Crkve proizašle iz VIZANTISKOG šinjela
Vizantijski carevi, kao i, kasnije, osmanski sultani
(sociološka mustra vladanja u ta dva carstva je ista), bili su apsolutni
gospodari života i svih dobara svojih podanika, a carski poredak politički nije
mogao biti oboren stoga što je „odraz nebeskog poretka“ i „izvire iz same
božije volje“. Najveća vrlina koja se kod podanika u carstvu očekuje (a čiji
učinak treba da bude učvršćenje „nebesko-zemaljskog poretka“) nije ništa drugo
do „disciplina“ (peitharchia) - „poslušnost pred vlašću“! Da bi čitava stvar
bila dobro utemeljena i sa ideološkog stanovišta, bio je neophodan ipak jedan
međukorak - neko je caru (sultanu) morao staviti „božiju krunu“ na glavu. Car
(sultan) ju je dobijao od patrijarha (tj. muftije). Car (sultan) je kao
hrišćanin (musliman) podređen patrijarhu (muftiji), a patrijarh (muftija) je
kao kao podanik države podređen caru (sultanu)! - Na papiru patrijarhova
(muftijina) vlast je naizgled najveća u zemlji, jer je on pontifex maximus
zakona i vrhovni sudija. Despot (sultan) se, naizgled, strogo drži verskih
zakona i poštuje svog verskog poglavara, a u praksi verski poglavari su potpuno
zavisili od despota (sultana) i, zapravo, nisu posedovali nikavu stvarnu vlast.
Zašto je despotima bila potrebna ova „verska maskarada“ o
dvojnoj vlasti? Vizantijski car Jovan Cimiskin slikovito iskazuje to
„sadejstvo“ crkve i države rečima: „Znam za dve vlasti na zemlji i u ovom
životu, sveštenu i carsku. Prvoj je Tvorac poverio brigu o dušama, drugoj vlast
nad telima. Kada nijedna strana ne trpi nikavu štetu - dobrobit (ekonomija)
vlada svetom.“
Iako je u praksi despot (sultan) bio iznad zakona, iz čisto
propagandno-ideoloških razloga on se pravio da se pokorava verskim zakonima -
ali samo zato što je na taj način svoju moć još više uvećavao! Za uzvrat, crkva
je morala da vodi računa da tako „usmeri“ vernike da oni bespogovorno priznaju
despotovu (sultanovu) apsolutnu vlast. Zato i vizantijska
pravoslavno-hrišćanska i muhamedanska vera vrlo dobro odgovaraju despotskom
poretku, jer uče svoje podanike da se pokoravaju „verskom slovu“ ne tražeći od
njih da to slovo i razumeju, već zahtevajući jedino da se tom slovu bezupitno
klanjaju. I jedna i druga su religije „spoljnih kultova“, koje, namećući
bezbrojne obrede i propise, danonoćno zaokupljaju svoje podanike manje važnim
stvarima i svode ih na masu čiji su život lako mogle da kontrolišu i da njime
manipulišu.
Crkva je, znači, bila glavni oslonac despotskog poretka. Za
uzvrat, despoti su crkvi garantovali svaki vid zaštite (oko imovine, poslova i
tsl), uključujući i vojnu.
Zoran Stokić
05. 01. 2020.
Нема коментара:
Постави коментар