Najveći kompozitor među filozofima – Žan Žak Ruso
Jean-Jacques Rousseau(1712-1778)
Nenemeravana
posledica Rusoovog "rata" sa Volterom i Žan Filip Ramoom oko libreta za Ramoove
opere bila je ta da je postao i
kompozitor i profesor muzike. Ruso je Ramoa optuživao da je zastareo i da je
njegova muzika previše komplikovana u poređenju sa jednostavnošću i
„prirodnošću“ dela poput Pergolezijeve "La serva padrona". Sredinom 1750-ih, Ramo je kritikovao Rusoove
doprinose muzičkim člancima u Enciklopediji, što je dovelo do svađe sa vodećim
filozofima d'Alamberom i Didro-om. Kao rezultat, Žan-Fransoa Ramo je postao lik
tada neobjavljenog Didroovog dijaloga, "Le neveu de Rameau" ("Rameauov
nećak").
Ruso je bio
uspešan kompozitor muzike, koji je napisao sedam opera, kao i muziku u drugim
žanrovima, dao je doprinos muzici kao teoretičar, napisao je i Muzički rečnik,
tvorac je i “muzičke-drame”, pisao je i libreta, do saradnje sa Ramoom oko libreta ipak nije došlo. Ramoov “Hipolit i Ariciju”, je jedna od najboljih
Ramoovih baroknih opera, Tomazo Traeta je “pretopio” u novu muzičku formu,
“klasičnu operu”; Ruso, Arne i Traeta su utrlu put Glukovoj reformi opere. Muzika
Rusoa-kompozitora bila je spoj kasnobaroknog stila i nove klasične mode, a sam
Ruso pripada istoj generaciji "prelaznih" kompozitora kao što su Kristof
Vilibald Gluk i K. F. E. Bah, J. K. Bah. Njegova “Le Devin du village” (1752), opera u 1 činu, imala je veliki uspeh -
„pevala ju je cela Francuska”, od seljaka do aristokrata; zapravo odmah je bila
uspešna u celoj Evropi; kralj mu je tada ponudio penziju - Rusou je to odbio;
nije želeo da ima bilo kakve obaveze prema francuskoj kruni. Posebno zbog toga
što je smatrao da je kruna i francuska aristokratija primarni krivac što je
francuska barokna opera postala “lajanje” a ne “pevanje”. U istoriji francuske
muzike, međutim, Ruso je uglavnom poznat samo kao kritičar i protivnik Ramoa.
Zašto?
U svojoj
knjizi “Lettre sur la musique francaise”, objavljenoj 1753. godine, Ruso je
tvrdio da je italijanska muzika superiornija od francuske na osnovu principa da
melodija mora imati prioritet nad harmonijom; Ramo je u svojim spisima i pismima
uvek isticao suprotan princip. Te da francuski jezik nema ni ritma ni melodije,
kao italijanski,..., Naravno da mu je ta knjiga javno spaljena. Zbog njegovih
ekstremnih stavova prema francuskom jeziku i Lili-Ramoovoj operi, pisci i
kompozitori kao Berlioz, Debisi i drugi,“zaobilazili” su da Rusoa uvrste u
kompozitore, a ako su ga i spominjali kao takvog, to je uvek išlo uz omalovažavanje.
Ruso je u
muziku uveo ideju da je u umetnosti slobodan izraz kreativne ličnosti važniji
od strogog pridržavanja tradicionalnih pravila i postupaka. Ovo je danas
poznato kao karakteristika romantizma. Ruso se zalagao za muzičku slobodu i
promenio odnos ljudi prema muzici. Njegova dela i muzičke ideje su cenili
kompozitori poput Kristofa Vilibalda Gluka i Volfganga Amadeusa Mocarta. Mocart
je izjavio da ga je Rusoova opera “Le Devin du village” motivisala, podstakla
da napiše svoju prvu operu, temu i libreto Rusoa varirao je 1768.; Duet „Non, Colette
n'est point trompeuse“ (iz “Le Devin du village”) preuzeo je i varirao Betoven.
Les Muses galantes [fr] (1743)
opera/balet
Les Fetes de Remire (1745)
Symphonie à Cors de Chasse (1751)
Le Devin du
village (1752) – opera u 1 činu
https://www.youtube.com/watch?v=Ld7XDELDnto
Salve Regina (1752) – antiphone
Chansons de Bataille (1753)
Les Consolations des Misères de Ma Vie
(1781)
Daphnis et Chloé
Que le jour me dure!
Le Printemps de Vivaldi (1775)
Avril – aire a poesía de Rémy Belleau
*
Žan-Žak Ruso, koji je dramu Pigmalion napisao 1762. dodao joj je muziku
1770., ali na koji način je tekao taj eksperiment? „Izmislio sam vrstu drame",
kaže nam on, "u kojoj se reči i muzika čuju ali ne istovremeno - već
jedno za drugim, muzička fraza najavljuje i utire put izgovorenoj frazi ".
Georg Anton Benda (1722-1795) je proslavio taj Rusoov izum „muzičku-dramu“:
„Medeja“,
https://www.youtube.com/watch?v=GgW4wqKewZk
" Ariadne auf Naxos",
https://www.youtube.com/watch?v=Pk6KH0e5A9Y
„Romeo i Julija“
https://www.youtube.com/watch?v=7sY73ThjDdo
https://www.youtube.com/watch?v=daLXEg81ovo&pbjreload=101
Dela u kojima Ramo izlaže svoju teoriju muzike su u osnovi četiri:
Traite de l'harmonie reduite a ses principes naturels, Pariz (1722).
Nouveau sisteme de musikue theorikue, Pariz (1726).
Generation harmonikue, Pariz (1737).
Demonstration du principe de l'harmonie, Pariz (1750).
*
„Dissertation sur les different methodes d'accapagnement“, Pariz (1732).
„Observations sur notre instinct pour la musikue et sur son prince“, Pariz (1754).
„Erreurs sur la musikue dans l'Enciclopedie“, Pariz (1755).
„Code de musikue pratikue“, Pariz (1760).
Zoran Stokić
14.02.2021.
Нема коментара:
Постави коментар