четвртак, 11. фебруар 2021.

 

Ludvig van Betoven: Missa solemnis

O 250. godišnjici rođenja slavnog kompozitora objavljena publikacija o njegovom remek-delu

 

Knjiga „Ludwig van Beethoven – Missa solemnis“ je objavljena kao kooperativni projekt Deutschen Bibelgesellschaft sa izdavačem Carus-Verlag.

 

Piše: "Danas", Zoran Andrić10. februara 2021. 19.00 Izmenjeno: 19.01

 

Ovo je knjiga koja otvara seriju Wort//Werk//Wirkung (Reč//delo//uticaj), u kojoj su značajna horska dela i njihov odnos prema tekstu Biblije izložena, analizirana i njihov uticaj na potonja dela osvetljen. Priređivač knjige je teolog i muzikolog profesor dr Majnrad Valter iz Frajburga. Povod ovoj publikaciji je 250. rođendan Ludviga van Betovena u 2020. godini. Vokalno remek-delo Missa solemnis je Betoven komponovao 1822. nazvavši ga „dotad najvećim delom koje je komponovao“. Ova knjiga sadrži i CD – novo izvođenje ove vokalne kompozicije sa Kammerchor Stuttgart na čelu sa dirigentom Frider Bernijusom.

 

Missa solemnis čini liturgijski tekst katoličke mise. Knjiga pokazuje delo na kome su kroz stoleća radili mnogi ljudi i u kojoj meri je ono uticalo na osećanja ljudi. Među najprominentnije recipijente idu na primer kompozitor Rihard Vagner i slavni dirigent Vilhelm Furtvengler. Ovaj prateći tekst u knjizi ne iziskuje stručna predznanja. Autori su Hans-Joahim Hinrihs, Jakob-Sebastijan Koh i Frider Bernijus. Hinrihs je muzikolog i profesor emeritus na univerzitetu u Cirihu, i izdavač „Archivs fu¨r Musikwissenschaft“ i „wagnerspectrums“. Jedno od njegovih težišta u istraživanju je i delo Ludviga van Betovena. Sapriređivač Koh je teolog, muzičar i apsolvent klase Ditrih-Fišer Diskaua sa disertacijom u oblasti crkvene muzike. On je i referent za kulturu pri sekretarijatu Nemačke biskupske konferencije u Bonu.

 

U tom svojstvu je on inicijator mnogih interdisciplinarnih susreta na poljma: teologija-kultura-estetika. Bernijus je pak osnivač i voditelj Kammerchor Stuttgart u Štutgartu. Veoma originalan projekt da se na prijemčiv način ponudi muzikološka analiza jednog remek-dela kao i njegova recepcija u različitim nijansama njegove teološke pozadine.


 

***

Komentar (neobljavljen)

 

***

 

Umesto nametanja ukusa, neka svako presluša "svečane mise" koje su predhodile Betovenovoj, svaka za sebe je muzička ikona, od Aleksandra Skarlatija, Bibera, Fuksa, Faša, Zelenke, Hajnihena, Vivaldi, J.S.Baha, Hasse, Jamelija,..., Samartinija, De Nebre, Almeide, Johana Stamica, Ditersdorfa, Vanhala; Mihajla Hajdna MH 17 (1768.,brata Jozefa Hajdna, koju je Betoven "kreativno kopirao"; uzgred Mozartov Rekvijem je izašao iz Rekvijama, MH 155, takođe Mihajla Hajdna 1771).

Ps. Ako već govorimo o crkvenim delima, tu se "ikonama" Telemanu i Hendlu približio i Faš jednim zaboravljenim  biserom (poslušati)  Johann Friedrich Fasch "Passio Jesu Christi"(!)

https://www.youtube.com/watch?v=2_gMTYn2A-o&list=OLAK5uy_l4E5HOWgOfkv5XHXAn9UVMoHxGCvnMGTQ

 

*


Pošto je 250 godina Betovena, evo primera kako nastaju muzičke ideje - Bendino finale iz "Romea i Julije", čuće se taktovi Beethovenove ode radosti.  Na mreži postoji dobra izvedba ovog dela: 

Georg Benda: Romeo i Julie, III čin: Final. Auf! Auf unter Reuezahren (Tutti), "... Zvietracht abzuschvoren" (!) 

Ansambl: Bremen Vokalensemble des Forum Alte Musik, Dirigent: Michael Schneider.

 

https://www.youtube.com/watch?v=z66iDr9U6C4&list=OLAK5uy_m8oqa4Km9CyLoTByDKFy1I5WLrrZ9DfIM&index=30


*


Friedrich Witt (1770-1836)

Symphony in C major 'Jena' (1790s) (pogrešno pripisivana Betovenu)

 

Zoran Stokić

11.02.2021

 

Нема коментара:

Постави коментар