среда, 21. септембар 2022.

 

Opsada Beograda 1791.

(komična opera u tri čina)

Stephen Storace - The Siege of Belgrade 1791.

Nency Storace Amadeus Mocart   K 505   K 272

 

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=uY9BznHV-tU

Stephen Storace - The Siege of Belgrade: Arija "Domestic Peace, My Soul's Desire" (Arr. S. Murphy)

"Želja moje duše je kućni mir" (3. čin, Lilina arija), na premjeri  pevala Nensi Storejs

Lila - srpska seljanka


 *

https://www.youtube.com/watch?v=cqjrpsl8Dbs

The Siege of Belgrade - Arija: "Of Plighted Faith So Truly Kept"


*

Opsada Beograda je komična opera u tri čina, koju je komponovao Stiven Storejs na engleski libreto Džejmsa Koba; uključuje muziku Solera, Paizijela, Salijerija, A.Mocarta  pa se stoga smatra pasticcio operom, kao i Singspilom na engleskom jeziku, jer je sadržao govorni dijalog. Premijerno je izvedena 1. januara 1791. u Theatre Royal, Drury Lane, u Londonu sa velikim uspehom, u kojoj su nastupili mnogi poznati pevači i glumci tog vremena, kao što su soprani Nancy Storace and Anna Maria Crouch, tenor Michael Kelly kao i šekspirovski glumci (u govornim ulogama) kao što su John Bannister and Richard "Dicky" Suett.

 

Uloge i izvođači na premijeri u Londonu 1. januara 1791:

 

Pevači:

Saraskier, vođa turskih snaga (tenor) – g. Kelly

Pukovnik Kohenberg, austrijski komandant (govorna uloga) – g. Palmer

Krohnfeldt (govorna uloga) – g. R. Palmer

Ismael, komesar Saraskier i Yuseph (baritone) – Mr. Fox

Juzef, turski kadija (tenor) – gospodin Suett

Leopold, srpski seljak, zaljubljen u Lilu (tenor) – gospodin Bannister ml.

Petar, srpski seljak, Lilin brat i zaljubljen u Ghita (tenor) – g. Dignum

Anselm, srpski seljak (bariton) – g. Cook (kasnije g. Sedgewik)

Majkl (govorna uloga) – gospodin Hollingsworth

Vojnik (govorna uloga) – g. Dubois

 

Pevačice:

Lila, srpska seljanka, Petrova sestra (sopran) – dama Storace

Ketrin, supruga pukovnika Kohenberga (sopran) – gospođa Crouch

Ghita, srpska seljanka (sopran) – gospođa Bland

Fatima (govorna uloga) – gospođica Hagley

Vojnici, gardisti, seljaci itd.

 

*

 

Stephen John Seymour Storace (1762 —1796) engleski kompozitor klasičnog doba, poznat prvenstveno po svojim operama. Njegova sestra bila je poznata operska pevačica Nancy Storace.

 

Rođen je u Londonu u župi Sent Merilboun od majke Engleske i oca Italijana. Relativno malo se zna kroz direktne zapise o njegovom životu, a većina detalja poznata je iz druge ruke kroz memoare njegovih savremenika Michael Kelly, glumca John Bannister, oboiste  William Thomas Parke.

 

*

 

 

Komponovao:

 

Opere:

 

Gli sposi malcontenti (libretto by G. Brunati, opera buffa, 1785, Vienna)

Gli equivoci (libretto by Lorenzo da Ponte based on Shakespeare's Comedy of Errors, opera buffa, 1786, Vienna)

La cameriera astuta (Librettist unknown, comic opera, 1788, London)

The Doctor and the Apothecary (libretto by James Cobb, afterpiece, 1788, London)

The Haunted Tower (libretto by James Cobb, mainpiece, 1789, London)

No song, no supper (libretto by Prince Hoare, afterpiece, 1790, London)

The Siege of Belgrade (libretto by James Cobb, mainpiece, 1791, London)

The Cave of Trophonius (libretto by Prince Hoare, afterpiece, 1791, London)

Poor Old Drury (libretto by James Cobb, prelude, 1791, London)

Dido, Queen of Carthage (libretto by Prince Hoare based on Metastasio, opera seria, 1792, London)

The Pirates (libretto by James Cobb, mainpiece, 1792, London)

The Price (libretto by Prince Hoare, afterpiece, 1793, London)

My Grandmother (libretto by Prince Hoare, afterpiece, 1794, London)

Lodoiska (libretto by John Philip Kemble, afterpiece, 1794, London; an "English'd" version of the Cherubini opera, compiled by Storace, largely with Cherubini's music).

The Glorious First of June (libretto by James Cobb and R. B. Sheridan, afterpiece, 1794)

The Cherokee (libretto by James Cobb, afterpiece, 1794, London)

The Three and the Deuce (libretto by Prince Hoare, afterpiece, 1795, London)

The Iron Chest (libretto by George Colman II, mainpiece, 1796, London)

Mahmoud (libretto by Prince Hoare, mainpiece, 1796, London)

 

Balet:

 

Venus and Adonis (1793, London)

 

 

***

Ovoj poznatoj pevačici  A.Mocart je napisao ariju (danas arija ikonu) K 505; a pevala je i njegovu, na primer, K 272.

 

*

 

Mali komentar na te arije, jer se danas nigde na kaže od koga je A.Mocart "kreativno pozajmio" muzičke ideje za te ikona arije. Takođe kada se danas govori o Nancy Storace  spominje se samo A.Mocart, kao da je on tada u Beču bio muzički car, pa se sve vrtelo oko njega. Činjenice iz tog vremena govore sve suprotno od toga.

 

*

K 272

 

Ah, lo previdi!” – “Ah, t’invola” – “Deh, non varcar", K. 272, is a concert aria by Wolfgang Amadeus

 

 

K 272 – A. Mocarta "varijacija" (njegov stil komponovanja) Đovani Pajzijela ("Andromeda"; Milano, 1774.) i J.C. Baha: "Ebben, si vada" for soprano, oboe, fortepiano and orchestra (1 oboe ripieno, 1 bassoon, 2 horns in D, strings). A kako bi trebalo da izgleda – optimalna – imamo kod Bokerinija: Arie accademiche za sopran i orkestar br. 5, G. 548. Slično J.C. Bach - V G15 – "Endimione": br.10 Coro (Nice, Ninfe) ""Se fra queste amene selve " matrica za A. Mocarta.

https://www.youtube.com/watch?v=OUfbvx9FckM

W. A. Mozart - KV 272 - Ah, lo previdi...Ah, t'invola in C minor

 

 

*

K 505

"Ch'io mi scordi di te? ... Non temer, amato bene" (Will I forget you? ... Fear not, beloved), K. 505, is a concert aria by Wolfgang Amadeus Mozart for soprano, piano obbligato and orchestra, composed in December 1786 in Vienna.

 

K 505 - Amadeus "varijacija" Soler i J.C.Bach: "Sventurata, in van mi legno" for soprano, 2 horns and orchestra (2 flutes, strings). 1783. austrijski car Josif II osnovao je novu opersku kompaniju specijalizovanu za italijansku operu bufa. Storase je tokom svog boravka u Beču nastupila u 20 opera. Anđelika u „Il burbero di buon cuore“ Visentea Martina i Solera. Soler "Una cosa rara"; grofica u Salijerijevoj "La scuola de' gelosi"; Mocartova „Le nozze di Figaro”...Ima nekoliko komentara o njenom glasu, ali samo kada je pevala Slerove opere, a ne Mocartove – grof Karl fon Cincendorf: „Duo između Mandinija i Storasa smatram tako nežnim i tako izražajnim da predstavlja opasnost za mlade članove publike. Treba imati iskustva da bi se to videlo hladne glave" (duet "Una cosa rara"). Predstavnici muzike su se oglušili kada je Mocart u „Don Đovaniju“ rekao „Bravo – Una cosa rara“; trebalo je da nam objasne, iznesu, zašto je Mocart to rekao. Umesto toga, zaboravili su Solerove opere. 1786, 1787 Mocart i Salijeri su bankrotirali, njihove opere su izvedene samo 2 puta; Soler je došao i očistio ih metlom, njegove opere su izvedene 100 puta u 19 zemalja, prevedene na 9 jezika. Soler: Una cosa rara (1786); Soler: „Il burbero di buon cuore“ (1786); Soler: "L'arbore di Diana" (1787)

 

https://www.youtube.com/watch?v=E3vapEy69qg

Cecilia Bartoli | ch'io mi scordi di te (Mozart) | Mozartwoche Salzburg 2021

 

 

***

K 272

Ah, lo previdi!” – “Ah, t’invola” – “Deh, non varcar", K 272, is a concert aria by Wolfgang Amadeus

 

 

K 272  - Amadeus "variation" (his style of composing) Giovanni Paisiello ("Andrmeda"; Milan, 1774.) and J.C. Bach  "Ebben, si vada" for soprano, oboe, fortepiano and orchestra(1 oboe ripieno, 1 bassoon, 2 horns in D, strings). And what it should look like - optimally - we have at Boccherini: Arie accademiche for Soprano and Orchestra No. 5, G. 548. Similarly J.C. Bach - W G15 – "Endimione": No.10 Coro (Nice, Ninfe) "Se fra queste amene selve"  matrix for A. Mozart. 

 

 

*

K505

"Ch'io mi scordi di te? ... Non temer, amato bene" (Will I forget you? ... Fear not, beloved), K. 505, is a concert aria by Wolfgang Amadeus Mozart for soprano, piano obbligato and orchestra, composed in December 1786 in Vienna.

 

 

K 505 - Amadeus "variation" Soler and J.C.Bach: "Sventurata, in van mi legno" for soprano, 2 horns and orchestra (2 flutes, strings). 1783 the Austrian Emperor Joseph II founded a new opera company specialising in Italian opera buffa. Storace performed in 20 operas during her stay in Vienna. Angelica in Vicente Martín y Soler's "Il burbero di buon cuore". Soler "Una cosa rara"; Countess in Salieri's "La scuola de' gelosi"; Mozart's "Le nozze di Figaro"...There are a few comments about her voice, but only when she sang Sler's operas and not Mozart's - Count Karl von Zinzendorf: "I find the duo between Mandini and Storace so tender and so expressive that it poses a danger to the young members of the audience. One needs to have had some experience in order to see it with a cool head" ("Una cosa rara" duet). The representatives of music turned a deaf ear when Mozart said "Bravo - Una cosa rara" in "Don Giovanni"; they should have explained to us, presented, why Mozart said that. Instead, they forgot Soler's operas. 1786, 1787 Mozart and Salieri did went bankrupt, their operas were performed only 2 times each; Soler came and cleaned them with a broom, his operas were performed 100 times in 19 countries, translated into 9 languages. Soler: Una cosa rara (1786); Soler: "Il burbero di buon cuore" (1786); Soler: "L'arbore di Diana" (1787).

 

Zoran Stokić

21.09.2022.

Нема коментара:

Постави коментар