уторак, 14. август 2018.


"Neostvareni štreberi i ulizice dele nam lekcije"
"Šta je to sa nama, ljudi Božiji? Šta je to sa nama mučeničkim, a palim narodom?..."
Piše: sveštenik Nenad Ilić14. avgusta 2018. 15.30 Izmenjeno: 15.30 dnevni list "Danas"

 ////Evo mog odgovora svešteniku Iliću – postavio sam ga ovde jer redakcija "Danas" nije htela da ga postavi u boksu za komentare – možda ovaj moj odgovor nekim "božijim čudom" stugne do sveštenika Nenada Ilića////

Malobrojni narodi ne mogu preživeti u formi despotskog društva  zato što se ono hrani ljudskom energijom. Češka, Holandija, Švedska...razvile su  društvene obrasce (individualna građanska kapitalistička društva) koji su sposobni da malobrojnim narodima obezbede civilizovan život i opstanak u svetu nehumanih (sebičnih) intreresa velikih. Naša društvena elita (pravnici, istoričari, filozofi, teolozi...) to nije razumela ni '90 pa i u 21 veku. Naša 700 godišnja inercija despotske kulturne matrice (vizantiska, osmanska, komunistička – faza) za njih je nepostojeća stvar! Posledica svega toga? Evo i u 21 veku na svakom koraku "izbija" naš: anti-humanizam, egocentričnost i narcizam. Taj nam je model – usađivan još u detinjstvu, a zatim cementiranim kroz jezik, društvene institucije, ponašanje okoline i tsl. – on je u osnovi svih naših misli, našeg osećanja stvarnosti, analiza i procesa odlučivanja. Tako naša despotska psihološka paradigma ponašanja, naše mentalne slike, premda mi toga nismo svesni, postaju glavni kočničar bilo kavih suštinskih promena u našem društvu.

U antičkoj Grkoj, u 5. v. p.n.e, mlade ljude je za učešće u javnom životu u polisu pripremala “paideia” kroz svoj ideal urbanosti i obrazovanosti; u starom Rimu za to je bio zadužen obrazovni program “humanitas”. “Paideia” i “humanitas” su bili ključni elementi po kojima su se građani razlikovali od neobrazovanih ljudi i koji su tadašnje gradove-države, odn. imperije, limesom – graničnom linijom – odeljivali od varvara. Samo oni među varvarima koji su bili u stanju da shvate značaj i spremni da prihvate obrazovne sisteme “paideia” ili “humanitas” mogli su ući u krug civilizovanih naroda!

Нема коментара:

Постави коментар