S moje tačke gledišta
Predgovor
Zašto ova knjiga?
Verujemo u
to da je naučnim radom moguće saznati nešto o realnom svetu, čime možemo povećati
našu moć i po čemu možemo urediti naš život,
no ako je
ta vera iluzija, u istom smo položaju kao i religiozni ljudi, ali nauka je
brojnim i značajnim uspesima pružila dokaze da ona nije iluzija. Iluzorno bi
bilo verovati da odnekud drugde možemo dobiti ono što nam ona ne može dati.
(Sigmund
Frojd)
Serija
tekstova koja stoji pred vama, napisana u ovoj našoj zemlji Srbiji, na
prelazu iz 20. u 21. vek, moj je skromni pokušaj da našoj zastareloj — čak,
moglo bi se tvrditi, klinički mrtvoj — kulturi udahnem duh savremene nauke i
demokratije, kritičke rasprave i tolerancije u formi članaka koji bi se mogli
smatrati, recimo, analitičkim novinarstvom.
Takva
vrsta novinarstva već je petnaestak godina potpuno proterana sa ovih prostora —
i to nimalo slučajno. Već sama ta činjenica po sebi najbolje govori o nameri
vladajuće "despotske mašine", kojom u ovom periodu upravlja
Slobodan Milošević, da sasvim iskoreni kritičko mišljenje u Srbiji i to —
generalno posmatrano — kroz projekat pretvaranja Titove orijentalne
despotije (u kojoj se podrazumeva izvestan red u državi) u Miloševićevu
mutant-turbo-folk-despotiju (odsustvo bilo kakvog reda). Da bi slika našeg
društva na samom kraju 20. veka bila preciznija, treba reći da u njemu
najmanji problem predstavlja muzička turbo-folk-estrada: ono što nam je zaista
došlo glave jesu turbo-folk-eksperti koji su se namnožili u svim institucijama
i sferama društva, a naročito oni iz medija, Akademije nauka, Univerziteta,
Crkve, Pravnog fakulteta, pravosuđa i tsl. Nažalost, ta povelika siva masa
turbo-folk-stručnjaka ne predstavlja samo trenutnu opasnost, već je to najveća
opasnost i za budućnost naše zemlje. Svojim otrovnim sivilom ona kontinuirano
i tako opasno zagađuje srpsku kulturu, da zapravo onemogućuje istinski kulturni
preporod Srbije.
Jedino
u čemu su "eksperti" ove vrste ovde, kod nas, istinski uspešni jeste
proizvođenje mržnje prema svemu što je zapadno. — Spinoza je, međutim, još
tako davno primetio: "mržnja je neproduktivna"! Naša potonja
praksa najbolje pokazuje dokle nas je dovela ideologija mržnje. Stvaranje
antizapadne histerije sasvim prirodno je na tapet dovelo nauku, demokratiju,
kritičko mišljenje i toleranciju — znači baš one vrednosti
bez kojih je danas nemoguće postojanje civilizovanog društva i države.
Zato
sve članke i studije u ovoj knjizi treba shvatiti kao moj pokušaj
odbrane baznih zapadnih vrednosti, dakle kao stvar viđenu iz nekog mog ličnog
koordinatnog sistema. Pošto ovi članci praktično nisu doprli do kritične mase
čitalaca, nadam se da će ova knjiga makar malo popraviti tu žalosnu činjenicu.
A zašto mi je to važno? — Zato što, rekao bih sa jedne strane, jedna lasta, pa čak
ni nekoliko njih, ne čine proleće i zato što, s druge strane, pre svega
nastojim da ličnim primerom pokažem i onim istinskim stručnjacima iz najrazličitijih
oblasti nauke da se na jasan i razumljiv
način mogu izložiti i vrlo složeni
pojmovi i ideje, da to treba činiti i da su, štaviše, svi oni dužni
da to čine ako u ovim sudbonosnim
vremenima žele da živimo u građanskoj državi, a ne u nekakvoj orijentalno-pravoslavnoj džamahiriji.
Umesto
samozavaravanja, mi se kao pojedinci moramo suočiti sa jednom poražavajućom činjenicom
o "stanju sistema" u kome živimo: sa sociološkog stanovišta mi već
blizu sedam stotina godina, sa beznačajno malim prekidima, trajemo u jednom
zastarelom društvenom sistemu koji se zove despotija;
u kulturološkom, pak, smislu mi živimo u jednom, takoreći, prednaučnom
društvu. Iz ideoloških i
verskih razloga naučni duh je u Srbiji oduvek bio na zlu glasu. Nauka se
ovde doživljava samo kao nešto što daje materijalne proizvode, a ne, naime,
kao nešto što mora biti naš vodić u svim sferama savremene države — od politike i ekonomije do duhovnosti i
umetnosti.
Oduvek
je za opstanak jedne nacije važnije od materijalnih proizvoda bilo stanje
duha. Ali u našem društvu pod duhom se podrazumeva nešto veoma arhaično, nešto
što pripada teolozima, filozofima, književnicima, na primer, a racionalistički
naučnik kod nas je oduvek smatran osobom siromašna duha. Isto tako stalno se
tvrdi da nauka i ljudi koji se njome bave nisu u stanju da nam govore o smislu života,
te da, kada je to u pitanju, kada je u pitanju moral, kada je u pitanju etika,
moramo da se obratimo teolozima, umetnicima, filozofima, čak ezoteričarima
i tsl. U člancima koji slede ja sam — baš nasuprot onome što nam tvrde svi naši
esencijalistički dogmati — pokušao da pokažem da je u praksi zapadnih zemalja
upravo nauka sa svojom kritičkom metodom omogućila ubrzani razvoj čovekovog
duha. Bez prisustva naučnog duha, bez prisustva kritičkog racionalizma u svim sferama društva, tvrdim, nemoguć
je bilo kakav civilizovan život i danas, a još manje sutra. Iracionalisti
svih vrsta (turbo-folk-"stručnjaci", "pesnici" i proroci),
koji nas uvek iznova uveravaju da su strasti i emocije pre razuma, skrivaju
od nas veoma važnu činjenicu da odgovornost za sva nacionalna neprijateljstva,
ratove i stradanja kroz istoriju ne snose naučni duh i kritički racionalizam,
već upravo njihove zavodljive strasno-emocionalne mitske konstrukcije.
"Čuvajmo se ovih lažnih proroka! Povratak zatvorenom društvu koje oni
zastupaju, jeste povratak kavezu i zverima", upozorava Karl Poper.
Delim
stav ovog uvaženog filozofa da onaj ko "uči da ljubav, a ne razum, mora
da vlada, otvara put onima koji vladaju pomoću mržnje". I, poput Popera,
insistiram na tome da "oni koji veruju u neposrednu vladavinu ljubavi,
moraju shvatiti da ljubav kao takva sigurno ne podstiče nepristrasnost. Niti
može da otkloni konflikt. Emocije, čak ni ljubav, ne mogu zameniti vladavinu
institucija koje kontroliše razum". Ukratko, naš oslonac u budućnosti, ono
što treba da nam bude vodič i putokaz, ono što će nam pokazati kako da se
optimalno adaptiramo na najrazličitija iskušenja i poremećaje kojima ćemo
biti izlagani, ne mogu biti, kao do sada, osećanja, već to moraju biti kritički
racionalizam
(gde argumenti obavezuju!), nepristrasnost
i razumni kompromisi.
Нема коментара:
Постави коментар