MEĐU
NAMA "Politika", 5. IV 2003.
Metamorfoze
despotije
Nebojša Popov: "Vreva na brisanom
prostoru", 22. 3. 2003.
Da bi se teško bolestan
pacijent izlečio, najpre treba postaviti pravu dijagnozu bolesti.
Naša politika, pravo, moral,
vera, nauka, umetnost i započete reforme nalaziće se u krizi i biće neefikasni
sve dok ne smognemo snage da se suočimo sa činjenicom da je najmanji zajednički
sadržalac gotovo svih naših akcija – despotski sociološko-psihološki fluid. Da
kažem to jasnije: tvrdim da nam je potrebna svest o takvom našem nasleđu da
bismo videli imamo li znanja i moći da mu uteknemo. Prošlosti se ne treba
stideti, već je treba prevladati, prevariti, jer ako to ne uradimo mi, ona će
prevariti nas kao već toliko puta do sada, pa će i svaka naša budućnost uvek
izgledati kao naša prošlost.
"Država nastaje tek
ukidanjem divljih monopla na silu (...). Bez zaštite prava na život nema ni
minimalne države, a kamo li demokratske". Iako ove reči g. Nebojše Popova
zvuče sasvim razumno, ipak ne doprinose razumevanju našeg prošlog, trenutnog i
budućeg stanja. Moglo bi se čak tvrditi da one pomalo i zavode. Kao prvo, ko
kaže da u našem slučaju postoji "divlji" monopoli? A kao drugo, da li
je tačno da bez zaštite prava na život nema ni minimalne države?
Za razliku od monarhija i
republika, u despotijama ne postoji pravo na zaštitu života. Gledano u
istorijskoj ravni, ali i danas, broj despotskih u mnogome premašuje broj
nedespotskih država (a i među ovim nedespotskim – istinskih demokratija veoma
je malo). U našem slučaju paradoks je i u tome što živimo u zemlji gde se svi
pozivaju na prošlost, istorijsku svest, patriotizam, a da pri tom činjenica da,
sa malim prekidima, sedam stotina godina živimo u despotijama – nije u našim
analizama postalo opšte mesto.
U svom istorijskom razdoblju,
prelazeći na hrišćanstvo, Srbi su svoju predistorijsku "primarnu
vezanost" za majku i zemlju (tj. boginju plodnosti, "Veliku
Majku") zamenili vezanošću za "Velikog Oca" – boga – despota
(vizantijska faza), sultana (otomanska faza), sekretara partije (komunistička
faza). Treba uočiti tu večitu emotivnu vezanost za neki nadmoćan autoritet kome
se naš narod slepo pokoravao. Snažna osećanja, a u prvom redu strah, hipnotički
su Srbe držali u tim sociološki veoma primitivnim despotskim sistemima.
Despotija je stara koliko su stare i same civilizacije. Ono po čemu se ona
toliko razlikuje od monarhije i republike – koje podrazumevaju porast nivoa
organizacije (zakonodavna, izvršna i sudska vlast su odvojene), kulturni
humanistički rast, ljudsko udruživanje, uzajamnu pomoć, sociološku domišljatost
– jeste "despotska mašina", prisutna i u zakonodavnoj, i u izvršnoj,
sudskoj vlasti, mehanička piramidalna organizacija u kojoj je ljudski život
nešto što je najjeftinije.
Jednolični, neumorni (da li i
neumitni?) pratilac Srba – despotski fluid – sprečio nas je da proživimo
spontano vrenje feudalizma, humanizma i renesanse evropskih gradova i
univerziteta, liberalnog kapitalizma – i pred tom činjenicom se više ne smeju
zatvarati oči. Kod onih koji žele da učestvuju u stvaranju budućnosti Srbije
mora da postoji svest o tome da bez tog spontanog vrenja, na žalost, nije
moguće stvoriti zdrav sistem vrednosti, a bez tog sistema nemoguće je zamisliti
današnje evropske monarhije i republike, pa ni evropsku Srbiju. Ono što bez tog
sistema vrednosti može da postoji jeste, kao i do sada, samo jedna od brojnih
metamorfoza despotije.
Dr Zoran Stokić,
Beograd 3. 04. 2003.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Epilog: Tipično za naše predstavnike kulturno-političke elite gos Popov nije odgovorio na ove kritike, znači sprečio je da se u DIJALOGU dođe do odgovora na postavljena pitanja. A kao što je kazao Karl Poper "naše ideje su sile koje stvaraju budućnost". Nema "sila" nema budućnosti.
Нема коментара:
Постави коментар