Filosofia palanke Konstantinović
Konstantinovićevi paradoksi
U vreme kada Konstantinović piše i objavljuje
Filosofiju palanke, francusku (a time i evropsku) scenu preplavio je
najsnažniji filozofski talas dvadesetog veka: Žil Delez piše i objavljuje
Razliku i ponavljanje i Logiku smisla, Žak Derida O gramatologiji, a Reči i
stvari Mišela Fukoa, objavljene tri godine ranije, žive svojim punim
filozofskim životom...
"Danas" Nedelja, Piše: Ivan
Milenković 31. avgusta 2019.
****
Učinak "Filozofije
palanke" Konstantinovića bio bi daleko veći da je pokušao da prati i sociološke
ideje koje je razvijao Monteskje u "Persijskim pismima" i "Duhu
zakona", ili pak Andrić u "Prokletoj avliji", Karl Witfogel u
"Orejnatalnoj despotiji".
Društveni sistemi mogu se
grubo svrstati u dve grupe: MNOGOCENTRIČNE i JEDNOCENTRIČNE. Mnogocentričnu
strukturu su imala, na primer, zapadna feudalna društva; budući da su to bili
OTVORENI SISTEMI, oni su mogli da evoluiraju preko klasične republike i
monarhije do današnjih savremenih demokratskih društava (u tim su društvima
međusobno razdvojene zakonodavna, izvršna i sudska vlast - te je na taj način
moguća smena vlasti nenasilnim putem). Budući da je još u feudalnim društvima
postojalo nekoliko centara moći (dvor, plemići, crkva), koji su se stalno
međusobno borili za vlast iz pragmatičnih razloga ti centri bili zainteresovani
da kod svojih podanika razvijaju vrline. I dok mnogocentrični sistemi počivaju
na RAZVIJANJU VRLINA, jednocentrični počivaju na RAZVIJANJU POKORNOSTI.
Gde je sistem
jednocentričan imamo posla sa DESPOTIJOM, tj. ČINOVNIČKOM DRŽAVOM. U despotskim
sistemima, budući da su to ZATVORENI SISTEMI, despot ne dozvoljava razvoj drugih
centara moći. Kako je to primećeno još u antici, despot vlada tako što svoje
potčinjene UNIŽAVA, RAZJEDINJUJE i RAZORUŽAVA. Zašto on to radi? Iz jedostavnog
razloga da ne bi dozvolio razvoj novih, suparničkih centara moći. On će učiniti
svoje podanike poniznim, jer - kako to objašnjavaju antički filozofi -
"niske duše nisu sposobne da kuju zavere", zatim posejaće nepoverenje
među podanicima, jer se despotija ne može srušiti dok god "ne postoje
ljudi koji imaju poverenja jedni u druge" i razoružaće će ih te će ih tako
učinti nesposobnim da deluju, "jer niko ne preduzima ono što je
nemoguće". Despotija se temelji na centralnoj vlasti i slabom privatnom
vlasništvu (vlasništvu koje za sobom ne povlači ozbiljnu političku moć) i ni
najmanje nije bila zainteresovana da kod svojih podanika razvija vrline i
kritičko mišljenje. "Filozofija palanke" - psihologija palanke je proizvod takvog
sociološkog kalupa, a nije obrnuto!
Zoran Stokić
1.09. 2019.
Нема коментара:
Постави коментар