четвртак, 11. фебруар 2016.

Kunove paradigme[i]
Zoran Stokić


Knjiga američkog fizičara, istoričara i filozofa nauke Tomasa Kuna (1922–1996) „Struktura naučnih revolucija[1] (iz 1962) – zajedno sa Poperovom „Filozofijom istraživanja[2] (iz 1935, ali na engleski jezik prevedena tek 1959. kao „Logika naučnih otkrića[3]) i Kvajnovom „Sa logičke tačke gledišta[4] (iz 1953) – predstavlja potpunu prekretnicu u epistemologiji.

Dve paradigme epistemologije

Grubo govoreći, postoje dve „paradigme“ epistemologije: „klasična“ i „neklasična“. Klasična epistemologija, koja započinje sa Platonom, bila je jedan logički, analitički postupak, bez ontoloških pretpostvaki. U premisama deduktivne i induktivne tradicije (racionalista i empirista), koja je živela oko 2000 godina, zaključno sa neo-pozitivistima, sa stanovišta filozofije nauke se, nezavisno od njene semantike, provlačilo shvatanje da u kontekstu otkrića postoji algoritam („mašina za otkrića“, Huk) koji treba slediti da bi se došlo do istinitih naučnih teorija. Bila je to vera u mit o algoritmu za iznalaženje naučnih teorija, koji bi istovremeno bio i dokazivač njenih istinitosti. Klasična epistemološka opravdanja nauke, shvaćena uglavnom kao redukcija na logiku i iskustvo, u praksi su se, međutim, pokazivala uzaludnim. Utemeljenje nauke, a time i njeno opravdanje, stalno su izostajali. Naučno saznanje i dalje je ostajalo neobjašnjivo kao i pre.

Ovakvo stanje u epstemologiji prirodno je rezultovalo skepsom i razočarenjem u tolikoj meri, da se pomišljalo na odustajanje od svake epistemologije. I tu dolazi pitanje: ako epistemologija logičko-pojmovne analize ne daje željene rezultate, da li je onda moguća nekakva druga epistemologija?

Kao odgovor, pojavljuju se „neklasične“ – deskriptivne – epistemologije, sa mnogo skromnijim zahtevom, koji jednostavno formuliše Kembel: one „pre svega daju opis toga kako ljudi rade kada misle da dolaze do znanja“. I dok je klasična epistemologija odlagala svaku ontologiju dok ne reši epistemološka pitanja, dotle tvorci deskriptivnih epistemologija smatraju da „moraju poći od nekakvog znanja (hipotetičkog, jer sigurnog znanja nema, te da svako zanje leži na nekim pretpostavkama koje nisu dokazane, tj. da znanje bez pretpostavki nije moguće) o svetu i rešavati epistemološka pitanja u svetlu toga znanja“.[5] Deskriptivne epistemologije se bave ocenjivanjem gotovih naučnih teorija, pravilima za ocenjivanje i odbacivanje teorija, rastom naučnog znanja, racionalnošću nauke, kriterijumima razgraničenja između nauke i ne-nauke i tsl.

Klasičnu epistemologiju utemeljenja Karl Poper, kao prvi neklasični epistemolog, zamenio je deskripcijom[6] rasta naučnog znanja, pokušavajući da kreira logička pravila koja bi na adekvatan način prikazala i objasnila taj rast.[7] Iako je svoju filozofiju nauke ograničio na rast naučnog znanja, Poper je tvrdio da je „metoda učenja pomoću pokušaja i pogrešaka – učenja na našim greškama – fundamentalno ista i za više životinje i naučnike“. Metod učenja na greškama on generalizuje u naučni metod rada koji se sastoji od nagađanja i opovrgavanja. Naučne teorije se ne smeju dogmatski prihvatati i braniti, nego se moraju podvrgavati najstrožim proverama, testovima. Poperova „falsifikacionistička metodologija“ je druga vrsta revolucionarnog konvencionalizma[8]: osnovna razlika je u tome što ona dozvoljava da po konvenciji budu prihvaćene činjenice, prostorno-vremenski singularni „bazni iskazi“, a ne prostorno-vremenski univerzalne teorije.[9] U metodologiji falsifikacije neka je teorija naučna ako može biti opovrgnuta (ako može biti dovedena u sukob s nekim baznim iskazom). Teorije se ne mogu opravdavati (justifikovati), ali se mogu opovrgavati. „U stvarnosti ne postoji nikakva razlika između indukcije i ideje provere. Ali sada prema mojoj teoriji, nauka nije induktivna: indukcija je bila jedan mit koga je potkopao još Hjum“![10]

Klasična epistemologija: induktivizam
Izlagati Kunovu, Poperovu ili bilo koju drugu neklasičnu epistemologiju nije moguće ukoliko se najpre – makar u osnovnim crtama – ne prikaže slika klasične epistemologije. U tu svhu mi ćemo se ovde poslužiti najuticajnijom metodologijom nauke, induktivizmom (iz klase kumulativnih metodologija, kojoj pripadaju i logički pozitivizam, logički empirizam, konfirmacija[11]). Cela induktivistička tradicija, sa stanovišta filozofije nauke, smatra da se algoritam konteksta otkrića i utemeljenja naučnih teorija sastoji iz konačnog broja induktivnih generalizacija, gde opažanje predstavlja izvor i poslednju proveru saznanja. Istina se preko čulnih utisaka i opažanja prenosi kroz celu zgradu naučnih teorija. Iduktivisti smatraju da empirijsku osnovu nauke čini konačan broj istinitih i nepogrešivih opservacionih iskaza. Temelj nauke vide u opažanju stvari i događaja putem čula! Iz tog skupa singularnih iskaza opažanja induktivnim generalizacijama se izvode univerzalni zakoni nauka i dokazuje njihova istinitost. Štaviše, smatrali su da se na bilo koji drugi način univerzalni neanalitički naučni iskazi i ne mogu dobiti. Takva epistemologija utemeljenja povlači za sobom sledeće posledice:
Naučna otkrića započinju prikupljanjem opservacionog materijala.[12] Nauka je kumulativna građevina, ona otkriva istine i dodaje ih skupu već otkrivenih istina. Ono što se jednom otkrije i verifikuje više se ne dovodi u pitanje. Stare naučne teorije su pod-skupovi novih. Razgraničenje nauke od ne-nauke prati se preko redukcije. Ako se neka teorija ne može redukovati na opservacione iskaze, ona je nenaučna. Prevaziđene i odbačene naučne teorije su bile produkt pogrešne upotrebe naučnog metoda. Termini nauke su neistorijski: ne menjaju vremenom svoje značenje.

Iako je najuticajnija filozofija nauke, induktivistička, zaključno sa filozofima Bečkog kruga, bila poražena, kako kaže Supe u svojoj Strukturi naučnih teorija, kumulativna epistemologija je za najveći broj teoretičara nauke i dalje ostala „prihvaćen pogled na naučne teorije“![13] Za njih i dalje razum prosto beleži i uopštava iskustvo, a empirijska verifikacija igra ulogu kriterijuma istinistosti.[14]

Kunove "naučne revolucije"
Za razliku od tzv. kumulativnih teorija o rastu znanja, po kojima se teorije menjaju i unapređuju gomilanjem znanja, Kun tvrdi da se razvoj nauke odvija diskontinuirano. Nauka je “serija mirnih interludija koje mestimično prekidaju intelektualno burne revolucije”. A u tim revolucijama “jedan se konceptualni pogled na svijet zamjenjuje drugim”. To diskontinuirano kretanje nauke odvija se u tri faze: “normalna nauka”[15] – „predrevolucionarno razdoblje“ – “naučne revolucije”. Tokom „normalnog perioda“ naučnici deluju unutar pretpostavki važeće paradigme, ali u retkim trenucima istorije, putem nečeg što liči na geštalt-preokret, stara paradigma se ruši i na njeno mesto dolazi nova, a te su paradigme međusobno “inkomensurabilne”.[16]

Ovo pozicioniranje Kuna na istorijskoj osi završićemo jezgrovitim Votkinsonovim zapažanjem da je rekonstrukciju naučnog znanja „Hjum video kao induktivan i iracionalni poduhvat, Karnap kao induktivan i racionalan, Poper kao neinduktivan i racionalan, a sada Kun kao neinduktivan i iracionalan poduhvat“.[17]

Budući da je Kun diplomirao fiziku 1943. na Harvardu (gde je 1946. odnosno 1949. odbranio i magistraturu i doktorat iz fizike), on je najpre na tom univerzitetu, u različitim zvanjima, predavao kurseve fizike sve do 1956; te je godine prešao na Berkli (i tu se zadržao do 1964) kao profesor istorije nauke. U tim okolnostima – profesura na Berkliju, kao i činjenica da je bio „mlađi član Društva naučnih stipendista Harvarda“ – sazrelo je u njemu shvatanje da ako se „na istoriju gleda kao na riznicu za nešto više od anegdota ili hronologije, onda ta istorija može da dovede do odlučujućeg preobražaja slike nauke koju smo do sada imali“; a ta „istorijska svedočanstva o samoj istraživačkoj aktivnosti“ mogu nam poslužiti da napravimo „ogled“ „za jednu sasvim drugačiju sliku nauke“ i njene teorije saznanja. Na takve zaključke navele su ga misli istoričara Aleksandra Koarea, Emila Majersona,  Anelize Majer, ali i ideje iz drugih oblasti ljudskog intelektualnog stvaralaštva: upoznao se sa eksperimentima Žana Pjažea[18] iz psihologije dece; na nagovor jednog kolege iščitavao je sve što mu je došlo pod ruku a ticalo se gešalt-psihologije; drugi su ga pak uveli u svet jezika i semijotike Vorfa i Kvajna... Čitajući Koareovu kritiku pozitivističke i induktivistički zasnovane istorije nauke, shvatio je da je takav pristup istoriji nauke bio „nezanimljiv“, jer je pretpostavljao da se unapred zna šta je relevantno a šta ne, pa je naučnik iz istorije  nauke uzimao što god mu se činilo relevantno za ilustraciju njegove teze, a sve drugo odbacivao. Zato  je istorija nauke pisana na taj način bila “poput loše pisanog turističkog vodiča”, kaže Kun i dodaje da mu se već tada učinilo „da nauka, kada joj se priđe iz istorijskih izvora, izgleda bitno drukčija od nauke koju podrazumijeva naučna pedagogija i eksplicitni standardi filozofskih objašnjenja naučne metode”.

Ova promena perspektive dovela je do vrlo radikalnih posledica, do revolucije u istorijskoj nauci, tvrdi Kun. Trenutak sopstvenog intelektualnog preokreta Kun datira u godinu 1947. Dok je čitao Aristotelovu „Fiziku“, ona mu se činila toliko apsurdnom, da je shvatio kako ne može biti reč naprosto o lošoj njutnovskoj fizici, već o bitno drukčijoj fizici. Lekcija koju je naučio glasi: “Prvo, ima mnogo načina čitanja teksta, a oni najprihvatljiviji modernom čitaocu često su neprimjereni kada ih primijenimo na prošlost. /.../ Kada čitate dela važnih mislilaca, prvo pronađite očite apsurde u tekstu i zapitajte se kako je moguće da ih je razumna osoba napisala. Kada nađete odgovor, kada vam ti odlomci počinju zadobivati smisao, shvatit ćete da su oni središnji odlomci, za koje ste dotad mislili da ih razumijete, promijenili smisao.”

Ova razmišljanja iz Kunovih autobiografskih zapisa metaforički nagoveštavaju njegov budući preokret u filozofiji nauke: kako on sam kaže, središnji pojam za objašnjenje naučnog kretanja jeste „geštalt-preokret“. Svaki radikalan napredak u naukama čine ti „trenutni“ „preokreti“, pri kojima naučnici određeni korpus opaženih podataka počinju tumačiti u bitno drukčijem teorijskom i vanteorijskom kontekstu. „Takvi izuzetni trenuci u nauci, u kojima dotad korišteni rječnik poprima različite denotacije i konotacije, smisao i vrijednost, zovu se naučne revolucije.“ Naučne revolucije su nekumulativne razvojne epizode, u kojima je stara paradigma u potpunosti (ili delimično) zamenjena jednom novom paradigmom, koja je nespojiva sa tom starom. Ta je promena nalik na dvostrukost geštalt-percepcije. Mi možemo videti Ešerovu kocku i kao udubljenu i kao ispupčenu; mi možemo videti Vitgenštajnovu patku-zeca i kao patku i kao zeca, ali ne možemo videti oba lika istovremeno. Kao što se naša percepcija u nekom trenutku odlučuje za jedno ili drugo, tako se i naš kognitivni pogled na svet mora odlučiti u izboru različitih paradigmi. Mi možemo razumeti Aristotelovu fiziku (holistički) samo ako napustimo uverenja današnje vladajuće fizičke pardigme i obrnuto. Sa Kunovog gledišta, Njutnovi „Principi“ nisu dostigli status paradigme sve dok nisu postali opšte mesto među autoritetima u mehanici za veliku većinu onih koji rade na tom polju. A kako se to desilo, tj. kako neko posebno dostignuće zadobija status paradigme – upravo o tome govori cela ova Kunova knjiga.[19]

Kunova filozofija nauke uperena je ne samo protiv klasične epistemologije, nego isto tako i protiv neklasičnih teorija saznanja Popera i Kvajna. Po Kunu, za razliku od Popera, ne postoji nikakva specifična logička procedura koja bi presuđivala po pitanju prihvatanja ili odbacivanja teorija: „Nova teorija se prihvata a stara biva odbačena na način koji se ne može sasvim racionalno objasniti. Logički faktori pri tome ne igraju odlučujuću ulogu!“ Dakle, čak ni u nauci, koja je izraz čovekove najveće racionalnosti, smena „pardigmi ne odvija se potpuno racionalno“. Takođe suprotno od Popera, Kun smatra da testiranje teorija nije toliko značajno za nauku (da ta Poperova teza prikriva pravu prirodu naučnih poduhvata[20]), već se, u periodu „normalne nauke“, rešavaju naučne zagonetke i traže odgovori na postavljena pitanja. Zatim, dok je kod Popera nauka u permanentnoj revoluciji, sada se, kod Kuna, prelaz između „normalne nauke“ i „revolucionarne faze“ (a revolucije se odigravaju veoma retko) odlikuje apsolutim diskontinuitetom. Pri promeni paradigme, kaže Kun, „sve je izmenjeno: i stanovište i način gledanja i jezik“. Na meti Kunove kritike je i Poperov pojam „istinolikosti“, tj. stalnog približavanja istini.[21]

Drugi filozofi o Kunu
Tulmin i Lakatoš[22] su pokušali da ublaže mnoge Kunove stavove i da ga tako približe Poperovim pozicijama. Kunovo katastrofično gledanje na naučne revolucije Tulmin je transformisao u „naučne promene“.[23] Lakatoš je kreirao svoju  filozofiju “metodološko-istraživačkih programa”[24], s čvrstim jezgrom i zaštitnim omotačem teorija, koji su u mnogo čemu nalikovali na Kunove paradigme. Mastermajnd, Votkins i Vizdom su isticali da Kunova upotreba metafora i kvazipoetski stil pisanja otežavaju razumevanje njegove pozicije u filozofiji i istoriji nauke. A to su naročito isticali na pojmu „paradigme“ (koji se mogao tumačiti čak na 21 način). Kun se u svojim odgovorima kritičarima izvinjava zbog nedovoljne preciznosti, kojom prilikom uvodi i dodatni pojam “disciplinarne matrice”. Tvrdio je da se u osnovi aktuelne naučne prakse nalazi nešto što je određuje i strukturira i to je najpre imenovao pojmom „dogma“. Kasnije je taj termin prerastao u „paradigmu“ (zapravo skup paradigmi: metafizička paradigma, sociološka paradigma, etička paradigma i tsl). Pojam paradigme uključivao je i pogled na svet, i ontologiju, i empirijski sadržaj. Paradigma kao uspostavljeni okvir fundamentalne pojmovne mreže, unutar koje se kreću i rade naučnici, ima smisao osnovne dogme naučne zajednice koja poseduje intelektualni autoritet (i samo se u retkim prilikama menja). Odgovarajući, dakle, svojim kritičarima, Kun primećuje da bi možda manje zbrke bilo da je termin „paradigma“ zamenio terminom „disciplinarna matrica“: „disciplinarna zato što je u zajedničkom posedu sviju koji se bave nekom naukom, a 'matrica' zato jer se sastoji od uređenih elemenata raznih vrsta od kojih svaka zahteva dalje specifikacije“.[25]

Inače, samu reč parάdeiγma čine grčke reči pαrά, u značenju "pored", i deiκνύναι, „pokazati“, „primer“, obrazac, model, dokaz. Ona u antičkoj retorici odslikava događaj kao potvrdu za jednu tezu. U istoriju nauke i filozofije kao naučno istraživanje uveo ju je, opet, jedan fizičar, Lihtenberger[26], a na njegovom tragu se kretao i Vitgenštajn, koji je pojam „paradigma“ primenio u teoriji jezika.

Struktura naučnih revolucija
Poglavlje 1:Uloga za istoriju” — Istorija nauke može dovesti do odlučujućih promena u slici nauke koju sada imamo, koja je ocrtana od strane samih naučnika na osnovu proučavanja završenih naučnih dostignuća, a sadržana u udžbenicima čiji je cilj neminovno ubeđivački i pedagoški. Cilj ove knjige je da pokaže da smo udžbenicima navedeni na fundamentalno pogrešan put i skicira drugačiji pojam nauke na osnovu istorijske istraživačke aktivnosti.
Poglavlje 2:Put ka normalnoj nauci” — "Normalna nauka" je istraživanje čvrsto zasnovano na jednom ili više prethodnih naučnih dostignuća za koja određena naučna zajednica smatra da neko vreme mogu biti osnova za njenu dalju praksu. O tim dostignućima, mada retko u originalu, govore elementarni i viši naučni udžbenici, gde se izlažu glavni delovi prihvaćene teorije. Pre 19. veka, kad su udžbenici postali popularni, njihovu funkciju vršila su mnoga čuvena klasična dela (Aristotelova Fizika, Njutnova Principia i Optika), implicitno definišući legitimne probleme i metode jedne istraživačke oblasti. To im je bilo omogućeno time što su imali dve bitne karakteristike:
1. bili su u dovoljnoj meri bez prethodnika, što je privuklo trajne sledbenike iz rivalskih škola;
2. bili su dovoljno otvoreni da ostave razne vrste problema koje će rešavati redefinisani praktičari.
Dostignuća koja se odlikuju ovim karakteristikama nazivaju se paradigmama,  neki od prihvaćenih primera aktuelne naučne prakse, koji uključuju zakon, teoriju, primenu i instrumentarijum, pružaju modele iz kojih potiču posebne koherentne tradicije naučnog istraživanja. Proučavanje paradigmi priprema studenta za određenu nauku. Ljudi čije se istraživanje zasniva na zajedničkim paradigmama moraju se pridržavati istih pravila i standarda za naučnu praksu. To pridržavanje i jednodušnost koju stvara su uslovi za normalnu nauku. Preobražaj paradigme sa jedne na drugu su naučne revolucije, a uzastopni prelasci putem revolucija su uobičajni razvojni put jedne nauke. Takav obrazac u fizici nije karakterističan za period pre Njutna. U to doba nije postojalo nijedno jedino opšte prihvaćeno gledište, već rivalske škole i podškole. U to doba, iako su praktičari u toj oblasti bili naučnici, rezultat njihove aktivnosti bio je nešto ispod onoga što je nauka. U nemogućnosti da se osloni ni na kakav zajednički skup uverenja, svaki naučnik je morao svoje područje izgraditi od temelja, pri čemu je njegov izbor posmatranja i eksperimenata bio relativno slobodan, u nedostatku standardnog skupa metoda ili pojava za koje bi svaki naučnik iz te oblasti smatrao da ih mora upotrebiti i objasniti. Stoga je dijalog među knjigama često bio usmeren prema članovima drugih škola koliko i prema prirodi. U odsustvu paradigme, ili nekog kandidata za paradigmu, sve činjenice koje bi mogle biti u vezi sa razvojem date nauke izgledaju podjednako relevantne.
Nova paradigma povlači za sobom novu kruću definiciju date oblasti, a oni koji nisu u stanju da joj se prilagode nastavljaju rad sami, ili u drugoj grupi, ili u filozofiji. Primanje jedne paradigme ponekad je ono što pretvara neku grupu u profesiju ili disciplinu (časopisi, društva, mesto u nastavnom programu). Kada je paradigma data i sigurna, naučnik ne mora svoju oblast ponovo izgrađivati od prvih principa. To radi pisac udžbenika. Naučnik započinje istraživanje tamo gde udžbenik prestaje, tako se koncentrišući na najsuptilnije aspekte pojava koje proučava. Istraživanja se više ne objavljuju u knjigama prilagođenim svakome, već u kratkim člancima posvećenim samo profesionalnim kolegama, čije pretpostavljeno poznavanje paradigme podrazumeva da su samo oni u stanju da pročitaju date članke.
Poglavlje 3:Priroda normalne nauke” — Paradigma predstavlja prihvaćeni model ili obrazac. U standardnoj primeni deluje tako da dopušta “kopiranje” primera. Cilj normalne nauke nije da stvara išta novo, već da artikuliše teorije i pojave koje sama paradigma donosi. To ograničavanje na jedan deo prirode, koje potiče iz poverenja u paradigmu bitno je za razvoj nauke, jer prisiljava naučnike da neki deo prirode istražuju detaljno i duboko, rešavaju se problemi koji bi bili nezamislivi za rešavanje bez vezivanja za paradigmu. Normalna nauka oslobađa profesiju ograničenja dok paradigma funkcioniše. Kada paradigma prestane da funkcioniše, naučnici se ponašaju drugačije i menja se priroda njihovih istraživačkih problema.
“Praktični problemi nauke: jedna od bitnih faza u normalnoj nauci je prikupljanje činjenica kroz eksperimente i posmatranja. Tri su normalna središta za činjeničko naučno istraživanje: ..............................
Poglavlje 4:Normalna nauka kao rješavanje zagonetki” — Svi pomenuti problemi su malo usmereni ka stvaranju konceptualnih ili pojavnih noviteta, ponekad je nepoznat samo najezoteričkiji detalj rezultata, a obim očekivanja neznatno širi. Ako se rezultat nekog projekta ne uklapa u usko područje pretpostavljenih rezultata, on se smatra anomalijom koji se odražava na naučnika, a ne na nauku. U 18. veku sprovođeni su eksperimenti koji su davali samo čiste činjenice, nepovezane sa napredovanjem istraživanja, i mogle su se osvetliti tek pogledom unazad, pod svetlom nove paradigme. Čak i projekat čiji je cilj artikulacija paradigme nije usmeren prema neočekivanoj novosti. Ali, rezultati tih istraživanja koja ne daju krupne novitete važni su naučnicima, jer doprinose obimu i preciznosti s kojom konkretna paradigma može da se primeni. Ali, to nije jedini razlog: Dovođenje nekog problema normalnog istraživanja do zaključka je postizanje pretpostavljenog na novi način, koje traži rešavanje složenih instrumentalnih, konceptualnih i matematičkih zagonetki. Čovek koji to uspe potvrđuje se kao stručnjak odgonetač, a izazov zagonetke je bitan pokretački motiv.
Poglavlje 5:Prioritet paradigmi” — Temeljito istorijsko istraživanje neke specijalnosti osvetljava skup kvazistandardnih ilustracija različitih teorija, u pojmovnim, posmatračkim i instrumentalnim primenama, i to su paradigme jedne zajednice koje se uče u udžbenicima, na predavanjima, vežbama. Proučavajući ih, članovi zajednice uče svoj zanat. Paradigma je jasno uočljiva i pored područja koje zauzimaju dostignuća čiji je status još sumnjiv. Ali, određivanje zajedničkih paradigmi ne znači nužno i određivanje zajedničkih pravila.
Poglavlje 6:Nepravilnosti i iskrsavanje naučnih otkrića” — Normalna nauka je visoko akumulativni poduhvat uspešan u ostvarivanju cilja: širenju obima i preciznosti naučnog znanja. Ipak, ne teži činjeničkim ili teorijskim novitetima i kada je uspešna, ne dolazi do njih. Ipak, nove i neočekivane pojave stalno se javljaju i podstiču promenu paradigme. Stvoreni nehotice, igrom u okviru jednog skupa pravila, njihovo usvajanje zahteva razradu drugog skupa pravila. Prvo dolazi, dakle, do novih otkrića, pa do teorije, iako je to razgraničavanje veštačko. Otkriće počinje sa pitanjem o nepravilnosti, da priroda narušava očekivanja podstaknuta vladajućom paradigmom i širi se na šire istraživanje područja nepravilnosti. Završava se samo kada se paradigmatska teorija tako prilagodi da ono što je nepravilnost postane ono što se očekuje. Usvajanje nove vrste činjenica zahteva više nego prilagođavanje teorije, a dok se to ne obavi, dok naučnik ne vidi prirodu na drugi način, nova činjenica nije naučna činjenica. Koliko je veštačka podela između otkrića i teorije pokazuje otkriće kiseonika.
Poglavlje 7:Kriza i nastajanje naučnih teorija” — Pomenuta otkrića doprinosila su ili uzrokovala promenu paradigme. Ali, ona bar pojedinačno nisu bila odgovorna za pomeranja paradigme kao što je naučna revolucija. Slična svesti o nepravilnosti, koja omogućava iskrsavanje novih vrsta pojava, postoji i dublja svest koja je preduslov za sve prihvatljive promene teorije i istorijski je dokazana. Svest o nepravilnosti traje toliko dugo i duboko, da se pojave koje su pod njenim uticajem mogu posmatrati u stanju krize. Sledi period otvorene profesionalne nesigurnosti, jer se uništava paradigma, pomeraju se problemi i tehnike, nastaju nove teorije, zagonetke normalne nauke ne nalaze odgovarajuća rešenja (prvi simptom krize). Podbacivanje postojećih pravila uvod je u traganje za novim (primer: Kopernik, Lavoazje). Kada se paradigma nađe u krizi, dolazi do množenja verzija njenih teorija, a njome vođeno istraživanje sve više liči na ono koje je obavljeno u vreme kad su vladale rivalske škole preparadigmatičkog perioda (drugi simptom krize).
Poglavlje 8:Odgovor na krizu” — Ako su krize neophodan prethodni uslov za nastajanje novih teorija, važno je kako naučnici reaguju na tu krizu. Bitno je uočiti da se nikada ne odriču one paradigme koja ih je odvela u krizu, ne uzimaju nepravilnosti kao kontra-primere. Kada je jednom postigla status paradigme, naučna teorija proglašava se nevažećom samo ako je tu na raspolaganju rivalski kandidat koji će zauzeti njeno mesto. Nikada se ne dešava da se paradigma opovrgne neposrednim upoređivanjem sa prirodom. Ono što dovodi naučnike do toga da odbace prethodno prihvaćenu teoriju nikad se ne zasniva samo na upoređivanju te teorije sa svetom. Odluka da se jedna paradigma odbaci uvek je odluka da se prihvati druga, što uključuje poređenje paradigmi sa prirodom i međusobno (prvi razlog) . Da bi otklonili svaki vidljivi sukob, kada se suoče sa nepravilnošću, smišljaju brojne artikulacije i ad hoc modifikacije svoje teorije. Ti kontra-primeri pomažu da nastane nova i drugačija analiza unutar koje oni ne predstavljaju izvor neprilika.
Poglavlje 9:Priroda i nužnost naučnih revolucija” — Naučne revolucije su nekumulativne razvojne epizode u kojima je starija paradigma u potpunosti ili delimično zamenjena novom, koja je nespojiva sa starom. Zašto se paradigme nazivaju revolucijama? Osobine zajedničke naučnim i političkim revolucijama su:
1. uvedene su rastućim osećajem, često ograničenim na usku podgrupu zajednice, o tome da je postojeća paradigma prestala da funkcioniše u ispitivanju nekog aspekta prirode prema kojem je sama ona pokazala put; isto važi i za glavne izmene paradigme i za one koje su daleko manje vezane za prihvatanje neke nove vrste pojave. Revolucije izgledaju revolucionarne samo onima čije su paradigme tim revolucijama pogođene;
2. cilj im je da se izmene paradigme na način na koji one ne dopuštaju, prvo je sama kriza ta koja slabi ulogu paradigmi, a zatim dolazi do polarizacije, razdvajaju se pojedinci birajući jedan od dva nespojiva načina života u naučnoj zajednici.
Poglavlje 10:Revolucije kao promjene pogleda na svijet” — Istorija ukazuje da, kada se paradigme menjaju, zajedno sa njima menja se i svet. Naučnici usvajaju nove instrumente i gledaju na nova mesta. Vide nove i drugačije stvari čak i kada uobičajenim instrumentima gledaju na mesta na koja su već gledali. Svet svog istraživačkog angažmana vide drugačije. Posle revolucije reaguju na jedan drugačiji svet.
Demonstracije prebacivanja u vizuelnom geštaltu su veoma sugestivne kao primeri za prirodu transformacije naučnog sveta.
Poglavlje 11:Nevidljivost revolucija” — Većina dosadašnjih primera prikazuje se obično, ne kao revolucije, već kao deo davanja naučnom znanju. Ali, to ne osporava njihovo postojanje. Naučnici dobar deo predstave o nauci dobijaju iz autoritativnog izvora koji sistematski prikriva naučne revolucije. To su u principu udžbenici nauke, popularizacije i filozofska dela modelirana na modelu tih udžbenika. Sve ove kategorije imaju zajedničku osobinu: obraćaju se artikulisanom skupu problema i podataka, najčešće onom skupu paradigmi na koji se zajednica poziva u datom trenutku. Registruju ono što je stabilan ishod ranijih revolucija i izlažu osnove tekuće normalne naučne tradicije. Ne moraju pružiti informacije o načinu na koji su te osnove prvi put sagledane i prihvaćene od strane profesije.
Poglavlje 12:Razrješavanje revolucija” — Kakav je proces kojim jedna paradigma zamenjuje staru? To počinje u duhu pojedinaca koji prvi nauče da vide svet drugačije, njihova pažnja gotovo uvek skoncentrisana je na probleme koji su izazvali krizu i obično su toliko mladi, ili novi u datoj oblasti, da su manje određeni starom paradigmom. Istraživača moramo posmatrati kao nekoga ko rešava zagonteku, a ne nekoga ko proverava paradigmu. Do proveravanja paradigme dolazi tek nakon što su brojni neuspesi da se reši neka zagonetka doveli do krize i to samo onda ako ta kriza stvori novog kandidata za paradigmu. Proveravanje nije poređenje paradigme sa prirodom, nego sa rivalskim paradigmama. Kako izabrati između dve paradigme?




[1] Kuhn, T. S., The Structure of Scientific Revolutions. Chicago: University of Chicago Press, 1962.
[2] Logik der Forschung
[3] The Logic of Scientific Discovery
[4] From a Logical Point of View, kao i znameniti rad:  Two Dogmas of Empiricism (1951)
[5] Donald T. Campbell, Evolutionary epistemology, u: Evolutionary epistemology, rationality, and the sociology of knowledge, Harvard, 1987, pp. 47–89.
[6] Naime, iako je Poper želeo da njegova metodologija bude isključivo normativna, to ne znači da u njoj nema elemenata deskriptivnosti.
[7] Poper je prvi shvatio implikacije propasti najbolje potkrepljene naučne teorije, Njutnove dinamike, i nemogućnosti da se ona na kumulativan način poveže sa opštom teorijom relativnosti i kvantnom fizikom, te je izgradio svoju evolucionu epistemologiju (najbolje teorije preživljavaju, a loše propadaju).
[8] Već su konvencionalisti Dijem i Poenkare, govoreći o metodologiji nauke, istakli da nauka nipošto nije induktivnog karaktera, već pre kreativnog i inventivnog, a od osobite je važnosti i njihovo isticanje hipotetičko-deduktivnog miljea na kome počiva nauka. Krećući se na tom tragu, Poper je u Logici istraživanja zaključio da „nema indukcije zato što se univerzalne teorije nikada ne mogu dedukovati iz pojedinačnih tvrdnji“, te je započeo konstruisanje evolucione epistemologije.
[9] Za razliku od klasičnih epistemologa, Poper je smatrao da ne postoje nikakvi čvrsti temelji – nekakva baza saznanja. Te pošto te baze nema, moramo se služiti „konvencijama“.
[10] Karl Poper, Pretpostavke i pobijanja
[11] Svetozar Sinđelić, Kumulativne teorije i naučne revolucije, Beograd, Filozofsko društvo, 200...
[12] „Da sumiramo“, kaže Karnap, „nauka počinje direktnim opservacijama pojedinačnih činjenica. Ništa drugo ne može se opaziti. Samo kada se mnoge opservacije uporede jedna sa drugom otkrivaju se pravilnosti.“ – R. Carnap, Philosophical Foundations of Physics, New York, London: Basic Books Ins. Publishers, 1966, p. 6.
[13] F. Suppe, The Structure of Scientific Theories, Urbana/Chicago/London; The University of Illinois Press, 1977, p. 6.
[14] Iako je u Poperovom kritičkom racionalizmu postojao veliki broj konvencionalističkih i pragmatičkih momenata, on nikada nije vrednovao hipoteze, stavove, teorije prema korisnosti i plodnosti. Poper koristi svoju intuitivnu ideju „objektivne istine“ i ceo svoj radni vek je proveo pokušavajući da joj da filozofsko utemeljenje pomoću metodološke i objektivne teorije istine Tarskog.
[15] Kun smatra da nam istorija nauke pokazuje da se u  dugim periodima “normalne nauke” održava
status quo.
[16] Bez obzira na jezičke nedomice i višeznačnost pojma “paradigma”, težište njegove argumentacije ostaje na "celokupnoj konstelaciji verovanja, vrednosti, tehnika i sličnih pojava zajedničkih članovima date zajednice". Ključna karakteristika Kunovih ideja nije koncepcija paradigmi koja drži celu građevinu nauke, nego ideja o "naučnim revolucijama" kao naglim prekidima unutar razvoja nauke, naročito ideja preovlađujuće neuspešne komunikacije tokom perioda "revolucionarne krize".
[17] J.W.N. Watkins, Against normal science  u:  Criticism and the Growth of Knowledge (Volume 4: Proceedings of the International Colloquium in the Philosophy of Science, London, 1965), Imre Lakatos & Alan Musgrave (eds.), Cambridge [Eng.] University Press (1970).
[18] The Psychology of Intelligence (London: Routledge and Kegan Paul, 1951); The Origins of Intelligence in Children (New York: International University Press, 1952); The construction of reality in the child (New York: Basic Books, 1954). U svom kasnijem radu, Genetic Epistemology, New York, 1971, Pjaže vrlo lepo objašnjava stav klasične psihologije o čulnim utiscima: “Naše saznanje ne sledi ni iz čulnih utisaka ni opažanja, već iz celovitih akcija. U stvari za inteligenciju  nije svojstvena kontemplacija već ‘transformacija’, njen mehanizam je suštinski operativan /.../ Klasična psihologija je učila da je opažanje strukturirano od čulnih utisaka, sada znamo da opažanje odmah postoji kao celina. Kada opažam kuću ne vidim prvo prozor, crep, dimnjak i na kraju kuću, već kuću vidim odmah, opažam je kao geštalt i tek zatim prelazim na analizu detalja.”
[19] Mogli bismo je, bez imalo preterivanja, smatrati i priručnikom retorike!
[20] Istorijski primeri pokazuju da kod naučnika postoji težnja da se teorije očuvaju i da se učine otpornim na kritiku. Proces falsifikovanja teorija je daleko kompleksniji nego što ga Poper, u želji da stvari reši, normativno prikazuje.
[21] Iako po Poperu ne postoji apsolutna istina, te je njeno dostizanje utopijski ideal, on taj pojam ipak koristi kao „regulativnu ideju“; istina se relativizuje, uvodi se u opticaj metafora o „približavanju istini“, a on veruje da što su teorije opštije i što se duže opiru falsifikovanju, to se više približavaju istini.
[22] Lakatoš je razvio i proširio Poperovu filozofiju nauke u kritičku alatku istorijskog istraživanja, uzimajući za svoju maksimu jednu parafraziranu Kantovu tvrdnju: "Filozofija nauke bez istorije nauke je prazna; istorija nauke bez filozofije nauke je slepa." – tvrdnju koja bi mogla da bude moto i većine Kunovih radova.
[23] Tulmin je iznosio primere da istorija nauke pokazuje da ima mnogo više primera revolucija u nauci nego što ih Kun navodi, te da samim tim faza revolucije nije tako dramatičan događaj, niti potpuni prekid između paradigmi, nego je jedna od faza stalnih unutrašnjih promena u nauci. – S. E. Toulmin “Does the distinction between normal and revolutionary science hold water?”​ u “Criticism and the Growth of Knowledge” Imre Lakatos & Alan Musgrave (eds.) Cambridge (1970).
[24] Poperov naivni dogmatski i metodološki falsifikacionizam (koji se može smatrati neuspelim) Lakatoš zamenjuje „rafiniranijim“ („sofisticiranim“) falsifikacionizmom. Sve ili ništa između potvrđenih i pobijenih teorija on zamenjuje „istraživačkim programima“ (gde se u  Poperovu logičku mustru ugrađuju Kunovi elementi istorije, retorike i pragmatike). Naučnici rade i sa falsifikovanim teorijama sve dok ne stvore neku bolju. Pa i kada su stvorene bolje, stare pobijene teorije se još uvek mogu koristiti). Putanje satelita se i u 21. veku izračunavaju uz korišćenje Nutnove dinamike.
[25] Kuhn, T.S., The Essential Tension: Selected Studies in Scientific Tradition and Change. Chicago and London: University of Chicago Press, 1977.
[26] ...



[i] Predavanje koje je autor održao na Institutu za fiziku u Beogradu na seminaru iz epistemologije i istorije nauke, 2012. g. povodom pedesetogodišnjice izlaska iz štampe znamenite knjige Tomasa Kuna „Struktura naučnih revolucija“.

Нема коментара:

Постави коментар