Bil Gejts, korona virus i teorije zavere:
"Zašto bih,
zaboga, želeo da vas pratim"
Rešavanje klimatskih promena biće mnogo, mnogo teže nego
okončanje pandemije korona virusa, tvrdi Bil Gejts.
IZVOR: BBC PONEDELJAK, 15.02.2021. | 11:27 -> 11:49
Pedeset i jedna milijarda i nula - dva broja za koja Bil Gejts kaže da treba da zapamtite o klimi. Rešavanje klimatskih promena bilo bi "najneverovatnija stvar koju je čovečanstvo učinilo", kaže ovaj milijarder, osnivač kompanije Majkrosoft (Microsoft). Okončanje pandemije korona virusa je u poređenju sa ovim "vrlo, vrlo lako", tvrdi on.
Nova knjiga Bila Gejtsa Kako izbeći klimatske katastrofe (How to Avoid a Climate Disaster) , vodič je za borbu protiv globalnog zagrevanja. Ne potcenjujte razmere izazova, rekao mi je kada smo razgovarali prošle nedelje. "Nikada nismo izvršili tranziciju o tome šta treba da radimo u narednih 30 godina. Za to nema presedana." Pedeset i jedna milijarda je koliko tona gasova sa efektom staklene bašte svet obično izbaci u atmosferu svake godine. Nula je mesto do koga treba da stignemo. Gejstova pažnja usmerena je na to kako tehnologija može da pomogne da pređemo taj put.
Obnovljivi izvori energije poput
vetra i sunca mogu nam pomoći da dekarbonizujemo električnu energiju, ali, kako
ističe Gejts, to je manje od 30 odsto ukupnih emisija. Moraćemo da
dekarbonizujemo ostalih 70 odsto svetske ekonomije - čelik, cement, transportne
sisteme, proizvodnju đubriva i još mnogo, mnogo više. Jednostavno trenutno nema
načina da to bude urađeno za mnoge od ovih sektora.
Vlade moraju da prevode
Odgovor leži, kaže Gejts, u naporu za inovacijama u razmerama kakve svet nikada pre nije video. Ovo mora početi od vlada, tvrdi on. Trenutno, privredni sistem ne određuje stvarne troškove upotrebe fosilnih goriva. Većina korisnika ne plaća ništa za štetu nanetu životnoj sredini zagađenjem automobilskim gorivima ili ugljem ili gasom koji su doneli struju u njihove domove. "Trenutno ne vidite bol koji uzrokujete dok emitujete ugljen-dioksid", kako kaže Gejts. Zbog toga kaže da vlade moraju da intervenišu. "Moramo da odredimo skalu cena kako bismo privatnom sektoru rekli da želimo zelene proizvode", kaže on. To će zahtevati ogromna ulaganja vlada u istraživanje i razvoj, tvrdi Gejts, kao i podršku koja će omogućiti rast tržišta novih proizvoda i tehnologija, pomažući tako u smanjenju cena. Ipak, Gejts je bio poznat po tome što je tvrdio da su propisi sputavali inovacije kada je Majkrosoft pretvorio u višebilionskog monstruma kakav je sada. Pa zar sada nije malo nepošteno što zahteva vladinu intervenciju?
Odgovorio je da je uvek podržavao
"osnovnu ulogu vlade u pogledu puteva i pravde i obrazovanja i naučnog istraživanja".
Što se tiče klimatskog pitanja, on tvrdi da će biti nemoguće izbeći katastrofu,
posebno za one koji žive u blizini ekvatora, a da vlade širom sveta ne zaostaju
za tim naporima. Republikanska stranka u Americi mora da prepozna važnost borbe
protiv klimatskih promena, kaže Gejts. Ovo treba da bude "stalni 30-godišnji
pritisak", smatra on. "Posao jednostavno ne može promeniti svu tu
fizičku infrastrukturu ako tržišni signali nisu stalni i vrlo jasni."
Ko je Bil Gejts?
Jedan od osnivača Majkrosofta
1975 Na četvrtom je mestu najbogatijih ljudi na svetu sa imovinom vrednom 124
biliona dolara, prema Forbsu. Poklonio je više od 50 biliona dolara kroz
dobrotvornu fondaciju koju je osnovao sa spurugom Melindom 1994. Pouvukao se iz
Majkrosofta 2008. godine da bi se posvetio dobrovotvornom radu. Trenutno mu je
pažnja usmerena na globalno zdravlje i razvoj, obrazovanje i borbu protiv
klimatskih promena.
Ne odustaje od letova privatnim avionom.
Ako bi se smanjila upotreba
svakodnevnih stvari - manje letova, lokalne hrane, manje električne energije i
plina - to ne bi rešilo problem. "Indija će izgraditi stanove za narod,
obezbediti osvetljenje noću, klima uređaje kako bi uslovi bili održivi",
veruje Gejts, pa se globalna potražnja neće smanjiti. Tvrdi da je politička
akcija važnija, zahtevajući od vlade da uradi ispravnu stvar i da sluša glas
potrošača i da isto zahteva od kompanija. "Ako kupite električni
automobil, hamburger napravljen od zamene za meso, električnu toplotnu pumpu za
svoj dom, pomažete u povećanju proizvodnje ovih proizvoda, a time i u
snižavanju cena."mGejts i dalje uživa u životu milijardera. Koristi
privatne avione, ali insistira da se oni napajaju biogorivom - avionskim
gorivom napravljenim od biljnih proizvoda. "Sada plaćam trostruko više za
avionsko gorivo, znate, više od sedam miliona američkih dolara godišnje." On
učestvuje i na tenderu u iznosu od tri milijarde evra za kupovinu jedne od
najvećih svetskih kompanija privatnih mlaznih aviona, kompanije koja se zove
Signinčr aviješn (Signature Aviation). Da li je to prikladno kada ste upravo
napisali knjigu koja svetu govori kako da izbegne klimatsku katastrofu? "Mislim
da odustajanje od letenja ne bi imalo smisla", odgovara on. "Ta vrsta
tehnike grube sile neće nas odvesti do cilja." Kaže da odgovor mora biti
"vrsta vazduhoplovnog goriva koje ne košta previše, a predstavlja nultu
emisiju, a to moraju biti biogoriva ili električna goriva ili možda korišćenje
zelenog vodonika za pogon aviona".
Teorije zavere o korona virusu
Gejts je postao neka vrsta magneta za teoretičare zavere o korona virusu. Optužen je za sve, od pravljenja virusa u tajnoj laboratoriji, kao deo projekta globalnih elita za smanjenje broja ljudi na svetu, do upotrebe vakcina za ugrađivanje mikročipova u ljude kako bi ih pratili i kontrolisali.
Smeje se kad ga pitaju o ovome. "Zašto bih želeo da pratim ljude? Znate, jednostavno me ne zanima kuda ljudi idu." Glavna pažnja njegovih velikih dobrotvornih napora do danas bio je bavljenje zdravstvenim problemima u zemljama u razvoju. Kaže mi da je navikao da ljudima bude dosadan kada na koktel zabavama govori o tuberkulozi i malariji, pa je ovo stvarna promena u odnosu na ono što on naziva "normalnom nejasnoćom rada na zaraznim bolestima". Ali kaže da je bio zabrinut da bi govor o klimi mogao izazvati slične kontroverze. "Ne želim da razvodnjavam glas o pitanjima poput iskorenjivanja poliomijelitisa ili malarije", objašnjava Gejts, ali kaže da je smatrao da je bilo pravo vreme za objavljivanje plana za borbu protiv klimatskih promena. Kaže da želi da se njegove ideje ugrađuju u zelene podsticajne pakete koji se predlažu širom sveta i o kojima će se raspravljati uoči ključne klimatske konferencije u novembru ove godine u Glazgovu.
Gejts veruje da smo na ključnoj
tački rasprave o klimi. On opisuje mladu generaciju koja ima "moralno
uverenje" da mora biti uključena u donošenje promena po tom pitanju. "Sada
moramo uzeti tu energiju i osigurati da je ona usmerena na politike koje će
doneti razliku", tvrdi on. Ali to neće biti lako, upozorava on. Nada se da
ćemo "imati malo sreće" i uspeti u razvoju inovativnih novih
tehnologija koje zaista rešavaju teška pitanja, kaže on. Ali optimista je da
još možemo izbeći najgore efekte klimatskih promena. "Znate, video sam
mnogo puta, inovacije nas iznenađuju na pozitivan način."
***
Komentar
***
Gejc previđa najvažniji problem,
koji "referentni okvir" upravlja svetom na planeti? Istorija nam
govori da je do sada na hiljade naroda izumrlo. Zašto su izumrli? Pre svega
zato što su unutar svojih kulturnih matrica imali problem sa ispravnim
zaključivanjem. Gledano globalno, nauka
tri veka upravlja privrednom praksom na planeti Zemlji - ne, međutim, i našom
dušom i našim “političkim glasom” na izborima i tsl.! Naša duša je ostala
zarobljena u mitu, religiji, astrologiji, vradžbini i ona i dalje živi vođena
sistemima zaključivanja i vrednosti koje je nauka odavno obesmislila. Ko kod
nas određuje šta je dobro, a šta zlo? Određuju baš oni tradicionalni sistemi
koji su moral uvek stavljali izvan čovekovog domašaja. Tradicionali sistemi
vrednosti su “zloupotrebili” nauku i sprečavaju da ona sprovede svoju
"pedagošku" funkciju u našim svakodnevnim životima, a ta je njena funkcija daleko najvažnija za proces mišljenja i
zaključivanja. Naučna metodologija za svakoga od nas mora postati
"bukvar", koji smo usvojili ne da bismo bili naučnici nego da bismo
bili građani! Ko želi da donosi sudove mora najpre da prihvati empirijske
uslove i pretpostavke procesa donošenja sudova.
U "mitskom referentnom okviru" svi su događaji ili prijateljski
ili neprijateljski, dobroćudni ili zloćudni. Svet mita je uvek dramatičan – to
je svet akcije, sukobljenih bipolarnih
sila. U svakoj pojavi mit otkriva borbu
tih sila, u tom miljeu Gejcu je očito
pripala uloga đavola.
*
Ne postoji „apriorni“ način
organizovanja iskustva Homo sapijensa, on zavisi od refertnog okvira (kulturne
matrice). Hopi indijanci vide svet na drugi način nego mi. Gramatika Hopi
jezika diktira da događaj koji "nije u vidnom polju posmatrača" ne
može biti u "sadašnjem vremenu" (!!!) Struktura Hopi jezika je toliko
različita da se čak i ne operiše imenicama, glagolima, pridevima i drugim
delovima govora karakterističnim za indo-evropske jezike. Vremena koja Hopi
indijanci upotrebljavaju radikalno se razlikuju od naših, kao uostalom i sve
drugo a to ima reperkusije po percepciju, način mišljenja, ponašanje i sliku
sveta Hopi indijanaca – od različitog segmentiranja spektra boja, pa nadalje,
do monističkog pogleda na svet za razliku od našeg tradicionalno dualističkog.
Neka druga plemena doživljavaju prostor na sledeći način – "prostor je
samo ono gde doseže moj pogled" (tamo gde se trenutno nalazim).
Sudbina Homo sapijensa je vezana
za našu sposobnost izgradnje novih ekoloških niša koje će biti u stanju da -
kompenzuju - klimatske, biološke i druge slučajnosti. Glavni problem je u tome
što je sa pojavom prvih civilizacija nastala i nova psihologija - psihologija
sigurnosti. Ljudi otada "žele" sigurnost jer im ona pomaže u
orjentaciji. Referetni okviri (kuturne matrice) tih civilizacija bile su
prožeti ideologijama koje su nudile apsolutne istine, zapravo, stvarale su -
iluziju - sugurnosti. Apsolutne istine mitotvoraca,magova, sveštenika, faraona
nisu bile u stanju da se izbore sa slučajnim klimatskim i tsl fenomenima;
njihove „niše“ su izumrle. Nauka je pokazala svu složenost opstanka života.
Nauka - sistem ponašanja i zaključivanja - nam je pokazala da je sve ljudsko
znanje (pa čak i samo naučno - najsigurnije znanje) hipotetičko - ne postoje
sigurni temelji saznanja - naši pokušaji preživljavanja liče na poduhvat mornara koji na otvorenom
moru ponovo moraju da izgrade svoj brod, ali da pri tome nikako ne mogu ponovo
da počnu od dna jer ne mogu pristati ni u jednu luku. Živeti znači stalno donositi isprave odluke i
rešavati probleme - u nama je – u našoj sposobnostima zaključivanja - naš
orjentir. Savremenom svetu je potrebna - tradicija, prvaila i institucije -
koje će se koristiti kao i nauka učenjem na greškama, racinalnim izborom između
raznih ponuda, gde će naši izbori, naše hipoteze, ako do grešaka dođe, umirati
umesto nas.
Zoran Stokić
15.02.2021.
Нема коментара:
Постави коментар