среда, 6. децембар 2023.

 

Unuka Čarlija Čaplina u Beogradu predstavila komad o kleptomanki

 

KULTURA Autor: Tanjug, nova.rs 05. dec 202317:10 Amir Hamzagić/Nova.rs

 

Pogledati video:

https://n1info.rs/kultura/unuka-carlija-caplina-u-beogradu-predstavila-komad-zvona-i-cini/

 

 

Koreografkinja Aurelija Čaplin Tijere, unuka slavnog Čarlija Čaplina, predstavila je u Beogradu predstavu "Zvona i čini" koja je programu predstojećeg Beogradskog festivala igre. Aurelija Tijere u ovom komadu igra neizlečivu kleptomanku koja iznenada pada pod uticaj predmeta koje je "pozajmila". Njena majka Viktorija Čaplin potpisuje režiju, a predstava će biti izvedena u Jugoslovenskom dramskom pozorištu.

Umetnicu Aureliju Tjere ugostila je direktorka Beogradskog festivala igre Aja Jung, a glumica je govorila o radu sa svojom majkom, komadu koji je, kako je objasnila, izrazito specifičan i neiskaziv, kao i inspiraciji, talentu i humoru koji je nasledila od umetničke porodice i utkala u svoj rad.

„Predstava “Zvona i čini” bazirana je na optičkim iluzijama, donosi niz iznenađenja, a najlepše je kada publika dođe bez očekivanja i predznanja, te zajedno sa nama otkriva ono što smo želeli da prenesemo jer nema reči koje mogu zameniti iskustvo u pozorištu. Moja majka je režirala i kreirala ovaj komad i nikada zaista nisam saznala šta joj je bila inspiracija. Viktorija je tajanstvena i vrlo specifično radi, tako da sam i ja, dok smo radile na ovom komadu, otkrivala malo pomalo. Svakim igranjem, otvori mi se nešto novo. Nadam se da se i publika isto oseća“, objasnila je Tjere Čaplin.

 

***

Komentar

***

 

 

Talenat Čaplina proširio se na tri generacije u porodici. Majka, Aurelija Tijere, Victoria je - cirkuska zvezda - sa umetničkim pedigreom, otac joj je Čaplin a deda po majci pisac Judžin O'Nil. Sama Aurelija izbegava da govori o svojoj porodici ističe da je stvaraoc u čijem se poslu sudaraju: cirkus, magija, ples i kabare. Svoju filmsku karjeru doživljava kao nešto što je "potpuno turistko"(iako je glumila u 15-tak filmova). Aurelija je postigla zapažen uspeh kada se pojavila u "L'oratorio d'Aurelia" u Teatru de la Vil, koju je postavila njena majka. A u igrokazu "Zvona i čini" ona je detektiv koji koristi logiku snova - pokušava da shvati scene i situacije koje joj je majka dizajnirala. "U snu prihvatate apsurd kao potpuno stvaran. Postoji logika u vašim snovima dok ih sanjate. Tek kad se probudiš, kažeš: 'Šta? To je bilo smešno!’“ Preokrenuta logika igrokaza ogleda se u reakcijama publike. Odrasli, kaže ona, reaguju sa detinjom bujnošću, dok su deca skeptična i nisu prevarena. Do renesase se i u zapadnoj kao i u drugim civilizacijama od deteta taržilo da kopira – bukvalno preslikava starije. U tim statičnim civilizacijama, gde je sin kopija oca, a ovaj kopija svog oca – i tako u nedogled – napredak se odvija beskonačno sporo. Zapad je postao to što jeste tako što je, počev od vremena renesanse, počeo da izvlači profit i iz – do tada nipodaštavane – mašte dece! Mašta i igra dece prelila se na odrasle. Tako su već kasnije generacije – Šekspira, Galileja, Njutna... – mogle u svom stvaralaštvu da se igraju poput dece, da proizvode pokretne misaone slike, korisne iluzije...Kao što je dete svesno da je kula od peska koju gradi i stvarna i nestvarna, i mi smo potpuno svesni da su Galeljevi misaoni eksperimenti – prepuni dečjih idealizacija – ipak su u krajnjoj instanci stvorili naučne teorije koje su praktičnije od bilo kakve stvarnosti. Za razliku od odraslih, deca još nisu opterećena šablonima, mehanizacijom prirode i života, zato ona lako iskoračuju iz jednog skupa u drugi skup - a baš u tim skokovima - iz jednog u drugi skup nastane - "nevidljiva petlja" - nova kreacija!

Zoran Stokić

6.12.2023.

Нема коментара:

Постави коментар