Godine
koje su pojeli Hegelovi skakavci
"U
nauci puštamo da NAŠE HIPOTEZE UMIRU UMESTO NAS".
K.
Poper
Po
Hegelovoj i marksističkoj dijalektici — suprotno od naučne metodologije — MI
UMIREMO SA NAŠIM DOGMATSKIM TEORIJAMA I POLITIKAMA. Istorijski primeri i praksa
u komunističkim i nacističkim zemljama pokazali su svu bedu i pogubnost držanja
slatkorečivih dijalektičkih ideologija. Da bi Srbija stala na sopstvene noge moramo
našu duhovnost što pre osloboditi štaka Hegelove i marskističke dijalektike,
moramo se u rešavanju svojih problema što pre vratiti naučnoj metodologiji. To,
bez sumnje, mora biti državni program broj jedan. Zašto?
Na
to je, još tako davno, odgovor dao Hegelov savremnik Šopenhauer: "Ako ikad
nameravate da otupite čula mladog čoveka i da onesposobite njegov mozak za bilo
kakvu vrstu misli, onda ne možete uraditi ništa bolje nego da mu date da čita
Hegela. Jer ovo čudovišno gomilanje reči koje poništavaju i protivureče jedna drugoj,
primoravaju duh na samomučenje u uzaludnim pokušajima da misli bilo šta što je
u vezi s njima dok se, konačno, ne sruši od jednostavne iscrpljenosti. Tako će
bilo koja sposobnost mišljenja biti tako temeljno uništena da će mlad čovek, konačno,
prazno i šuplje brbljanje uzeti za stvarno
mišljenje". Najkraće rečeno, i Hegelova i marksistička dijalektika
predstavljaju svojevrsnu DUHOVNU SAMOKASTRACIJU. To je tipičan primer
PREDNAUČNOG — čak i PREDLOGIČKOG — NAČINA MIŠLJENJA. To je kao kada bismo avion
ili računar pokušavali da napravimo ne na osnovu znanja prirodnih nauka i metoda
savremene tehnike, već uz pomoć znanja iz astrologije i alhemije. — Dakle,
jedan SMRTONOSNI ANAHRONIZAM.
U
Srbiji je, međutim, teško očekivati da će oni koji su sami vaspitani na
tradicijama Hegelove i marksističke dijalektike — a to su, bezmalo, svi naši
društvenjaci — seći granu na kojoj sede. Posledica je, nažalost, to da će se —
i pored njihovog najboljeg rada i truda, i pored njihovih najboljih namera —
regres u našoj zemlji nastaviti.
Dijalektika
počiva na neodređenom i nejasnom načinu govora. Zakoni mišljenja, kao i zakoni
fizičkog sveta, kao, uostalom, i zakoni bilo čega što pomislite — tvrde ove nove
dogmate — moraju se odvijati po dijalektičkoj trijadi teza-antiteza-sinteza.
Umesto složenih i komplikovanih naučnih metoda fizičkih, hemijskih, bioloških,
matematičkih, društvenih nauka, Hegel, Marks i Engels su smislili ni manje ni
više doli jedinstvenu MAĐIONIČARSKU metodu, kamen mudrosti, SVEZNANJE kojim
rešavaju ama baš sve probleme. Poput magova i sveštenika, i oni su čovečanstvu
ponudili apsolutnu istinu svega! Tako oni, posle šest vekova tradicije
evropskih univerziteta i posle nove naučne tradicije, vraćaju točak istorije (u
zemljama u kojima su se nametnuli kao vladajuća ideologija) unazad — ka magiji
i mitu!
Nauka
i znanje su BIOLOŠKI FENOMENI i njihova je osnovna funkcija da omoguće onome ko
ga poseduje da se DOBRO ADAPTIRA NA SVE PROMENE. Onaj ko nije u stanju da se
adaptira na promene — umire i nestaje. To je neumoljivi zakon života i smrti.
Za razliku od biljnog i životinjskog sveta, za razliku od znanja koje su nam nudili
mit, magija, religija, filozofija te nova dijalektika, nauka je ponudila novu
vrstu rešenja starog problema adaptacije. U čemu leži posebnost zapadne nove
nauke? Po čemu se ona toliko razlikuje od stare kineske i grčke nauke? Šta je
odlučujuća razlika između magova, vračeva, teologa, dijalektičara i velikih
naučnika poput Njutna, Darvina i Ajnštajna? Odgovor na ovo pitanje jeste:
POSEBNOST LEŽI U SVESNOJ PRIMENI KRITIČKOG METODA — OBJEKTIVNOJ ELIMINACIJI
NAŠIH GREŠAKA.
Svo
prednaučno saznanje, bilo životinjskog ili ljudskog porekla, jeste dogmatsko, a
izumevanjem nedogmatskog metoda, tj. kritičkog metoda, počinje nova zapadna
nauka. Pomoću naučnog metoda svesno kritički idemo napred. Upravo sam kritički
metod objašnjava izvanredno brz rast naučnog oblika znanja.
U
kompletnom prednaučnom periodu znanja, od biljnog i životinjskog sveta pa sve
do mita, magije, religije, metafizike — ali i do dogmatskih ideologija koje
vladaju u despotijama — ELIMINACIJA je ono što karakteriše naše bivstvovanje.
OKOLINA (u despotijama okolinu predstavlja despot ili despotska mašina) JE TA
KOJA ELIMINIŠE NAŠE POKUŠAJE REŠENJA, POKUŠAJE ADAPTACIJE, A U TOM PROCESU ELIMINACIJE
MI NE UČESTVUJEMO AKTIVNO, NEGO TEK PASIVNO. Neuspele pokušaje adaptacije
plaćamo svojim životom.
Međutim
sada, u nauci, AKTIVNO UČESTVUJEMO U ELIMINACIJI GREŠAKA. Naše pokušaje rešenja
podvrgavamo najstrožoj objektivnoj kritici. Umesto da čekamo da okolina pobije
neke naše pokušaje, neka naša rešenja, teoriju, politiku, to činimo mi,
okupljeni u razna naučna udruženja i ustanove u kojima možemo voditi slobodne i
argumentovane rasprave. "U nauci /kao i u politici/ puštamo da hipoteze
umiru umesto nas."
Za
Hegela i marksističke dijalektičare — greške i protivurečnosti ne treba
otklanjati! Naučna teorija ili politika jedne zemlje vodi se, po tom principu,
tako što se UOČENE GREŠKE NE POPRAVLJAJU, već se ostavljaju da u budućnosti,
zajedno sa svojim suprotnostima — SAME OD SEBE — dovedu do SINTEZE i time do
rešenja problema. Dijalektičari vide protivurečnosti i greške kao plodonosne
fenomene — potpuno suprotno od onoga što važi u nauci: nauka imperativno traži
da se GREŠKE STALNO OTKRIVAJU I UKLANJAJU, ona se kloni protivurečnosti.
Zaista, ako se greškama i protivurečnostima zadovoljavamo i ne otklanjamo ih
(kako se to čini u dijalektici), naše teorije i naše politike će upravo
izgubiti svaku plodnost. Na taj način ćemo ugušiti svaki intelektualni i drugi
progres. Naprosto, dijalektika sama po sebi zaustavlja svaki napredak.
Ne
sumnjam da bi despoti starog Egipta, Rima, Vizantije ili Otomanskog carstva kao
svoje ideologe rado videli Hegela i Marksa. Jer, gde ćete naći bolji
"OPIJUM ZA NAROD" nego u Hegelovom tvrđenju da "ONO ŠTO JE UMNO
JESTE STVARNO, A ONO ŠTO JE STARNO JESTE UMNO" (što će reći da su um i
stvarnost identični)? — Čarobno za svakog despota, jer ova filozofija
dozvoljava da se na osnovu čistog rasuđivanja (ne poštujući empirijske
činjenice) izgradi teorija stvarnog sveta!
A
kako izgleda politika kada se ne poštuju empirijske činjenice najbolje smo u
ovih poslednjih desetak godina osetili na sopstvenoj koži. Samo neko ko je
mnogo čitao Hegela i Marksa mogao je, posle našeg suludog konflikta sa NATO-om,
uskliknuti kako smo pobedili trenutno najjaču vojnu silu na planeti. U
lavirintima Hegelove metafizike sve je moguće. Podjednako uspešno možete
braniti i tezu i njenu antitezu. Uostalom, kao i u svakoj metafizici. Hegelova
dijalektika je baš tako i nastala: falsifikujući Kantove stavove iz njegove
znamenite "Kritike čistog uma", gde je pokazana jalovost svake metafizike.
Naime, Kant je pokazao da odgovor na pitanje o istinitosti ili neistinitosti
neke teorija može da nam pruži jedino ISKUSTVO. On je dokazao da ako pokušamo
da znanje gradimo iz čistog uma, npr. ako tvrdimo da je svet u kome živimo
beskonačan, ili ako tvrdimo da bog postoji, onda možemo učiniti i obrnuto: uz
pomoć analoških zaključaka možemo tvrditi i da je svet ograničen i da bog ne
postoji. Drugim rečima, kada je data jedna metafizička teza, uvek možemo
izgraditi i braniti (isto toliko uspešno) i njenu antitezu.
Najveći
izum zapadne građanske kulture je izum NAUČNE METODE. Ta nova metoda iz korena
je promenila način života na zemlji. Da bismo razumeli savremeni zapadni svet i
da bismo se uklopili u njega, moramo zanemariti sva materijalna dobra kao što
su električna energija, aviosaobraćaj, železnica, telefon, mikro-čip, internet,
krstareće rakete i tsl. I MORAMO SE USREDSREDITI NA ZAPADNU DUHOVNOST: ona je
stvorila metodu nove nauke, ona je srušila temelje starih despotskih civilizacija.
Zahvaljujući dijalektici i komunizmu, naša je zemlja, nažalost, ponovo bila
vraćena u despotiju, u mučenje i ropstvo. Moramo znati da nam se to dogodilo
zato što nismo imali kritičnu masu građanski vaspitanih ljudi. — Ne zato što
smo bili materijalno, već zato što smo bili duhovno poraženi!
14. 4. 2001.
dr Zoran Stokić "S moje tačke gledišta"
Нема коментара:
Постави коментар