уторак, 29. јануар 2019.


Vizantija posle Vizantije i  ПАТРИЈАРХ СРПСКИ ИРИНЕЈ


//////////////РАЗГОВОР НЕДЕЉЕ: ПАТРИЈАРХ СРПСКИ ИРИНЕЈ
"„Политика” се одупире нападу на душу српског народа"
Аутор: Јелена Чалијанедеља, "Politika" 27.01.2019. у 09:00//////////////////

Podsećanje:
Vizantija posle Vizantije
Dr Zoran Stokić, Beograd “Danas”, 2. decembar 2009.


U pokušajima da osvetle fenomen patrijarhove sahrane, naši su se analitičari setili koječega samo im, po običaju, ni na kraj pameti nije bila naša vizantijsko-osmanska prošlost! A prošlost se, ako se ne „savlada“, uvek vraća. Kada je Carigrad 1453. godine pao, pravoslavna tradicija se, zahvaljujući pragmatičnosti sultana Mehmeda II (doduše, po cenu raznih ustupaka i ponižavanja), ipak nastavila. „Posmrtni život“ vizantijskog carstva se tako nastavio kod svih onih naroda koji su se, bar u jednom trenutku svoje istorije, našli unutar njegovih granica.

Već sa postankom prve civilizacije započeo je i proces „globalizacije“, pa drugačije nije moglo biti ni sa vizantijskom civilizacijom. Nas su (za razliku od naše slovenske braće Čeha, na primer) centrifuglane sile vizantijske globalizacije uvukle u svoj civilizacijski krug. Nemanjići su našu državu i crkvu ustrojili po vizantijskim kanonima. Koji su to kanoni bili? Vizantiju je najlakše razumeti ako se pozovemo na pojmovni par „poredak - ekonomija“ („taxis-oikonomia“): oni su imali vrednost univerzalnih načela i na najbolji način objašnjavaju osnove na kojima je počivala ta država i njeno društvo.

Vizantijski carevi, kao i, kasnije, osmanski sultani (sociološka mustra vladanja u ta dva carstva je ista), bili su apsolutni gospodari života i svih dobara svojih podanika, a carski poredak politički nije mogao biti oboren stoga što je „odraz nebeskog poretka“ i „izvire iz same božije volje“. Najveća vrlina koja se kod podanika u carstvu očekuje (a čiji učinak treba da bude učvršćenje „nebesko-zemaljskog poretka“) nije ništa drugo do „disciplina“ (peitharchia) - „poslušnost pred vlašću“! Da bi čitava stvar bila dobro utemeljena i sa ideološkog stanovišta, bio je neophodan ipak jedan međukorak - neko je caru (sultanu) morao staviti „božiju krunu“ na glavu. Car (sultan) ju je dobijao od patrijarha (tj. muftije). Car (sultan) je kao hrišćanin (musliman) podređen patrijarhu (muftiji), a patrijarh (muftija) je kao kao podanik države podređen caru (sultanu)! - Na papiru patrijarhova (muftijina) vlast je naizgled najveća u zemlji, jer je on pontifex maximus zakona i vrhovni sudija. Despot (sultan) se, naizgled, strogo drži verskih zakona i poštuje svog verskog poglavara, a u praksi verski poglavari su potpuno zavisili od despota (sultana) i, zapravo, nisu posedovali nikavu stvarnu vlast.

Zašto je despotima bila potrebna ova „verska maskarada“ o dvojnoj vlasti? Vizantijski car Jovan Cimiskin slikovito iskazuje to „sadejstvo“ crkve i države rečima: „Znam za dve vlasti na zemlji i u ovom životu, sveštenu i carsku. Prvoj je Tvorac poverio brigu o dušama, drugoj vlast nad telima. Kada nijedna strana ne trpi nikavu štetu - dobrobit (ekonomija) vlada svetom.“

Iako je u praksi despot (sultan) bio iznad zakona, iz čisto propagandno-ideoloških razloga on se pravio da se pokorava verskim zakonima - ali samo zato što je na taj način svoju moć još više uvećavao! Za uzvrat, crkva je morala da vodi računa da tako „usmeri“ vernike da oni bespogovorno priznaju despotovu (sultanovu) apsolutnu vlast. Zato i vizantijska pravoslavno-hrišćanska i muhamedanska vera vrlo dobro odgovaraju despotskom poretku, jer uče svoje podanike da se pokoravaju „verskom slovu“ ne tražeći od njih da to slovo i razumeju, već zahtevajući jedino da se tom slovu bezupitno klanjaju. I jedna i druga su religije „spoljnih kultova“, koje, namećući bezbrojne obrede i propise, danonoćno zaokupljaju svoje podanike manje važnim stvarima i svode ih na masu čiji su život lako mogle da kontrolišu i da njime manipulišu.

Crkva je, znači, bila glavni oslonac despotskog poretka. Za uzvrat, despoti su crkvi garantovali svaki vid zaštite, uključujući i vojnu. Kako u „spoljnim kultovima“ „označitelj“ i „pogled“ imaju najveću vrednost, podanici nastoje da svoju „pravovernost“ dokažu tako što će je učiniti svima vidljivom, ona čak mora svima da „udara u oči“. A sahrana patrijarha (jednako kao nekada Tita) jedna je takva prilika koja se ne propušta!

29. 01. 2019

Нема коментара:

Постави коментар