Gospođa Ajnštajn ( Einstein ‘ s Wife ).
Pisac Snežana
Gnjidić. Po zamisli Milene Trobozić Garfild.
Prvi komad iz Srbije koji će svoju svetsku premijeru
doživeti u engleskom prevodu................
Danas 02. 02. 2020
Komentar:
Mileva i Albert Ajnštajn
Da li je Albert "prepisivao" od Mileve? Kako
stvaraju geniji?
"Ono što je Dekart uradio bio je dobar korak...Ako
sam video dalje to je zato što sam stajao na ramenima divova"! Isak Njutn
Svaki
genije stvara koristeći se metaform "stajanja na ramenima velikih
predhodnika". Suprotno onome što se uobičajeno podrazumeva
pod pojmom "genija" (romantični, mitološki koncept procesa stvaranja
po kome geniju ništa ne prethodi, te da je on iznad i izvan sveta,
"božanska strast","sublimirano ludilo") – u stvarnosti
"geniji" nisu na početku, nego na kraju dugog evolutivnog razvoja
nekog strukovnog lanca! Geniji su ljudi sinteze – sintezom se delovi slažu u
nove sadržaje. Odlični poznavaoci svojih struka, oni su do najsitnijih detalja
upoznati i sa delima svojih prethodnika. Shvatajući lično usavršavanje kao svoj
moralni cilj, oni teže da dela prethodnika učine još boljim… Mi ni danas ne
možemo – niti ćemo ikada moći – da rekonstruišemo tu genijalnost; mi ne možemo
znati kako su u njihovoj glavi nastala njihova genijalna dela. Trenutak
stvaranja u nauci jednak je činu stvaranja u umetnosti, on je neponovljiv, on
se ne može naučiti. Međutim, ako je kontekst samog otkrića neuhvatljiv za jezik
logike, to ne znači da mi ne možemo već gotova dela podvrgnuti analizi i
kritičkom poređenju sa delima njihovih prethodnika. Ta nam analiza kod genija –
Njutna koji
je u "Principima (1687.)" izveo nauku iz arene crkvene i filozofske
rasprave, promenivši tako standarde, način na koji "radi" nauka – pokazuje da je prednjutnovsko naučno saznanje bilo
dogmatsko, da ga je on do tančina poznavao, te da je zatim izumeo nedogmatski
hipotetičko-deduktivni metod, tj. kritički metod, kojim je započela moderne
nauke. Na tom početku stoje, dakle, određeni empirijski problemi i prethodne
teorije, te, pokušavajući da reši te probleme, Njutn stvara novu metaparadigmu
nauke. Sličnim metodom stvaraju i svi ostali geniji, pa tako i Ajnštajn, i
recimo, Mocart u muzici. Ono sa čim se Mocart hvata u koštac jesu kompozicije
velikana muzičke scene tadašnje Evrope: Mocart komponuje tako što pokušava da
ih prevaziđe. Imao je apsolutni sluh i kada bi čuo neko delo vodećih
kompozitora tih vremena, pokušavao je da ih nadmaši – zvezde Pariza (Ševalije
de Sen-Žorž, Gluk, Gretri, Gosek, Sakini), zvezda Londona (Johan Bah), Manhajma
(Stamic), Drezdena (Joseph Schuster, Johann Gottlieb Naumann), Praga (Benda, Misliveček, Dušek), Beča (Ignaz Holzbauer, Ditersdorf, Salijeri, Vanhal, Mihael
Hajdn, Jozef Hajdn, Pavel Wranitzky, Joseph Martin Kraus)… "Genije Mocart" nužno je, znači, iziskivao
prethodno postojanje manhajmske, pariske, berlinske, venecijanske, napuljske
muzičke škole, bio je tu neophodan otac-kompozitor Leopold Mocart, koji je na
Amadeusa preneo postignuća nemačkog, italijanskog i francuskog baroka, bili su
neophodni vekovi preplavljeni delima crkvene muzike, tradicija operskih kuća.
Tako je Mocartov "Don Žuan" koji je premijerno izveden u Pragu 29.
oktobra 1787, a, zapravo, Gacanigin "Don Žuan" (5. februara 1787.) koji je evolucijom –
"brušenjem" – postao Mocartov "Don Žuan"! Da novih ideja
nema bez evolucije može se pratiti i kod njegove "Figarove ženidbe" (1786)
i to njenim poređenjem sa tri opere koje prethode – Gretrijevom bufo operom
"Ljubomorni ljubavnik" (iz 1778.), na tekst Bomaršea Paiselov
"Seviljski berberin" (1782.), Pičinijevom "Didonom" (1783). Joseph Schuster "Il marito indolente" (Mazzolà), dramma
giocoso 1782. Drezden.
Antonio Salieri: "La grotta di Trofonio" (komična opera libreto: Giovanni Battista Casti, 1785.) Лорензо да Понте превео "Cosi fan tutte (А. Мозарт 1790.). Ова Салиеријева опера такође је музички важна (Mozart varira mnoge Salijirijeve ideje iz ove njegove opere) за Моцартове опере Don Giovanni (1787.) Le nozze di Figaro (1789.)
Slično, Albert Ajštajn koji je bio, naviknut
da misli teorijski i kauzalno, kaže da teorija relativnosti nije bila
"nikakva revolucionarna stvar" već da je bila "nastavak jedne
linije kauzalnog mišljenja koja se može pratiti kroz vekove a naročito od
matametičko-fizičkih teorija Maksvela, Herca, Poenkarea, Lorenca,..., koje su
neizbežno dovele do moje teorije"! Nema empirijskih dokumenata koji
potvrđuju da je Mileva Marić-Ajštajn proučavala i analizirala radove "predhodnika"
koji su učestvovali u Albertovoj "zlatnoj godini"! Priču o
"genijalnosti" možda najbolje sublimira ovo Hercovo zapažanje: "Čovek se ne može
oteti utisku da ove matematičke formule imaju nezavisnu egzistenciju i
sopstvenu inteligenciju, da su mudrije od nas, mudrije čak i od onih koji su ih
stvorili (sic), da od njih dobijamo više nego što smo prvobitno u njih
stavili".
Zoran
Stokić
2.
02. 2020.
Нема коментара:
Постави коментар