“Ako
se još jednom osvrnemo na ukupan razvitak motiva prostora, videćemo celokupan
raspon suprotnosti kroz koji se tu mora proći. Teško je navesti makar jedan
osnovni pravac i osnovnu snagu duha koji na bilo koji način ne učestvuje u tom
jakom procesu gradnje i ne dominiraju njime u određenim fazama. Tu podjednako učestvuju
oset i intuicija, osećanje i mašta, proizvodna uobrazilja i
konstruktivno-pojmovno mišljenje, a način na koji se oni prepliću i uzajamno se
uslovljavaju svaki put dovodi do stvaranja jednog novog obličja prostora.”
Ernst Kasirer
“Slušamo
sa poštovanjem kada nam kažu da je vreme pokretna slika večnosti, ili mera
promene u odnosu na ranije i kasnije, ili da je vreme širenje, možda širenje
uma, ili da je pratilac pratioca, ili da je red događaja, ili da je oblik
postojanja, ili mogućnost promene, ili, moder-nije, da je vreme ono što kažu časov-nici,
ili da je nezavisno-promennjiva u zakonima mehanike, ili da je četvrta
dimenzija, stoga nerealno i samo imaginarno zato što uvodi kvadratni koren od ‑1...”
J. R. Lukas
K
|
ao što ne postoji
jedinstvena fizika, nego je to u stvari skup
različitih fizičkih teorija, tako ne
postoji ni jedinstven koncept prostora i vremena koji bi
zadovoljio to mnoštvo raznolikih zahteva raznorodnih fizičkih teorija. Mnogi,
doduše, i danas, poput Rajhenbaha, smatraju da je “zadatak fizike da između
mnogih matematičkih prostora izvuče jedan kao stvarni
prostor, prostor fizike, /te da se ta/ odluka svakako može doneti pomoću
empirijskih metoda /.../ praktičnim
merenjima u prostoru”[2]. Nije teško
zaključiti da je tu reč o jednoj zdravorazumskoj pretpostavci po kojoj se
prostoru fizike pripisuje empirijska datost (prostor se tretira kao stvar čiju
metričku ili topološku strukturu treba otkriti); jer, kako je to iznosio Rajhenbah,
“postoji geodetsko pre-meravanje prostora /fizike/ isto kao što postoji
premeravanje Zemljine površine”[3]. Međutim
ni fizika ni bilo koja njena pojedinačna teorija do sada nam nisu otkrile
postojanje supstance fizičkog prostora “samog po sebi”; to nije otkriveno niti
se može otkriti jednostavno zato što se fizika ni u principu ne može baviti
“prostorom po sebi”; fizika, tj. njene teorije, uvek se bave samo nekim pojmom prostora. Pojam prostora uvek je stvar jedne teorije i nikada nije stvar po
sebi. Tako na pr. u opštoj teoriji relativnosti “prikrivenom
definicijom” uvodi se da je fizički prostor zapravo određen poljem gravitacije.
Ali to nije ništa drugo do samo jedna mogućnost konstrukcije jednog fizičkog
prostora. I sada kada smo definicijom uveli šta ćemo u određenoj teoriji
smatrati fizičkim prostorom, sledi njegova konstrukcija gde empirijskom poretku
mera prethodi jedna od mogućih geometrija kao nauka o mogućim prostornim
oblicima. I tek se sada postavlja pitanje kako da za iskustvo postanu korisni
od njega nezavisni hipotetičko-deduktivni sistemi geometrije; tj. kako
uspostaviti “misaono posredovanje”[4] između
geometrije i posmatranja. Glavna zasluga teorije relativnosti pre svega leži u
tome što je ona skrenula pažnju na činjenicu da pitanje koja geometrija važi u
određenom konstruktivnom prostoru fizike može uslediti tek “kad se doda i to
koja će definicija dodeljivanja biti korišćena za poređenje udaljenih dužina”[5]. I kao što
“geometrijski oblik jednog tela nije datost iskustva nego zavisi od prethodne
definicije dodeljivanja”[6], isto
tako i svojstvo fizičkog prostora dobija se tek kombinacijom mernog iskaza i
osnovne definicije dodeljivanja. Tako na primer, “prema Ajnštajnu, u okolini
nebeskog tela nastaje trodimenziona neeuklidska geometrija ako se poređenje dužina definiše pomoću
pomeranja krutih štapova /.../. /Međutim/ isto stanje stvari može se iskazati i
drugačije; tako se može reći da u okolini nebeskog tela egzistira univerzalno
polje sila koje utiče na sve merne štapove, a geometrija je euklidska. Obe
kombinacije su podjednako istinite kao što se to može videti u mogućnosti
njihovog transponovanja jedne u drugu”[7]. U svemu
tome dakle moramo stalno imati u vidu da između sveta idealne geometrije i
sveta empirijske fizike nije moguć odnos sličnosti,
potpunog ili delimičnog podudaranja. Odnos između sveta “empirijskih stvari” i
sveta idealnih “čistih oblika” “nikad nije takav da jednoj pojedinačnoj stvari odgovara jedan pojedinačan oblik, nego se ta dva sklopa uvek samo kao celina odnose jedan na drugi i mere
jedan drugim. /Samo je stvar izbora/ da li ćemo se, zarad davanja određenog
fizikalnog sadržaja pojmu prave,
vezati za proces prostiranja svetlosti ili ćemo se odlučiti za nešto drugo.
/Pri tome mi/ biramo takve pretpostavke na osnovu kojih se može dobiti jednostavno i sistematski-potpuno objašnjenje
prirodnih pojava. I pošto su obe, ta jednostavnost i ta sistemska iscrpnost,
uvek samo relativne, stalno ostaje otvorena mogućnost da pogodnom varijacijom
prvobitne polazne tačke dođemo do jednog drugog, zadovoljavajućeg rezultata.”[8]
Za razliku od Njutnovog prostora kao receptora svih
materijalnih predmeta, Ajnštajn se u izgradnji opšte teorije relativnosti
vratio Lajbnicovoj ideji prostora “kao položajnog svojstva sveta materijalnih
predmeta”. U opštoj teoriji relativnosti nalazimo se pred svetom onoga ”panta rei”, tj. tamo gde je stalno tečenje
ukinulo Arhimedovu tačku oslonca klasičnog fizičkog merenja: jednolikost i
krutost; ukinuta je u stvari kako fizička geometrija kao sistem odnosa krutih
tela, tako i svetlosna, a samim tim i svaka metrička geometrija; doduše sam Ajnštajn
smatra da je time ukinuta ne svaka nego samo euklidska metrika, te pokušava da
novu fizičku geometriju opšte relativnosti utemelji pomoću “poredbenih
(referentnih) mekušaca”. “Zbog tog razloga /u opštoj teoriji relativnosti/
upotrebljena su nekruta poredbena tela koja ne samo da se, kao celina,
proizvoljno kreću već takođe za vreme svog kretanja trpe kakve mu drago promene
oblika. Za definiciju vremena služe časovnici proizvoljnog zakona hoda, bilo
kako nepravilnog. Zamišljamo da je svaki od tih časovnika pričvršćen u nekoj tačci
nekrutog referentnog tela /.../. Ovo nekruto poredbeno telo, koje bi s punim
pravom mogli nazvati ‘poredbeni mekušac‘, u biti je jednako valjan kao i neki
proizvoljno izabran Gausov četvorodimenzionalni koordinatni sistem. Ono što
‘mekušcu‘, u poređenju sa Gausovim koordinatnim sistemom daje veću jasnoću
jeste formalno očuvanje odvojenog postojanja prostornih koordinata i vremenskih
koordinata. Svaka tačka mekušca određuje se kao prostorna tačka, a svaka
materijalna tačka u relativnom mirovanju u odnosu na njega kao mirna tačka,
tako dugo dok se mekušac smatra poredbenim telom.”[9] Gledano
sa operacionalnog stanovišta, ovde je reč o preudo-iskazima bez kognitivnog
sadržaja; jer svako merenje dužine podrazumeva primenu jedne dogovorene, ali u
eksperimentalnim uslovima i sprovodljive jednoznačne metrike. U želji da apsolutno poveže deo sa celinom, u želji
da “sve mase u svemiru određuju gik-polje”, Ajštajn se poput Dekarta
i Lajbnica našao u nepreglednom lavirintu paralogizama. Merni štapovi i časovnici,
tako na primer, koji u procesu merenja treba da nam daju mogućnost za određivanje
elemenata unutar gik-polja, sami bi morali biti konstruisani prema
rešenjima osnovnih jednačina opšte teorije relativnosti, a za koje znamo da ih
nije moguće ni sastaviti niti integraliti bez prethodnog poznavanja funkcija gik.
Nemogućnost konstruisanja uvek upotrebljivih operacionalnih definicija, odnosno
povezivanja unutrašnjeg sadržaja teorije sa empirijom, nije međutim, jedini
problem opšte teorije relativnosti, pošto je i unutar same teorije uvedena
jedna vrlo apstraktna topološka[10]
teorijska predstava prostor-vremena sa isključivo matematičkim pravilima igre.
U samoj teoriji prostorna uređenost (definicije prostorne udaljenosti) zasniva
se na jednom kauzalnom lancu dejstva[11]: vreme
dimenzioniše “linije dejstva na
kojima smo u stvari sagradili nauku o prostor-vremenu. Tako vreme predstavlja pravac vlakana mnogostrukosti, onaj
pravac u kom se protežu kauzalni lanci, dok prostor postaje samo nizanje
snopova vlakana. Pravac kauzalnih lanaca istovremeno je pravac svetskih linija
onih stvari koje u sebi ostaju iste i koje znače jedan istaknut specijalan slučaj
jednog kauzalnog lanca.”[12]
“Lepota je možda važnija od istine i možda vredi žrtvovati
istinu radi lepote, na što su nas pozvali Niče i Vajld”[13] - ali
izgleda i Ajnštajn! Međutim ono što je moguće u filozofiji i umetnosti, pa i u
matematici, nije moguće i u fizici. ^ini se da je, bivajući sve stariji, Ajnštajn
sve više zaboravljao na činjenicu da fizika nije matematika. Matematički
shematizam odvukao ga je u infinitistički aritmetizovanu geometriju, “u svet u
kojem nema heterogenosti i u kojem je jedini način razlikovanja delova matematički, /... zaboravljao je
da/ samo u matematičkom svetu
postoje duži bez krajeva i krajevi bez duži...”[14] Razmišljajući
nesputano poput matematičara, Ajnštajn je poželeo da sve u fizici svede samo na
polje. Reinkarnirajući, u stvari, Laplasovo sveznajuće biće - samo sada pomoću
drugog matematičkog formalizma - Ajnštajn je nudio predviđanje budućnosti
svemira, “određivanje stanja svega što postoji”, sa neograničenom tačnošću na osnovu poznavanja “kvantitativne
promene malog broja osnovnih entiteta /tj. mehaničkih parametara polja/. Doduše,
/i Ajnštajnova sveznajuća bića, odn./ polja su neprekidna, te zahtevaju
neprebrojivo mnogo varijabli za svoj matematički izraz”[15]. Tako
je i jedno i drugo, i Ajnštajnovo kao i Laplasovo “sveznajuće biće”, u praksi
bilo nemoguće ostvariti.
Ajnštajnov pokušaj da pojmove prostora i vremena izvede
izvan unutrašnjeg sadržaja i tehničkog jezika teorije relativnosti, u čijim
okvirima, naime, oni jedino i predstavljaju realitet, i nametne ih kao
realitete ili stvari po sebi i u spoljašnjem[16],
prirodnom jeziku stvari - stvorio je nepotrebno niz nesporazuma u ontologiji
fizike. Pitanje da li je “prostor po sebi” euklidski ili rimanski jeste
kvazi-problem u prirodnom jeziku; u epistemologiji fizike takvo pitanje potpuno
je bespredmetno.
[1] Newton versus Einstein
copyright ã 1994 by Zoran Stokić
ISBN 86-901395-2-4
Sadržaj
1. Uvod............................................................................................................................................................................................ 7
2. Zakon
prirode ( Posts od: НЕДЕЉА, 07. ФЕБРУАР 2016.).................................................................................................. 11
3. Pojam
prostora do Njutna (Posts od: УТОРАК, 09. ФЕБРУАР 2016.)................................................................................. 31
4. Pojam
vremena do Njutna ( Posts od: УТОРАК, 09. ФЕБРУАР 2016.)................................................................................ 43
5. Kretanje
i sila ( Posts od: ПОНЕДЕЉАК, 08. ФЕБРУАР 2016.)............................................................................................ 57
6. Njutnov
pojam prostora i vremena ( Posts od: ПОНЕДЕЉАК, 08. ФЕБРУАР 2016.)........................................................ 69
7. Ajnštajnov
pojam prostora i vremena ( Posts od: УТОРАК, 09. ФЕБРУАР 2016.)............................................................. 85
8. Zaključak................................................................................................................................................................................. 103
9. Bibliografija:
9.1. Isak
Njutn.............................................................................................................................................................. 111
9.2. Albert
Ajnštajn...................................................................................................................................................... 113
9.3. Ostala bibliografija............................................................................................................................................ 116
10. Indeks imena......................................................................................................................................................................... 121
[2]H.
Reichenbach, “Philos. der R.-Z.-Leh.”,
op. cit. st. 19.
[3]H.
Reichnenbach, “Philos. der R.-Z.-Leh.”,
op. cit. st. 19.
[4]E.
Kasirer, “Filoz. simb. obl.”, op.
cit. knj. III, st. 365.
[5]H.
Reichenbach, Philos. der R.-Z.-Leh.”,
op. cit. st. 47.
[6]ibid.
st. 27. Definicije dodeljivanja, “kao i sve definicije su proizvoljne i tek od
njihovog izbora zavisi pojmovni sistem”. - ibid. st. 23.
[7]H.
Reichenbach, “Philos. der R.-Z.-Leh.”, op.
cit. st. 47.
[8]E.
Kasirer, “Filoz. simb. obl.”, knj.
III, op. cit. st. 367.
[9]Albert
Einstein, “Über die spezielle und die
allgemeine Relativitätstheorie”, Braunschweig, 1917, § 28. V. takođe: G. E.
Tauber, “Ajnšt. opšta teor. rel.”,
op. cit. st. 116.
[10]Fizička geometrija opšte teorije relativnosti pokušava
da ukroti haos proticanja koristeći se infinitezimalnim važenjem specijalne
teorije relativnosti. “Ona svoje određenje dobija samo u odnosu na
infinitezimalno, te se mora dodati da prema njoj pojmovi prostor i vreme u
stvari imaju značenje još samo u infinitezimalnom.” /.../ Ali na taj način
izvorno značenje pojma ‘geometrija‘ bilo bi bitno ograničeno.” Izlaz iz ove
poteškoće pronađen je u integralnim svojstvima Rimanove geometrije. - H.
Reichenbach, “Philos. der R.-Z.-Leh.”,
op. cit. st. 303-304.
Primetimo između ostalog i to
da se topološki fizički prostor opšte teorije relativnosti, uslovno rečeno,
poklopio sa našim “intuitivnim prostorom” koji se izgrađuje bez pojmova pravih
i jednakosti rastojanja. O tome v. kod: R. Carnap, “Der Raum. Ein Beitrag zur Wissenschaftslehre”, Kant-Studien (br. 56), Berlin, 1922, st. 38.
[11]Prostorna
tačka, kao i pojam “između”, vezani su u ovoj teoriji za pojam širenja dejstva
- dužinu vremena.
[12]H.
Reichenbach, “Philos. der R.-Z.-Leh.”,
op. cit. st. 309.
[13]M.
Arsenijević, “Prost. Vr. Zen.”, op cit.
st. 387.
[14]ibid.
st. 397.
[15]D.
Bom, “Uzr. i sluč. u savr. fiz.”, op.
cit. st. 100.
[16]Termini
“spoljašnji” i “unutrašnji” upotrebljeni su u onom smislu u kom ih koristi
Karnap. - Pogledati: R. Carnap, “Meaning
and Necessity”, Chicago, 1970, st. 205-221.
Нема коментара:
Постави коментар