv situacije u društvu i na političkoj sceni bori se
tako što nešto objavi nešto angažovano "na strani ljudi ili
civilizacije".
"Postoje ljudi koji se bore za civilizaciju. Ovo
društvo je preraslo u prostačko društvo, koje liči na tribinu stadiona,
ekstremno prostaštvo i primitivizam - to je odjednom zavladalo, i neki ljudi
moraju da stoje na braniku elementarnih cilvilizacijskih normi", istakao
je reditelj.
Marković je rekao da sebe ne vidi na ulici, kao nekoga ko će
da ide u marš, ali umesto toga može nešto da napiše. "Ali zanimljivo je da
su mladi izolovani od svega toga, ne žele više da se mešaju, gledaju samo da
nemaju više veze sa ovom zemljom i pobegnu", kazao je.
Danas ljudi, kako je rekao, ne veruju da je moguće ovde
uraditi nešto sa svojim životom i zato odlaze.
"Emigriranje odavde je preraslo u stampedo, to nije
više samo odliv mozgova, to je spasavaj se ko može", kazao je.
Marković smatra da su devedesetih mladi bili radikalniji i
hrabriji, dok sad vlada pasivnost na celom prostoru razorene države.
"Verovatno jer svi živimo u nekim ruševinama, svuda se
mladi okreću i odlaze, ne toliko zbog plata, već neće da žive u banana
republikama, odvratnima, od jutra do mraka da gledaju Vučića i rade neki
bezvezni posao", rekao je.....
Poštovani gospodine Gorane Markoviću: Bantustani su bantustani a "Nacionalne države" u
Evropi su stvorili građani tj. građanska svest. Gde nema kritične mase građana
nema ko da brani tu "nacionalnu državu"! Jer podanici, budući da nisu
subjekt politike, ne osećaju "unutrašnju potrebu savesti" da brane
svoju nacioalnu državu, pakuju kofere i emigriraju...
Danas je godina 2020, a kada je u pitanju naše građansko
društvo – u neuporedivo smo gorem položaju nego 1989! – Zašto?
Zato što se broj građana u periodu 1989-2020. sveo na
minimum, na zanemarljiv broj. Od koga naša deca da uče elemente građanskog
društva i kulture? Naša politička i kulturna elita je svojim činjenjem i
nečinjenjem uništila, po mom mišljenju, onaj najvažniji društveni resurs –
kritičnu masu građana koju smo nekada imali. A imali smo je samo zato što Tito
nije bio neprijatelj nauke, umetnosti i tsl.
Već trideset godina vlast u Srbiji na raznorazne načine
pokušava da restaurira nacionalnu državu, patriotizam i druge slične fenomene,
ali su za nju svi ti pokušaji bili PERPETUUM MOBILE. Morfologija društvenih
promena ukazuje nam na nužnost da ti pokušaji i ostanu perpetuum mobile sve donde
dok Srbija u državnom smislu bude organizovana po modelu orijentalne despotije.
Od srednjeg veka u feudalizmu na Zapadu u italijanskim i
nemačkim gradovima-državama, u Engleskoj, Češkoj, Poljskoj, Francuskoj, u
Španiji — niko nije bio samo podanik svoje države, već je uvek u njoj AKTIVNO
UČESTVOVAO, delao je zajedno sa njom. Za razliku od roba u orijentalnoj
despotiji, zapadni srednjovekovni i renesansni čovek nikad nije mogao biti
pretvoren u objekt raspolaganja. Za razliku od roba, i uopšte bilo kog podanika
u orijentalnim despotijama (svakom trgovcu, svešteniku, generalu despot je mogao
oduzeti svu imovinu, pa čak i život, ako mu se to samo prohte) — srednjovekovno
i renesansno pravo u Evropi se uvek temeljilo na regulisanju odnosa između lica
koja su se mogla nalaziti i na različitim hijerarhijskim stupnjevima. I premda
ni u srednjovekovnoj i renesansnoj Evropi nijedan čovek nije bio U POTPUNOSTI
SLOBODAN, on nikada nije bio ni POTPUNO NESLOBODAN. Uopšte uzev, evropsko
društvo je bilo KORPORATIVNO od vrha do dna: savezi vazala, viteška udruženja i
redovi; manastirska bratsva i kler; gradske komune, gilde trgovaca i
zanatlijski cehovi; zaštitnička udruženja, religiozna bratstva; seoske zadruge,
krvno-rođački savezi, patrijarhalne i individualne porodične grupe...
Ti SAVEZI koji se odnose na ZAJEDNIČKU BUDUĆNOST, ta
povratna sprega interesa između svih staleža i socijalnih grupa u evropskim
državama, uspela je da napravi FUZIJU SVEKOLIKOG STANOVNIŠTVA U NACIONALNU
DRŽAVU. ORIJENTALNE DESPOTIJE NIKADA NISU MOGLE DA RAČUNAJU NA PATRIOTIZAM. Tek
u zapadnim, dinamički organizovanim državama javlja se ta neobična sposobnost
neograničenog spajanja, po raznim osnovama, oko ZAJEDNIČKOG PROJEKTA ZA
BUDUĆNOST. Instance kao RASA, GEOGRAFSKO POREKLO, KRVNO SRODSTVO, DRUŠTVENA
KLASA — u tim procesima fuzionisanja nisu od PRIMARNOG, već od SEKUNDARNOG
ZNAČAJA ZA NACIONALNU SVEST.
Kao što je to odavno primetio Ortega i Gaset, "oblik,
naročito pravni oblik, tog udruživanja s državom, i u državi, bio je različit u
raznim vremenima. Zapadne države su uvek bile poziv jedne grupe ljudi drugoj
grupi ljudi da obave neki posao. Taj posao se u krajnjoj liniji sastoji, bez
obzira na modalitete, u organizovanju načina zajedničkog života. DRŽAVA JE PLAN
ŽIVLJENJA, PROGRAM ZA RAD I LJUDSKO PONAŠANJE. /.../ Da je u srednjem veku
postojao XIX-vekovni pojam nacionalnosti, Engleska, Francuska, Španija i
Nemačka ne bi ugledale svetlost dana. Jer to tumačenje brka ono što gura napred
i što čini jednu naciju sa onim što je samo učvršćuje i održava. NIJE
PATRIOTIZAM STVORIO NACIJE: kažimo to jednom za svagda! /.../ Španija ima
zajedničku prošlost sa narodima Srednje i Južne Amerike; ima sa njima
zajedničku rasu, zajednički jezik, a, međutim, ne tvori sa njima jednu naciju.
Zašto? Nedostaje SAMO JEDNA STVAR, koja je već na prvi pogled suštinska:
zajednička budućnost. Španija nije umela da sačini jedan program zajedničke
budućnosti koji bi privukao te biološki srodne grupe." Poput Ortege i
Gaseta, i mi bismo konačno morali da shvatimo da je nacionalna država, dakle,
istorijska struktura PLEBISCITARNOG KARAKTERA.
Zoran Stokić
3. 02. 2020.
Нема коментара:
Постави коментар