среда, 6. фебруар 2019.


Biljana Meiske  06/02/2019  
"Zašto dijasporu treba da bude briga"
Peščanik.net, 06.02.2019.
  Odgovor Biljani Meiske (podsećanje na tekst iz 2006.):

"Nacionalizam i despotski moral se međusobno isključuju!"
Zoran Stokić 
("Despotski moral" "Danas" 1. februar 2006.)

U ovom kritičkom osvrtu na tekst "Stranci u noći" (Bebe Kapičić, "Danas"  januar 2006) tvrdim da je naterati podanike da se suoče sa političkom odgovornošću isto što i konstruisati perpetuum mobile!
Mnogi poput gđe Kapičić misle da ono što je Jaspers govorio o "krivičnoj odgovornosti, moralnoj, metafizičkoj i političkoj krivici prevazilazi istorijski kontekst. Njegovo raščlanjivanje krivice na ove komponente vodi ga ključnoj spoznaji da je politička krivica po svojoj prirodi kolektivna". Jeste, ali to važi u građanskim republikama i monarhijama, a uopšte ne važi u despotskim društvenim sistemima. Da građani (u grčkim gradovima-državama) mogu biti pozivani na političku odgovornost a da podanici (u Persiji) ne mogu, znao je još Aristotel! Neverovatna inercija despotske kulture sprečava naše intelektualce da se suoče sa trivijalnom činjenicom da etički aksiomi građanskih država (monarhija i republika) nisu identični sa onima u despotskim.

Spinoza je hteo da postavi neosporne, nužne prirodne etičke aksiome koji bi važili u bilo kom društvenom sistemu. Problem sa Spinozom, ali i našim intelektualcima, sastoji se u tome što ne razumeju da etički aksiomi nisu nužno istiniti, štaviše oni se ni ne mogu klasifikovati prema pojmu istinitosti ili neistinitosti. Istinitost je oznaka koja se pridaje iskazima, a etički jezički iskazi nisu iskazi, već uputstva! Etika u jednom društvu ne mora biti etika i u nekom drugom, jer ne postoji "prirodna etika". Postoje konglomerati raznih etičkih sistema kroz istoriju, koji su često međusobno protivurečni. I činjenica je da nije lako snaći se u zbrci moralnih pravila u današnjim društvima širom planete Zemlje.

Moralnom uputstvu svojstveno je to što ga ljudi smatraju zapovešću autoriteta i što misle da je njihov voljni čin drugostepen. Ali gledano kroz vremensku prizmu zapažamo da su tu u pitanju različiti autoriteti: za jedne su to bili demoni i bogovi, za druge faraoni ili despoti, a za treće je to, pak, bila savest, ili moralni zakon u njima samima i tsl. Nacistička etika, na primer, bila je grupna etika skrojena prema potrebama takozvane "rase gospodara". Judeo-hrišćanska etika bila je konstruisana tako da u praksi izazove slom despotskih mašina u Egiptu i Rimskom carstvu. I mi smo poput drugih preuzimali etička pravila starijih vremena i naroda. Najpre je to bilo kopiranje moralnih matrica Vizantije: kao prvo, despotski poredak ne može biti oboren ni pod kojim uslovima stoga što je odraz "nebeskog poretka" i izvire iz "volje Božje"; drugo, etička pravila je trebalo da očuvaju strogu hijerarhiju u kojoj su svi stupnjevi piramide bespogovorno morali biti podređeni despotu (kosmokratoru i hronokratoru), vrhovnom gospodaru države i društva, ali i sveta, jer je on "Božji zastupnik" na zemlji. Sličnu moralnu matricu naši preci su zatekli i u Osmanskom carstvu. Sultan je sam Alah. Svekolika sultanova vlast prelazi u ruke onoga kome se poverava, vezir je sam sultan, a svaki niži činovnik dobija ovlašćenja vezira. Za slobodnu volju tu nigde nije bilo mesta, Kuran je učio da je u njemu "sve napisano". Tu se verovalo da je sudbina svakog pojedinca sa neba utisnuta u njihova čela i da se nesreća (slično i za sreću) ne može izbeći (steći) nikakvom razboritošću, znanjem, umećem, vrlinama, uopšte bilo kakvim naporom. I tu se krug zatvara. Pošto je podanik u despotiji ubeđen da mu je sudbina unapred određena, njega je bilo lako navesti da bude oruđe despotovog hira!

Slično se događalo u Titovoj "komunističkoj" i Miloševićevoj "turbo-folk" despotiji. Umesto da se prekine nit tradicije despotskog morala, on je konzerviran. Sa takvim moralom u praksi bilo je lako da se u Srbiji dogodi još jedna metamorfoza - te da uđemo u fazu Koštuničine "pravoslavne" despotije. Oni koji su pokušavali da se sa tom tradicijom obračunaju (budući da su u nekim trenucima bili na vrhu te piramide), koji su tražili da se Srbija urgentno prikloni građanskom moralu, izgrađivanom u zapadnim monarhijama i republikama, poput kneza Mihaila, kralja Aleksandra Obrenovića, g. Stambolića ili g. Đinđića, brutalno su uklonjeni. Međutim svaki onaj ko zaista želi da Srbija preživi, mora znati da drugog puta nema - Srbija će se ili osloboditi despotske tradicije (ne samo u sferi zakona nego i u svakodnevnoj praksi), ili je naprosto neće biti. Zašto? Zato što despotski moral ne samo što onemogućuje postojanje građanske države, nego onemogućuje i postojanje nacionalne države. Varaju se svi oni koji u 21. veku (kada se svet pretvorio u globalno selo) misle da nacionalna država i nacionalizam mogu da postoje bez građanskog morala. Nacionalizam i despotski moral se međusobno isključuju. Jedino što podanika - koji, inače, nije subjekt politike - zanima u despotiji jeste kako da on i njegova porodica prežive - drugi za njega ne postoje! Kada se nađe u neprilici, uzima pasoš i odlazi u neku od zapadnih zemalja. Tamo ih ima već preko četiri miliona, a biće ih i sve više, sve dok naši despoti ne shvate misao Ortege i Gaseta - "nacija nikad nije konačno sazdana. Po tom se /nacionalna država/ razlikuje od drugih tipova države. Tertium non datur. Ili pridobija članove ili ih gubi, shodno tome da li država te nacije datog časa zastupa neki živi poduhvat."

6. 02. 2019.

Нема коментара:

Постави коментар