"među nama" Politika 2003.
Politički i duhovni preporod
"Трагично, трагичније, најтрагичније : о последицама
(не)поверења у институције" / Владимир Вулетић. 1. 8. 2003.
"Politika"
G. Vuletić, filozof, koji
svet posmatra kroz hegelovsko-platonske naočare, pogrešno vidi stvarnost i
pogrešno je prikazuje. ("Tragično, tragičnije, najtragičnije", 1.
8.). Tako on uzima u zaštitu "običan svet – koji govori strane jezike;
koji ponešto i profesionalno radi; koji poštuje zakone i procedure.."., a
koji kvazielita, vlada, optužuje (prikriveno) da teško usvaja evropske
vrednosti; a zapravo je obrnuto. Greške u pristupu g. Vuletića, žurim da dodam,
bile su neizbežne: one su proizvod duhovne klime u kojoj živimo.
Jer, šta kažu činjenice – da
samo u Beogradu, na primer, ima milion bespravno podignutih objekata. Već i ova
činjenica dovoljna je da opovrgne tezu o poštovanju zakona i procedure. A da
smo, s druge strane, teško usvajali evropske vrednosti ubedljivo svedoči, na
primer, naša putna i železnička mreža. Umesto daljeg iznošenja brojnih sličnih
podataka, podsetio bih samo na neke sociološke istorijske činjenice.
Funkcija tradicije jeste,
između ostalog, da unosi red i da omogućava racionalno predviđanje u socijalnom
svetu u kome živimo. Esenciju jedne tradicije čine vrednosti, norme i pogled na
svet. Ako uistinu želimo da komunizam (kao formu despotije) zamenimo liberalnim
kapitalizmom, to istovremeno znači da se tradicija despotije mora zameniti
novom tradicijom – tradicijom liberalne demokratije. Ako stvari tako stoje, onda
mi, da bismo uspešno izveli pomenuti poduhvat, moramo savladati – u stvari –
štošta iz evropske humanističke tradicije, budući da smo je prespavali kao u
kakvoj bajci. Kod nas, na žalost, još nema prave svesti o teškoćama takvog
zadatka. Teškoće potiču otuda što mi ne možemo krenuti od početka, od sigurnih
temelja - jer takvih u despotiji nema – već bi naši pokušaji najpre ličili na
poduhvat mornara koji na otvorenom moru ponovo moraju da izgrade svoj brod, ali
da pri tome nikako ne mogu ponovo da počnu od dna.
Pitanje koje se godinama,
znači, nameće jeste: kako iz okvira despotske tradicije izgraditi takve
političke institucije koje će nas, s jedne strane uspešno štititi i od loših i
nepoštenih političara na vlasti i koje će istovremeno, s druge strane, onemogućiti
restauraciju despotije? Istorijski primeri pokazuju da ne postoje nikakve
prečice koje iz despotije vode u građansko društvo. Na kraju krajeva, onaj ko
nije u stanju da uvidi da između vizantijske, otomanske i komunističke Srbije,
sa stanovišta političke vlasti i njene ideologije, nema nikakve razlike, taj
neće biti u stanju da doprinese našoj tranziciji. Da bismo se i mi konačno
počeli uzdizati do građanske demokratije zapadnoevropskog tipa, nama je, znači,
potreban politički i duhovni preporod kakav su, na primer, pristalice
Kemal-paše (kasnije prozvanog Ataturkom) počele provoditi u Turskoj od 1923.
godine. Koliko je to težak i složen poduhvat pokazuje činjenica da je Turcima
bilo potrebno osamdeset godina da formiraju kakvu-takvu srednju građansku klasu
kao protivtežu stalnim zahtevima tradicionalno vaspitanih podanika za
restauracijom despotije.
Na našu žalost, u našim
medijima, kada su u pitanju problemi društva i države, empirijskog naučnog duha
nema ni u tragovima, a ono čega ima napretek jesu metafizički stavovi i
razmišljanja ljudi iz društvenih nauka – znači onih koji su uglavnom obrazovani
na marksističko-hegelovskoj dijalektici, ili pak na Bibliji. A među njima
najbrojniji su oni koje je praksa, ovih poslednjih petnaestak godina, demantovala
ama baš u svemu što su predviđali, i na planu unutrašnje i na planu spoljne
politike. Efekti njihovog i Miloševićevog delovanja inače su i doveli Srbiju
dotle da na početku 21. veka neodoljivo podseća na Andrićevu "Prokletu
avliju".
I na kraju, što se samog g.
Vuletića tiče, biće korisno (ne može da škodi!) da se setimo Dekartovih reči:
"Nema ničeg tako apsurdnog ili nemogućeg, a da to neki od filozofa nije
tvrdio".
Zoran Stokić,
Beograd 5. 08. 2003.
Нема коментара:
Постави коментар