Šta nismo naučili od Džozefa Pristlija
(Joseph Priestley: Bristol, 13.03. 1733 - Nortamberland, 6.02.
1804)
U našim
školama – pošto je pristup "pozitivistički" – kada se govori o
Pristliju, težište je samo na tome da je bio britanski hemičar, pisac, učitelj
i političar; da je otkrio je kiseonik 1774; da je identifikovao mnoge druge
gasove kao što su: amonijak, ugljen-monoksid, azot-oksid i sumpor-dioksid; da
je pronalazač soda-vode; da je otkrio da zelene biljke otpuštaju kiseonik, za
šta im je potrebna Sunčeva svetlost.
Ono što je
za nerazvijeno srpsko društvo neuporevio važnije je izostavljeno. Pristli je
bio utilitarista koji je smatrao da i “najbolji ili najčistiji motivi mogu da
dovedu do loših posledica”, pa je učio da je suština “vednosti moralnog
ponašanja – u posledicama. Ako su
posledice dobre, čin je moralno opravdan.” Neko naše delovanje je, kaže
Pristli, ispravno, ako je "za opšte dobro" - “ako služi dostizanju sreće, a pogrešno, ako izazove suprotan
efekat od sreće, ali ne samo sreće onoga ko izvodi akciju, nego i svih onih
koje na bilo koji način ta akcija dotiče.”
Njegov
utilitarizam je u suprotnosti sa egoizmom, po kojem pojedinac treba da stavlja
svoj interes na prvo mesto. Iako je bio ulitarista, stalno je isticao da je
ljudska sloboda vrednost koju moramo da sačuvamo, čak i ako stane na put našoj
sreći! Jer bez slobode nema napretka, pošto tada ne bi bilo otvorenih razmena
naših ideja, ne bi bilo tolerancije i jednakih prava za sve – pa čak i za
verske neistomišljenike; to ga je i navelo da pomogne u osnivanju unitarizma u
Engleskoj, što ga je moglo koštati glave; zamalo je izbegao sudbinu svremenika,
osnivača hemije kao nauke, Lavoazjea, koga je revolucionarni sud osudio na
smrt. Lavoazje je bio jedan od 27 privrednika na čiju je imovinu bacila oko
nova vlast: optuženi su za finasijske malverzacije, po kratkom postupku poslati
na giljotinju, a imovina im je zaplenjena. Tom nerazumnom činu je 8. maja 1794.
prisustvovao Lagranž, koji je rekao: “Trebao im je samo trenutak da odseku ovu
glavu, a trebaće nam sto godina da možda stvorimo takvu istu” („Il ne leur a
fallu qu'un moment pour faire tomber cette tete, et cent annees peut-etre ne
suffiront pas pour en reproduire une semblable“). Slučajnost je htela da
Pristli sačuva makar glavu na ramenu. Pristli, koji je bio Lavoazije pre
Lavoazjea, već je u akademskoj sredini “izgubio glavu” zbog njegove odlučnost da odbrani teoriju
flogistona i odbaci ono što će postati hemijska revolucija, te je na kraju
ostao izolovan u naučnoj zajednici.
*
Unitaristi
svoju istoriju prate od apostolskog doba – pre
Prvog nikejskog sabora 325. g.n.e
i dogme o Trojstvu – verujte da njihovo razumevanje Isusa Hrista najviše
odražava „prvobitno hrišćanstvo“. Klasičan period unitarista započinje kada su
se poljski kaluđeri, grupa Arijanaca, unitarista, odvojili od Poljske
kalvinističke crkve 1565. i po Evropi se raširili u 23 episkopije. U Holandiji,
Švedskoj, na primer, su bili tolerantni na arijansko, unitarističko, crkveno
učenje, dok su u Španiji istrebljeni.
Najstarija
nekonformistička crkva u Londonu – Nevington Green Unitary Church 1708. U
Engleskoj je unitarizam bio protestantska sekta koja je svoje korene imala u
anabaptističkim radikalima engleskog građanskog rata. Usvojili su krštenje za
odrasle i bogobojazni republikanizam; bili su egalitarci koji su nastojali da
promovišu ekstremne revolucionarne ideale. Unitarizam u Velikoj Britaniji nije
bio potpuno legalan sve do Doktrine zakona o trojstvu iz 1813. Theophilus
Lindsey i Joseph Priestley 1774. su organizovali prvu Unitarnu skupštinu u
zemlji, u crkvi Essex Street u Londonu. 1791. stvorili su Unitarističko društva
za promociju hrišćanskog znanja i prakse – poznato kao Unitarno društvo
knjiga. Engleska unitaristička periodična literatura započinje Pristlijevim
teološkim repozitorijumom (1769–1788).
Zlobni
političari na čelu sa sudijom Birmigema instruirali su rulju da progone
unitarijance – u tri dana bezakonja spaljeno je 26 kuća i 3 crkve, spaljena je
do temelja i Pristlijeva trospratna kuća i laboratorija sa svom naučnom
aparaturom stvaranom godinama. Kralj Džordž III morao je da pošalje svoje trupe
da bi zaustavili bezakonje. Porodica Pristli odlazi u London, a kasnije
emigriraju u SAD; Pristli je nastavio tamo gde je stao – urbani život i
teološke rasprave.
Pristlijeva
nauka bila je sastavni deo njegove teologije i on je neprestano pokušavao da
stopi prosvetiteljski racionalizam sa hrišćanskim teizmom. U svojim
metafizičkim tekstovima, Pristli je pokušao da kombinuje teizam, materijalizam
i determinizam. Verovao je da će pravilno razumevanje prirodnog sveta promovisati
ljudski napredak i na kraju dovesti do hrišćanskog milenijuma. Verovao je da se
bliži drugi Hristov dolazak. Naučnik, teolog
i učitelj, tokom svog života Pristli je takođe dao značajan doprinos
pedagogiji, uključujući objavljivanje osnovnog dela o gramatici engleskog
jezika i knjiga iz istorije, geografije, prirodnih nauka. Ovi obrazovni spisi
bili su među Pristlijevim najpopularnijim delima. Međutim, upravo su njegova
metafizička dela imala najtrajniji uticaj, budući da su ih filozofi kao što su
Džeremi Bentam („Uvod u načela morala i zakonodavstva“ 1789.), Dzon S. Mil i Herbert
Spenser smatrali primarnim izvorima utilitarizma (koji korene ima još kod
Fransisa Bekona).
Dve knjige
koje su trajno obeležile njegov život i rad su Biblija i Dejvid Hartlijeva “Observations
on Man, his Frame, his Duty, and his Expectations" (1749.). Hartlijeva
psihološka, filozofska i teološka rasprava postulirala je materijalnu teoriju
uma. Hartli je imao za cilj da konstruiše hrišćansku filozofiju u kojoj bi se
mogle naučno dokazati i verske i moralne „činjenice“. Na tom tragu se kretao
Pristli čitavog života.
Zoran Stokić
23.02.2021.
Нема коментара:
Постави коментар