Kako je izgrađen
Singspil
Zajednički poduhvat
izgradnje – nemačkog Singspila
Zajednički poduhvat izgradnje –
nemačkog Singspila, njegovu evoluciju, ugrubo možemo pratiti od
"Alceste" 1773., Antona Schweitzera; Vojvotkinja od Vajmara, Ana
Amalija od Brunswick-Wolfenbüttel, koja je naručila ovo delo za svoje
pozorište, najavila je "Alcestu" kao "prvu operu na
nemačkom". Pa preko opera Ignaz Holzbauera, naročito "Günther von
Schwarzburg", 1777., libreto Anton Klajn. Klopštok je već 1769., postavio
osnovni obrazac za scensko delo na nemačkom jeziku svojim "Hermanns
Schlacht": "heroj iz nemačke istorije" je morao biti ne samo
izuzetno hrabar, već i osetljiv, i morao je da se distancira od "stranih
modela vrline". Metastazijska šema libreta, za opere serije, je bila
zastarela. Klajn se takođe pridržavao ovih Klopštokovih smernica, pri pisanju
libreta. Izbegao je nemotivisano gomilanje arija iz "opera serija" -
on ih je zasnivao na radnji; Klajn je takođe dao likovima priliku da razviju
ljudske osobine. Započeti razvoj Singspila poremetila je Marija Terezija jer je
ubrzo ponovo uspostavila dominaciju francuskog i italijanskog stila. Put ka
Singspilu nastavio je Josef II, put je to ka Mocartovoj "Čarobnoj
fruli"1791. Pre romantizma, Francuske revolucije, dogodile su se porođajne
muke – rođen je nemački Singspila (koji je u muzičkom smislu bio ravnopravan sa
italijanskom i francuskom operom) – ali još i više rođenja je Nemačka (nju je
porodio Singspil i "Hermanns Schlacht"= Arminije).
*
Singspil, 1786., još uvek nije dostigao
nivo italijanske opere bufo.
Dvoboj Salijeri – Mocart
7.02.1786., Šenbrun.
Car Josif II, koji je voleo da organizuje
takmičenja između kompozitora i tsl, za "Festival u čast guvernera
Holandije" naručio je jednočinke
komične opere na istu temu: "pozorišni bekstejdž" od: Salijerija i Mocart.
Mocart - nemački libreto Gotliba Stefanija- "Der Schauspiel Director", a
Salijeri - italijanski libreto Đambatiste Kastija -"Prima la musica e poi le parole".
U Salijerijevoj operi Eleonoru je pevala čuvena Anna Storacci i &. Salijerijevo
delo je pobedilo i dokazalo superiornost italijanska bufo u odnosu na nemački
Singspil. Mocart je ostao u ravni Gasmanove "Opera serija" 1769. U
"Prvo muzika pa reči" Salijeri je unapredio Gasmanovu satiru o hirovitim pevačima i impresarijima i
& - sada je to "divertimento teatrale" - kreativni proces rađanja
opere; sukob toposa: bufo i opere
serije, sukob muzike i dame koja je otvorila put čak ka - "Arijadna na Naksosu" i
"Kapričo" R. Štrausa; "Zaljubljen u tri pomorandže"
Prokofjeva. Zaplet: ostalo je samo četiri dana do premijere, dvorski
kompozitor, grofa, nema vremena da komponuje nešto novo, među
svojim starim rukopisima pronalazi prelepu muziku za operu bufo. Međutim,
muzika se ne uklapa u libreto koji je napisao dvorski pesnik i namenjen je operi
seriji. Soprani na audiciji Eleonora (ikona opere serije) i Tonina (bufo zvezda) navijaju da se buduća opera prilagodi
njihovim spobnostima; u moru ideja Salijeri daje - praideju Kraljice noći,
praideju Papagene...
*
U usavršavanje Singspil-a već se bila uključila
(i) masonerija.
Mocart je 14.12.1784. primljen kao šegrt u
bečku masonsku ložu pod nazivom "Zur Vohltatigkeit". Garant za prijem
u bečku ložu bio je njegov prijatelj i budući libretista "Magična
frula" Emanuel Schikaneder. U čin kalfe je unapređen 7.01.1785., i postao
je majstor za kratko vreme. Članovi ove lože bili su, na primer, operski pevač
i šef italijanske opere u Pragu Pasqual Bondini i &. Kao što se vidi iz
njihove nedavno otkrivene prepiske, operu "Don Đovani" Mocart je
napisao izričito po nalogu i nakon lobiranja imenovanih praških muzičara –
masona. Sva ova imena su direktno učestvovala i u izvođenju Mocartovih opera u
Pragu 1787., te kasnije u Beču. I Wranicki i Mocart su postali masonska braća
kada su se spojile tri lože krajem 1785. Koncert održan u loži 15.12.1785.,
uključivale su dve sifonije Wraniskog, napisane za ložu, kao i kantatu i
klavirski koncert koji je Mocart improvizovao. Wranicki je postao
direktor orkestra Karntnertortheater i dve godine kasnije takođe u Burgtheater.
Od ranih 1790-ih do svoje smrti, on je obavljao funkciju prvog direktora
orkestra za oba dvorska pozorišta. Prvo scensko delo Wranickog, "Oberon,
Konig der Elfen", premijerno je izvela Šikanederova trupa u Teatru auf der
Vieden 1789. Slobodni
zidari su koristili muziku u svojim ceremonijama - oni sugerišu muzički stil sasvim
drugačiji od stila – "Galante", koji je bio dominantan u to vreme.
Muzika u galantnom stilu je obično bila melodična sa harmonijskom pratnjom, a
ne polifona; a melodijska linija je često bila bogato ukrašena trilama,
trčanjem i drugim virtuoznim efektima. Stil koji je promovisao masonski pogled
bio je mnogo manje virtuozan i neukrašen.
*
Muzikolog iz Ajove David Buch je
krajem '90 u Hamburgu otkrio zaboravljenu "kolektivnu" operu
"Der Stein der Veisen, oder die Zauberinsel" 1790. singšpil u II
čina; Johann Baptist Henneberg, Benedikt Schack, Franz Xaver Gerl, Emanuel Schikaneder
i Mocart (20 minuta u II činu). Sva 5-rica su kasnije bili uključeni u
"Čarobnu frulu": Mocart kao kompozitor, Šikaneder kao libretista,
impresario i izvođač (Papageno), Heneberg kao dirigent, a Šak i Gerl kao
izvođači (respektivno Tamino i Sarastro). Sličnost između ove dve opere je
upadljiva! Prva opera Šikanerova operske
trupe u - Theater auf der Vieden 1789., bila je "Oberon kralj
vilenjaka" Pola Wranickog. Muzički i tekstuelni idiom magije, egzotike,
iracionalng, fantastike koji je stvorio Wranicki (kao i Solerova
"Dijana" Beč, 1787.) dalje su varirani u te naredne dve
Šikaner/Mocartove opere Singspil - iz
1790., te 1791.
https://www.youtube.com/watch?v=fKzqi9xgjzM
Alceste, Act 1: Aria. "Ihr
Götter der Hölle"
*
https://www.youtube.com/watch?v=bl349jIj6Pg
Ignaz Holzbauer: THE DEATH OF DIDO - TEATRO BAROCCO: Bernd
R. Bienert, Christoph Ulrich Meier
*
La Stagione - Holzbauer: Günther von
Schwarzburg Full Album
2 / 51
Zoran Stokić
16.04.2025.
Нема коментара:
Постави коментар