уторак, 27. септембар 2022.

 

„Budućnost stigla u Beogradsku filharmoniju“: Novi instrument i počast Tasovcu

 

KULTURA Autor:N1 Beograd27. sep 202213:49 Izvor: Marko Đoković / BG Filharmonija

 

Obeležavajući godinu dana od gubitka voljenog direktora, Beogradska filharmonija, kako je saopštila, nastavlja viziju Ivana Tasovca i priređuje poseban događaj u njegovu čast, 28. septembra (u Sali Filharmonije). Specijalnom promocijom klavira poslednje generacije Stenvej Spirio r, Filharmonija ostvaruje Tasovčevu želju da ova institucija bude prva u regionu koja je vlasnik najekskluzivnijeg instrumenta današnjice.

„Niko kao Ivan Tasovac nije sanjao toliko veliko i smelo, inspirisan idejama koje pomeraju granice. Tako je zahvaljujući njemu, budućnost stigla u Beogradsku filharmoniju, kroz instrument koji predstavlja revolucionarni spoj umetnosti i najsavremenije tehnologije, a koji instituciju još jače etablira na poziciji lidera u inovacijama“, navela je Filharmonija.

Brend STEINWAY & SONS, nenadmašan je po svojoj izuzetnosti, ali uz najnoviji model klavira SPIRIO r, uspostavlja kompleksan sistem neslućenih kreativnih mogućnosti – uživo prenos izvođenja iz celog sveta u visokoj rezoluciji, kao i istovremeno snimanje interpretacije i reprodukcije na samom instrumentu. Na ovom klaviru, mogu se takođe slušati istorijska izvođenja najvećih pijanista u istančanoj tehničkoj obradi visokog kvaliteta uz stvarno pomeranje dirki.

Izvor : Marko Đokovvić / BG Filharmonija

„Iako ga, nažalost, Ivan Tasovac nije dočekao, SPIRIO r je simbol svega što je on bio – jedinstven, inovativan, avangardan. Iz ljubavi i večne zahvalnosti, kroz ovaj instrument budućnosti, Filharmonija slavi sve što joj je Ivan ostavio u zalog. Zato klavir čiji je Beogradska filharmonija vlasnik, ima ugraviran potpis Ivana Tasovca, koji je fabrika Stenvej specijalno ovim povodom izradila. Prvi tonovi koji će se na promociji čuti će, na do sada neviđeni način, biti posvećeni Tasovcu i tako će se prezentovati impresivne mogućnosti ovog klavira“, dodaje se.

U programu koji sledi, prvi resital na novom instrumentu održaće specijalni gost, zvezda svetskih koncertnih podijuma, Kiril Gerštajn, jedan od najcenjenijih pijanista današnjice koji će, ekskluzivno ovim povodom, u Beogradu nastupiti prvi put. Nasleđe vrhunskog pijaniste, predstavlja kombinaciju tradicionalnog ruskog, američkog i srednjoevropskog muziciranja, i nezasite radoznalosti. Gerštajnovo sviranje se odlikuje žestokom tehnikom i proniclјivom inteligencijom, upareno sa energičnim, maštovitim muzičkim prisustvom.

 

 

***

Komentar

***

 

 

Zavisi šta će se na tom klaviru svirati! Čembalista, zaposlen kod Ferdinanda de Medičija, princa Toskane - Bartolomeo Cristofori (1655–1731)  iz Padove - izumeo je moderni klavir oko 1700. Glavni nedostatak čembala bila je činjenica da se dinamika (glasnoća ili mekoća) svake note nije mogla kontrolisati. To je značilo da kompozitori nisu mogli da izazovu "emocije" u svojoj muzici po potrebi. Kada je Silberman prvi put pokazao J.S.Bahu jedan od svojih klavira 1736.,  nije mu se dopao, prema legendi, Bah ga je uništio sekirom. U drugoj polovini 18 veka odvijao se brz razvoj klavira – pravio ga je veliki broj proizvođača sa fokusom na stvaranje snažnijeg - dugotrajnijeg  zvuka. Postojali su engleski klaviri sa težim mehanizmom i jačim zvukom dok su austrijski imali lakši mehanizam i mekši zvuk. Prvi pijanisti su počeli da nastupaju u javnosti na ovoj novoj generaciji klavira proizvođača Broadwood, Stein, Streicher, Zumpe and Tschudi. A.Mocart je komponovao svoje koncerte i sonate za takve instrumente. Bečki klaviri Mocartove ere imali su mekši, eteričniji ton od današnjih klavira ili engleskih klavira, i imali su manju snagu. Kao primer može da nam posluži A.Mocart  K310 - Andante cantabile con espressione – ako to odsvirate na Bečkim klavirima i današnjim velika je razlika. Po svoj prilici Mocart bi da je koristio moderan klavir te akorde napisao drugačije. Kao  primer  može dalje da nam posluži J.Hajdn -  jasno je "vidljivo"(slušljivo) da se on u kasnijim sonatama kada je napustio imanje Esterhazi i Beč kada je  komponovao u Londonu na novom  "moćnijem" klaviru svoj zvuk  transformisao; sonata za klavir Es (Hob. KSVI:52) jedva je prepoznatljiva kao klavirsko  delo iz 18. veka.

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=DDVj_JzQCg8

Haydn Sonata in E Flat Major, Hob XVI 52 – Alfred Brendel

 

*

 

https://www.youtube.com/watch?v=faikIHRRS1w

Piano Sonata No. 8 in A Minor, K. 310: II. Andante cantabile con espressione

(fortepiano)

 

 

*

 

https://www.youtube.com/watch?v=gcp_ct6lW1I

Piano Sonata No. 8 in A Minor, K. 310: II. Andante cantabile con espressione (Live)

(klavir)

 

*

 

Fortepiano je rani klavir. U principu, reč „fortepijano“ može da označi bilo koji klavir koji datira od pronalaska instrumenta Bartolomea Kristoforija oko 1700. do ranog 19. veka. Međutim, najčešće se koristi da se odnosi na instrumente od sredine 18. do početka 19. veka za koje su svoju klavirsku muziku pisali kompozitori klasičnog doba, posebno Lukeze, Paizjelo, J. Hajdn, A. Mocart i mlađi Betoven i &. Počevši od Dušek-Humelovih vremena, Kramera, kasnog Betovena, fortepijano je započeo period stabilne evolucije, koji je kulminirao krajem 19. veka sa modernim grandom. Raniji fortepijano je zastareo i decenijama je bio odsutan sa muzičke scene. U 20. veku, fortepijano je ponovo oživeo, nakon porasta interesovanja za istorijska izvođenje. Fortepijani se danas za ovu svrhu grade u specijalizovanim radionicama.

 

*

 

Jan Ladislav Dušek (Jan Ladislav Dussek, 1760-1812)

https://www.youtube.com/watch?v=bjT0-WBSSQw

Jan Ladislav Dussek: Piano Concerto in G minor, Op.49, Andreas Staier, Concerto Köln

 

Zoran Stokić

28.09.2022.

 

Нема коментара:

Постави коментар