Jezivo: Ovo postaje
stvarnost? FOTO
Naučnik je otkrio koncept zatvora
budućnosti za koji tvrdi da bi puštanje kriminalca na slobodu moglo da se ubrza
do minuta, umesto na godine ili decenije.
Izvor: B92.net Profimedia/Courtesy
Everett Collection
Nazvan Cognify, dizajn bi
implementirao sintetička sećanja na zločin neke osobe u njihov mozak, ali bi
pokazao perspektivu njihove žrtve.
Sistem bi mogao da sadrži uređaj
sličan VR-u (virtuelna realnost) koji prikazuje snimke prekršaja generisane
veštačkom inteligencijom, zajedno sa moždanim implantom koji izaziva
emocionalna stanja kao što su kajanje ili žaljenje - osećanja koju neki
pojedinci možda ne proizvode sami.
Koncept, koji je razvio Hashem
Al-Ghaili, bi osigurao dugoročne efekte terapijske sesije tako što bi uspomene
učinio trajnim.
Al-Ghaili gleda u budućnost sa
zatvorom za koji tvrdi da će pomoći kriminalcima da uče iz svoje prošlosti
"Cognify bi jednog dana
mogao da stvori i usađuje veštačka sećanja direktno u mozak zatvorenika",
navodi se u narativnom videu.
"Ove složene, živopisne
uspomene se stvaraju u realnom vremenu pomoću sadržaja generisanog veštačkom
inteligencijom. Dok bi rehabilitacija trajala nekoliko minuta, zločincu bi se
činilo godinama. U umu kriminalca, vreme bi prolazilo drugačije nego u stvarnom
životu", navodi se u videu.
U zavisnosti od težine zločina
subjekta i njegove kazne, sećanja bi mogla da se prilagode potrebama
rehabilitacije svakog subjekta.
Zatvorenici se podvrgavaju skeniranju
mozga visoke rezolucije koje stvara detaljnu mapu njihovih neuronskih puteva.
Mapa omogućava uređaju Cognify da cilja određene regije mozga odgovorne za
pamćenje, rasuđivanje i logičko razmišljanje, piše Dejli Mejl.
Inspiracija u filmu "Paklena
pomorandža"
Podsećamo, Stenli Kjubrik je još
davne 1971. godine režirao film "Paklena pomorandža" po istoimenom
romanu Entonija Burdžesa.
Film sadrži uznemirujuće, nasilne
slike koje stavljaju akcenat na psihijatriju, maloletnu delinkvenciju, i druge
socijalne, političke i ekonomske situacije u distopijskoj budućoj Britaniji.
Jedna od metoda rehabilitacije
glavnog junaka je upravo gledanje uznemirujućih snimaka nasilja, što pomalo
podseća na novu, pomenutu ideju.
***
Komentar
***
Da nenadmašni Kjubrik. Kao i svi
izumi i ovaj o zatvorenicima je rezultat predhodnih izuma. Ti predhodni izumi
se nekako uvek zaborave. Za Filmove, kinematografiju - iluziju kretanja - koja se postiže tako što
se na brz način projektuju mnoge nepokretne slike se kaže da je proizvod domišljatosti i eksperimentisanja 19-og veka.
A istina je drugačija - filmovi su nastali - kao rezultat brojnih drugih izuma i ideja u razdoblju od iskona
a naročito u poslednjih 2500 god. Nije slučajno što reč "bioskop"
dolazi od "kinema"- toskop tj. ima zajedničko poreklo i istoriju sa antičkim
pojmom "kinematika" - "pokret". Čovek je od iskona hteo da
prestavi pokret, pokret kao – "simbol života". To možemo videti na
slikama u pecinama,.,kod Aristotela,., Geme Frisiusa, astronoma, koji je pomoću
kamere opskura, trinagulacije i određivanja geografske dužine satom, proučavao
pomračenje sunca 1544 i druge fenomene na nebu i Zemlji. Sam termin camera obscura skovao je Kepler; 1620-ih
izumeo je prenosivu kameru obskuru - pored astronoma korsitili su je i slikari
za crtanje pejzaža. A Kircherov "magični fenjer" 1671., sastojao se od diska i optičkog
uređaja za gledanje. Brojne male slike bile su prikačene na ovaj disk, koje su
se zatim mogle videti uvećane kroz sistem sočiva. Ovaj uređaj je direktna preteča fenakistiskopa Ž. Platoa
1832., (slično: stroboskop S.Stampfera; zootrop V. Hornera), koji je postao
inspiracija pionirima tehnologije filma - direktan je prethodnik filmskog
projektora.
Zoran Stokić
25.06.2024.
Нема коментара:
Постави коментар