Smrtni rizik i
previsoke cene, ali ipak… Zašto ljude mami da odu do „ivice sveta“?
SCITECH Autor: BBC, N1 Beograd 19. jun 202418:28 noć nebo
zvezde gledanjeYe Aung Thu / AFP
Uprkos rizicima, troškovima i zabrinutosti za životnu
sredinu, ljude i dalje privlače potencijalno opasna putovanja – ali zašto?
BBC je pokušao da da odgovor na to pitanje.
Pre godinu dana oči celog sveta bile su uprte u udaljene
dubine severnog Atlantika kada je podmornica Titan izgubila kontakt sa svojim
brodom dok se spuštala do olupine Titanika. Sa rezervama kiseonika od samo 96
sati, počela je mahnita spasilačka misija.
Nekoliko dana kasnije, vlasti su potvrdile da je loše
dizajnirana podmornica pretrpela „katastrofalnu imploziju “ na 3.800 metara
ispod mora, te da su u trenutku stradala dva člana posade i tri putnika koji su
platili 250.000 dolara po osobi za svoje putovanje.
Svako ko se pita da li bi nas strašna sudbina Titana mogla
navesti da preispitamo sigurnost i mudrost ekstremnog turizma, dobili su
odgovor krajem prošlog meseca kada je jedan drugi milijarder najavio planove za
izgradnju još jedne podmornice da poseti lokaciju Titanika.
Vest je stigla samo devet dana nakon što je svemirska
tehnološka kompanija Blue Origin, koju je osnovao osnivač Amazona Džef Bezos,
lansirala svoj prvi let sa posadom otkako se jedna od njenih raketa srušila
2022. godine. Šest putnika u svemiru platilo je čak 1,25 miliona dolara po
osobi za let od devet minuta i 53 sekunde .
Ipak, mnogi se i dalje pitaju da li bi putnici trebalo da
nastave da idu do ivice Zemlje – ili dalje.
„Sektor ekstremnog turizma prepun je visokih troškova,
velikih opasnosti i promenljivih mera predostrožnosti“, rekao je Melvin S.
Marš, autor istraživačkog rada „Etičke i medicinske dileme ekstremnog turizma“,
na Međunarodnoj konferenciji o turizmu u Kejptaunu u martu.
Uprkos interesovanju za putovanja koja pomeraju granice, on
je primetio da „etička i pravna razmatranja nekih rizičnijih aktivnosti još
nisu preispitana“.
Ipak, Marš i drugi kažu da ne očekuju da će se nešto
promeniti.
„Niko nije iznenađen zbog oih smrtnih slučajeva. Znate da će
se to dogoditi. Vrlo malo ljudi uopšte razmišlja o tom pitanju“, naveo je.
U međuvremenu, uprkos ekstremnom zagađenju, broj privatnih
lansiranja raketa se više nego udvostručio od 2019. godine, u velikoj meri
zahvaljujući milijarderima Bezosu, Ilonu Masku i Ričardu Bransonu koji se
međusobno takmiče u razvijanju ponuda komercijalnih putovanja u svemir.
Sagovornici BBC-ja kažu da sve ovo podseća na evoluciju
putovanja avionom.
Najpre su avionima leteli drznici, a za njima i bogati
putnici. Na kraju, industrija je razvila džambo mlazne avione velikog
kapaciteta koji su učinili putovanje avionom pristupačnim, sveprisutnim i sada
najbezbednijim oblikom transporta na planeti.
Prema Diani Vajbel, kulturnom antropologu
Jedna od najznačajnijih ekoloških fotografija ikada
snimljenih – čuvena slika „izlaska Zemlje“ koju je 1968. godine snimio američki
astronaut Vilijam Anders, koji je umro ovog meseca – stvorila je osećaj
strahopoštovanja i dala nam perspektivu mesta čovečanstva u Univerzumu.
Vajbel je intervjuisala astronaute koji kažu da su im se
životi promenili onog trenutka kada su videli našu planetu „odozgo“.
„To vas tera da prepoznate da ste na planeti, da kružite oko
Sunca i da je čitav univerzum oko nas… To je spoznaja koliko je planeta krhka i
kako sve ostalo oko nje nije za život“, rekla je.
Inspirativno, da, ali ovde na Zemlji, videli smo da kada
bogati putnici rizikuju, svi snose troškove.
Spasavanje podmornice Titan koštalo je američku vladu
milione dolara i izazvalo globalno interesovanje. Nasuprot tome, nekoliko dana
ranije, grčka obalska straža je malo pomogla kada je ribarski brod prepun
krijumčarenih migranata potonuo u Sredozemnom moru – stradalo je više od 600
ljudi. Bivši američki predsednik Barak Obama bio je jedan od mnogih koji su
primetili neujednačenu medijsku pažnju, za koju je rekao da ilustruje „ opscene
“ nivoe nejednakosti.
Arun Upneja, dekan Fakulteta za hotelijerstvo na
Univerzitetu u Bostonu, rekao je da bi jedan od načina za rešavanje
potencijalnih rizika i troškova ekstremnog turizma bio da se od kompanija koje
nude ova putovanja zahteva da imaju osiguranje, što ih čini odgovornim za rizike
i potencijalne nesreće.
„Osiguranje traganja i spasavanja bi na neki način trebalo
da bude obavezno… tako da društvo nije to koje plaća“, rekao je on.
Ali poput Marša, Upneja ne veruje da su potencijalne
opasnosti ekstremnog turizma dovoljne da uspore njegov zamah. U stvari,
primećuje da je u ugovoru koje su potpisali putnici Titana navodno tri puta
pomenuta reč „smrt“ na prvoj stranici. Ni cena verovatno neće biti dugoročna
prepreka.
„Troškovi će se sigurno smanjiti i učiniti ovo dostupnim
većim grupama. Ljudi su to radili i to će [nastaviti] da rade“, rekao je.
Ipak, jedna značajna promena u protekloj godini je to što se
čini da insajderi u industriji ozbiljnije shvataju rizik povezan sa
potencijalno rizičnim izletima. Dve žrtve nesreće sa Titanom bili su članovi
Kluba istraživača (The Explorers Club), međunarodne organizacije koju su 1904.
osnovali istraživači Arktika da bi promovisali naučna otkrića i istraživanja.
Nakon incidenta sa Titanom, članovi su formirali radnu grupu za brzo reagovanje
kako bi pomogli tokom spasavanja i oporavka onih ljudi koji se nađu u opasnim
okruženjima.
„To je u velikoj meri deo nasleđa Titana. Ako postoji
problem, mi to iznosimo na celu mrežu. Ovi ljudi imaju veze i ideje… Ne uzimamo
zdravo za gotovo da je sve što se može uraditi već urađeno“, rekla je Sinove
Stromsvag, predsednica norveškog ogranka Kluba istraživača. i vođa operativne grupe za spasavanje. „.“
Ona napominje da ništa ne može zaustaviti poriv da ljudi
istražuju i pomeraju svoje granice – i ništa ne bi trebalo.
„Ljudi su oduvek istraživali. Tako smo naučili kako svet
funkcioniše. Tako smo razvili nauku. Potcenjujemo vrednost privatnog biznisa i
pojedinaca za pomeranje tehnologije napred“, rekla je ona.
Ipak, drugi tvrde da ljudi ne moraju da rizikuju svoje
živote leteći kroz stratosferu ili spuštajući se na morsko dno da bi imali
smisleno iskustvo putovanja.
Polin Fromer, direktorka Fromerovih turističkih vodiča, kaže
da trošenje abnormalnih suma novca za putovanje ne garantuje da ćete imati
smislenu avanturu. Naprotiv, verovatno će vas udaljiti od ljudi i kultura koje
čine svet tako čudesno raznolikim.
„Kada izložite svoj život riziku, odsecate se od života te
destinacije. Ponekad vas ove ekstremne avanture izoluju“, rekla je ona.
***
Komentar
***
Opsednuti antropocentrizmom ni u 21 veku nije
opšte mesto - da sve što je u nama -
jeste proizvod lanca života
od bakerija,..., biljaka, životinja;
u nas su ugrađeni elementi koji su stvarani
preko 3 milijardi god. Otuda i "naša" najstarija i najjača
emocija strah, a najstarija i najjača
vrsta straha je strah od nepoznatog. Sa opasnošću pojačavaju se sve emocije a pojačana je i svest, koja usmerava pažnju na svaki detalj. Iako su civilizacije
stvorile život koji nije na svakodenvnoj egzistencijalnoj "ivici" - ekstremni
turizam - nas vodi na "zaboravljeni" "život na ivici" (nužan
za opstanak)! Civilizacija je kao krava koja nam da mleko (namuzemo ga u kofu)
a onda se krava ritne obori kofu i prospe mleko; tamna strana civilizacije je
pojava maligne agresije. Prva - benigna - koju delimo sa životinjama,
filogenetski je programiran impuls za napad/beg kada su jedinki ugroženi
vitalni životni interesi; ona je nužna za opstanak jedinke i vrste, nestaje
kada i njen uzrok. Maligna - destriktivna nije pak filogenetski programirana;
nije biološki ili psihološki fenomen već sociološki - destrukcija radi
destrukcije.
Zoran Stokić
19.06.2024.
Нема коментара:
Постави коментар