Van Dajk
u Staroj pinakoteci u Minhenu do 2.
februara
Izložba najvećeg baroknog portretiste
Antonis van Dajk – u celokupnoj Evropi je
proslavljan kao portretist kneževa, vojskovođa, umetnika i lepotica svoga
vremena.
"Danas"
Piše: Zoran Andrić11. januara 2020.
*
Oni su svi sa neuporedivom živošću i ujedno
reprezentativnošću pretočeni u sliku.
Ali put do slave nije bio jednostavan – njegovi
umetnički počeci su bili u znaku čuvenog Petera Paula Rubensa, koji je bio
nadmoćni uzor.
Izvesni izvori svedoče o njihovom intenzivnom
suprotstavljanju.
Tek je u Italiji, pod uticajem venecijanskog
slikarstva Ticijana i Tintoreta, Van Dajk je pronašao svoj individualni stil.
Van Dajkove slike karakteriše istančano posmatranje
ličnosti spojeno sa senzualno percipiranom materijalnošću i inscenacijom
reprezentativnog dekora.
Ova izložba, otvorena u oktobru 2019. predstavlja
rezultate višegodišnjeg istraživačkog projekta koji je, mimo pitanje nastanka
slika, imao za cilj i ispitivanje prakse slikarskog ateljea.
Izložba je pod pokroviteljstvom predsednika Nemačke
Fran-Valtera Štajnmajera i njegovog kraljevskog visočanstva, kralja Belgije.
Stara pinakoteka (Die Bayerischen Staatsgem
ldesammlungen) poseduje 54 slike koje su nastale u ateljeu velikog flamanskog
baroknog slikara Antonisa van Dajka (1599 – 1641).
Ova značajna zbirka je smeštena u Staroj pinakoteci i još trima galerijama.
Da bi najzad dobila reprezentativni pregled
celokupne zbirke, ova institucija se odlučila da u okviru jednog istraživačkog
projekta osvetli tehničko-restauratorsko stanje Van Dajkovih slika.
Rezultati tog studioznog istraživanja su sada u
okviru ove izložbe, kao i u gotovo monumentalnom katalogu, predstavljeni
javnosti.
Posetioci ove izložbe mogu na primerima
prvorazrednih slika i grafika videti reakcije Van Dajka na velike uzore svoga
vremena.
Ovde je moguće pratiti kako mladi umetnik u svom
Antverpenu doživljava dramatične poteze Rubensa i tome se suprotstavlja, kako
je docnije bio nadahnut u Italiji, posle produktivnog susreta sa slikama
Ticijana, kako u formi kompozicije, tako i u težnji ka svetlijim bojama.
Sa kakvim suptilnim osećanjem i kakvom tehničkom
delikatnošću je Van Dajk na svojim slikama modelovao lica, može se prepoznati
na slavnom autoportretu. U docnijim autoportretima Van Dajku je pošlo za rukom
da svoju još juvenilno nežnu i krhku figuru stilizuje u idealnu sliku jednog
osećanjem oživljenog i tajnim velom kreativnog duha uzdignutim izrazom.
Van Dajk je najpoznatiji slikar portreta u baroku.
Fascinirajuća
izložba dela ovog velikog flamanskog portretiste u Minhenu traje do 2.
februara.
***
Komentar:
Majstor
portreta dao je doprinos i na slikama sa bibliskim i mitološkim temama. Rubens je
uvek govori da mu je Antonis van Dajk najbolji učenik koji je u
potpunosti savladao njegovu tehniku slikanja. Kada je učenik želeo da u Italiji
nastavi studije, dao mu je konja i brojne preporuke, koje su mu omogućile šetogodišnje
temeljne studije velikih renesansnih slikara naročito Ticijana. Najuspešniji su
oni umetnici koji su vršili KREATIVNE POPRAVKE nad delima predhodnika a često
su davali i uspešne sinteze. Kao što bez Rubensa i Ticijana ne bi bilo A. van
Dajka - tako - ne bi bilo ni - Amadeusa
Mocart, bez dela Gazanige, Paizjela, Dunija, Gretrija, J.C. Baha, E. Baha,
Mislivečeka, Ditersdorfa... koje je Mocart varirao i popravljao. Zašto nema istinski
velikih savremenih slikara i kompozitora? Zato što su žrtva MITA o
ORGINALNOSTI. Umesto da "popravljaju" dela svojih predhodnika (jer je
to najbolja škola!) oni svu energiju potroše ne bi li pronašli "zlatnu
žicu orginalnosti" što udaljeniju od bilo kog predhodnika, savremenika.
Ps. Na
brkove - A. van Dajka - sa "autoportreta sa suncokretom (1632-33)" mogao bi da mu pozavidi Salvador Dali lično!
Zoran Stokić
11. 01. 2020.
Нема коментара:
Постави коментар