Dan primirja u Prvom svetskom ratu:
Pet stvari koje treba da znate o prazniku 11. novembra
BBC News na srpskom11.
novembra 2020. 11.02
Iako već decenijama velike sile
koje su izašle kao pobednice u Prvom svetskom ratu obeležavaju 11. novembar kao
Dan primirja, Srbija ove godine to čini tek osmi put.
Za simbol državnog praznika uzet
je cvet Natalijina ramonda – takozvana biljka feniks – u znak sećanja na
stradanja koje je Srbija podnela, a zatim se ponovo uspostavila kao država. Za
razliku od prethodnih godina kada su održavane vojne parade i defilei u slavu
poginulih, ove godine zbog korona virusa manifestacije širom sveta biće
svedene.
„Srbija je najduže učestvovala u
tom ratu i u odnosu na broj stanovnika podnela je najveće žrtve – i civilne i
vojne. „To je najveći rat u kom je Srbija učestvovala i u njemu je odnela
najveću pobedu u istoriji – u Kolubarskoj bici protiv austrougarske vojske
1914. godine“, kaže istoričar Čedomir Antić za BBC na srpskom.
1. Šta se dogodilo 11.
novembra?
Posle četvorogodišnjeg rata,
najvećeg dotad u istoriji, tog dana 1918. u 11 sati potpisano je primirje.
Kao Centralne sile borile su se
Nemačka i Austrougarska, a na drugoj strani – sile Antante bile su Rusija,
Francuska i Velika Britanija. „Primirje je potpisano na teritoriji današnje
Francuske na liniji ratovanja“, kaže Antić. To se odigralo u posebnom vagonu
francuskog maršala Ferdinanda Foša u šumi u blizini gradića Kompjenj, koji se
nalazi na sat vremena od Pariza.
„Ovim je dogovoreno primirje na
zapadnom frontu, a srpska vojska je učestvovala na južnom frontu i tu je
postigla najveći prodor koji je jedna od sila saveznica postigla – proboj
Solunskog fronta“, odgovara istoričar. Sporazumom iz Kompjenja je dogovorena
razmena zarobljenika, kao i prekid vatre, povlačenje nemačkih trupa, dogovor o
ratnoj odšteti i uništavanje nemačkih ratnih brodova i podmornica.
„Nemci su to doživeli kao veliko
poniženje, jer je njihova vojska smatrala da je nadomak pobede“, dodaje Antić. Smatrali
su da im je „zabijen nož u leđa“, jer su potpisali primirje, a nisu poraženi na
bojnom polju, navodi enciklopedija Britanika.
To i odredbe o takozvanoj
reparaciji biće osnova za nemačko nezadovoljstvo i uvod u Drugi svetski rat. „Srbija
je potpisala poslednje primirje 13. novembra te godine, to je primirje
saveznika s Mađarskom, ali je procenjeno da bi bilo besmisleno da Srbija
obeležava dva dana posle svih ostalih“, ističe Antić. Rat, koji je trajao od
1914. godine, formalno je okončan Versajskim mirom 28. juna 1919.
2. Zašto je
simbol praznika u Srbiji Natalijina ramonda?
„Simbolika Natalijine ramonde je
višestruka, kako zbog staništa, tako i zbog imena.
„Uglavnom raste na istoku Srbije,
ali i na planini Nidže, čiji je najviši vrh Kajmakčalan, poprište slavne bitke
u Prvom svetskom ratu“, objasnila je 2012. kada je uveden ovaj praznik, Tanja
Pušonja iz tadašnjeg Ministarstva rada za Politiku.
Ova retka i zaštićena biljka raste na području Balkana – u Srbiji, Severoj
Makedoniji i Grčkoj. Druga simbolika leži u tome što je ovo biljka feniks – kao
što je srpska vojska posle svih stradanja i gubitaka koje je podnela izašla iz
rata kao pobednik.
Postoje dve vrlo slične vrste –
Natalijina ramonda i Srpska ramonda, koje su evoliurale tako da mogu da podnesu
dugačke periode bez vode, objašnjava za BBC biohemičarka Marija Vidović. „To je
drevna biljka vaskrsnica. One nisu kao kaktus, ove biljke se potpuno osuše i
deluju kao da su mrtve.
„Međutim ako ih zalijete, za 24
sata oživeće isti ti listovi i zato je uzeta za simbol usrsksnuća srpske države
i vojske“, napominje Vidović. Ime je dobila po kraljici Nataliji, jer ju je
1884. otkrio i opisao, zajedno sa botaničarem Josifom Pančićem, dvorski lekar
kralja Milana Obrenovića – Sava Petrović. Amblem za praznik je cvet Natalijine
ramonde na crno zelenoj traci, koja simbolizuje traku istih boja sa ordena
takozvane Albanske spomenice, navodi Danas.
3. Šta je Albanska
spomenica?
Spomenica za vernost otadžbini je
državno vojno i civilno odlikovanje koje su stekli svi pripadnici srpske vojske
koji su se u zimu 1915. i 1916. godine povlačili preko nepristupačnih predela
Albanije.
Tada su se vojska, vrhovna
komanda, kralj, narodna skupština i civili povlačili preko Albanije u Grčku. Tamo
je Srbija posle ogromnih gubitaka uz pomoć saveznika na ostrvu Krf obnovila
snage i krenula u proboj Solunskog fronta, koji će se dogoditi 1918. Britanika navodi
podatak da je Srbija ukupno izgubila više od 330.000 ljudi.
4. Kako se 11. novembar
obeležava u svetu?
U Velikoj Britaniji, Kanadi,
Australiji i Francuskoj 11. novembar je dan sećanja na veterane iz Prvog, ali i
Drugog svetskog rata.
U Britaniji i zemljama Komonvelta
običaj je da se u 11 sati žrtvama oda počast minutom ćutanja u vreme kad je
primirje 1918. stupilo na snagu. Praznik se naziva Dan sećanja ili Dan primirja,
koji se u Velikoj Britaniji obeležava od prve godišnjice 11. novembra 1919. Tada
je kralj Džordž Peti tražio da čitava zemlja stane na dva minuta kako bi se
odala počast žrtvama. Danas se tog dana prisećaju i stradalih u ostalim
ratovima – u Zalivu, na Foklandima ili u Iraku i Avganistanu.
Simbol ovog praznika u Velikoj
Britaniji je crveni cvet maka, koji raste na nekadašnjim bojnim poljima – u
Belgiji i na severu Francuske. Ovaj cvet se pominje u ratnoj poemi Na
poljima Flandrije. Na razorenim i opustelim poljima – gde su vojnici
masovno sahranjivani, a biljni i životinjski svet tenkovima i bojnim otrovima
uništen – prvi je nikao krvavo crveni mak. Na obeležavanju 100 godina od
potpisivanja primirja 2018. održana je velika parada u Parizu, a među gostima
je bila i kancelarka Nemačke Angela Merkel. U Americi se ovaj praznik zove Dan
veterana.
5. Kako se obeležava
praznik u Srbiji?
Ovo je državni praznik i obeležava
se neradno – ne rade državni organi i pojedine firme, a deci u školi ove godine
počinje trodnevni jesenji raspust.
Zaposleni koji tog dana rade imaju
pravo na uvećanu zaradu najmanje 110 odsto osnovice, prema Zakonu o radu. Ipak, ova
odredba se ne odnosi na radnike koje imaju ugovore o privremenim i povremenim
poslovima, ugovor o delu ili autorski ugovor, već samo na one koji su zaposleni
na određeno ili neodređeno vreme.
***
Komentar
***
Zašto Srbija toliko kasni u
organizaciji društva i države, i u kvalitetu života, kakvi postoje u jednoj
Švedskoj, Danskoj, Švajcarskoj, Češkoj, na primer? – Zato što pre stvaranja
nacionalne države nije imala građansko društvo. Gde je društvo tribalsitičko
(pleme je sve pojedinac je ništa) kao u Srbiji tu nema ni
"nacionalista" ni "nacionalne države". Francuskom
revolucijom građanstvo te zemlje je osvojilo javnu vlast u njoj i svoje vrline
prenelo na nacionalnu državu. Nacija kao ideologija novog zajedništva – bila je
pojava potpuno nepoznata u Antici i na despotskom Istoku! Nacija je rastočila
društvene podele na klase tako što je proklamovala princip jednakosti rođenjem.
Svi od - aristokrata do najsiromašniji čoveka - su sad povezani zejedničkim
osećanjem pripadnosti određenoj naciji. Da bi se ta nova ideologija
distancirala od kraljeva, aristokrata ona u prvi plan izvlači seljaštvo, koje
sada postaje "živi muzej nacionalnih korena". Građani su se latiti
izgradnje nacionalnog identiteta. Romantičari, književnici, istoričari,
lingvisti, slikari, kompozitori... dali su se na veliki posao kreiranja
zajedniče prošlosti, kreiranja nacionalnog jezika, mitova, folklora i istorije.
Istorijski roman, koji je 1830. stvorio Valter Skot, bio je efikasno sredstvo
da se u narodu snažno proširi emocionalna percepcija nacionalne istorije, te da
se narod indentifikuje sa njenim herojima. U obrazovnim institucijama,
pozorištima, operama uči se da svoja nacija nikada ne osvaja teritorije svojih
suseda, već da se ona uvek samo brani od uzurpatora!
*
Kada su varvari razorili
grčko-rimski civilizacijski krug, kao društveni ideal je, tokom narednih 1000
godina, umesto polisa i njegove gradske kulture, na scenu stupilo stanovništvo
sela. Ponovno izranjanje gradova iz milenijumske tame stavilo je, u 12. veku,
srednjevekovni feudalni zapad pred pravi Gordijev čvor: da li odabrati seoski
svet ili gradski svet? Zatvorenu ili otvorenu privredu? Stalne društvene krize (proizvedene
i klimatskim promenama, epidemijama kuge i tsl) doprinele su, međutim - u cilju
uspešnog preživljavanja - rekonstrukciji gotovo zaboravljene antičke
institucije građanskog društva. Počev od sredine 16. veka, aristokratija je –
bez obzira koliko to danas delovalo paradoksalno – zapravo bila glavni
zagovornik ponovnog uspostavljanja i jačanja građanskog društva. Prava res
publica, čiji je nosilac, umesto monarha, postalo građansko društvo, utemeljuje
se na jurisdikciji, ne na legislativi. Evropa je stvorila sistem kulturnih i
političkih normi čiju su delotvornost i plodnost u ostvarivanju
"kvalitetnog života" potvrdili vekovi. Današnja demokratija u
njihovim državama ne bi bila moguća bez moći građanskog društva. Gde nema
građanskog društva može da postoji samo imitacija demokratije i "imitacija
života".
Zoran Stokić
Нема коментара:
Постави коментар