понедељак, 16. август 2021.

 

Francesco Bartolomeo Conti (1682-1732)

 

 

 

Intelektualni skandal je to što je Conti - danas nepoznat. Contijeve kantate su takvog kvaliteta da mogu izdržati poređenje sa sličnim delima J.S. Baha, Telemana i Antonija Vivaldija. Handel i J.S. Bach i drugi su veoma cenili muziku Francesca Bartolomea Contija, koristili su neke od njegovih melodija. Contia možemo zamisliti kao "poboljšanog" Kaldaru.

Muzika Contija nam "svedoči" koliko je istorija muzike, uopšte istorija stvaranja, stvorila lažnu sliku. Po toj slici postoje neki genijalni ljudi koji takoreći iz "ničega" (iz svog unutrašnjeg talenta) stvaraju važne velike kreacije. Ako je nešto apsolutno, onda je ova slika božijeg genija apsolutna laž(!) Genii su ljudi "sinteze", poznavaoci, do najmanjih tančina, ideje i dela svojih predhodnika i savremenika. Znači ono što je "primarno" u činu stvaranja su dela tih predhodnika i savremenika. Ono što je "sekundarno" to je "krativni rad" budućih ikona (muzike, nauke...) nad tom primarnom građom – u tom organskoj preradi dela predhodika i savremenika svet dobija jednog Hendla, J.S.Baha, Telemana, Vivaldija, Ramoa, Mocarta, Betovena...

 

*

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=5KZ0Iw3Whx0

Francesco Bartolomeo Conti "Languet anima mea"

 

https://www.youtube.com/watch?v=lIkCU94FvxM

Cantate con Istromenti. Francesco Bartolomeo Conti (1681 - 1732)

 

https://www.youtube.com/watch?v=vV7_hrxxUAc

Francesco Bartolomeo Conti (1682-1732) - Sventurata Didone - Cantata a Voce Sola

 

https://www.youtube.com/watch?v=_3HMeO5BiCU

Il Gioseffo: Bramo un core che impari dal mio (Aria)

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=dgOMwtnWq-8

FB CONTI: 'Lontananza dell'amato'

 

Opera:  

  https://www.youtube.com/watch?v=jQlaqkItpIY

Francesco Bartolomeo Conti (c1681-1732) - Don Chisciotte In Sierra Morena [Zeno And Pariati] (1719)

 

Oratorijum:

https://www.youtube.com/watch?v=nJFOlTKtrpI&list=OLAK5uy_kFkZbQw8QXrv_K9GSSE51_hybY524quI8

David, oratorijum (Parte Prima: Sinfonia)

 

https://www.youtube.com/watch?v=ZvKA_WR9ia0

Francesco Bartolomeo Conti (1682-1732) - Symphony in A Major

 

https://www.youtube.com/watch?v=TMxy6vAcsfk&list=OLAK5uy_lmUtgE4T0d_LJ6_c8rNsIVVsAdWWjw2oI

Missa Sancti Pauli: No. 1, Kyrie eleison  (delova 28)

 

https://www.youtube.com/watch?v=iYOQVFE_pCo&list=RDMM&start_radio=1&rv=jQlaqkItpIY

Francesco Bartolomeo Conti (1681-1732) - Aria "Torni al nido del suo amore"

 

https://www.youtube.com/watch?v=NYx6sKGxriA

Doppo tante e tante pene: XVII. Quella Fiamma (Orch. Orfeo 55)

 

*

 

 

Rođen: 20. januara 1681 - Firenca, Italija

Umro: 20. jula 1732. - Beč, Austrija

 

Francesco Bartolomeo Conti bio je istaknuti teoretičar i dramski kompozitor. Iako je savremenoj publici poznat po svojim kompozicijama, u svoje vreme bio je na glasu kao najveći živi tumač za teorbu i mandolinu. Iako nije rođen pre 1681, do 1700. godine, Conti je već bio poznat kao muzičar na dvorima Italije. 1701. imenovan je za pomoćnog teoretičara na habsburškom dvoru u Beču. On je dao ostavku 1705. godine, ali je smrću svog prethodnika 1708. godine Conti imenovan na prvu poziciju. On je takođe bio, od 1713. godine, dvorski kompozitor, nasleđujući Johanna Josepha Fuka na ovoj poziciji. U ovom drugom svojstvu, bio je odgovoran za najvažniji događaj u godini, naime operu za karnevalsku sezonu. Sa izuzetnim uspehom posvetio se komponovanju opera, posebno višoj vrsti komičnih opera. Njegovo najbolje delo bila je tragikomična opera Don Chisciotte u Sijera Moreni, koja je model te vrste za jasno ocrtavanje svakog zasebnog lika. Prvo je izvedeno na karnevalu 1719. u Beču, a zatim (1722) u Hamburgu, na nemačkom. Njegova prva opera, Clotilde (Beč, 1706.), Londonu (1709.), a pesme je posebno objavio Valsh. Napustio je svoju poziciju  1726. godine zbog lošeg zdravlja, a otišao je u Italiju 1729. godine.

 

Francesco Bartolomeo Conti bio je izuzetno plodan i veoma poštovan muzičar na bečkim dvorima svog vremena. Kada je 1732. podneo ostavku, službenicima habzburškog suda trebalo je više od godinu dana da nađu odgovarajuću zamenu.


Njegovi oratorijumi (deset) komponovani su na libreta Pariati (Galatea vindicata, 1719; revidirani 1724), Zeno (Griselda, 1725; oratorijum David, 1724) i drugi. Konti je komponovao više od 30 opera, od kojih je prva, Clotida (1706), bila najpopularnija za njegovog života. Nažalost, ovo delo je izgubljeno izvan odlomaka uvučenih u drugi pasticcio. Komponovao je Mise i druga sveta dela za glasove sa instrumentima; nekoliko čisto instrumentalnih dela, jedno za mandolinu solo. Uprkos Kontijevom položaju kao teoretičara, njegove kompozicije retko koriste instrument, čak i u kontinualnom ansamblu.

 

 

Zoran Stokić

16.08.2021.

Нема коментара:

Постави коментар